معرفی چند ویرایشگر کد جاوا اسکریپت
معرفی چند ویرایشگر کد جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در همه جا کاربرد دارد و حضور آن در اپلیکیشن های تحت وب غیر قابل انکار می باشد، هر اپلیکیشنی از این زبان برنامه نویسی به فرم خاصی استفاده می کند و هر توسعه دهنده ای که به صورت جدی در حوزه وب کار می کند باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرد، اگر از قبل با جاوا اسکریپت آشنایی دارید مطمئن باشید که اقدام به یادگیری فریم ورک های جدید آن خواهید کرد چرا که این زبان برنامه نویسی یک زبان زنده است که در طول زمان تکامل پیدا می کند.
جامعه جاوا اسکریپت دارای یک محیط متن باز می باشد که دارای وضوح بالایی است و همین موضوع منجر به تولید ide های بسیار قدرتمند برای این زبان برنامه نویسی شده است. وجود محیط متن باز باعث قدرتمندتر شدن این زبان شده است و ide های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید از آنها برای کد زدن به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده کنید.
مانند تمامی زبان های برنامه نویسی دیگر مجموعه از الزامات ضروری برای یک ویرایشگر متن و ide این زبان برنامه نویسی وجود ندارد اما یک ide خوب باید بتواند تمامی وظایف مربوط به این زبان برنامه نویسی را به خوبی مدیریت کند که از جمله این موارد می توان به عملیات کامپایل کدها، دیباگ کردن برنامه و سینتکس هایلایتینگ اشاره کرد. من قصد دارم یکی از بزرگترین و بهترین ide های جاوا اسکریپت را در این مطلب به شما معرفی کنم، علاوه بر این تعدادی از ویرایشگرهای متن قدرتمند را نیز به شما معرفی خواهم کرد که می توانید از آنها برای انجام هر کاری در این زبان برنامه نویسی استفاده کنید.
Eclipse با JSDT
Eclipse یکی از شناخته شده ترین ide ها می باشد، شما می توانید از آن برای زبان های برنامه نویسی دیگر نیز استفاده کنید چرا که این ide بسیاری از زبان های مهم برنامه نویسی را پشتیبانی می کند. Eclipse با استفاده از JSDT از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند، JSDT مبتنی بر JDT می باشد که یک ابزار توسعه به زبان برنامه نویسی جاوا می باشد و امکانات زیادی را برای شما فراهم می کند. شما می توانید از این ابزار برای نوشتن اپلیکیشن های تحت وب جاوا اسکریپت و یا حتی اپلیکیشن های عادی جاوا اسکریپت نیز استفاده کنید. Eclipse به خاطر سرعتش شناخته شده نیست و برخلاف بسیاری از ide های دیگر کند می باشد، با این حال در طول سالیان دراز تکامل پیدا کرده است و سرعت آن نسبت به بسیاری از کامپایلرها افزایش پیدا کرده است.
جاوا اسکریپت
برخی از ویژگی های Eclipse با JSDT
-          این ابزار یک سینتکس هایلایتینگ مناسب را به شما ارائه می دهد
-          دارای به روز رسانی خودکار است
-          از تولید عنصر JSDoc پشتیبانی می کند
-          جریان داده ها را تجزیه و تحلیل می کند
-          دارای گزینه refactoring می باشد
جاوا اسکریپت
آشنایی با ide اتم
اتم یک ویرایشگر متن جاوا اسکریپت است که در قرن 21 تولید شده است، این ویرایشگر مناسب برای توسعه دهندگان است که علاقه به شخصی سازی ویرایشگر خود دارند، این ابزار به راحتی از یک ویرایشگر متن ساده تبدیل به یک ide برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می شود، شما می توانید تمامی چیزهایی که اتم به شما ارائه می دهد را در قالب یک فایل پیکربندی سازی شده تغییر دهید.
نصب این ویرایشگر، دانلود آن و کد زدن با استفاده از آن بسیار ساده می باشد، برای اینکه روند توسعه دادن را راحت تر کنید می توانید از پکیج منیجمنت اتم استفاده کنید و با استفاده از آن اقدام به نصب پکیج های مختلف در برنامه خود کنید و ویژگی هایی را به آن بیفزایید.
اگر شما یک توسعه دهنده فرانت اند هستید و می خواهید بیشترین استفاده را از اتم ببرید می توانید با استفاده از آن اقدام به نصب پلاگین های مختلف با استفاده از این پکیج منیجمنت کنید. برخی از پلاگین های معروف اتم که می توانید برای راحت تر کردن کار خود در برنامه نویسی از آنها استفاده کنید عبارت اند از Atom Beautify، Atom TernJS، Auto-update packages، Autocomplete modules، Editor Config، DocBlocker  و ... .
جاوا اسکریپت
برخی از ویژگی های کلیدی اتم
-          دارای به روز رسانی خودکار می باشد
-          عملیات های چندگانه را به شما ارائه می دهد
-          از پلتفرم های مختلف مانند ویندوز و لینوکس پشتیبانی می کند
جاوا اسکریپت
Ide معروف Brackets
براکت یک ویرایشگر متن شناخته شده می باشد که برای توسعه فرانت اند کاربردهای بسیار زیادی دارد، این یک ویرایشگر متن است که عمدتا برای مهندسین فرانت اند تولید شده است، این برنامه توسط Adobe و با استفاده از سه تکنولوژی جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال و سی اس اس تولید شده است. اگر شما یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت هستید به راحتی می توانید از این ابزار استفاده کنید.
قابلیت پشتیبانی بسیار بالا، دارا بودن حجم کم و امکان کار با یک رابط کاربری بی نظیر این ابزار را تبدیل به انتخابی مناسب برای برنامه نویسان کرده است، در حال حاضر ویژگی های جدید به سرعت به این ابزار اضافه می شوند تا آن را به روز رسانی کنند تا به استانداردهای این زبان برنامه نویسی دست پیدا کنند.
جاوا اسکریپت
برخی از ویژگی های کلیدی براکت
-          یک پیش نمایش زنده را به شما ارائه می دهد
-          با محصولات adobe به خوبی کار می کند
-          از ابزار از SCSS و LESS پشتیبانی می کند
-          این ابزار فریم ورک های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را پشتیبانی می کند
-          نوشتن کد، ویرایش کد و کامپایل کردن از ویژگی های مهم این ابزار می باشد
جاوا اسکریپت
آشنایی با Visual Studio Code
Visual Studio Code یک ابزار جدید برای برنامه نویسان وب می باشد که برای ساخت برنامه های تحت وب کاربرد بسیار زیادی دارد، این ide یک ابزار متن باز می باشد و می توان آن را به نوعی جایگزین ویژوال استودیو دانست، توسعه دهندگانی که علاقه مند به شروع سریع می باشند می توانند از این ابزار نهایت استفاده را ببرند، اما توجه داشته باشید که با این کار نمی توانید از مجموعه گسترده ای از ویژگی های ارائه شده توسط ویژوال استودیو استفاده کنید.
Visual Studio Code در واقع تمامی ویژگی های مورد نیاز برای برنامه نویسی به زبان جاوا اسکریپت را برای شما فراهم می کند، رابط کاربری آن دارای زیبایی ظاهری خاصی می باشد و به صورت مدرن طراحی شده است، شما می توانید کدهای این زبان برنامه نویسی را در Visual Studio Code به راحتی اصلاح و ویرایش کنید، همچنین این ابزار دارای ویژگی هایی مانند Peek، Find All References، Rename Symbol و ... می باشد.
برخی از ویژگی های کلیدی Visual Studio Code
-          این ابزار از IntelliSense پشتیبانی می کند
-          تشخیص نوع داده ای به صورت خودکار را به شما ارائه می دهد
-          تنظیمات آن بسیار راحت می باشد
-          یک حالت دیباگ هم در سمت سرور و هم در سمت کلاینت را ارائه می دهد
جاوا اسکریپت
نکات پایانی
اگر توجه کرده باشید من ویرایشگرهای متن را بیشتر به جای ide های معروف معرفی کردم، من این کار را به دو دلیل انجام دادم، اولا به این دلیل که ide های متن باز زیادی در دسترس نیستند و دوما ویرایشگرهای متن امروزه تمامی موارد مورد نیاز را دارا می باشند. اتم، براکت و ویژوال استودیو کد هر سه ویرایشگر متن هستند که تمامی ویژگی های مد نظر شما را دارا می باشند. شما می توانید با استفاده از آنها خطایابی کنید، کدهای خود را اصلاح کنید  و ...
Eclipse with JSDT یک ide مناسب است که شما می توانید برای برنامه نویسی وب خود از آن استفاده کنید، البته توجه داشته باشید که این ide نسبت به سایر ابزارهای معرفی شده در این مقاله از سرعت کمتری برخوردار می باشد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس |

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi