رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟
رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر کسب و کار، سازمان ها نیاز به سرمایه گذاری در زمان و بودجه و افزایش مقیاس زیرساخت های فناوری خود، مانند نرم افزار، سخت افزار، و خدمات دارند.
با این حال، با on-premises  زیرساخت های فناوری اطلاعات،مقیاس پردازش ممکن است کند باشد که در این صورت سازمان ها غالبا نمیتوانند به کمال مطلوب هدفشان در زمینه زیر ساخت های فناوری اطلاعات برسند.
رایانش ابری یک روشی است برای اینکه محاسبات  از طریق اینترنت انجام بشوند. سرویس های رایانش ابری از مراکز داده مجازی بسیار بهینه سازی شده تشکیل شده است ، که نرم افزار های مختلف، سخت افزار، و منابع اطلاعاتی را برای زمانیکه شما به آن ها نیاز دارید به شما ارائه بدهند.
سازمان ها میتوانند به سادگی به فضای ابریشان متصل شوند و از منابع دردسترس استفاده کنند و به ازای هر بار استفاده مبلغی را پرداخت می کنند.
گسترش دادن مدل رایانش ابری
شما میتوانید سرویس رایانش ابری را با استفاده از 3 مدل متفاوت زیر گسترش بدهید:
فضای ابری خصوصی(private cloud)
فضای ابری عمومی(public cloud)
فضای ابری هیبریدی(hybrid cloud)

توابع فضای ابری خصوصی صرفا برای یک سازمان بوده و بر روی شبکه خصوصی و بسیار امن آن ها قرار میگیرد.
فضای ابری عمومی توسط ارائه دهنده سرویس فضای ابری که شامل بالاترین سطح از کارایی در اشتراک گذاری منابع است ارائه میشود.
فضای ابری هیبریدی ترکیبیست از دو مدل فضای ابری عمومی و خصوصی.در فضای ابری هیبریدی ، منابع خاص اجرا یا استفاده میشوند در فضای ابری عمومی و بقیه منابع در محل های فضای ابری خصوصی اجرا یا استفاده میشوند.این روش
بهره وری بیشتری را فراهم میکند.
مدل های سرویس رایانش ابری
رایانش ابری مدل شامل سرویس هایی با مدل های زیر میباشد:
IaaS(1 > زیرساخت به عنوان سرویس
PaaS(2> بستر های نرم افزاری به عنوان یک سرویس
SaaS(3 > نرم افزار به عنوان یک سرویس
IaaS (زیرساخت به عنوان سرویس)
با استفاده از این این مدل سازمان ها کامپوننت های زیرساخت مانند قدرت محاسبات(computing power) و ظرفیت ذخیره سازی(storage capacity) دریافت میکنند.در اینجا سازمان ها کنترل بیشتری بر تمام زیرساخت های فناوری اطلاعات خود که شامل محیط Hosting در برنامه های خود است را دارند.با این حال ، سازمان ها نیاز به نخصیص کارمندان اضافی به حفظ و مدیریت زیرساخت های نرم افزاری خود دارند.مایکروسافت ریموت دسکتاپ و ماشین مجازی را در Microsoft Azure به  عنوان IaaS ارائه داده است.
PaaS (بستر های نرم افزاری به عنوان خدمات)
مدل PaaS به سازمان های با محیط نرم افزاری یا محیط اجرا ارائه میدهد و گسترش برنامه های کاربردی فراهم می کند. در اینجا، سازمان تنها برای توسعه، نگهداری، و مدیریت برنامه های کاربردی است.ماکروسافت پلتفرم Windows Azure را به عنوان پلتفرمی با مدل PaaS ارائه داده است.
SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس)
مدل SaaS به سازمان ها ، نرم افزار های آماده برای استفاده(ready-to-use)را ارائه میدهد.آن ها از ترکیب پایه ای از فضای ابری و سرویس های ذخیره سازی برای اینکار استفاده میکنند.ماکروسافت خدمات انلاین محتلفی مانند BPOS (Microsoft Business Productivity Online Suit) و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری انلاین داینامیک ماکروسافت(Microsoft Dynamics CRM online) به عنوان SaaS ارائه میدهد.
مثال
برای درک بهتر چگونگی توانایی کمک پردازش ابری به توسعه قابلیت فناوری اطلاعات یک سازمان ،
" Wide World Importers" را  یک شرکت که محصولات زیبایی تولید میکند در نظر بگیرید.بعضی از اوقات ، بخش تحقیقات حجم زیادی از داده را ذخیره و پردازش میکند.در نتیجه ، شرکت در جست وجوی پردازش موثر هزینه ها و راه حل مقرون به صرفه است.علاوه براین "Wide World Importers" شامل یک گروه از دانشمندان واقع در نقاط مختلف جغرافیایی است. فاصله جغرافیایی مانع پژوهش است،پس نیاز به یک راه حل همکاری بهتر است. علاوه بر این، این شرکت در حال برنامه ریزی برای توسعه یک نرم افزار داده کاوی مقرون به صرفه برای جمع آوری داده های بازدید کننده در طول هفته های طولانی در مراسم مجلل زیبایی سالانه در سراسر جهان خود است.پردازش ابری برای این شرکت راه حلی موثر و مقرون به صرفه ارائه میدهد.این شرکت میتواند برای پردازش های اضافی و ذخیره سازی داده های خود از سروریس هایی که Windows Azure ارائه میدهد که بر پایه پرداخت هزینه برای هر بار استفاده است را تقبل کند ، برای انتقال تمام از تجزیه و تحلیل داده های آماری و ذخیره سازی به Azure. با انجام این کار، آنها می توانند سرمایه گذاری بیشتری در زمینه تحقیقات انجام دهند.
این شرکت همچنین میتواند از BPOS ، Microsoft Live Meeting و Microsoft SharePoint Online برای همکاری موثر خود استفاده کند.برای طراحی ، توسعه و تست از برنامه های داده کاوی شرکت میتواند از پلتفرم Windows Azure که تمرکز آن بر روی نرم افزار های ارزشیابی و کاهش زمان و هزینه مورد نیاز برای تهیه توسعه و تست نرم افزارها است استفاده کنید.

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi