10 ویرایشگر برتر متنی برای لینوکس و برنامه نویسی در سال 2018
10 ویرایشگر برتر متنی برای لینوکس و برنامه نویسی در سال 2018

معرفی 10ویرایشگر متنی برتر برای لینوکس در سال 2018 و این هم لیستی از تاثیرگذارترین، پرقابلیت ترین و انعطاف پذیر ترین ویرایشگران متن لینوکس:

10.Geany
Geany یک ویرایشگر متن عالی ست که با استفاده از جعبه ابزار GTK+ محیط توسعه ی بسیار خوبی را به وجود آورده است. اگر به دنبال ویرایشگر متنی میگردید که بیشتر شبیه یک IDE باشد، Geany گزینه ی بسیار خوبی میباشد. این IDE سبک، وابستگی جزئی به پکیج های دیگر دارد و از همه ی زبان های برنامه نویسی رایج پشتیبانی میکند. از ویژگی های قابل توجه Geany  میتوان به رابط کاربری قابل اتصال(pluggable interface)، هایلایت کردن سینتکس، شماره گذاری خط ها و ... اشاره کرد. این ویرایشگر به همراه اینترفیسی ساده و با امکانات قابل شخصی سازی ارائه شده است و به زبان های C و C++ نوشته شده است.

9.JED
JED یک ویرایشگر لینوکس پرطرفدار است که از کتابخانه S-Lang استفاده می کند. این ابزار فراتر از پلتفرم است و برای پلتفرم های دیگری از جمله یونیکس، VMS، OS/2،  BeOS،  Windows،  OpenVMS و... در دسترس است. در صورتی که شما DOS را اجرا میکنید می توانید از نسخه های قدیمی تر این ویرایشگر متن استفاده کنید. نقطه قوت اصلی این ویرایشگر لینوکسی سبک بودن ذاتی این نرم افزار است که باعث می شود شما با اطمینان کامل و به آسانی روی یک سخت افزار با دسترسی محدود آن را اجرا کنید.
ویژگیهای محبوب ویرایشگر JED عبارتند از: ترکیب رنگ های‌لایت شده، انتخاب پنهان کردن/نمایش دادن کد، تقلید از ویرایشگرهایی مثل Emacs، سبک های برنامه نویسی مختلف،ویرایش فایل‌های (TeX)، cut/pasteمربعی شکل (جداکردن و چسباندن متن به صورت مربعی) و غیره

8.Brackets
براکت یک ویرایشگر متن بسیار پرطرفدار است که توسط ادوبی در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این ویرایشگر متن رایگان با قابلیت های همچون پیش نمایش زنده ویرایش انلاین و پشتیبانی از ابزار های متمرکز پیش پردازنده بصری و امکانات جذاب دیگر عرضه شده است.
براکت از پایه طراحی شده و مخصوص طراحان وب و توسعه‌دهندگان فرانت-اند می باشد. با وجود سبک بودن، این ویرایشگر متن باتمام خصوصیتهای یک ویرایشگر متن مدرن به زبان های html css و جاوا اسکریپت نوشته و عرضه شده است.
 
7.KWrite
KWrite که اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۹ عرضه شد یک ویرایشگر متن سبک است که توسط KDE توسعه داده شده است و بر مبنای ویرایشگر متن KATE و KDE KParts technology کار می کند. از ویژگیهای اصلی این ویرایشگر پرطرفدار کامل کردن خودکار کلمه ها، دندانه دار کردن خودکار متن، دارا بودن قابلیت هایلایت کردن سینتکس مربوطه بر اساس نوع فایل های ورودی، مود ورودی Vi و پشتیبانی از پلاگین ها می باشد. ویژگی های جذاب دیگر این نرم افزار توسعه پذیری پشتیبانی از انکود کردن، ویرایش فایل ها از راه دور و ... می باشند. این نرم افزار به زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است.
برای اطلاعات بیشتر درباره این نرم افزار به اینجا مراجعه کنید.

6.nano
نانو یک ادیتور user-friendly است که به طور گسترده در سیستم های عامل شبیه به یونیکس استفاده می‌شود. نانو در ابتدا در سال ۲۰۰۰ و با شبیه سازی ویرایشگر متن Pico و اضافه کردن عملکردهای اضافی دیگر به آن عرضه شد. این ویرایشگر در محیط شبیه به خط فرمان اجرا می شود. اگر شما همیشه وقت خود را با سروکله زدن با فایلهای تنظیمات در ترمینال می‌گذارنید، نانو نیاز شما را برآورده می کند. از ویژگی های بارز آن پشتیبانی از autoconf، جستجوی case sensitive، دندانه دار کردن خودکار متن، جستجوی تعاملی به همراه جایگذاری کامل کردن کلمه ها، با تب کامل کردن متن و ... می باشد. این ویرایشگر به زبان سی نوشته شده است.

5.GNU Emacs
به احتمال زیاد Emacs یکی از ویرایشگر های متن موردعلاقه شما در لینوکس می باشد. این ویرایشگر مدت زمان زیادی است که در این عرصه موجود می باشد. ویرایشگر Emacs به وسیله موسس پروژه های GNU یعنی ریچارد استالمن ساخته شده است و GNU Emacs پرطرفدارترین نسخه ی این ویرایشگر است که به وسیله توسعه دهنده ها و دوستداران لینوکس در سراسر جهان مورد استفاده می باشد. این ویرایشگر که به زبان c و Lisp نوشته شده، قابلیت امتداد به وسیله زبان برنامه نویسی کاملا بر مبنای تورینگ را دارد. کاربران GNU Emacs همچنین از سندنگاری دنباله دار و پشتیبانی های آموزشی استفاده می کنند و از آن خرسندند. همچنین افزونه هایی مثل دیباگر رابط کاربری، mail و اخبار را داراست.

4.Gedit
این ویرایشگر به عنوان ویرایشگر پیش فرض در محیط GNOME desktop عرضه می‌شود. این ویرایشگر  همه منظوره دو هدف سادگی و آساان بودن استفاده برای کاربران نهایی را دنبال می‌کند. با پیروی از فلسفه ساختاری پروژه‌ GNOME این ویرایشگر نیز با رابط کاربری گرافیکی بسیار ساده‌ای عرضه شده است. این ویرایشگر در زبان c نوشته شده است و اولین نسخه آن به طور عمومی در سال ۲۰۰۰ در اختیار کاربران قرار گرفت. این ویرایشگر متن باز با قابلیت پشتیبانی کامل برای متون زبان های مختلف عرضه شده است. در Gedit شما می توانید از قابلیت هایلایت کردن سینتکسهای زبان های گوناگونی همچون سی و سی پلاس پلاس، HTML، جاوا، XML، پایتون، PERL و زبان های دیگر استفاده کنید.

3.Vim
Vim یا Vi Improved، یک ویرایشگر پیشرفته برای متون است که هدف آن ارائه کارایی قدرتمندتر و ارائه قابلیت های فراتر از ویرایشگر یونیکس Vi است. Vim ویرایشگری است که به طور گسترده قابلیت تنظیم کردن دارد، این تنظیمات به گونه‌ای در جای خود قرار گرفته اند تا نیازهای یک توسعه دهنده را رفع کند و این همان دلیلی است که این نرم افزار یک ویرایشگر مخصوص برنامه نویسان خوانده می شود. این ویرایشگر به گونه‌ای طراحی شده که هم به صورت استفاده در خط فرمان و هم به صورت یک برنامه ی جدا در محیط گرافیکی قابل استفاده باشد. اگر چه که مبتدیان از سخت بودن کار کردن با این نرم افزار شکایت می‌کنند، ولی آنها همچنین اذعان دارند که Vim یکی از قوی‌ترین ویرایشگرهای متن حال حاضر است. از قابلیت‌های برجسته آن می‌توان به فرمان های اتوماتیک ورودی دیاگراف، جدا کردن صفحه ها، صفحه session، قابلیت توسعه تب، رنگ آمیزی سینتکس و تگ سیستم اشاره کرد. این ویرایشگر به زبان c و Vim Script نوشته شده است.

2.Atom
اتم ویرایشگر متن رایگان و متن باز است که به وسیله گیت هاب توسعه داده شده است. بر اساس الکترون (CoffeeScript, JS, Less, HTML) ساخته شده و یک اپلیکیشن دسکتاپ است که با استفاده از تکنولوژی های وب نوشته شده است. کاربران به آن لقب ویرایشگر متن قرن بیست و یکم را داده‌اند. این ویرایشگر یک ویرایشگر مدرن است که کلیه کدهای آن در دسترس عموم قرار دارند. از ویژگی های برجسته اتم می توان به ویرایش مستقل از پلتفرم، مدیریت پکیج ها به صورت داخلی، مرورگر فایل سیستم، پشتیبانی از چند پنجره، دارا بودن تابع  پیدا کردن و جایگذاری  کلمات و کامل کردن خودکار و هوشمند میباشند. شما می‌توانید از هزاران پکیج متن باز استفاده کنید و قابلیت‌های جدیدی را به اتم اضافه کنید. همچنین می توانید آن را بسته به نیازهای تان شخصی سازی کنید.

1.Sublime Text
طبق نظرسنجی های مردمی ویرایشگر متن Sublime برترین و اتم و Vin از ویرایشگر های مورد علاقه کاربران بودند. این ویرایشگر پر امکانات برای "کدزدن، مارک آپ و نوشتن متون" میباشد. این ویرایشگر به صورت پایه از هزاران زبان برنامه نویسی و مارک آپ پشتیبانی میکند. با استفاده از پلاگین ها (که تحت لیسانس رایگان برای آن ساخته میشود) میتوان کارایی آن را حتی بیشتر از حد قبلی آن برد. ویژگی “Goto Anything” یکی از ویژگی های پرطرفدار Sublime Text است که به شما اجازه میدهد تا بصورت سریع بین فایل ها، خطوط و سمبلها جابجا شوید. از ویژگی های دیگر آن میتوان به پالت دستورات، api مبتنی بر پایتون پلاگین ها، ادیت همزمان و تنظیمات پیشفرض مربوط به پروژه نام برد.
 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi