راهنمای PyCharm برای مبتدیان
راهنمای PyCharm برای مبتدیان

 

● PyCharm عمیقا پروژه شما را درک می کند، نه فقط یک فایل خاص را.

Refactoring  (بهبود پیوسته کیفیت کدهای نوشته شده در طی زمان؛ بدون ایجاد تغییری در عملکرد اصلی برنامه) ویژگی اصلی سرتاسر پروژه است.

● ابزار داخلی SQL که آن را شگفت‌انگیز می کند.

PyCharm یک IDE بسیار محبوب پایتون است که توسط JetBrains برای توسعه پایتون ساخته شده است. پایتون بهترین زبانی است که کاربران می توانند با نوشتن کدهای تمیز و قابل خواندن اپلیکیشن های نرم افزاری بسازند. پایتون زبان بسیار مشهوری در Data Science و Machine Learning است. بزرگترین شرکت ها مانند فیس بوک، توییتر، آمازون از PyCharm به عنوان IDE خود برای نوشتن کد در پایتون استفاده می کنند.

این مقاله همه چیز را در مورد PyCharm با جزئیات بیان می کند و به شما کمک می کند تا کدهای خود را با استفاده از این  IDE در پایتون بنویسید.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه کاره است. می تواند برای انواع  دیگر برنامه نویسی، نرم افزار و توسعه وب استفاده شود. از پایتون می توان در این موارد استفاده کرد:

● توسعه Back end برنامه های وب و تلفن همراه (سمت سرور)

● اپلیکیشن های تحت دسکتاپ

● برای انجام محاسبات ریاضی داده های بزرگ

● برای نوشتن system script

یادگیری پایتون آسان است. پایتون یک زبان برنامه نویسی پرطرفدار است که شانس شما را برای استخدام در بهترین شرکت ها افزایش می دهد و همچنین پکیج‌های خوبی به شما ارائه می دهد. امروزه پایتون یک ستاره در حال ظهور در دنیای برنامه نویسی است. پایتون می تواند طیف وسیعی از وظایف را کنترل کند. سینتکس پایتون از یک کلمه کلیدی انگلیسی استفاده می کند و درک آن را آسان می‌سازد. مثال زیر را ببینید تا متوجه آسان بودن کدنویسی در پایتون شوید:

به عنوان مثال ما می خواهیم "Hello World" را روی صفحه چاپ کنیم.
اگر از جاوا استفاده می کنیم، باید کدهای زیر را بنویسیم:

Class HelloWorld {
Public static void main(String[] args) {
System.out, printIn("Hello World!");
}
}

اگر از پایتون استفاده کنیم:

Print("Hello, World!")

حالا متوجه شدید که چرا پایتون برای یادگیری و اجرا آسان است.

در صورت تمایل میتوانید از آموزش پایتون که به صورت رایگان و جامع در تاپ لرن منتشر شده استفاده کنید .

محیط توسعه پایتون چیست؟

محیط توسعه پایتون متشکل از یک ویرایشگر متن و پیاده سازی زمان اجرا(runtime) پایتون است. با استفاده از ویرایشگر متن، ما می توانیم کدهای برنامه خود را بنویسیم.

پیاده سازی runtime مانند CPython یا PyPy متد اجرای کدهای شما را فراهم می کند. ویرایشگر متن مانند یک notepad ساده است که بر روی ویندوز یا محیط توسعه یکپارچه (IDE) با بررسی سینتکس و های‌لایت کردن کد در حال اجراست.

این یک اپلیکیشن نرم افزاری است که تمام ویژگی ها و ابزارهایی را که توسعه دهندگان نرم افزار به آن نیاز دارند را ترکیب می کند. گرافیکی است، برای نمایش اطلاعات از پنجره ها و کنترل هایی مانند button استفاده می کند، ورودی کاربران را می پذیرد. ابزاری شامل :

● ویرایشگر متن: پنجره ای برای ورود، تنظیم و اظهارنظر درباره کد زبان برنامه نویسی است.

● ویرایشگر پروژه: تمام فایل هایی را که پروژه را تشکیل می دهند نشان می دهد.

● نوار ابزار: مجموعه ای از دکمه ها است که نمایانگر عملکردی است که محیط می تواند انجام دهد.

● نمایشگر خروجی: پیام هایی که محیط هنگام کار تولید می کند، نمایش می دهد

IDE های زیادی برای توسعه پایتون وجود دارد مانند IDLE، PyCharm، VScode، PyDev، Eclipse و غیره اما  IDEرایج برای توسعه پایتون PyCharm است که می تواند روی هر سیستم عامل  اجرا شود.

چرا به IDE نیاز داریم؟

استفاده از IDE اجباری نیست اما کار را آسان می کند. code insight یکی از مفیدترین ابزاری است که IDE ارائه می دهد. این برنامه رنگ متن را تغییر می دهد تا کلاسها، توابع  و متغیرهای مختلف  را متمایز کند. به لطف IDE، رفع اشکال در برنامه آسان می شود. برای اطمینان از اینکه برنامه هیچ خطایی ندارد، تست نرم افزار امری مهم است. هر زمان که یک برنامه جدید را می نویسید، فایل های مختلف در یک مکان خاص رفرنس داده می شوند. بنابراین برای اجرای برنامه بسیار مهم است که این فایل ها در مکان صحیح قرار گرفته باشند. استفاده از IDE همه چیز را آسان می سازد. مزایای IDE:

● افزایش کارایی: کد زدن سریعتر با تلاش کمتر.

● همکاری: گروهی از برنامه نویسان می توانند به راحتی در یک IDE با هم کار کنند.

● مدیریت پروژه: منابع برنامه به راحتی در دسترس هستند.

PyCharm چیست؟

PyCharm محبوب ترین IDE در بین توسعه دهندگان است. برای زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می شود. PyCharm با ویندوز، لینوکس، macOS سازگار است. ابزارها و ویژگی های PyCharm  به برنامه نویسان کمک می کند تا انواع برنامه های نرم افزاری را در پایتون به سرعت و به طورکارآمد بنویسند.

توسعه دهندگان می توانند رابط کاربری PyCharm را با توجه به نیاز و خصوصیات خود تنظیم کنند. آنها همچنین می توانند با انتخاب پلاگین هایی برای پاسخگویی به نیازهای پیچیده پروژه IDE را گسترش دهند. PyCharm برخی از بهترین امکانات را به کاربران خود ارائه می دهد:

● پشتیبانی از version controller ها

 ●دستیار کد نویسی همراه با  auto complete   

● پشتیبانی از django و Flaskبرای طراحی وبسایت با پایتون

 ●پشتیبانی از debugger ها برای کنترل و خطایابی

● کنترل لحظه ای اسکریپت جهت جلوگیری از کدنویسی اشتباه

● پشتیبانی از انواع syntax highlighter ها

● قابلیت سفارشی سازی shortcut هایی همچون netbeans یا eclipse

● پشتیبانی از quick-fixes, easy project navigation برای کد نویسی کنترل پروژه راحت تر

● قابلیت اجرا و نمایش terminal در IDE

چگونه  PyCharm نصب کنیم؟

بیایید ببینیم چگونه PyCharm  را نصب کنیم. نرم افزار PyCharm را دانلود کنید.

● دو نسخه مختلف برای نصب آن در ویندوز وجود دارد. یکی نسخه حرفه ای است که رایگان نیست و دارای ویژگی های پیشرفته ای است. نسخه  دیگر community است که رایگان است. می توانید آن را دانلود و نصب کنید.

● پس از آن دو گزینه Professional و Community می بینید.

● نسخه مورد نظر خود را دانلود کنید

● اگر شما علاقه مند به کار با نسخه Professional هستید، می توانید نسخه Professional را دانلود کرده و یک نسخه آزمایشی رایگان دریافت کنید.

● پس از کلیک برروی Next، پنجره ای برای تنظیم مکان نصب ظاهر می شود.

● می توانید پوشه مقصد را انتخاب کنید یا به مسیر پیش فرض دست نزنید.

● در مرحله بعدی، می توانید گزینه نصب را بر اساس نیاز یعنی 32 بیت یا 64 بیتی تنظیم کنید.

سپس پنجره بعدی را خواهید دید.

وقتی روی دکمه پایان کلیک می کنید، مراحل نصب به پایان می رسد.

امکانات مهم PyCharm

PyCharm امکانات بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد تا کد نویسی را آسان کند. در اینجا برخی از امکانات اصلی که به چشم می آیند ذکر شده از جمله  ویرایشگر کد(Code editor) که برنامه نویس را قادر می سازد تا کدهای پایتون با کیفیت بالا را بنویسد.

ویرایشگر کد برنامه نویسان را قادر می سازد تا کد را به راحتی از طریق رنگ بخوانند. فرورفتگی ها را به صورت خودکار روی خط جدید وارد می کند، سبک کدگذاری مناسب را انتخاب می کند. برنامه نویس همچنین می تواند از ویرایشگر برای گسترش یک بلوک کد به یک expression  یا یک بلوک منطقی استفاده کند.

این برای خطاهای کد، غلط های املایی، پیدا کردن کد تکراری و کد هایی که به صورت خودکار نوشته می شوند (auto-generate) سودمند است. با توجه به این ویژگی، برنامه نویس می تواند کد را تجزیه و تحلیل کرده و هنگام نوشتن کد، خطا را شناسایی کند.

● پیمایش کد: ویژگی پیمایش هوشمند به برنامه نویس کمک می کند تا بدون وقت اضافی و تلاش اضافی، کد را ویرایش کند. IDE برای برنامه نویسان رفتن به کلاس ها، نمادها و فایل ها همراه با اعلان‌ها را آسان می کند. به این دلیل کاربر می تواند بلافاصله سورس کد، قطعه کد، عنصر UI را پیدا کند. می تواند کاربردهای مختلف نمادها را تعیین کند و بوک مارک ها را در کد تنظیم کند. این ویژگی به برنامه نویس کمک می کند تا کد را در حالت لنز به طور دقیق بررسی کند.

● Refactoring: به وسیله PyCharm، توسعه دهندگان می توانند تغییرات محلی و جهانی را به سرعت و به طور کارآمد پیاده سازی کنند. توسعه دهنده از گزینه  refactoring ارائه شده توسط IDE برای نوشتن کد و کار با فریم ورک پایتون استفاده می کند. این مورد می تواند کیفیت کد را با استخراج متغیرها، فیلدها، ثابت‌ها و پارامترها بهبود بخشد. با PyCharm، برنامه نویس می تواند کلاسها و متدهای طولانی را به وسیله متد Extract  تفکیک کند.

● پشتیبانی از فناوری وب: به وسیله PyCharm، برنامه نویس با استفاده از تکنولوژی های وب مانند HTML، CSS، JavaScript، Typescripts و Coffee Script یک برنامه وب متنوع را می نویسد. ویژگی ویرایش زنده ارائه شده توسط IDE به برنامه نویس این امکان را می دهد که تغییرات ایجاد شده در کد را بلافاصله در مرورگر وب مشاهده کند. به وسیله PyCharm، برنامه نویس می تواند از ویرایشگر JavaScript debugger و Coffee Script و Typescript استفاده کند.

● پشتیبانی از فریم ورک وب پایتون: PyCharm از فریم‌ورک قوی پایتون مانند جنگو پشتیبانی می کند. توسعه دهنده می تواند از IDE برای استفاده از پیشنهاد تکمیل کد برای تگ ها، فیلتر، پارامتر و متغیرهای template استفاده کند. پایتون به توسعه دهنده وب کمک می کند تا مدل Django را دیباگ کند، کد را قالب بندی کند، کد را تأیید کند و کنسول های .py را مدیریت کند. این از فریم ورک های وب پایتون مانند pyramid و Web2py پشتیبانی می کند.

● پشتیبانی از کتابخانه های خاص پایتون: PyCharm به برنامه نویسان کمک می کند تا از پایتون به طور کارآمد در پروژه هایbig data  و  data scienceاستفاده کنند. همچنین از برخی کتابخانه های علمی پرکاربرد مانند NumPy، Anaconda و Matplotib  پشتیبانی می کند. توسعه دهنده می تواند با این کتابخانه های علمی کار کند.

مزایا و معایب استفاده از PyCharm:

 مزایا:

● مراحل نصب بسیار آسان است.

● تعداد زیادی پلاگین مفید و میانبر سازنده در PyCharmوجود دارد
● کتابخانه و ویژگی های IDE مانند تکمیل خودکار و رنگ آمیزی را یکپارچه می کند.
● امکان مشاهده سورس کد در لینک.
● توسعه نرم افزار سریع می شود.
● ویژگی Error spotlighting روند توسعه را افزایش می دهد.
● جامعه برنامه نویسان پایتون گسترده است، بنابراین می توان هر پرسشی را حل کرد.

معایب:

● نسخه حرفه ای پایتون قیمت بسیار بالایی دارد.
● به دلیل ویژگی تکمیل خودکار(auto-completion) برای مبتدیان خوب نیست.
● به حافظه و فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارد

 
طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi