انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی
انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی

با انتشار اپلیکیشن در استورها و مارکت ها، فرصت خوبی برای جذب کاربران در اختیارتان قرار میگیرد و در این مقاله قصد دارم به صورت گام به گام شما را با روال انجام این کار و نحوه انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور آشنا کنم.

اگر توسعه دهنده اپلیکیشن ها و بازی های اندروید هستید، در ادامه با من همراه شوید.

آنچه پیش از شروع باید بدانید

اپ استور کمپانی اپل قوانین سختگیرانه ای برای تایید اپلیکیشن ها دارد و تنها اپلیکیشن هایی مورد تایید این استور قرار میگیرند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند. این سختگیری یک مزیت برای کاربران نهایی به همراه دارد و آن این است که تنها محصولات باکیفیت به این استور راه پیدا میکنند و گزینه های محدودتری در اختیار کاربران قرار میگیرد.

از سوی دیگر یک چالش پیش روی توسعه دهندگانی است که زمان و هزینه زیادی صرف تولید اپلیکیشن کرده اند، در واقع آنها باید محصولی بسازند که مطابق استاندارهای اپ استور باشد.

شرایط برای گوگل پلی استور کمی متفاوت است و به ندرت پیش می آید که اپلیکیشنی توسط گوگل پلی رد شود. با این اوصاف توسعه دهندگان شانس بیشتری برای انتشار محصولات خود در گوگل پلی دارند.

 

مزیت دیگری که گوگل پلی نسبت به اپ استور داراست، قابلیت جستجوی قدرتمند و پیشرفته آن است که از نام اپلیکیشن تا توضیحات تکمیلی را مورد جستجو قرار میدهد و نتایج کامل تری را به کاربر نمایش میدهد.

از این رو توسعه دهندگان فرصت بیشتری برای دیده شدن می یابند و اپلیکیشن راحت تر میتواند کاربران و مخاطبین هدف خود را پیدا کند. از این لحاظ اپ استور کمی محدودتر بوده و اپلیکیشن ها آنطور که باید در این استور دیده نمیشوند.

 

پیش نیازها

    Bundle ID منحصر به فرد
    نسخه امضا شده از اپلیکیشن در قالب فایل APK
    حساب کاربری در گوگل پلی استور که باید تنها یک بار مبلغ 25 دلار برای فعال سازی آن پرداخت کنید

 

کسب اطمینان از عملکرد صحیح و مناسب اپلیکیشن

کاربران انتظارات زیادی از اپلیکیشن دارند و در این مورد بسیار سختگیرند. از این رو تست اپلیکیشن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت اپلیکیشن به شمار میرود. باید یک چک لیست تهیه کرده و تمامی قسمت های اپلیکیشن را مطابق با آن تست و بررسی کنید.

 

فایل APK Expansion  

اگر اپلیکیشن تان حجم زیادی دارد، آن را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید. این عملیات بیشتر برای بازی ها امکان پذیر است. فایل های Expansion اندروید این امکان را به شما میدهند تا دو فایل اضافه با حجم حداکثر 2 گیگابایت هم داشته باشید. گوگل پلی بدون هیچ هزینه ای این فایل ها را روی سرور خود میزبانی میکند.

    100 مگابایت برای فایل های APK که از نسخه 4 و بالاتر اندروید پشتیبانی میکنند
    50 مگابایت برای فایل های APK که از نسخه 3.2 و پایین تر اندروید پشتیبانی میکنند

 

شروع کار

با مراجعه به لینک زیر در گوگل پلی ثبت نام کنید.

https://play.google.com/apps/publish/signup

 

با حساب کاربری گوگل وارد شده و پس از پذیرفتن Developer Agreement، عملیات پرداخت را انجام دهید.

وقتی روش پرداخت خود را انتخاب کردید، نام توسعه دهنده، ایمیل، وبسایت و شماره تلفن را وارد کرده و COMPLETE REGISTERATION را بزنید.

در این مرحله روی CREATE APPLICATION کلیک کنید.

زبان را انتخاب کرده و نام اپلیکیشن را وارد کرده و بر روی CREATE کلیک کنید.

سایر مشخصات مانند عنوان و توضیحات تکمیلی را هم وارد نمایید.

توضیحات کوتاه متنی است که کاربران در لیست اپلیکیشن ها به صورت فهرست وار مشاهده میکنند.

توضیحات تکمیلی باید شامل امکانات اپلیکیشن و عملیاتی است که کاربران با استفاده از اپلیکیشن قادر به انجامشان هستند. این توضیحات در استور نمایش داده میشود و نباید بیشتر از 4000 کاراکتر باشد.

SAVE DRAFT را بزنید.

حداقل دو اسکرین شات از اپلیکیشن خود آپلود کنید. سپس روی Add high-res icon کلیک کرده و آیکون اپلیکیشن را با حداقل اندازه 512×512 آپلود نمایید.

با کلیک بر روی Add feature graphic نیز میتوانید یک تبلیغ گرافیکی آپلود کنید که در بالای صفحه ای که لیست اپلیکیشن ها نمایش داده شده اند، نشان داده میشود.

مجددا SAVE DRAFT را بزنید.

مشخصات تکمیلی محصول را وارد کرده و اسکرین شات ها را دقیقا با اندازه ای که مشخص شده، آپلود نمایید.

نوع اپلیکیشن و دسته بندی مربوطه را انتخاب کنید. برای بخش نظرسنجی نیز باید پرسش نامه ای را که بعدا نمایش داده میشود کامل کنید.

اطاعات تماس خود را وارد کرده و اگر قوانین و مقررات استفاده از اپلیکیشن دارید، لینک آن را وارد کرده و یا Not submitting a privacy policy URL at this time را بزنید.

در این مرحله اپلیکیشن شما به صورت پیش نویس ذخیره شده است. با کلیک روی اپلیکیشن صفحه دیگری به شما نمایش داده میشود.

دکمه MANAGE PRODUCTION را زده و به گام بعدی بروید. اگر اپلیکیشن در فاز آلفا یا بتا است، گزینه های مربوطه را انتخاب کنید تا بازخوردهای کاربران را دریافت نمایید و نسخه نهایی کامل تر و بدون باگی داشته باشید. هدف از فاز بتا چک کردن نهایی اپلیکیشن پیش از انتشار آن برای عموم است و وقتی این فاز به پایان رسید، میتوانید بدون اینکه نیازی به آپلود مجدد اپلیکیشن باشد، آن را منتشر کنید.

بر روی CREATE RELESE کلیک کنید.

در صورت تمایل میتوانید از امضای گوگل پلی استفاده کنید و Google Play App Signing را بزنید. اگر اپلیکیشن به صورت لوکال امضا شده، لازم نیست اقدامی انجام دهید.

با زدن Browse Files فایل APK موردنظر را انتخاب کرده و آپلود کنید.

یک نام برای نسخه انتخاب کنید. این نام میتواند یک عدد یا نام مشابهی باشد.

اطلاعاتی در خصوص امکانات نسخه بدهید و REVIEW را بزنید.

در این مرحله فایل APK شما اضافه شده و باید به Content Rating در سایدبار رفته و پرسش نامه را پر کنید و ایمیل را تایید نمایید.

به قسمت Pricing & distribution در سایدبار بروید. در اینجا باید قیمت اپلیکیشن و کشورهایی که مایلید اپلیکیشن در آنجا منتشر شود را انتخاب میکنید. امکان تغییر وضعیت پرداخت اپلیکیشن از رایگان به پولی وجود ندارد، اما هر زمان که خواستید میتوانید اپلیکیشن پولی را به رایگان تغییر دهید.


عملیات تکمیل شد!
در این مرحله به App releases در سایدبار بروید. صفحه زیر به شما نمایش داده میشود. با زدن START ROLLOUT TO PRODUCTION اپلیکیشن در گوگل پلی استور منتشر میشود.

تبریک!

اپلیکیشن شما با موفقیت در گوگل پلی استور منتشر شد و بسته به تعداد کشورهایی که انتخاب کرده اید، اپلیکیشن چند ساعت بعد در پلی استور نمایش داده میشود.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس |

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi