آنچه که باید درباره کیو آر کد (QR-Code) بدانید
آنچه که باید درباره کیو آر کد (QR-Code) بدانید

کیو آر کد (QR-Code) یک رمزینه (بارکُد) دو بعدی با ساختار ماتریسی (صفر و یک) است که دارای ظرفیت پذیرش حجم زیادی از اطلاعات متنی بوده و به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است.

این رمزینه ها دارای ساختار مربعی شکل است، که اطلاعات در آن به صورت نقطه های مربعی کوچک مشکی که به آن ها واحد یا Module گفته می شود، بر اساس الگوی استاندارد  (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وب، پیامک، اطلاعات تماس با فرمت کارت ویزیت، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ دیگری باشد.

تاریخچه کیوآرکد (QR-Code)

حدود دهه‌ شصت میلادی (۵۰ سال قبل)‌ زمانی که ژاپن وارد دوران رشد پس از جنگ شد، حجم و تنوع کالاها در سوپرمارکت‌ها به شدت افزایش یافت.  یکی از مشکلات جدی آن سال­ها استفاده از فروشندگانی بود که بتوانند انواع کالاها و قیمت و مشخصات آن­ها را به خاطر بسپارند.

کیو آر کد (QR-code) درسال ۱۹۹۴ بوسیله یک تیم از مهندسان شرکت Denso Wave که از شرکت های اصلی کمپانی Denso و از شرکت های فرعی کمپانی Toyota ژاپن است، با مدیریت آقایMasahiro Hara  و متشکل از آقایان Motoaki Watabe ، Tadao Nojiri، Takayuki Nagaya، Yuji Uchiyama، ابداع و به منظور ردیابی قطعات در صنایع تولید خودرو مورد استفاده واقع شد.

کیو آر کد  (QR-code) این اجازه را می داد تا خواندن و تفسیر اطلاعات ۲۰ برابر سریع­تر از نمونه های قبلی انجام گرفته و در کنار افزایش چشمگیر اطلاعات قابل ذخیره، نتیجه آن، فرصت جدید و نامحدودی بود برای اتصال دنیای مجازی و فیزیکی به یکدیگر.
این رمزینه ها در ژاپن بسیار فراگیر بوده و بیشترین کاربرد را میان بارکد‌های دوبُعدی داشت؛ همچنین پس از پذیرش به عنوان یک استاندارد بین المللی از سوی موسسه ایزو و معرفی عمومی این نوع از رمزینه ها از اوایل دهه اول ۲۰۰۰ میلادی، به سرعت استفاده از QR-Code در سرتاسر دنیا فراگیر و علاوه بر شرق آسیا، در اروپا و آمریکا نیز کاربرد های فراوانی از جمله در صنعت تبلیغات و بازاریابی، اطلاع رسانی های نوین، انبارداری و ردیابی قطعات و… پیدا کرد. هم اکنون در اغلب کشورها از جمله ایران استفاده از رمزینه پاسخ سریع رو به گسترش می باشد

کیو آر کد (QR-Code) چیست؟

کد QR مخفف کلمه Quick Respons (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که می­تواند با استفاده از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود، که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و… لینک می ­شود.

چگونه کد کیو آر کد (QR-Code) را اسکن نمایید؟

اگر مایل به استفاده از کدهای QR هستید، نیاز به برنامه‌ اسکن مخصوص دارید که بر روی انواع گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند.

گوشی‌های اندرویدی: اندروید دارای برنامه‌های متعدد اسکن کدهای QR است. می‌توانید از برنامه‌ Goggles شرکت گوگل یا دیگر برنامه‌های محبوب Barcode Scanner برای این منظور بهره ببرید.

آیفون : سیستم عامل iOS دارای برنامه‌ی اسکنر QR متعددی است که محبوب‌ترین آن RedLaser  است.

برنامه‌های اختصاصی دیگری که کدهای QR را می‌خوانند نظیر  (Google Authenticator) ابزار QR خوانی مخصوص به خود هستند و برای تایید هویت کاربر نیازی به برنامه‌ دیگری ندارند.

نحوه عملکرد کیو آر کد (QR-Code) و انواع آن به چه صورت است؟

این فناوری شامل آرایه ای از مربع ها است که سه مورد بزرگتر برای تراز موقعیت سنسور مورد استفاده قرار گرفته و بقیه سلول ها حاوی اطلاعاتی در مورد نسخه، فرمت، داده های اصلی و کد تصحیح خطا هستند. اگرچه کدهای تصحیح خطا باعث حفاظت از تصویر در برابر مخدوش شدن می شوند اما هرچه میزان تصحیح خطای یک کد QR بالاتر باشد، حافظه کمتری برای ذخیره داده ها می ماند.

نسخه اولیه سیستم بارکد دو بعدی شامل ۲۱ در ۲۱ ماژول با قابلیت نگهداری ۴ کاراکتر بود اما نسخه های کنونی آن دربردارنده ۱۷۷ در ۱۷۷ ماژول هستند که امکان ذخیره ۱۲۶۴ کاراکتر اسکی یا ۷۰۸۹ عدد را به کاربر می دهند.

برای رمزنگاری داده ها در این سیستم می توان از ترکیب های مختلفی بهره برد و حتی امکان استفاده از چندین ترکیب در یک کد QR وجود دارد:

  • عددی (۱۰ بیت به ازای هر سه رقم)
  • حروف و ارقام (۱۱ بیت به ازای دو کاراکتر، عدم امکان ثبت حروف کوچک)
  • بایت (۸ بیت به ازای هر کاراکتر)
  • کانجی (۱۳ بیت به ازای هر کاراکتر)
  • برخی حالت های کم کاربردتر مثل FNC1 و ECI

در کنار استانداردهای مختلف برای کدهای QR معمول، در سال های اخیر نسخه های جدیدی نیز توسعه پیدا کرده که شامل موارد زیر است:

  • MicroQR:  شامل ۱۱ در ۱۱ مربع با ظرفیت حداکثر ۳۵ کاراکتر
  • کدiQR  : ظرفیت ذخیره ۸۰ درصد داده بیشتر با حجم مشابه کد معمولی
  • FrameQR: امکان ایجاد تصویر در کد
  • SQRC: ذخیره داده های خصوصی در کنار اطلاعات عمومی که مورد اول را تنها با اسکنرهای خاص می توان بازخوانی کرد.

کاربرد کیو آر کد (QR-Code)

کدهای QR قابلیت ذخیره اطلاعات گوناگونی را در خود دارند که این اطلاعات توسط تلفن های همراه هوشمند و با استفاده از برنامه های جانبی نصب شده روی آن­ها قابل رمز گشایی می باشند. استفاده از این قابلیت موجب شده است تا کاربردهای زیادی برای کد QR ایجاد گردد که در ادامه مهمترین آن­ها را بررسی خواهیم کرد.

ارجاع به آدرس صفحه اینترنتی

پر استفاده ترین و اولین کاربرد کد QR ارجاع به یک آدرس اینترنتی مشخص می باشد. برای استفاده صحیح از آن، کاربر باید به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد تا با اسکن کد شما به آدرس از پیش تعیین شده در آن راهنمایی شود. این آدرس می­تواند سایت شما یا صفحه شما در یکی از شبکه های اجتماعی و یا هر آدرس دیگری در اینترنت باشد. در انتهای همین مقاله یک نمونه کد برای ارجاع به صفحه اینترنتی قرار داده شده است.

یکی از روش­های خلاقانه در کاربرد کد QR بعنوان ارجاع به آدرس اینترنتی، تعریف یک آدرس کوتاه مشخص و همیشگی در کد است. با این روش شما می­توانید حتی پس از چاپ این کدها آدرس ارجاعی را تغییر دهید. تنها کاری که باید انجام دهید ریدایرکت کردن آدرس کوتاه به آدرس مورد نظر خود می­باشد. همچنین با نصب یک سیستم آمارگیر ساده بر روی این آدرس، تعداد ورودی صفحه از طریق کد QR را نیز محاسبه خواهید کرد.

کارت ویزیت دیجیتال

یکی از مهم­ترین کاربردهای کدQR ذخیره اطلاعات تماس شما است. در این روش با اسکن این کد توسط تلفن های هوشمند اطلاعات تماس شما که می­تواند شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، ایمیل، آدرس سایت و اطلاعات تکمیلی دیگر باشد، بازخوانی شده و کاربر قادر خواهد بود تا مستقیما این اطلاعات را در لیست تماس خود ذخیره نماید.

مهمترین کاربرد این نوع کد QR قراردادن آن برروی کارت ویزیت می باشد. در این روش با اسکن کد از روی کارت ویزیت شما افراد به راحتی اطلاعات تماس شما را ذخیره کرده و نیازی به نوشتن مستقیم آن در گوشی خود نخواهند داشت. با این روش کارت ویزیت ما در گوشی مخاطب شما ذخیره می شود و برای همیشه این کار ویزیت در اختیار مخاطب قرار می گیرد و احتمال گم شدن اصلا وجود ندارد.

موقعیت جغرافیایی در کد  QR

استفاده از کد QR برای نمایش یک موقعیت جغرافیایی خاص بر روی نقشه های گوگل روش مناسبی برای معرفی آدرس شرکت شما یا محل برگزاری همایش ها می­باشد. با اسکن این کد توسط افراد و در صورت اتصال به اینترنت، مستقیما به نقشه های گوگل و محل مورد نظر شما راهنمایی خواهند شد.

معرفی یک رویداد

شما می­توانید نمایشگاه هنری، رویدادهای خاص و یا جشن عروسی خود را توسط کد QR به دیگران معرفی کنید. در این حالت اطلاعاتی مانند عنوان رویداد، توضیحات، تاریخ شروع و پایان، زمان برگزاری و محل برگزاری مراسم بر روی کد QR ذخیره خواهد شد. این روش برای استفاده در تراکت های تبلیغاتی و معرفی استارت آپ ها بسیار مناسب است.

ارسال پیام کوتاه با کدهای QR

یکی از جذاب ترین کاربردهای کد QR  ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه افراد می باشد. این کد شامل شماره مورد نظر شما و متن پیام خواهد بود که با اسکن آن توسط افراد یک پیام کوتاه برای ارسال به شماره و با متن مورد نظر شما بر روی تلفن ایجاد می­شود که با تایید کاربر ارسال خواهد شد.

یک نمونه مناسب برای استفاده از کد QR جهت ارسال پیام کوتاه، در سایت رالی هواداران است. در این سایت کاربران با ارسال پیامک به شماره های مشخصی علاوه بر حمایت از تیم محبوب خود در قرعه کشی های هفتگی آن شرکت خواهند داشت.

برای نمایش متن

استفاده از کد QR جهت نمایش یک متن یا پاراگراف درهای بسیاری را برای شما، در جهت کاربرد خلاقانه از آن خواهد گشود. بعنوان مثال در یک بازی فکری از کدهای QR برای نمایش راهنمایی ها و کمک های جانبی به کاربر استفاده شده بود.
کیو آرهای متنی بطور معمول می­توانند تا 1900 کاراکتر فارسی و یا 7000 کاراکتر عددی را در خود ذخیره کنند.

اطلاعات و تنظیمات شبکه Wifi

یکی از خدمات رایج رستوران ها و کافی شاپ ها ارائه اینترنت رایگان در محیط داخلی خود است. در این روش با اسکن کد QR توسط کاربر، تمامی تنظیمات شبکه Wifi شما شامل رمز عبور آن بصورت خودکار بر روی تلفن همراه انجام شده و افراد می­توانند به راحتی به شبکه داخلی شما متصل شوند. شما می­توانید با بکارگیری کد QR در منو رستوران یا کافی شاپ، مشتریان خود را شگفت زده کنید.

مزایای استفاده از کیو آر کد (QR-Code)

به طور کلی بارکدهای دو بعدی یک قدم جلوتر از بارکدهای تک بعدی بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است. در ادامه ویژگی های این نوع بارکد را شرح می­دهیم.

خواندن آسان بارکدهای دو بعدیبا این نوع بارکد قادر به خواندن آن از طریق گوشی های هوشمند و یا دوربین های دیجیتال خواهید بود. هیچ گونه تجهیزات خاصی برای خواندن این بارکد نیازی نیست و با اطلاعات بیشتری که دارند می­توان با دقت بالا آن­ها را خواند.

آسان جهت انتقال: کیو آر کد (QR code) را می­توان با اس ام اس در بین گوشی های همراه ارسال کرد.

امنیت بالادر بارکدهای دو بعدی می­توان برای حفاظت از اطلاعات و داده ها آنها را رمزگذاری کرد.

داده های بیشتر: در بارکدهای معمولی که به صورت یک خط کوتاه سیاه و سفید است نمی­تواند داده های زیادی را در بر بگیرد که معمولا یک یا چند رقم دهگان برای خواندن و شناسایی محصولات کافی است. همچنین نمی­توان اطلاعات بیشتر و یا اضافی را به بارکد اضافه کرد. اما بارکد دو بعدی یک نوع مربع از داده است که به دو صورت اجرا می­شود، تا بتواند داده های بیشتری را در جای یکسانی ذخیره کند. این نوع بارکد 2000 عدد داده را ذخیره و نشان می­دهد.

خطاهای کمتربارکدها داده های کمی را دربر دارند. اما طول میله ها که اطلاعات را به صورت عمودی تکرار می­کند، داده های کپی شده ای برای نگهداری در مقابل کد آسیب دیده یا اشتباه وجود ندارد، مانند زمانی که لیبل یک محصول در اثر آب بی رنگ شود و یا یک جعبه پاره شود. ظرفیت بالای کیو آر کد قادر به نگهداری اطلاعات مشابه با شیوه های متفاوت در سیستم های پیچیده است. در صورتی که کد دارای نقصی باشد می­تواند به راحتی آن را تشخیص دهد و حتی قادر به خواندن همه کد است.

نحوه ساخت کد کیو آر کد (QR-Code)

برای ساخت کدهای QR سایت‌های گوناگونی در اینترنت وجود دارند کافی است یه سرچ کوچک درگوگل کنید تا ده­ها سایت رو پیدا کنید که به شما امکان ساخت کیو آر کد را می­دهند، ساخت کیو آر رایگان است پس به دنبال سایت هایی باشید که این کار را رایگان انجام می­دهند از نمونه های ایرانی می­توان به سایت  qr-code.ir اشاره کرد و از نمونه های خارجی می توان به سایت goqr  اشاره کرد.

به عنوان مثال در نمونه ایرانی کافی است به سایت qr-code.ir  بروید بر روی تولید رمزینه کلیک کنید از امکانات موجود آن مثل انتقال کاربر به سایت شما یا نمایش شماره تماس شما و … یکی را انتخاب نمایید و گزینه تولید رمزینه را بزنید.

حال تصویر ایجاد شده را بر روی کارت ویزیت، تراکت یا هرجایی که مایلید قرار دهید. بعد از این مشتری شما با اسکن کد کیو آر شما می­توند به سایت شما منتقل شده، پیامی را ببیند و یا هر امکان دیگری که شما به آن اختصاص میدهید را مشاهده کند.

پرداخت با استفاده از کیو آر کد (QR_Code) به چه صورت انجام می شود؟

پرداخت با QR Code یک روش پرداخت بدون تماس است که با اسکن QR Code از طریق موبایل یا دستگاههای خاص رمزگشایی کیو آر کد انجام می‌گیرد. این روش پرداخت یک جایگزین آسان، سریع، کاربردی و بهداشتی برای انتقال وجه حضوری است که در حال حاضر با استفاده از دستگاههای پوز بانکی و یا به صورت نقدی انجام می شود.

برای استفاده از این روش پرداخت، کاربران باید کیو آر کد (QR-Code) نمایش داده شده توسط فروشنده را اسکن کنند تا صفحه پرداخت اختصاصی فروشنده که حاوی اطلاعات آن است، برای آن­ها روی گوشی نمایش داده شود. سپس خریدار با وارد کردن مبلغ خرید و تایید آن، پرداخت خود را تکمیل نموده و رسید سیستمی دریافت می­نماید.
برای اسکن و پرداخت با روش کیو آر کد (QR-Code) ، صاحبان گوشی آیفون با گرفتن دوربین گوشی در مقابلQR Code و صاحبان گوشی­های اندرویدی با استفاده از برنامه های بارکدخوان روی گوشی، به راحتی با اسکن کد مربوطه، اطلاعات فروشنده را دریافت نموده و بدون نیاز به کارت فیزیکی، اقدام به پرداخت می نمایند.

جمع بندی:

کیو آر کد امروزه در سراسر جهان کابرد بسیار زیادی دارد و با دیجیتال شدن دنیا، اکثر افراد می­توانند برای پیش برد کارهای خود از کیو آر کد استفاده نمایند و در عصر حاضر شاهد استفاده ­های زیادی از این نوع تکنولوژی خواهیم بود.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi