استفاده مناسب از روشهای ارتباط موبایلی
استفاده مناسب از روشهای ارتباط موبایلی

حتما میدانید که ارسال پیام مناسب در زمان مناسب اهمیت زیادی در جلب توجه و اعتماد مخاطبان دارد. اما آیا با کانال ها و روش های ارتباط موبایلی نیز آشنا هستید؟ و آیا به درستی از آنها استفاده میکنید؟

ما در این مقاله انواع کانال های ارتباط موبایلی را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید از بهترین کانال برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید.


اگر اپلیکیشن موبایل ندارید

اگر هنوز برای کسب و کار خود اپلیکیشن موبایل نساخته اید، و یا در حال طراحی و ساخت آن هستید، میتوانید از سایر روش های ارتباط موبایلی استفاده کنید.


ارسال پیامک

پیام کوتاه (SMS) یا پیامک یک کانال ارتباط موبایلی مفید و موثر برای ارسال اخبار و اطلاعات کوتاه و فوری است. به عنوان مثال، وضعیت ارسال سفارش آنلاین، تایید رزرو هتل یا پرواز، فروش فوق العاده، کد تخفیف، و یا معرفی کوتاه یک محصول جدید را میتوان از این طریق به مخاطب اطلاع داد.

 
وب سایت واکنش گرا

چنانچه وب سایت شما به صورت «واکنش گرا» یا ریسپانسیو (Responsive) طراحی شده باشد، به خوبی در صفحه موبایل قابل مشاهده است. بدین ترتیب، میتوانید از وب سایت خود به عنوان یک کانال ارتباط موبایلی استفاده کنید، و با مخاطبانی که بوسیله موبایل از وب سایت شما بازدید میکنند ارتباط بهتری برقرار نمایید.

تبلیغات بنری، پیام های پاپ آپ، فیلد عضویت در خبرنامه، لینک شبکه های اجتماعی، و دیگر پیام های غیر فوری خود را میتوانید به خوبی از طریق وب سایت واکنش گرا نمایش دهید.


اگر اپلیکیشن موبایل دارید

با داشتن اپلیکیشن موبایل، گزینه های متنوع تری برای ارتباط موبایلی با مخاطبان تان در اختیار خواهید داشت.


پوش نوتیفیکیشن


اطلاع رسانی بوسیله اعلان ها یا پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)، به دلیل اینکه بلافاصله بر روی صفحه گوشی موبایل کاربر ظاهر میشود، در مواقعی که میخواهید مخاطب شما کار به خصوصی را انجام دهد، یا نیاز است اطلاعات مختصری به او بدهید، یک کانال ارتباط موبایلی بسیار مفید و اثربخشی خواهد بود. همچنین به منظور ارتباط بهتر با مخاطب میتوانید از «نوتیفیکیشن تعاملی» و یا «نوتیفیکیشن غنی» استفاده کنید. در نوتیفیکیشن تعاملی کاربر میتواند به اعلان پاسخ داده و یا کار به خصوصی انجام دهد. با استفاده از نوتیفیکیشن های غنی نیز میتوان محتوای سمعی و بصری، مانند عکس، GIF، و ویدئو، به همراه اعلان ارسال نمود.

توجه داشته باشید که کاربر تنها در صورتی میتواند نوتیفیکیشن های شما را دریافت کند که مجوز نوتیفیکیشن برای اپلیکیشن شما را در موبایل خود فعال کرده باشد. به همین خاطر، از نوتیفیکشن به طور حساب شده و منطقی استفاده کنید. زیرا چنانچه بیش از حد از آن استفاده کنید، یا پیام های آزار دهنده، غیرضروری، و بی ربط ارسال کنید، کاربر ممکن است مجوز نوتیفیکیشن اپ شما را در گوشی خود غیر فعال کند و در آن صورت شما این کانال ارتباط موبایلی ارزشمند را از دست خواهید داد.


پیام های درون اپلیکیشن

پیام های درون اپلیکیشن را تنها کاربرانی دریافت میکنند که در لحظه ارسال پیام در حال استفاده از اپلیکیشن موبایل هستند. بنابراین، برای اینکه کاربر این گونه پیام ها را ببیند باید داخل اپلیکیشن و در حال استفاده از آن باشد. از این کانال ارتباط موبایلی اغلب برای معرفی کالا و خدمات جدید استفاده میشود.

 
مرکز پیام

مرکز پیام در واقع یک صندوق پیام گیر است که میتوان آن را درون اپلیکیشن راه اندازی نمود و پیام ها را به آن ارسال کرد. مرکز پیام در اپلیکیشن موبایل شبیه به inbox در ایمیل است و پیام های ورودی داخل آن قرار میگیرد. این کانال ارتباط موبایلی برای ارسال پیام های غیرفوری مناسب است. همچنین، کاربر با استفاده از مرکز پیام میتواند پیام هایی که برای او دارای اهمیت است، مانند پیشنهادات ویژه، دانلودهای رایگان، اطلاعیه های مهم، و امثال آن را در گوشی خود ذخیره کند.


ابزارهای هوشمند پوشیدنی


ساعت های مچی اپل و اندروید به کاربر این امکان را میدهد که اطلاعات مورد نظر خود را درست در لحظه ای که به آن نیاز دارد بلافاصله دریافت کند، بدون آنکه لازم باشد گوشی موبایل را از جیب خود خارج کند. وقتی کاربر این ابزارهای هوشمند را میپوشد به مرور به آن عادت میکند، و حتی با آن مانوس میشود. بنابراین، نوتیفیکشن هایی که بر روی ابزارهای پوشیدنی ظاهر میشوند نیز میتوانند ارتباط نزدیک و صمیمی تری با کاربر برقرار کنند. استفاده از امکانات ابزارهای هوشمند پوشیدنی برای ارتباط موبایلی و ارسال پیام های کوتاه و فوری، که کاربر علاقمند به دریافت آنهاست، بسیار مناسب است.


کلام پایانی

با شناخت انواع کانال های ارتباط موبایلی و اطلاع از امکانات و ویژگی های هریک از آنها میتوان پیام خود را به گونه ای ارسال کرد که مخاطب از آن استقبال کند. اما باید به خاطر داشت که یک کانال ارتباطی، هر چقدر هم که خوب و کارآمد باشد، قادر نیست یک پیام ضعیف و بی هدف را تبدیل به یک پیام مفید و موثر کند. بنابراین باید قبل از تعیین کانال ارتباط موبایلی، به نوع پیام، محتوا، و تاثیرگذاری آن اندیشید. پیام باید به گونه ای باشد که توجه مخاطب را جلب نموده و او را هیجان زده کند.

#اپلیکیشن

#نوتیفیکیشن_تعاملی

#نوتیفیکیشن_غنی

#پوش_نوتفیکیشن

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi