سیستم عامل موبایل: اندروید گوگل یا iOS اپل؟
سیستم عامل موبایل: اندروید گوگل یا iOS اپل؟

موبایل های هوشمند جای خود را در بین مردم باز کرده اند و همه روزه به امکانات و قابلیت های آنها نیز افزوده میشود. هر گوشی موبایل هوشمند دارای یک سخت افزار است و یک نرم افزار اختصاصی، که به آن سیستم عامل گفته میشود. افراد هنگام خرید گوشی موبایل هوشمند، علاوه بر امکانات سخت افزاری، به سیستم عامل آن نیز توجه میکنند. در حال حاضر دو سیستم عامل معروف و معتبر وجود دارد. اولی سیستم عامل اندروید است که متعلق به شرکت گوگل بوده و بسیاری از برندهای معتبر موبایل از آن استفاده میکنند، و دیگری iOS است که شرکت اپل آن را به طور اختصاصی برای محصولات خود طراحی کرده است. هرکدام از این دو سیستم عامل دارای مزایا و معایبی هستند که انتخاب های مشتریان و برنامه نویسانی که کارشان ساخت اپلیکیشن های موبایل است را تحت تاثیر قرار میدهند.

مقایسه ویژگی ها

شرکت اپل، سیستم عامل iOS را در تیر ماه سال 1386 معرفی کرد. یک سال بعد، گوگل نیز سیستم عامل اندروید را در مهر ماه 1387 معرفی کرد. سیستم عامل اندروید از نوع متن باز است. در نتیجه، افراد به کد آن دسترسی دارند و میتوانند آزادانه تغییراتی را در آن ایجاد کنند یا ایرادات احتمالی آن را برطرف نمایند. سیستم عامل iOS اما از نوع متن بسته با اجزای متن باز است. بنابراین امکان ایجاد تغییرات در سیستم عامل iOS کمتر و محدودتر است. اما در اندروید این امکان کاملا وجود دارد که بتوان تقریبا هر چیز آن را تغییر داد. محدودیت دیگر iOS در انتقال فایل بین کامپیوتر و گوشی است. اگرچه عکس ها را میتوان به راحتی و با اتصال گوشی به پورت USB کامپیوتر انتقال داد، اما برای انتقال فایل های صوتی و تصویری باید از نرم افزار iTunes استفاده کرد. در حالی که این کار در اندروید بسیار راحت تر است و کلیه فایل ها را میتوان از طریق پورت USB و سیستم انقال فایل جابجا کرد.

سیستم عامل iOS فقط با دستگاه های اپل کار میکند، مانند iPod، iPhone، iPad، و تلویزیون اپل. اما اندروید بر روی گوشی و تبلت بسیاری از تولیدکنندگان مطرح موبایل مانند سامسونگ، هوآوی، HTC، سونی، ال جی، و موتورولا موجود است. برای هر دوی این سیستم عامل ها، اپلیکیشن های موبایل فراوانی وجود دارد. در حال حاضر گفته میشود بیش از 1 میلیون اپلیکیشن موبایل در فروشگاه های اپلیکیشن اپل و اندروید موجود است. با این حال، طبق نظرسنجی ها، تجربه کاربری iOS و اپلیکیشن های موبایل آن، به دلیل سختگیری هایی که اپل در انتشار اپ های iOS دارد، کارآمدتر و رضایت بخش تر از اندروید است. رضایت مشتری در این بازار رقابتی اپ های موبایل بسیار مهم است. از این رو، طراحان و سازندگان اپلیکیشن موبایل همواره در تلاش برای بهبود تجربه و رابط کاربری، جذب مخاطبان بیشتر، و تعامل بهتر با آنان هستند.

سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید بر پایه لینوکس است و برای استفاده در تلفن همراه هوشمند و تبلت طراحی و توسعه یافته است. سیستم عامل اندروید به طور منظم به روز رسانی میشود و نسخه های جدید آن در دسترس کاربران قرار میگیرد. بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهان از اندروید به عنوان سیستم عامل گوشی و تبلت خود استفاده میکنند. اپلیکیشن های موبایل اندروید نیز، که هم بصورت رایگان و هم به صورت پولی در دسترس قرار دارند، نیازهای کاربران را به خوبی پاسخ میدهند.

مرورگر اندروید در نسخه های قدیمی تر، اندروید بروزر (Android Browser) نام داشت. مرورگری که در نسخه های جدید اندروید از آن استفاده شده گوگل کروم (Google Chrome) است، که در حال حاضر حدود 50% از سهم بازار جهانی مرورگرها را به خود تعلق داده است. البته امکان نصب و استفاده از سایر مرورگرها بر روی اندروید وجود دارد. سرویس نقشه گوگل (Google Maps) به همراه برخی دیگر از سرویس های گوگل بطور ثابت در سیستم عامل اندروید عرضه میشود. اندروید اخیرا سرویس اجرا کننده دستورات صوتی یا Voice Command خود را که Google Now نام دارد عرضه کرده است. سیستم عامل اندروید از 32 زبان بین المللی، من جمله زبان فارسی، پشتیبانی میکند.

اپلیکیشن های اندروید را میتوان از بازار رسمی گوگل به نام گوگل پلی (Google Play) دریافت نمود. البته بازارهای دیگری نیز برای اپلیکیشن های اندروید وجود دارد، من جمله بازارهای ایرانی. اگرچه گوگل محدودیتی برای سایر بازارها ایجاد نمیکند، اما آنها را توصیه هم نمیکند.

سیستم عامل iOS

سیستم عامل موبایلی اپل iOS نام دارد و در ابتدا برای گوشی های آیفون (iPhone) طراحی و توسعه داده شد. امروز اپل از سیستم عامل iOS برای سایر دستگاه های اپل، نظیر iPod، iPad و تلویزیون اپل نیز استفاده میکند.

اپلیکیشن های موبایل فراوان و کارآمدی برای iOS طراحی و ساخته شده و در بازار اپلیکیشن های اپل که اپ استور (App Store) نام دارد عرضه شده است. سیستم عامل iOS و اپلیکیشن های آن بسیار با ثبات و پایدار هستند و کمترین نواقص و مشکلات را دارند. این به دلیل سخت گیری و بررسی های دقیق اپل برای ثبت و انتشار اپلیکیشن های iOS است. کاربران برای دریافت اپلیکیشن های iOS از اپ استور نیاز به ثبت نام در سایت اپل و دریافت حساب کاربری Apple ID دارند.

اپلیکیشن های iOS را فقط از طریق اپ استور اپل میتوان دریافت کرد. اپل به بازارهای دیگر اجازه انتشار اپلیکیشن های iOS را نمیدهد و چنانچه بازاری اقدام به این کار کند جلوی آن را میگیرد.

اپل سرویس FaceTime را برای تماس تصویری (Video Chat) و سرویس iMessage را برای ارسال پیامک عرضه کرده است که از طریق اینترنت ارتباط برقرار میکند و فقط بین دستگاه های اپل قابل استفاده است. مرورگر اصلی این سیستم نیز سافاری (Safari) نام دارد، اگرچه سایر مرورگرها نیز قابل نصب در iOS هستند. سرویس اجرا کننده دستورات صوتی یا Voice Command اپل نیز سیری (Siri) نام دارد. در نسخه های اولیه iOS از نقشه گوگل به عنوان سرویس مکان یابی استفاده میشد. اما در سالهای اخیر اپل نقشه مخصوص خود را به نام Apple Maps عرضه کرد که در مقایسه با نقشه گوگل چندان موفق نبوده. با این حال، نقشه گوگل یا دیگر اپلیکیشن های مکان یابی را میتوان در سیستم عامل iOS نصب کرد. سیستم عامل iOS از 34 زبان بین المللی پشتیبانی میکند، گرچه زبان فارسی شامل آن نمیشود.

از منظر توسعه دهندگان

عامل اصلی در موفقیت یک اپلیکیشن موبایل، برنامه نویس و توسعه دهنده آن است. البته داشتن برنامه ریزی قبلی و استراتژی برای عرضه و بازاریابی اپلیکیشن موبایل، و به روز رسانی مستمر آن نیز، در موفقیت اپلیکیشن موبایل سهم بسزایی دارد. اما فرد یا گروهی که برنامه نویسی اپلیکیشن را انجام میدهد باید دارای دانش و تجربه کافی در کد نویسی باشد، و در کار خود دقت و سرعت داشته باشد. بیشتر برنامه نویسان با سیستم عامل اندروید راحت تر هستند، زیرا کد نویسی در آن ساده تر است.

از طرف دیگر، زبان برنامه نویسی در سیستم iOS اپل، آبجکتیو-سی (Objective-C) است، و کار کردن با آن برای همه برنامه نویسان راحت نیست. برای تسلط به زبان برنامه نویسی iOS و استفاده از بهترین راهکارهای آن به زمان و تجربه زیادی نیاز است. علاوه بر این، شرکت اپل برای انتشار اپلیکیشن های iOS در اپ استور خود استانداردهای دقیق و سخت گیرانه ای را وضع کرده است. به همین دلیل است که سرویسهای iOS دارای کیفیت و ثبات بالا، و همچنین قیمت بالاتر هستند.

اپلیکیشن Native چیست؟

به اپلیکیشنی که مخصوص یک سیستم عامل خاص طراحی شده باشد، اپلیکیشن Native یا بومی گفته میشود. به عنوان مثال، اپلیکیشنی که برای اندروید طراحی شده است فقط با سیستم عامل اندروید کار میکند، و نمیتوان از آن در iOS استفاده کرد، و بالعکس. در مقابل مفهوم Native یا بومی، مفهوم Hybrid یا هیبرید وجود دارد. اپلیکیشن هیبرید، بین پلتفرمی است و میتوان از آن هم در اندروید و هم در iOS استفاده کرد.

مزیت طراحی و توسعه اپلیکیشن Native در سرعت بالا و ثبات آن است. همچنین، اپلیکیشن Native میتواند به امکانات تلفن همراه هوشمند، نظیر دوربین، مکان یاب، و میکروفون دسترسی مجاز داشته باشد و از آنها استفاده کند.

بنابراین، توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل برای سیستم عامل های مختلف، باید با ویژگی ها، مزایا، و معایب هریک از انواع اپلیکیشن آشنا باشند و از نوع مناسب برای سیستم عامل مورد نظر خود استفاده کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور مختصر به تفاوت های سیستم عامل های اندروید و iOS، و برخی از مزایا و معایب، و امکانات و محدودیت های آنها از منظر کاربران و برنامه نویسان پرداختیم. البته ما وارد همه جزئیات سیستم های عامل و تکنیک های ساخت اپلیکیشن نشدیم، زیرا طرح این مباحث نیاز به یک مقاله و حتی کتاب جداگانه ای دارد. بطور خلاصه میتوان گفت که اندروید یک پلتفرم راحت تری است، هم برای کاربران و هم برای توسعه دهندگان. همچنین، امکانات و ویژگی های مثبت فراوانی در اندروید وجود دارد. بدون شک، اپل نیز مزایای مهم و فراوانی دارد، اما با توجه به هزینه های بالاتر آن، سهم بازار اپل کمتر از اندروید است.

 

#اپل

#سیستم_عامل_اندروید

سیستم_عامل_آی_او_اس

#اپلیکیشن

#اپلیکیشن_Native

#گوگل

#گوگل_کروم

#گوگل_مپ

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi