12تصور نادرست در مورد برنامه نویسان
12تصور نادرست در مورد برنامه نویسان


12تصور نادرست در مورد برنامه نویسان شکی نیست که ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، جایی که تکنولوژی مدرن نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند، صرف نظر از اینکه ما چگونه تکنولوژی را درک کرده‌ایم. جدا از موارد بدیهی، مثل دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای هوشمند جای خود را در خانه‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و حتی اسباب‌بازی‌ها یافته‌اند. با این حال، از آنجا که ماشین‌ها نمی‌توانند به زبان ما صحبت کنند، برای انجام کارها نیاز به کد دارند. این بدان معناست که برنامه‌نویسی قطعا حرفه‌ای از حال و آینده است.

شکی نیست که ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، جایی که تکنولوژی مدرن نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند، صرف نظر از اینکه ما چگونه تکنولوژی را درک کرده‌ایم. جدا از موارد بدیهی، مثل دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای هوشمند جای خود را در خانه‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و حتی اسباب‌بازی‌ها یافته‌اند. با این حال، از آنجا که ماشین‌ها نمی‌توانند به زبان ما صحبت کنند، برای انجام کارها نیاز به کد دارند. این بدان معناست که برنامه‌نویسی قطعا حرفه‌ای از حال و آینده است.
اما همان‌طور که ممکن است، افرادی که خارج از این حرفه هستند، هنوز تصورات غلط فراوانی نسبت به کار برنامه‌نویسان دارند. به منظور رفع برخی از افسانه‌ها در مورد برنامه‌نویسان و کار آن‌ها، ما تصمیم گرفتیم تا لیستی از 12 واقعیت در رابطه با تصوراتی که در مورد برنامه‌نویسان وجو دارد تهیه کنیم.
1. شما باید همیشه مشغول کدنویسی باشید
این مورد احتمالا بزرگ‌ترین تصور اشتباه بین افراد است. به دلیل ظهور یک سری مباحث تعصبی، برنامه‌نویسی شهرت بدی گرفته است، حتی برخی مردم از ترس اینکه به آن‌ها برچسب کدنویس ناخوش احوال بخورد که هیچ تفریح و سرگرمی دیگری ندارند، از برنامه‌نویسی وحشت دارند. حقیقت این است که همانند سایر حرفه‌ها، افراد مختلفی در این حرفه وجود دارند. حتی می‌توانید این گونه استدلال کنید که برنامه‌نویسان متنوع‌تر هستند، فقط به این دلیل که تعداد آن‌ها روز به روز در حال رشد است، بنابراین غیرممکن است که یک نظر کلی در رابطه با آن‌ها بدهیم و آنان را در یک دسته طبقه‌بندی کنیم.
2. شما باید یک ریاضی‌دان با استعداد باشید
در حالی که این مسأله 100% درست نیست، هنوز نمی‌توانیم این ادعا را ادعایی کاملا غلط بدانیم. ارتباط بین ریاضیات و برنامه‌نویسی در حقیقت به این صورت است که در هر دو شما نیاز دارید تا به راه‌حل منطقی فکر کنید. به این ترتیب، شما باید از ریاضی استفاده کنید، اما به این معنی نیست که از جبر و مباحث پیشرفته استفاده کنید. توسعه‌دهندگان وب باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را داشته باشند، اما هدف از برنامه‌نویسی نوشتن کد است، نه حل مسائل ریاضی.
اگر مجبور شدید تا از معادلات پیچیده در بخشی از کد خود استفاده کنید، نباید ناامید شوید، زیرا کمک‌های بسیاری برای برنامه‌نویسی در قالب کتابخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید به جای اینکه آن بخش از کد را از ابتدا بنویسید، از این کتابخانه‌ها استفاده کنید. خوب نبودن در ریاضیات به این معنا نیست که برنامه‌نویس خیلی بدی خواهید شد، درست مثل اینکه ریاضیات خوب به این معنا نیست که شما یک برنامه‌نویس عالی خواهید بود.
3. شما باید آی‌کیو MENSA-Caliber داشته باشید
یادگیری کد می‌تواند مانند یادگیری نواختن گیتار باشد. در این زمینه همه چیز به استعداد مربوط نمی‌شود، چیزی که مهم‌تر است این است که چقدر سخت کار کنید تا بر روی آن مهارت تسلط پیدا کنید. این موضوع هیچ ارتباطی به آی‌کیو شما ندارد. برنامه‌نویسی نیاز به خلاقیت دارد تا بتوانید مسائل را حل کنید، که این موضوع با IQ آمیخته می‌شود.
زبان‌های برنامه‌نویسی همان‌طور که از نامشان پیداست، یک زبان هستند. به این معنی که اگر شما توانسته‌اید زبان مادری خود یا هر زبان دیگری را بیاموزید، می‌توانید نحوه کدنویسی را نیز یاد بگیرید. زبان‌هایی مثل جاوا، C، C++ یا پایتون توسط موجودات فضایی ایجاد نشده‌اند. آن‌ها توسط افراد عادی ایجاد شده‌اند.
4. بهترین زبان برنامه‌نویسی یکی است
برخلاف بسیاری از حوزه‌های زندگی، وقتی وارد دنیای برنامه‌نویسی می‌شوید، یک زبان بهتر از همه وجود ندارد. این موضوع به این دلیل است که هر زبان برنامه‌نویسی برای یک هدف خاصی ایجاد شده است. نگران نباشید، اگر یک زبان برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا آنچه را که قصد انجامش را دارید انجام دهید، در آن مورد خاص برای شما بهترین است. مثلا اگر علاقه‌مند به زبان برنامه‌نویسی سطح پایین و کدنویسی OS هستید، زبان اسمبلی بهترین انتخاب است. اگر برنامه تولید می‌کنید می‌توانید از جاوا، C++ یا C# استفاده کنید. باید ببینید که از بین این سه مورد کدام یک برای مورد خاص شما بهتر است و بهتر می‌تواند مسأله‌ای که با آن روبرو هستید را حل کند.
5. برنامه‌نویسی فقط در دانشگاه می‌تواند یاد گرفته شود
این موضوع ممکن است در گذشته درست بوده باشد، چرا که تنها تعداد کمی آموزشگاه خارج از دانشگاه وجود داشت که برنامه‌نویسی را آموزش می‌دادند. امروزه، چه شما در این کار مبتدی باشید یا یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای، می‌توانید تقریبا هر چیزی را که نیاز دارید پیدا کنید. البته دوره‌های دانشگاهی سودمند هستند، زیرا اساتیدی دارید که می‌توانند شما را در هر مرحله راهنمایی کنند و درس‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که به شما می‌آموزد چگونه ابتدا فکر کنید و بعد هر آنچه که آموخته‌اید را پیاده کنید.
اما اگر به دانشگاه رفته باشید و مدرک دیگری گرفته باشید، به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید برنامه‌نویس شوید. فقط کافی است که خودتان بخواهید، منابع آنلاین زیادی وجود دارد و همین‌طور دوره‌های آموزشی فراوانی که می‌توانید از طریق آن‌ها برنامه‌نویسی را بیاموزید.
6. برنامه‌نویسی شغلی برای خانم‌ها نیست
ما در اینجا به استدلال‌های فمینیستی می‌رسیم، اما هیچ ادعایی مبنی بر اینکه خانم‌ها نمی‌توانند نسبت به آقایان برنامه‌نویس‌های خوبی شوند وجود ندارد. مثلا اولین برنامه‌نویس در جهان یک زن بود. مریسا مایر، مدیر عامل یاهو، یکی از اولین برنامه‌نویسانی بود که توسط گوگل استخدام شد، یا گریس هایپر که نه تنها به عنوان نخستین بانوی نرم‌افزار و مادر برنامه‌نویس رایانه‌ای شناخته شده است‌، بلکه با اصطلاح "باگ" شناخته می‌شود و همان‌طور که می‌دانید این موضوع امروزه بسیار مهم است.
7. شما برای  کدنویسی خیلی جوان هستید
شما می‌توانید خیلی جوان باشید و کدنویسی را شروع کنید. در حقیقت مزایای بسیاری وجود دارد که با یادگیری کدنویسی زودهنگام مرتبط هستند، مثل توسعه مهارت‌های تحلیلی. با این حال، الگوی یادگیری کودکان با بزرگسالان متفاوت است. بچه ها تمایل به فکر بیشتر در شرایط بصری دارند، که باید در هنگام انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی خود درنظر گرفته شود. ابتکاراتی برای معرفی برنامه‌نویسی در مدارس ابتدایی وجود دارد، اما هیچ مورد رسمی‌ای موجود نیست.
8. شما برای کدنویسی خیلی پیر هستید
در حقیقت افرادی که امروزه توسعه‌دهنده هستند، باید در طول زندگی خود در حال یادگیری باشند تا بتوانند به خوبی ادامه دهند، زیرا فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی زمینه‌های پویایی هستند. این بدان معناست که آن‌ها باید تا روز بازنشستگی خود، زمانی که در سن شصت سالگی هستند، در حال یادگیری باشند. اگر آن‌ها می‌توانند پس شما هم می‌توانید. اگر شما به این کار علاقه‌مند هستید، سن چیزی جز یک عدد نیست.
9. هزاران خط کد بسیار زیاد است
اگر در برنامه‌نویسی مشغول به کار هستید، یا تازه شروع به کار کرده‌اید، اگر به سورس کدی نگاه کنید که 10000 خط یا بیشتر باشد ترسناک به نظر می‌رسد، یا واقعا غیرممکن است. اما خوشبختانه، این مورد وجود ندارد. اگر نگاهی دقیق‌تر به این کد داشته باشید، خواهید دید که برخی از بخش‌ها یکسان هستند و برنامه‌نویس از آن کد در بخش‌های مختلف استفاده کرده است. بنابراین 10000 خط کد مختلف نیست.
هم برنامه‌های بدیهی و ساده و هم چالش‌برانگیزترین برنامه‌ها با ترکیب قطعه کدهای مشابهی که از همان ابتدا یاد می‌گیرید، مثل حلقه‌ها، توابع و متدها انجام می‌شوند. وقتی شما آن‌ها را کشف کرده و یاد می‌گیرید، نوشتن هزاران خط کد به ساده‌ترین کار در جهان تبدیل می‌شود.
10. سال‌ها زمان نیاز دارید تا برنامه‌نویسی را یاد بگیرید
یادگیری زبان برنامه‌نویسی نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد و فرآیند یادگیری هرگز واقعا انجام نمی‌شود، اما برای اینکه قادر به درک و استفاده از دستورات و عملکردهای یک زیان معین باشید، نیاز به یک عمر ندارید، زیرا تمام دستورات به طور عمده در زبان انگلیسی هستند. کاری که باید انجام دهید این است که سینتکس را یاد بگیرید، که شبیه یادگیری تمام قوانین گرامر زبان خارجی است.
یادگیری دستورات و توابع، به ویژه اگر برنامه‌نویسی با استفاده از یک زبان اسمبلی سطح پایین باشد زمان زیادی صرف می‌کند، اما باز هم غیرممکن نیست. هنگامی که بر سینتکس تسلط یابید، به صورت دقیق عمل می‌کنید. نه اینکه یادگیری شما خاتمه پیدا کند، اما مجهز خواهید شد تا کد خود را بنویسید و برنامه‌های خود را در زمان مناسب توسعه دهید.
بنابراین وقتی پای زمان‌بندی به میان می‌آید، به ماه‌ها کار کردن سخت نیاز دارید، اما نه سال‌ها. سال‌ها طول می‌کشد تا مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را کامل کنید، اما این کار تقریبا در هر فعالیتی صورت می‌گیرد.
11. سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید یک زندگی برنامه‌نویسی داشته باشید
همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، سال‌ها طول نمی‌کشد تا آن را یاد بگیرید و قبل از اینکه بتوانید درآمدزایی خود را با مهارت‌های برنامه نویسی خود شروع کنید سال‌ها طول نخواهد کشید. البته نباید انتظار داشته باشید که پس از یادگیری C++ در یک سال بتوانید در مایکروسافت مشغول به کار شوید، اما شغل‌های دیگری وجود دارند که برای سطح مهارت شما خوب و مناسب هستند. از آنجایی که بعضی مکان‌ها نیاز به تجربیاتی دارند که شما ندارید، شما در ابتدا نمی‌توانید در این مکان‌ها کار کنید زیرا تجربه کافی را ندارید. کارآموزی ممکن است برای شروع ایده خوبی باشد.
مطمئنا در این شرایط نباید از دید مالی به این موضوع نگاه کنید،‌ اما تجربه خوبی کسب خواهید کرد. به علاوه همیشه فرصتی وجود دارد که بتوانید به صورت تمام وقت استخدام شوید. همچنین همیشه می‌توانید برای فریلنسر شدن تلاش کنید و مشتریان خود را بیابید. اما اطمینان حاصل کنید که ارتباط خوبی را با مشتریان‌تان برقرار می‌کنید. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که راحت در خانه خود کار کنند و از ساعاتی که می‌خواهند لذت ببرند، به همین دلیل تعداد زیادی از برنامه‌نویسان این مسیر را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند.
12. ساعت‌های طولانی نیاز است
برنامه‌نویسی نیاز به تلاش زیادی دارد و حتی ساعت‌های طولانی را نیز در بر می‌گیرد، اما از یک الگویی دور نیست. حتی برنامه‌نویسانی هستند که مدت زیادی کار می‌کنند، پاداش خوبی برای این تلاش‌های‌شان دارند و شما از آن‌ها شکایتی نمی‌شنوید. البته شما همیشه می‌توانید تبدیل به یک فریلنسر شوید و ساعت کاری و نرخ خود را تنظیم کنید.
اگر تمام این افسانه‌ها درست بود، تعداد کمی از مردم برنامه‌نویس می‌شدند. این کار قطعا حرفه‌ای مربوط به آینده است و شما می توانید صرف نظر از سن، جنسیت، درجه آی‌کیو بخشی از آن آینده شوید. همه این‌ها بستگی به کار سخت، تعهد و تمایل به یادگیری دارد و چیزی است که هیچ ارتباطی با هیچ یک از مقوله‌های ذکر شده ندارد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس |

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi