مقایسه بین زبان برنامه نویسی پی اچ پی و جاوا اسکریپت
مقایسه بین زبان برنامه نویسی پی اچ پی و جاوا اسکریپت

قبل از صحبت درباره زبان برنامه نویسی پی اچ پی و node.js اجازه دهید یک صحنه را از هالیوود برای شما بازسازی کنیم، نبرد بین دو دوست قدیمی به هر یک به مسیر متفاوتی رفتند. اولین اختلاف بین آنها از زمانی شروع شد که یکی از آن ها علاقه مند به چیزی شد که همیشه در اختیار دیگری بود. در نسخه مربوط به زبان های برنامه نویسی از این فیلم می توان به node.js اشاره کرد که دوستان خود یعنی زبان های برنامه نویسی پی اچ پی و جاوا اسکریپت را به یک رقابت دعوت کرد. این دو زبان برنامه نویسی برای مدت ها بر دنیای وب حکمرانی می کردند اما اکنون ذهنیت توسعه دهندگان را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار داده اند.
مقدمه ای درباره این موضوع
در گذشته همکاری کردن بسیار راحت بود، جاوا اسکریپت جزئیات کوچک را بر روی مرورگر مدیریت می کرد و زبان برنامه نویسی پی اچ پی تمامی بخش های مربوط به سرور را مدیریت می کرد که از جمله آنها می توان به پورت 80 و MySQL اشاره کرد. این همکاری بسیار خوب بود و بسیاری از افراد و شرکت ها در دنیای وب از آن حمایت می کردند، در میان  وردپرس، دروپال و فیسبوک افراد به سختی می توانستند از وب استفاده کنند بدون آن که از زبان برنامه نویسی پی اچ پی استفاده کنند.
پیشرفت جاوا اسکریپت در سمت سرور و رقابت با زبان برنامه نویسی پی اچ پی
بعد از گذشت مدتی برخی از افراد به این نتیجه رسیدند که می توان از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بر روی سرور نیز استفاده کرد و خیلی سریع نیز به این نتیجه رسیدند که دیگر نیازی به استفاده از زبان برنامه نویسی پی اچ پی برای ساخت استک های آینده سرور نیست. با استفاده از زبان جاوا اسکریپت و فریم ورک Node.js و سایر فریم ورک های آن که بر روی کلاینت اجرا می شدند دیگر جاوا اسکریپت به همه جا دسترسی داشت و بسیاری آن را یک غول بزرگ می نامیدند.
معروف شدن بیشتر جاوا اسکریپت
بعد از کشف این موضوع جاوا اسکریپت به میزان زیادی محبوب شد، توسعه دهندگان node.js در حال حاضر می توانستند از میان گزینه های مختلف فریم ورک ها بهترین آن ها را انتخاب کنند. React، Vue، Express، انگولار، Meteor و ... هر یک می توانستند یک گزینه فوق العاده باشند. این لیست در حال پیشرفت و بیشتر شدن بود و البته انتخاب از میان آن ها نیز در حال سخت تر شدن بود.
برخی از افراد محبوبیت بسیار زیاد Node.js را یکی از دلایل پیروزی صد در صدی جاوا اسکریپت می دانند، گیت هاب در یکی از گزارشات خود می گوید که جاوا اسکریپت در حال حاضر محبوب ترین زبان در مخازن این سایت است و این زبان برنامه نویسی به سرعت در حال رشد می باشد. بسیاری از پروژه های فوق العاده کاربردی در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده اند و بسیاری از محبوب ترین هشتگ های مربوط به دنیای برنامه نویسی مربوط به این زبان برنامه نویسی است. در همین حال زبان پی اچ پی به رتبه های سوم یا چهارم سقوط کرده است و احتمالا در آینده ای نزدیک از انتشار نسخه های جدید، فهرست محصولات و سایر موارد به میزان بسیار زیادی سقوط پیدا خواهد کرد.
چند نکته بسیار مهم
نکته بسیار مهمی که در این جا وجود دارد این است که نرم افزارها معمولا علاقه مند به تغییر پایگاه داده خود نیستند و همچنان بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می دهند، طبق یک تحقیق بسیار جالب که در این زمینه صورت گرفته است امروزه تقریبا 40 درصد از صفحات وبی که مشاهده می کنید به نوعی با پی اچ پی نوشته شده اند، برخی از افراد ادعا دارند که پی اچ پی دوباره متولد خواهد شد، در چند سال گذشته اصول اولیه و پایه ای زبان برنامه نویسی پی اچ پی دوباره بازنویسی شده اند، در واقع کدهای جدید پی اچ پی کدهایی نیستند که پدران و یا مادران شما از آن استفاده می کردند.
نکاتی درباره کامپایلر زبان برنامه نویسی پی اچ پی
کامپایلر همزمان و سریع زبان برنامه نویسی پی اچ پی به لطف همان تکنیک های هوشمندی که در Node.js استفاده شده است سریع تر از همیشه شده است. در حال حاضر PHP 7.2 و HHVM بسیاری از انواع بهینه سازی های هوشمند on-the-fly را پیشنهاد می دهند که V8 به کروم و Node.js ارائه می دهد. علاوه بر این HHVM دارای یک Hack و یک گویش هوشمند به زبان برنامه نویسی پی اچ پی است که از ویژگی های پیشرفته برنامه نویسی مانند لامبدا، جنریک ها و کالکشن ها پشتیبانی می کند. بنابراین در صورتی که شما نیز به این ویژگی ها نیاز دارید شما نیازی به جست و جو برای استک های کامل تر در برنامه نویسی ندارید.
جمع بندی و نکات پایانی
به صورت کلی کدهای جاوا اسکریپت و Node.js جوان تر و ساده تر هستند و در همه جا نیز حضور دارند، اما با این حال زبان برنامه نویسی پی اچ پی نیز پیشرفت های بسیار زیادی کرده است و دارای ثبات زیادی نیز می باشد که از مهمترین دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پی اچ پی است.

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi