هرآنچه باید درباره دارک وب بدانید
هرآنچه باید درباره دارک وب بدانید

در این مقاله، هرآنچه باید درباره دارک وب بدانید برای شما توضیح داده شده است. دارک وب بخشی سیاهی از دنیای وب است که بهتر است هرگز بدون مطالعه وارد آن نشوید. ورود بدون دقت به این فضا می‌تواند ‌اتفاقات بدی را برای شما رقم بزند.

اینترنتی که شما برای دسترسی به آن‌ها از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنید، فقط 10 درصد از کل اینترنت است و 90 درصد باقی‌مانده با استفاده از موتورهای جست‌وجو قابل‌دسترس نیستند. این قسمت از اینترنت که در لایه‌های زیرین قرارگرفته است معمولا رمزگذاری یا مخفی‌شده‌اند و دسترسی به آن‌ از طریق روش‌های خاصی انجام می‌شود. قسمت کوچکی از این سطح اینترنت دارک وب است که معمولا خلاف کارن و قاچاقچیان آن را اشغال کرده اند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم این لایه‌های زیرین و تاریک اینترنتی کجا هستند و آیا می‌توان برای مصارف غیر خلاف هم از آن‌ها استفاده کرد یا ورود به آنجا فقط مختص خلاف‌کاران است؟

تعریف دارک وب

در سال 1990 بود که دو محقق در وزارت دفاع آمریکا، تصمیم گرفتند شبکه‌ای ایجاد کنند که در آن، اطلاعات به‌صورت ناشناس و رمزگذاری شده مبادله شود تا از افشای اطلاعات حساس توسط جاسوس‌ها جلوگیری کنند. این شبکه‌ی سری، کاملا پنهانی بود و با جست‌وجو قابل‌دستیابی نبود. درحالی‌که هنوز کسی دلیل اصلی راه‌اندازی چنین شبکه‌ای را نمی‌دانست، محققان به‌مرور استفاده‌های مختلف آن را کشف کردند.

دارک وب یا وب تاریک از سیستم‌هایی در اینترنت تشکیل‌شده است که برای ارتباط و یا اشتراک اطلاعات به‌صورت ناشناس استفاده می‌شوند. این ناشناس بودن در Dark Web خیلی اهمیت دارد به همین دلیل تمام ارتباطات از طریق چندین سرور متصل‌به‌هم انجام می‌شود و هر مرحله از ارتباط هم به‌طور جداگانه رمزگذاری می‌شود. دارک وب سیستمی نیست که به‌صورت مستقل استفاده شود یا سایتی مثل فیس‌بوک نیست که توسط یک سازمان اداره شود بلکه مجموعه‌ای از سیستم‌ها و شبکه‌های متصل‌به‌هم است که توسط افراد مختلف و برای اهداف متفاوت استفاده می‌شوند.

در Dark Web سیستم‌ها به هم متصل هستند و این سیستم‌ها هنوز هم جزئی از اینترنت محسوب می‌شوند اما تفاوت در اینجاست که سایت‌های دنیای دارک وب ایندکس نمی‌شوند و توسط موتورهای جست‌وجو قابل‌دسترس نیستند. محرمانه و ناشناس بودن، خصوصیات اصلی دارک وب هستند و تا جای ممکن با مخفی کردن اطلاعات، آدرس آی پی و محل جغرافیایی کاربران این ویژگی‌ها حفظ می‌شوند.

دستیابی به این نوع اینترنت محرمانه، از راه‌های عادی و با مرورگرهای معمولی امکان‌پذیر نیست اما وارد شدن به آن، کار چندان سختی هم نیست و ورود به این سطح از اینترنت با نرم‌افزارهای خاصی امکان‌پذیر می‌شود.

تفاوت دیپ وب و دارک وب

خیلی‌ها دیپ وب و Dark Web را باهم اشتباه می‌گیرند و این دو اصطلاح را به‌جای هم استفاده می‌کنند اما دیپ وب سطح گسترده‌ای از وب را شامل می‌شود که Dark Web فقط جزئی از آن است. درواقع دیپ وب به هر چیزی در اینترنت اشاره می‌کند که ایندکس نمی‌شود یعنی موتورهای جست‌وجو قادر به پیدا کردن آن‌ها نیستند.

محتواهای دیپ وب می‌توانند پی وال (pay wall) یا سایت‌هایی باشند که برای مشاهده‌ و استفاده از آن‌ها لازم است پول بپردازید مثل بعضی از سایت‌های خبری یا سایت‌هایی که دسترسی به آن‌ها از طریق یک فرم صورت می‌گیرد، یا inbox جی میل که از طریق موتورهای جست‌وجو به‌هیچ‌وجه قابل‌دسترسی نیست و یا تمامی صفحاتی که در سایت‌ها از دید خزنده‌های وب (web crawlers) پنهان‌شده‌اند اما دسترسی به محتواهای Dark Web از طریق نرم فزارهای خاصی امکان‌پذیر است.

تفاوت دیگر دیپ وب و دارک وب کاربرد آن‌هاست. دیپ وب می‌تواند برای نگهداری اسناد دولتی، اطلاعات مهم علمی، اسناد مالی و اطلاعات دارویی استفاده شود اما از دارک وب معمولا برای کارهای خلاف استفاده می‌شود. البته Dark Web استفاده‌های دیگری هم دارد اما چون برای کارهای خلاف هم از آن استفاده می‌شود اعتماد کردن به آن کمی سخت‌تر شده است.

مورد دیگر تفاوت اندازه‌ی این دو شبکه است. گستردگی دیپ وب در مقایسه با Dark Web اصلا قابل‌مقایسه نیست. درواقع اگر اینترنت قابل‌دسترسی، از طریق موتورهای جست‌وجو را بیرونی‌ترین سطح اینترنت تصور کنیم، دیپ وب که سطح بسیار گسترده‌تری را دارد در یک لایه بعد از آن قرارگرفته و دارک وب جای کوچکی را درون دیپ وب اشغال کرده است.

استفاده از Dark Web

شاید اسم دارک وب در خیلی از جاها به‌عنوان یک شبکه‌ی مخوف و خطرناک آورده شده باشد که با آن می‌توان کارهایی مانند فروش مواد مخدر، فروش غیرمجاز اسلحه، فروش کارت‌های شناسایی جعلی، قاچاق دارو، نمایش مسائل غیراخلاقی، فروش اکانت‌های هک شده و هر کار خلاف دیگری که از طریق اینترنت قابل‌اجرا باشد را انجام داد اما این‌همه‌ی کاربردهای دارک وب نیست و این شبکه، قابلیت‌های زیادی برای کارهای غیر خلاف هم دارد

چه کسانی از دارک وب استفاده می‌کنند؟

مجرمان اینترنتی بزرگ‌ترین طرفداران دارک وب هستند. برای آن‌ها چه جایی بهتر ازاینجاکه تمام اطلاعات، مخفی‌شده و یا رمزگذاری می‌شوند، صفحات سایت به‌راحتی قابل‌دستیابی نیستند و هیچ‌کدام از خلاف‌های آن‌ها قابل‌پیگیری نیست. البته شاید نتوان گفت که فقط خلاف‌کاران طرفدار Dark Web هستند اما می‌توانیم بگوییم عمده‌ترین استفاده‌کنندگان آن مجرمان هستند.

غیر از خلاف‌کاران، چه افراد دیگری از دارک وب استفاده می‌کنند؟ تمام افرادی که می‌خواهند در اینترنت حریم خصوصی داشته باشند و جست‌وجوی آن‌ها درجایی ثبت نشود. افرادی که در زمینه‌های حقوق بشر فعالیت می‌کنند و می‌خواهند شناسایی نشوند، افشاگرانی که ممکن است اطلاعات مهمی از افراد سرشناس داشته باشند و یا خبرنگارانی که می‌خواهند امکان این را داشته باشند که بدون سانسور و دردسرهای سیاسی فعالیت کنند. هم‌چنین از این شبکه می‌توان برای دستیابی به سایت‌های فیلتر شده مانند فیس بوک هم استفاده کرد.

بدترین استفاده هایی که تابه‌حال از دارک وب شده

این شبکه‌ی پررمز، خطرهای فراوانی را هم با خودش به همراه دارد. ممکن است خیلی راحت وارد دارک وب شوید اما ندانید به‌جز قاچاقچیان و مجرمان اینترنتی که می‌خواهند مبادلات خودشان را انجام دهند چه افراد خطرناک دیگری ممکن است در این شبکه‌ها در کمین شما باشند. با Dark Web می‌توان کارهای خطرناکی انجام داد که شاید از تصور ما خارج باشد. کارهایی مانند:

نمایش ویدیوهای جنون‌آمیز

ممکن است افراد زیادی به خاطر کنجکاوی وارد Dark Web شوند و سوءاستفاده گران با تحریک آن‌ها به تماشای ویدیوی شکنجه‌ی افراد دیگر، تأثیرات مخربی بر ذهنشان بگذارند. گزارش کاربرانی که از Dark Web استفاده کرده و بعداً پشیمان شده‌اند نشان می‌دهد که در آنجا حتی ویدیوهای مشمئزکننده‌ای مانند خوردن و پختن گوشت بدن یک انسان توسط شخصی دیگر هم به نمایش گذاشته‌شده است. شاید به خاطر کنجکاوی، تماشای یک ویدیو تأثیراتی بر ذهن آن‌ها گذاشته باشد که فراموش کردنش مدت‌ها طول بکشد.

قتل

شاید نتوان خود قتل را در دارک وب به انجام رساند اما این شبکه می‌تواند به تسهیل مبادله‌ی پول و انجام آن کمک بکند. این کار با ترکیب استفاده از ارزهای دیجیتال و Dark Web قابل انجام است و به همین دلیل امکان ردیابی آن‌هم به‌راحتی وجود نخواهد داشت.

سوءاستفاده از شما برای انجام کارهای غیرقانونی

ممکن است به هر دلیلی وارد Dark Web شده باشید ولی باید توجه کنید که هرکدام از لینک‌های مشکوک مثل یک دام هستند. این لینک‌ها معمولا فریبنده هستند و با کلیک روی آن‌ها به‌طور ناخواسته در یک کار خلاف شرکت داده می‌شوید.

فروش اطلاعات

وقتی از دارک وب استفاده می‌کنید مطمئنا در معرض خطراتی مانند هک شدن و افشای اطلاعاتتان قرار خواهید گرفت. اگرچه Dark Web برای حفظ حریم شخصی استفاده می‌شود اما خود آن‌هم وسیله‌ای برای تجاوز به حریم شخصی دیگران شده و اطلاعات و تصاویر اشخاص به‌راحتی در Dark Web به فروش می‌رسند. یکی از معروف‌ترین این گزارش‌ها، فروش اطلاعات 267 میلیون کاربر فیس بوک توسط هکرها در دارک وب باقیمت 500 یورو بود. این اطلاعات شامل نام، ایمیل، شماره تلفن، جنسیت، آی دی فیس بوک، آخرین زمان اتصال و سن کاربران بود. اطلاعاتی که پخش شدن آن‌ها عواقب بدی برای کاربران آن به دنبال داشت.

استفاده از Dark Web غیرقانونی است؟

به‌طورکلی استفاده کردن از Dark Web و ورود به آن غیرقانونی نیست و تابه‌حال کسی برای ورود به دارک وب دستگیر نشده است اما ازآنجایی‌که بیشتر افراد برای کارهای خلاف وارد آن می‌شوند و یا ناخودآگاه درگیر کارهای خلاف می‌شوند برای استفاده از آن باید کمی محتاطانه عمل کرد. مثل تمام فیلم‌های پلیسی که تابه‌حال دیده‌ایم، هرجایی که خلاف‌کاران هستند مطمئنا پای پلیسی هم در میان است و یکی دیگر از استفاده‌کنندگان و ناظران دائمی دارک وب، پلیس‌ها هستند. پلیس FBI تابه‌حال گزارش‌های فراوانی از دستگیری خریداران و فروشندگان مواد مخدر، فروشندگان دارو و… ارائه داده است.

در کل باید بگوییم اگر خبرنگار، فعال حقوق بشر یا یک افشاگر نیستید و دلیل معقولی برای استفاده از Dark Web ندارید بهتر است به خاطر کنجکاوی یا تماشای یک فیلم به این بخش از اینترنت وارد نشوید چون ممکن است ناخواسته درگیر اتفاقاتی شوید که نتایج ناخوشایندی برایتان داشته باشد.

ورود به دنیای Dark Web

امروزه 65000 سایت مختلف وجود دارد که با پسوند.onion تمام می‌شوند. تحقیقاتی که به‌طور تصادفی در مورد این سایت‌ها انجام‌شده است نشان می‌دهد که نیمی از این سایت‌ها کاملا قانونی هستند. همان‌طور که گفتیم ورود به دارک وب از طریق مرورگرهای معمولی امکان‌پذیر نیست و برای ورود به آن نیاز به مرورگر خاصی به نام TOR دارید. TOR مخفف کلمات the onion router است و سایت های دنیای Dark Web با پسوند.onion تمام می‌شوند.

نصب و استفاده از مرورگر TOR

بهترین راه برای دسترسی به TOR استفاده از مرورگر TOR است که می‌توانید آن را رایگان دانلود و نصب کنید. برای دانلود مرورگر TOR می‌توان از VPN استفاده کرد. ورود به Dark Web به‌آسانی نصب یک مرورگر است ولی مدیریت آن به همین آسانی نیست؛ زیرا در این شبکه همه‌ی افراد ناشناس هستند و تشخیص اینکه به چه کسی باید اعتماد کرد کار بسیار دشواری است.

با مرورگرهای TOR، هم امکان دسترسی به اینترنت معمولی رادارید و هم دارک وب. نحوه‌ی کار مرورگرهای TOR به این صورت است که درخواست شما برای دسترسی به یک صفحه‌ی وب از طریق چندین پراکسی مختلف از مکان‌های مختلف در دنیا مسیریابی می‌شود تا درنهایت آدرس آی‌پی‌تان ناشناس و غیرقابل‌پیگیری شود اما همین عامل باعث می‌شود که سرعت دسترسی به صفحات بسیار کمتر شود. نحوه‌ی کار این شبکه بسیار هوشمندانه و حتی جادویی به نظر می‌رسد و همین ویژگی‌هاست که Dark Web را مرموز و غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است.

وقتی می‌خواهید از Dark Web استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که نصب یک VPN از کارهایی است که باید آن را انجام دهید. نصب VPN به همراه استفاده از مرورگرهای TOR حریم شخصی‌تان را در کنار رمزگذاری و ناشناس بودن حفظ می‌کند. چون احتمال قطع مرورگر TOR در هنگام استفاده از دارک وب خیلی بالاست، در این زمان اگر VPN متصل نباشد، اطلاعات به‌راحتی شما قابل‌پیگیری است.

در دارک وب از چه خدماتی می‌توانیم استفاده کنیم

همان‌طور که گفتیم از دارک وب هم می‌توان برای کارهای خلاف استفاده کرد و هم کارهای قانونی. ازآنجایی‌که Dark Web یک شبکه‌ی معمولی نیست بعضی از سرویس‌های اینترنت معمولی در آن قابل‌دسترس است و بعضی دیگر یا امکان ارائه در دارک وب را ندارند یا هنوز در آنجا ارائه نشده‌اند.

موتورهای جست‌وجو در دارک وب

درست است که گفتیم سایت‌های Dark Web را نمی‌توان با موتورهای جست‌وجو پیدا کرد اما در خود این شبکه، چندین موتور جست‌وجو وجود دارد ولی هنوز بهترینشان هم ما را به یاد موتورهای جست‌وجوی چندین سال پیش می‌اندازند. یکی از بهترین موتورهای جست‌وجو در دارک وب که grams نام دارد هم نتایجی نامربوط و یا تکراری برای جست‌وجوها نمایش می‌دهد و موتورهای جست‌وجوی دیگری هم وجود دارند که آن‌ها هم تعداد زیادی صفحه 404 در نتایج جست‌وجوها نمایش می‌دهند.

سایت‌های دارک وب

سایت‌های Dark Web خیلی شبیه به سایت‌های دیگری که از آن‌ها استفاده می‌کنیم هستند اما این سایت‌ها تفاوت‌هایی هم با سایت‌های معمولی دارند. همان‌طور که گفتیم یکی از این تفاوت‌ها پسوند این سایت‌هاست. سایت‌های دارک وب با پسوند.onion تمام می‌شوند و دیگر تفاوت آن‌ها اسم‌گذاری این سایت‌هاست. اسامی این سایت‌ها معمولا به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که به یادماندن آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. برای مثال یکی از سایت‌های معروف فروشگاهی “eajwlvm3z2lcca76.onion” چنین آدرسی را برای خود انتخاب کرده است و دلیل انتخاب چنین اسم‌هایی رعایت مسائل امنیتی است.

خیلی از سایت‌های فروشگاهی در دارک وب برای کلاه‌برداری ساخته‌شده‌اند. حتی ممکن است سایتی یک سال یا بیشتر فعالیت داشته باشد اما ناگهان تصمیم می‌گیرد با همان پول‌هایی که تابه‌حال از مشتریانشان به دست آورده است فرار کند.

تجارت در دارک وب

بیت کوین و دارک وب را می‌توان به‌نوعی مکمل یکدیگر دانست. بیت کوین به کمک دارک وب توانست شکوفا شود و دارک وب هم با کمک بیت کوین بیشتر شناخته شد و این دو توانستند تراکنش‌هایی مطمئن، بین دو شخص ناشناس ایجاد کنند.

تقریبا بیشتر تراکنش‌های Dark Web با کمک بیت کوین و یا ارزهای دیگر دیجیتال انجام می‌شود اما این موضوع نمی‌تواند دلیلی برای امن بودن انجام معاملات در آنجا شود. ویژگی ناشناس بودن در دارک وب امکان کلاه‌برداری و دزدی را برای مجرمان بسیار راحت‌تر می‌کند اما این موضوع برای خلاف‌کاران که قرار است اسلحه یا مواد مخدر خریدوفروش کنند خیلی به چشم نمی‌آید.

ایمیل مارکتینگ دارک وبی

ساختار دارک وب به‌گونه‌ای است که در محوریت آن بیشتر خود مردم قرار دارند؛ بنابراین برای ارتباط با دوستانتان و مشتریان حتما راه‌هایی در Dark Web وجود دارد. استفاده از ایمیل برای سایت‌های دارک وبی که بازی آنلاین دارند بیشتر اهمیت دارد. چند نمونه از سرویس‌دهنده‌های مختلف ایمیلی که تابه‌حال برای دارک وب ارائه‌شده‌اند عبارت‌اند از:

  • secMail: یکی از بهترین سرویس‌دهنده‌های ایمیلی در دارک وب که با طراحی ساده و کارآمد، امکان مدیریت ایمیل‌ها را می‌دهد. تنها مشکل این سرویس‌دهنده ایمیلی این است که حریم شخصی در آن خیلی رعایت نشده است.
  • Mail2TOR: خدمات این سرویس‌دهنده کاملا رایگان است و هم روی اینترنت معمولی و هم دارک وب قابل‌استفاده است.
  • Lelantos: این سرویس‌دهنده پولی است ولی امنیت و حریم شخصی شما را به‌خوبی حفظ می‌کند. فقط باید توجه داشته باشید که با توجه به پولی بودن این سرویس‌دهنده و عدم امنیت پرداخت در دارک وب، استفاده از آن ریسک‌های خودش را دارد.
  • Protonmail: این سرویس‌دهنده هم خدمات رایگان ارائه می‌دهد و هم خدمات پولی و ویژگی برجسته‌اش رمزگذاری گذاری ایمیل‌ها در مرورگر است.

شبکه ‌های اجتماعی دارک وبی

شاید باورتان نشود اما فیس بوک، این شبکه‌ی اجتماعی معروف هم نسخه‌ی دارک وبی دارد و این نسخه از فیس بوک معمولا برای برقراری ارتباطات ناشناس و پنهانی استفاده می‌شود و یا در کشورهایی که امکان دسترسی مستقیم به فیس بوک را ندارند از این نسخه استفاده می‌کنند.
در مورد امنیت نسخه‌ی دارک وبی فیس بوک باید بگوییم که مطمئنا امنیت این نسخه مانند نسخه‌ی معمولی آن نیست. فیس بوک جزء معدود شبکه‌های اجتماعی است که نسخه‌ای از آن در Dark Web هم وجود دارد.

بی دلیل و برای کنجکاوی وارد دارک وب نشوید

دارک وب شبکه‌ای پنهانی و پررمز و راز است که مثل یک کوچه‌ی تاریک، برای وارد شدن به آن باید کاملا احتیاط کنید چون در اینجا هر خطری ممکن است شما را تهدید کند. در این قسمت از اینترنت ممکن است اطلاعات شما دزدیده شود، از شما کلاه‌برداری یا سو استفاده شود و مشکلات دیگری که همه‌ی آن‌ها به خاطر ناشناس بودن افراد در این شبکه ممکن است برایتان اتفاق بیافتد پس بهتر است بدون داشتن دلیل موجه، به آنجا مراجعه نکنید. دارک وب کاربردهای مفید فراوانی هم می‌تواند داشته باشد ولی هنوز خیلی از ظرفیت‌های آن برای کارهای مفید کشف نشده است.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi