مدیریت مهارت های فنی برای برنامه نویسان
مدیریت مهارت های فنی برای برنامه نویسان

چکیده:
بسیاری از افرادی که در حوزه های فنی مشغول به کار هستند، در برخی زمینه ها با دوراهی ها و چالش هایی مواجه می شوند، یکی از این چالش ها این است که آیا این افراد باید به یک شغل تکنیکی و فنی مثل رهبری یک تیم ، مهندسی و ... مشغول باشند و یا این که به کارهای مدیریتی بپردازند.
همه شغل ها در جامعه مفید هستند و فرصت های شغلی مناسبی برای افراد در حرفه های مختلف وجود دارد. اما انتخاب این شغل و حرفه به خود افراد بستگی دارد. افراد باید در این زمینه به علایق و مهارت های خودشان توجه کنند و شغلی را انتخاب کنند که در آن احساس رضایت داشته باشند.
شغل خودتان را تعریف کنید.
برنامه ریزی برای شغل آینده به خود افراد بستگی دارد. ممکن است بسیار اتفاق بیفتد که یک فرد تحت تاثیر دیگران و اصرار آن ها شغلی را قبول کند که به انجام آن تمایلی ندارد. این نکته که یک فرد بتواند توانایی های خودش را در حدی پرورش بدهد که مناسب شغل دلخواه ش باشد، بسیار مهم است.
شغل و حرفه
بسیاری از افراد تفاوت بین این دو واژه ی متداول(Job Vs Career) را نمی دانند.
Career (حرفه) حاصل بلندپروازی های عمر انسان و یا پیشرفت ها و تکامل هایی است که یک فرد در طول دوران زندگی اش به آن ها دست پیدا می کند. رسیدن به این خواسته ها می تواند به شما احساس رضایت و خوشبختی بدهد و به صورت طبیعی این حس، در لذت شما از زندگی و خلاقیت شما تاثیر مثبتی می گذارد. در کنار همه ی این موارد شما در حرفه ای که مشغول هستید، حقوق خوبی هم دریافت خواهید کرد.
Job(شغل) تنها به فعالیتی اشاره دارد که یک فرد از طریق ان درآمد کسب می کند. در حقیقت job  یک فعالیت معمولی است که در ازای آن به فرد ، حقوق تعلق می گیرد. اما فرد به آن شغل هیچ علاقه ای ندارد و کنار گذاشتن آن برایش آسان است. همچنین هیچ تلاشی برای پیشرفت در این زمینه نمی کند.
تله ی موقعیتی
در بسیاری از مواقع، افراد تحت تاثیر دیگران شغل هایی را انتخاب می کنند که به هیچ وجه متمایل به انجام دادن آن ها نیستند. اغلب موارد به این صورت است که مدیر مجموعه به یک فرد، دستور انجام کار مشخصی را می دهد و فرد همان زمینه و شغل را به عنوان حرفه اش می پذیرد.
این روش ، کاملا اشتباه نیست اما افراد باید توانایی این را داشته باشند که در مسیری قدم بردارند که همیشه آرزوی رسیدن به آن را در ذهن شان می پروراندند.
چگونه از موقعیت های تله خارج شویم؟
در اغلب موارد که رییس ، دستور انجام کاری را به کارمندانش می دهد، کارمندان به دلیل این که به آن شغل و درآمد نیاز دارند، به ناچار آن دستور را می پذیرند.(دستوری که به انجام آن علاقه ای ندارند)
اگر شما هم در این زمینه مشکل پیدا کردید،نکات زیر می تواند برای رهایی از این وضعیت به شما کمک کند:
قبل از پذیرفتن آن دستور، درباره ی مدت زمانی که باید به آن کار مشغول باشید با رییس خود صحبت کنید.
این زمان را در یک برگه بنویسید و با مدیریت نیز در میان بگذارید. با خودتان قرار بگذارید که پس از پایان مدتی که نوشته اید، به کاری که واقعا دوست دارید، برگردید.
اگر هیچ کدام از نکات بالا موثر نبود، دیگر وقت حرکت رسیده است.
تصمیم گیری کنید
اساسا  افراد زمانی که به رویاهایشان نمی رسند و ناامید هستند، به دنبال گزینه های دیگری می گردند. وقتی یک فرد برای رسیدن به آرزوهایش، توانایی و مهارت لازم را ندارد، پیدا کردن شغل برایش سخت می شود و همین امر، باعث می شود تا از رسیدن به شغل رویایی ش بازبماند. معمولا افراد، بسیار زیاد در چنین موقعیت هایی قرار می گیرند.
به عقیده کارشناسان ، تغییر شغل نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد.
فرآیندهای زیر می توانند در این زمینه به شما کمک کنند
1-تصمیم شما برای تغییر شغل باید بر اساس انگیزه باشد و نه بر اساس خستگی و درماندگی.
بسیاری از افراد فقط تا زمان به موفقیت رسیدن صبر می کنند و بعد از آن ، سریع به دنبال تغییر شغل می گردند. بله، این کار درست است، زیرا در مراحل اولیه شما به دنبال پول هستید ولی در سایر مراحل، پول برای شما نباید مهم ترین مساله باشد.
2-همواره رزومه ی خودتان را به روز رسانی کنید.
3-یک حساب کاربری در LinkedIn داشته باشید. البته یک شبه این کار انجام نمی شود. شما همواره باید به دنبال افرادی باشید که می توانند برای شما یاری رسان باشند.
4-به دنبال پذیرش گرفتن برای شغل های جدید باشید. حتی اگر به زودی تصمیم به تغییر شغل ندارید. با این کار می توانید ببینید که رزومه شما در بازار کار ، تا چه حد مورد قبول است.
5-بر رروی مهارت های غیر فنی نیز تمرکز کنید و سعی در تقویت مهارت هایی مثل ارتباط با افراد و ارائه مطالب داشته باشید.
تکنیک هایی برای رسیدن به هدف هایتان
1-لیستی از مهارت هایی که باید داشته باشید تهیه کنید.
2-به صورت عمومی فکر کنید،اغلب افراد فقط بر روی مهارت های مربوط به شغل شان کار می کنند و اصولا این کار را در محدوده ی کشور خودشان انجام می دهند. این کار نمی تواند به شما برای دستیابی به حرفه و شغلی که می خواهید کمکی کند.
3-به دنبال یادگیری مهارت های فنی و غیر فنی باشید.
4-یک فرد حرفه ای پیدا کنید تا به شما در ارزیابی مهارت هایتان کمک کند. شخصی که قبلا این کار را برای خودش انجام داده باشد.
5-شغلی که هم اکنون در آن در حال فعالیت هستید، بهترین مکان برای یادگیری و ارتقای مهارت های شما است.
6- سعی کنید در محل کار خودتان، نام و شهرت پیدا کنید.
7-زبان انگلیسی را فرا بگیرید. شما باید توانایی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن به زبان انگلیسی را دارا باشید.
برای بهره بردن از حرفه امان چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم؟
1-همیشه بر روی هدف هایتان تمرکز کنید.
2- تلاش کنید تا مهارت های لازم برای شغلتان را در حد عالی کسب کنید.
3-به دنبال یادگیری باشید.
4-مهارت ها و یادگیری خود را به روز کنید.
5-هدف های جدیدی برای خودتان در نظر بگیرید.
همیشه بر روی هدف هایتان تمرکز کنید.
بیایید فرض کنیم که شما یک برنامه نویس (توسعه دهنده ) هستید و بعد از مدتی می خواهید که رهبر تیم های فنی باشید و یا یک رهبر فنی بعد از مدتی تصمیم می گیرد که به کار مهندسی بپردازد، در این صورت شما نیاز خواهید داشت تا بدانید در صنعت از شغل جدید ، چه انتظاری دارند. البته در این زمینه نباید به حرف های اطرافیان توجه داشته باشید.
تلاش کنید تا مهارت های لازم برای شغلتان را در حد عالی کسب کنید.
باید این نکته را بفهمید که هر حرفه وشغلی، مهارت ها و ویژگی های شخصیتی خاصی را می طلبد و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از افراد در برخی شغل ها بسیار موفق هستند، در حالی که سایر افراد این گونه نیستند.
اما در هر شغلی که هستیم باید تلاش کنیم تا به آن چه که می خواهیم برسیم. البته ابتدا باید بفهمیم در آن شغل، به چه چیزهایی نیاز داریم. بعد از این که مهارت های فنی و غیر فنی مورد نیاز را متوجه شدیم باید تلاش کنیم تا آن ها را کسب کنیم .
به دنبال یادگیری باشید.
همواره به دنبال یادگیری باشید، این کار همیشه باعث افزایش حقوق شما نخواهد شد ولی در برداشت سایر افراد از شما تاثیر مثبتی خواهد داشت. برنامه نویسان حرفه ای همواره به دنبال تجربه ها، کنفرانس ها، مطالعه کتاب های جدید و همچنین مدارک علمی جدید هستند. این کار به آن ها کمک می کند تا همواره به روز باشند.
مهارت ها و یادگیری اتان را به روز کنید.
در هر صنعتی که مشغول به کار هستید باید مهارت های موردنیاز تان را بدانید . باید بدانید جامعه ی حرفه ای ، از شما چه انتظاری دارد . اگر تصمیم به تغییر شغل نیز گرفتید باید به بررسی مهارت های مورد نیاز آن شغل بپردازید و سعی کنید هر چه سریع تر معلومات و دانش خودتان را در آن زمینه بالا ببرید.
هدف گذاری کنید.
همواره برای خودتان در هر مرحله ای، هدف در نظر بگیرید و مطمئن بشوید که به سمت آن هدف ها در حال حرکت هستید. به عنوان مثال :
1-در 30 روز آینده، من مهارت ارتبط با افراد به زبان انگلیسی را یاد خواهم گرفت.
2-در 15 روز آینده درخواست های مشتری ها را برطرف خواهم کرد.
3-در 30 روز آینده من یک برنامه ساده MVC خواهم ساخت.
و به همین ترتیب سعی کنید تا برای خودتان برنامه داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که :
" برنامه ها تا زمانی کار خواهند کرد که شما بر روی آن ها کار کنید."
احساس راحتی نکنید
برخی اوقات ، افراد اینطور فکر می کنند که شغل من از همه لحاظ خوب است و می توانم تا هر زمانی که بخواهم در آن مشغول به کار باشم.شما نباید هرگز این گونه فکر کنید. این طرز فکر باعث می شود شما به جایگاه تان عادت کنید و تلاشی برای یادگیری مهارت های جدید نداشته باشید.
تلاش کنید همواره مهارت ها و معلومات جدیدی یاد بگیرید. به دنبال ارتقای سطح علمی و فنی خودتان باشید و هرگز از هدف هایی که برای خودتان تعیین کرده اید دست نکشید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس |

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi