رکود اقتصادی برای توسعه دهندگان نرم افزار
رکود اقتصادی برای توسعه دهندگان نرم افزار

بعد از همه گیری کرونا توسعه دهندگان نرم افزار نیز دچار رکود اقتصادی شدند،دراین مطلب درباره حل رکود اقتصادی برای توسعه دهندگان نرم افزار صحبت میکنیم.

 

آخر الزمان نیست ولی بیکاری در حال رواج است و امروزه افراد زیادی هستند که شغل های خود را از دست می دهند. یک تخمین واقعی از بیکاری توسعه دهندگان نرم افزار و حتی سایر افراد نشان می دهد که تقریبا 13 درصد از افراد مشاغل خود را از دست داده اند و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این رکود حتی بیشتر هم می شود. به صورت خلاصه باید بدانید که ما در شرایط بدی هستیم و رکود به تقریبا کل جامعه را در بر گرفته است.

رکود بعد از کرونا

این بار رکود اقتصادی ناشی از وجود برخی مشکلات در بخش های مالی دولت ها نبود که در سال 2008 و حتی در سال 1987 باعث شد تا بازار سرمایه گذاری به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر قرار گیرد و خطرات زیادی را شاهد باشد بلکه این بار یک ویروس خطرناک مردم را خانه نشین کرد و باعث شد که افراد زیادی شغل های خود را از دست بدهند. امروزه شما می توانید رکود اقتصادی بسیار زیادی را در جامعه شاهد باشید. همین که شما در خانه نشسته اید و حتی گاهی اوقات برای خریدهای روزانه خود نیز بیرون نمی روید نشان می دهد که به صورت یکسان کل جامعه در یک رکود اقتصادی قرار دارد و نیازی نیست که اطلاعات تخصصی تری درباره این رکود بدست بیاوریم.

اگر یک فرد جوان هستید احتمالا تا به حال به عنوان یک فرد بزرگسال رکود اقتصادی را تجربه نکرده اید. اگر زیر 40 سال سن داشته باشید احتمالا فکر می کنید که رکودی که در سال 2008 میلادی اتفاق افتاد رکود بسیار بزرگی بود ولی باید بدانید این رکود در دنیای فناوری تاثیر خیلی بزرگی نداشت. اگر مقداری عقب تر هم برویم رکودهای اقتصادی که در سال های 2000 میلادی و شاید اوایل دهه 1990 میلادی اتفاق افتادند نیز از دیگر رکودهای اقتصادی باشند که شما به خاطر می آورید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا نکاتی مفید برای توسعه دهندگان نرم افزار در این شرایط بد را بدانید.

 

رکود سال 2008 برای توسعه دهندگان نرم افزار

اگر در سال 2008 میلادی به تازگی یک کسب و کار جدید را راه اندازی کرده بودید و یا شروع به فعالیت در زمینه خاصی کرده بودید احتمالا شرایط بدی را شاهد بودید اما اگر در آن زمان یک شغل ثابت داشتید احتمالا مشکلات کمتری را شاهد بودید. اگر در آن زمان به عنوان یکی از توسعه دهندگان نرم افزار به دنبال شغلی بودید احتمالا کار سخت تری را برای جستجو داشتید و جستجوی شما بیشتر طول می کشید و شاید مجبور به انجام پروژه هایی می شدید که کمتر برای شما ایده آل بودند.

 

رکودهای سال 2000 میلادی و قبل تر

رکودی که در سال 2000 میلادی رخ داد بدتر بود. در آن زمان من جوان بودم و تنها تجربه ای که داشتم این بود که سعی کنم از اتفاقات بدتر جلوگیری کنم. با این وجود من در آن سال با بسیاری از شرکت ها مصاحبه کردم و در پایان این مصاحبه ها چندین قرارداد کوچک را بستم و در حالی که سعی می کردم برخی از کارهای مربوط به مشاوره را نیز انجام دهم روی پروژه های متن باز خودم هم کار می کردم.

رکودی که در این سال رخ داد یک اتفاق بد در دوران بزرگسالی من به شمار می آمد. این مسئله برای توسعه دهندگان نرم افزار همراه بود با بحران مالی بسیار شدید در آسیا و بازگشت سرمایه گذاران از قراردادهای سرمایه گذاری خود که شرایط بدی را برای توسعه دهندگان نرم افزار فراهم می کرد چرا که مردم به هیچ وجه راضی نبودند خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دهند و تمامی افراد به فروشگاه های بزرگ مراجعه می کردند. ما در آن زمان اقدامات زیادی برای آشنایی بیشتر مردم با فضای اینترنت انجام دادیم ولی نتیجه خوبی دریافت نکردیم.

 

شرایط بسیار بد برای توسعه دهندگان

در رکودی که در سال 2000 رخ داد ما هنوز از گروه های کاربری به جای قرارهای ملاقات غیر رسمی استفاده می کردیم. من مسئول گروه جاوا بودم. ما از دو گروه برای نمایش دادن توسعه دهندگان نرم افزار استفاده می کردیم، گروه اول افرادی بودند که شغلی داشتند و گروه دوم افرادی بودند که نیازمند یک شغل بودند، به این ترتیب می توانستیم راحت تر گروه های خود را مدیریت کنیم. بعد از یک مدت  من به صورت کامل در گروه خود افرادی که به دنبال یک شغل بودند را تقسیم می کردم و یک روز متوجه شدم که تمامی افراد به دنبال شغل جدید بودند. توجه داشته باشید که تقریبا 100 نفر در گروه من حضور داشتند. این زمان، زمان بسیار بدی بود که تقریبا هیچ شغلی برای توسعه دهندگان نرم افزار و حتی سایر افراد وجود نداشت. من در این دوران زمان زیادی را صرف می کردم تا بتوانم به خوبی این مشکل را برطرف کنم.

هیچکس نمی داند رکودی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به اندازه رکود سال 2000 بد خواهد بود یا خیر؟ اگر به صورت مستقیم با صنعت در ارتباط باشید حتما می دانید که هیچ هزینه جدیدی برای حوزه فناوری اطلاعات در سال جدید و سال های آینده صورت نگرفته است. اگر یک فروشنده هستید می توانید حتی انتظار شرایط بدتر و تاثیر بیشتر این بیماری بر روی بازار را نیز داشته باشید.

 

در این شرایط چه کنیم؟

برای من رکودی که در سال 2000 رخ داد لحظه ای بود که به صورت کامل خود را درگیر پروژه های متن باز کنم. سایر زندگی من مستقیما به آن لحظه وابسته است و تصمیم هایی که در آینده گرفتم نیز پیرو درگیری با پروژه های متن باز بود. کارفرمای بعدی من، من را استخدام کرد چرا که آنها قبلا از کدهای متن باز من در یک شرکت دیگر استفاده می کردند. این برای من فوق العاده بود که بتوانم قبل از ورود به یک شرکت سریعا راه را برای خود باز کنم. سرانجام من در یک استارت آپ متن باز مستقر شدم و فعالیت خود را در آن آغاز کردم.

این دقیقا همان چیزی است که توسعه دهندگان نرم افزار در دنیای امروزی به آن احتیاج دارند. سعی کنید مهارت های جدیدی پیدا کنید. شما می توانید به راحتی مشاهده کنید که بازار در حال حرکت است و شما باید در تلاش باشید تا خود را به سایر توسعه دهنده ها برسانید. شما باید ثابت کنید که تنها یک ماشین برنامه نویسی نیستید.

 

انجام فعالیت های مختلف در این دوران برای توسعه دهندگان نرم افزار

شاید این موضوع در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد ولی اصلا این طور نیست. من نمی دانستم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد، ساختن پروژه های متن باز تنها کاری نبود که من در این دوران انجام دادم. برخی از اقداماتی که در این دوره انجام دادم نیز بسیار بیهوده بودند. به عنوان مثال من وقت و پول بسیار زیادی را صرف یادگیری UML کردم و این را به شما می گویم که در میان کلیه مواردی که یاد گرفتم تنها نمودارهای توالی برای من مفید بودند. من در این دوران حتی به این موضوع فکر می کردم که گواهی  Rational Rose را نیز دریافت کنم.

من همچنین در این دوره شروع به برنامه نویسی و تمرین موارد مختلف کردم. این موارد گاهی اوقات برای من همان قدر مفید بودند که تجربه ساخت پروژه های متن باز برای من مفید بود و تقریبا بخشی از شغلی که من در آینده بدست آوردم وابسته به این موارد بود.

 

خلاصه ای از کارهایی که می توانید انجام دهید

-          اگر دارای شغل خوبی هستید، در همان شغل بمانید و سعی کنید به خوبی خود را آماده تغییرات کنید.

-          اگر شغل فیزیکی دارید احتمالا در آینده آن را از دست خواهید داد، بنابراین باید خود را آماده کنید.

-          سعی کنید حتما رزومه خود را به روز نگه دارید معمولا صاحبان مشاغل به یکباره با شما تماس می گیرند، حتی وقتی که به دنبال شغل خاصی نیستید نیز ممکن است با شما تماس گرفته شود.

-          سعی کنید به روند پیشرفت صنعت دقت کنید و مهارت های خود را گسترش دهید. در واقع به عبارت ساده تر سعی کنید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید.

 

توسعه دهندگان نرم افزار چگونه می توانند مهارت های جدید بدست بیاورند؟

-          سعی کنید به کمپ های برنامه نویسی بپیوندید. البته باید دقت داشته باشید که این کمپ ها معمولا برای توسعه دهندگان نرم افزار مبتدی است. برخی از آنها می توانند برای شما بسیار مفید باشند ولی برخی دیگر نیز معمولا چیز زیادی را به شما اضافه نمی کنند. بنابراین باید به خوبی انتخاب کنید که در کدام یک از این کمپ ها شرکت می کنید.

-          وب سایت Coursera یکی از وب سایت های مورد علاقه مند برای یادگیری مهارت های جدید است. شما می توانید در این وب سایت در دوره های مختلف از تاریخ گرفته تا بازاریابی و یادگیری ماشین را به صورت آنلاین بگذرانید. شما حتی می توانید مدارک BS/CS و MBA را نیز به صورت آنلاین دریافت کنید. البته دقت داشته باشید که وب سایت Udemy نیز می تواند گزینه مناسبی برای یادگیری باشد.

 

بر روی پروژه های متن باز سایر توسعه دهندگان نرم افزار کار کنید

کار کردن بر روی پروژه های متن باز نیز می تواند راهکار خوبی برای بدست آوردن مهارت های جدید برای توسعه دهندگان نرم افزار باشد. البته باید دقت داشته باشید که تا یک پروژه را به اتمام نرسانده اید سراغ پروژه های جدید نروید. ما دیگر نیازی به فریم ورک های UI جاوا اسکریپت نداریم. بنابراین لطفا سراغ ساخت فریم ورک های ui زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نروید. نکته دیگر این است که React و Kubernetes را صرفا به خاطر این که از شهرت بیشتری برخوردار هستند انتخاب نکنید. پروژه های مشهور عموما داوطلبان بیشتری را برای شروع دارند که بسیاری از این داوطلبان تجربه و مهارت بیشتری را نسبت به شما دارند. به یاد داشته باشید که مستندات برای کار کردن بر روی پروژه های متن باز همیشه یکی از بهترین راهکارها برای کمک کردن به خودتان است.

 

نکاتی مهم برای بدست آوردن مهارت های جدید برای توسعه دهندگان نرم افزار

-          امروزه بسیاری از دانشگاه ها کلاس های آنلاین را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند که می توانید به بهترین شکل ممکن از این کلاس ها استفاده کنید. امروزه همه چیز به صورت از راه دور است( حداقل می توان گفت بیشتر موارد). شما با استفاده از خدمات آنلاین می توانید هزینه های خود را به میزان زیادی کاهش دهید چرا که معمولا دوره های آنلاین قیمت بسیار کمتری را نسبت به شهریه کلاس های دانشگاهی دارند.

-          اگر شما مدت زمانی را به صورت رایگان کار کنید مشاهده خواهید کرد که افراد زیادی اقدام به استخدام شما می کنند. امروزه وب سایت های زیادی هستند که با مراجعه به آنها و با حضور در جامعه توسعه دهندگان نرم افزار می توانید مشکلات سایر افراد را حل کنید و در نتیجه بسیاری از افراد نیز شما را به عنوان یکی از توسعه دهنده های نرم افزار خود استخدام خواهند کرد.

 

صحبت پایانی

این بازه زمانی و شیوع ویروس کرونا قطعا برای بسیاری از افراد و به ویژه توسعه دهندگان نرم افزار ترسناک است. احتمالا اگر شما هم از توسعه دهندگان نرم افزار هستید و یا شغل دیگری دارید که در خطر است هر روز صبح با ترس از دست دادن شغل خود از خواب بیدار می شوید. اگر آمریکایی هستید احتمالا با مشکلات بسیار بیشتری نیز درگیر هستید و باید مراقبت های بهداشتی را نیز بسیار جدی تر بگیرید و صورت حساب های پر و پیمان مراکز مختلف را بپردازید و همین موضوع باعث می شود تا ترس از دست دادن شغل برای شما بسیار بیشتر شود. با این حال شما به عنوان یکی از توسعه دهندگان نرم افزار می توانید بر روی مهارت های خود کار کنید و آماده تغییر شوید تا به این ترتیب بتوانید در این شرایط دوام بیاورید

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi