هر آنچه که باید درباره پی پال (PayPal) بدانید
هر آنچه که باید درباره پی پال (PayPal) بدانید

شاید شما هم بارها و بارها اسم پی‌پال (Paypal) را به عنوان یکی از راه‌های پرداخت بین‌المللی شنیده باشید اما هیچ‌وقت متوجه نشده‌اید که پی‌پال واقعا چیست و چرا باید از این سرویس برای پرداخت‌های خارجی استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی کامل و مفصل پی‌پال، درباره مزیت و معایب پی پال نیز صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

یکی از روش‌های رایج برای انتقال تراکنش‌های مالی، استفاده از پی پال (Paypal) است. پی‌پال رسما کار را برای همه راحت کرده و برای پرداخت یا انتقال سرمایه نیازی ندارید که به مکانی مثل بانک مراجعه کنید. کافیست که شما یک حساب Paypal داشته باشید. نکته جالب اینجاست که برای افتتاح حساب در پی پال نیازی نیست حتما به دلار پولی پرداخت کنید. به همین دلیل بهتر است درباره این سرویس به شدت پرکاربرد و سودمند، اطلاعات خوبی را کسب کنید تا بلکه به کار شما نیز بیاید.

پیتر تیل و مکس لِوچین، دو فردی بودند که سرویس  Paypalرا در سال ۱۹۹۸ روی کار آوردند. تیل و لوچین در نظر داشتند تا با ایجاد پی پال، سیستمی را خلق کنند تا خارج از نظارت مستقیم دولت فعالیت داشته باشد. عملی شدنِ پی پال و ایده‌هایی از این قبیل در آن زمان به شدت ترسناک بود؛ چراکه هم برای مردم سخت بود تا به Paypal اعتماد کنند و هم دولت وقت آمریکا نسبت به این سرویس بدبین بود. علت بدبینی دولت نسبت به پی پال کاملا بدیهی است. تبهکارها و هکرهای متعددی با نیت پول‌شویی تصمیم می‌گرفتند از پی پال برای اهداف شخصی خود بهره ببرند. به همین منظور Paypal در شروع کار خود، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد.

تاریخچه پی پال

با وجود ممنوعیت پی پال در آمریکا، به تدریج مردم زیادی به سمت استفاده از سرویس Paypal روی آوردند. دلیلش هم واضح است؛ راحتی کار و ایمنی بالا، دو دلیل اصلی شهرت پیدا کردن پی پال شد. قبل از تاسیس پی پال، ویزا کارت و مستر کارت در فرهنگ غرب جا افتاده بود و با این حال جالب است بدانید Paypal توانسته پروسه‌ راحت‌تر و آسان‌تری را نسبت به آنها در اختیار کاربران قرار دهد. به همین دلیل مردم زیادی از سر کنجکاوی هم که شده، برای تهیه حساب کاربری در Paypal تمایل نشان می‌دادند.

تاثیر eBay به رشد چندین برابری پی پال

تقریبا دو سال از راه‌اندازی Paypal گذشت و در سال ۲۰۰۰ میلادی eBay – که در حال حاضر یکی از بزرگترین سایت‌های حراجی اینترنتی در سطح بین‌المللی است – متوجه شد که بخش اعظمی از کاربرانش از پی پال استفاده می‌کنند. نکته جالب اینجاست که کاربران برای این‌که به یکدیگر و مشتری‌های بالقوه بفهمانند از این طریق هم می‌شود پول را واریز کرد، لوگوی Paypal را در صفحات مربوط به محصول قرار می‌دادند. eBay نیز تصمیم گرفت از سرویس پی پال برای اهداف خود به شیوه‌ای بهتر استفاده کند. لذا شرکت eBay به طور رسمی و شفاف بیان کرد که پی پال، یکی از درگاه‌های اینترنتی است که کل کاربران می‌توانند از این طریق با یکدیگر داد و ستد کنند.

این اقدام جسورانه eBay باعث شد تا تعداد کاربران پی پال در عرض مدت کوتاهی چند برابر شده و از مرز یک میلیون گذر کند. در سال ۲۰۰۲ میلادی Paypal به نحوی توانست وارد بازار بورس نیز شود. ارزش سهام این شرکت در اولین روز به ۲۰ دلار رسید. eBay باز هم با تدبیری دیگر باعث شد پی پال قدرت بگیرد.

این شرکت بخشی از سهام Paypal را خریداری کرده تا علنا پی پال به بخشی از سرمایه eBay تبدیل شود. eBay نیز از این سرویس بهترین سود را دریافت کرد و این سرویس را در قالب خدمات سایتش به کاربران ارائه کرد. یکی از دلایلی که حراجی eBay روی خریداری Paypal اصرار داشت در پروسه‌ی نوین و منعطف این سرویس الکترونیکی بود؛ چراکه برای مثال اگر کاربری از یک محصول خوشش نیامده باشد، امکان پس فرستادن کالا و به تبع پس دادن پول کاربر کاملا امکان‌پذیر بود.

سرویس پی پال نسبت به سایر راه‌های ارتباطی، هم انعطاف بیشتری داشته و هم از لحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار دارد. امروزه فرهنگ استفاده از پی پال برای پرداخت، در بیشتر کشورهای دنیا جا افتاده و بالغ بر ۱۰۰ میلیون کاربرِ فعال از این سرویس در سطح بین‌المللی استفاده می‌کنند.

نقش ایلان ماسک در قدرت گرفتن پی پال

جالب است بدانید ایلان ماسک در سال ۱۹۹۹ میلادی با یکی از دوستان خود تصمیم گرفت تا یک نوع سرویس پرداختی اینترنتی را راه‌اندازی کند. این سرویس X.com نام گرفت و با بودجه ۱۰ میلیون دلاری روی کار آمد. ثیل و لوچین شرکتی را به اسم Confinity تاسیس کرده بودند که بعدها از ماحصل این همکاری، سرویس پی‌پال به وجود آمد. ایلان ماسک پس از یک سال فعالیت در زمینه سرویس پرداخت الکترونیکی تصمیم گرفت تا X.com را با شرکت کانفینیتی ادغام کند. او در این امر موفق شد و پس از این ماجرا، در سال ۲۰۰۱ میلادی این ادغام باعث شد تا سرویس Paypal جدی‌تر و قدرتمندتر از گذشته به پیش برود.

با این‌که ایلان ماسک بخش بزرگی از سهام شرکت را پیش از جریانات eBay در دست داشت، بنا بر یک سری اختلاف نظرها از سمت مدیریت کنار گذاشته شد و رسما شرکت eBay به صورت مستقیم با خرید بخشی از سهام سرویس Paypal توانست باعث پا گرفتن شرکتی شود که در یک برهه‌ی زمانی، به اسم کانفینیتی شناخته می‌شد.

پی‌ پال چیست و دقیقا چکار می‌کند؟

کاربران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی PayPal برای خود یک حساب شخصی ایجاد کنند. لازمه‌ این ماجرا نیز ارائه یک ایمیل است و همچنین اطلاعات شخصی یا شرکتی. البته همه چیز به این راحتی نیز نیست؛ چراکه اگر مبنا به این طریق بود، حجم بسیار زیادی از اکانت‌های جعلی در سایت انباشته می‌شد. به همین ترتیب پی پال برای اعتبارسنجی و راستی آزمایی، مرحله دیگری را نیز به پروسه افتتاح حساب اضافه کرد.

در مرحله دوم شما برای فعال‌سازی تمامی امکانات Paypal باید حساب‌تان را به یک حساب بانکی معتبر متصل کنید. این پروسه با ویزا کارت یا مستر کارت انجام می‌شود. تنها در این حالت و پس از به اصطلاح وریفای (Verify) شدن اکانت پی پال است که شما می‌توانید نقل و انتقال سرمایه ارزی را از طریق پی پال داشته باشید. Paypal را باید یک شبکه‌ منسجم توصیف کرد که شما به عنوان تنها یکی از اعضای این شبکه می‌توانید با سایر شبکه در تعامل اقتصادی باشید.   

آیا پی پال کارمزد دریافت می‌کند؟

پی پال بابت سرویسی که ارائه می‌دهد، کارمزدی بین ۲ الی ۴ درصد دریافت می‌کند. با این‌که کارمزد پی پال در مقایسه با کارمزد سرویس‌هایی مثل وب مانی به مراتب بیشتر است، Paypal در قبال مزیت‌های متعددی که دارد، رقم کارمزدش تا حدودی معقولانه و منطقی به نظر می‌رسد. از طرفی دیگر می‌توان به راحتی و تنها با دسترسی به اینترنت، مقدار سرمایه و دخل و خرج را در پی پال به آسانی مدیریت کرد. با این حساب شاید بپرسید Paypal چگونه می‌تواند به درآمدزایی مطلوب خود برسد و آیا تنها از راه دریافت کارمزد به این درجه از محبوبیت و شهرت رسیده؟

مسلما خیر! پی پال قبل از افتتاح حساب، تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده و به کاربر نشان می‌دهد تا هر فرد علاقه‌مند به استفاده از این سرویس، پیش از ورود به این شبکه بتواند آگاهانه تصمیم بگیرد. یکی از بندهای تفاهم‌نامه در این موضوع خلاصه شده که Paypal مالک هر گونه سودی است که در شبکه‌اش شکل می‌گیرد. بر همین اساس Paypal این اجازه را به خود می‌دهد تا بخشی از سرمایه را از شبکه پی پال خارج کرده و در محلی دیگر سرمایه‌گذاری کند و به نوعی با گسترش چرخش مالی، به اقتصاد بهتر و قوی‌تر درون شبکه‌ای خود کمک کند.

کاربردهای پی پال

در زمینه‌های متعددی می‌توان از سرویس پی پال استفاده کرد. ضمن این‌که افتتاح حساب در پی پال رویه‌ چندان سختی نیست، به صورت مستمر در هر روز عده زیادی به قصد افتتاح حساب به این سرویس تمایل نشان می‌دهند. موارد استفاده از پی پال نیز با گذر زمان بیشتر شد و این‌گونه نیست که این سرویس از همان ۲۰ سال گذشته، به صورت گسترده در بخش‌های مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت. از مهمترین کاربردهای پی پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید از سایت eBay

  • ثبت نام در آزمون‌های بین‌المللی مانند تافل، آیلتس و

  • ثبت نام گرین کارت آمریکا

  • ثبت نام یا به اصطلاح اپلای در دانشگاه‌های خارجی

  • دریافت درآمد از اپ استور یا گوگل پلی

  • شارژ اکانت‌های بازی‌های ویدیویی مشهور مثل League of Legends، World of Warcraft و

  • شارژ اکانت Resello

  • و

قوانین سرسختانه Paypal برای مبارزه با پولشویی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کرده‌ایم، بدبینی درباره ساز و کار پی پال از همان ابتدا وجود داشته؛ به همین سبب Paypal تصمیم گرفت برای شفافیت و اعتمادسازی مابین خود، دولت و صد البته مردم موضوعی به اسم سیاست‌های امنیتی پی پال را مطرح کرده و به صورت خیلی جدی دنبال کند.

برای مثال اگر مشتری، یک محصولی را خریداری کرده و پس از دریافت محصول متوجه شود که با توضیحات سایت مرجع متفاوت است، خریدار تا ۱۸۰ روز فرصت دارد شکایت کرده تا فروشنده بتواند پس از بررسی شکایت، محصول را پس گرفته و آیتم مطلوب و سالم را ارسال کند. در صورتی‌که حق با خریدار باشد و فروشنده زیر بار نرود، فروشنده باید غرامت را پرداخت کند.

کشورها از طرفی خواهان استفاده از پی پال هستند. از آنجایی که Paypal در کشور آمریکا اداره می‌شود، مراوده این سرویس با کشورهایی که تحت تحریم دولت آمریکا هستند تقریبا غیرممکن است. برای مثال پاکستان، ایران یا سایر کشورهای این چنینی هنوز نتوانسته‌اند پی پال را به صورت قانونی داخل کشور داشته باشند.

آیا می‌توان در ایران از پی پال استفاده کرد؟

تحریم‌های زیادی از جانب آمریکا برای کشور ایران لحاظ شده و پی پال نیز مطابق با قوانین و خطی و مشی این کشور به فعالیت می‌پردازد. اگر به هر نحوی از داخل کشور برای افتتاح حساب در Paypal اقدام کنید، به سرعت اکانت شما مسدود خواهد شد. به همین ترتیب اگر بخواهید حتی یک حساب وریفای شده را در ایران استفاده کنید، حتما مد نظر داشته باشید پیش از ورود به سایتِ پی پال، باید از نرم‌افزارهای VPN استفاده کنید.

شما برای ثبت نام Paypal در ایران مجبور هستید علاوه بر استفاده از یک آی‌پی ناشناس، از اطلاعات شخصی خارجی نیز بهره ببرید؛ چراکه اطلاعات مرتبط به ایران مثل کد تلفن، آدرس و … در سیستم ثبت نام پی پال وجود ندارد. با این تفاسیر وب‌سایت‌های ایرانی زیادی در سطح دنیای مجازی وجود دارند که در ازای دریافت مبلغ خاصی، برای شما حساب پی‌پال وریفای شده‌ای را تهیه می‌کنند. اما همان‌طور که گفتیم برای استفاده از قابلیت‌های سرویس Paypal باید حتما آی‌پی ایرانی خود را تغییر دهید. در غیر این صورت حساب کاربری شما مسدود یا در بدترین حالت حذف خواهد شد.

انواع حساب های پی پال

مثل سایر سیستم‌های پرداخت اینترنتی، پی پال نیز انواع و اقسام حساب‌ها را در سیستم خود تعریف کرده است که هر کدام، ویژگی‌های خاص خودشان را دارد. با این اوصاف حساب‌های Paypal آنچنان پیچیده نیست که بخواهید به صورت اساسی روی هر کدام تحقیق و تفحص کنید. حساب‌های Paypal به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

حساب‌های شخصی یا Personal

اگر شما صرفا یک فرد عادی هستید که می‌خواهید با حساب Paypal خود صرفا برای خریدهای اینترنتی اقدام کنید، حساب شخصی به دردتان می‌خورد. گیمرها، فریلنسرها، استریمرها و حتی یوتیوبرها از حساب‌های شخصی پی پال برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند و دیگر بین عموم جامعه باب شده تا هر فردی برای تعامل با دنیا باید از حساب Paypal یا سرویسی مشابه استفاده کند.

حساب تجاری یا Business

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید یا تجارتی را راه‌اندازی کرده‌اید و به تعامل با خارج از کشور نیازمند هستید، داشتن حساب‌های بیزینس برای شما و شرکت‌تان الزامی است. چراکه علاوه بر مزیت‌های بیشتر این نوع حساب، شما قادر خواهید بود انتقال و دریافت تراکنش‌ها را با مبالغ بسیار بالا انجام دهید. لازم به ذکر است که کارمزد پی پال بسته به نوع حساب متغیر است. با تمام این تفاسیر امکان دارد حساب شما لیمیت شود اما شاید بپرسید این لفظ به چه معناست؟

حساب محدود شده (Limit) پی پال چیست؟

اگر از بخت بدتان حساب شما در پی پال محدود یا لیمیت شود، شما علنا امکان دریافت یا ارسال پول را از دست می‌دهید. با این حال این مسئله در قالب ایمیل به شما اطلاع‌رسانی می‌شود و دلیل اصلی این‌که چرا چنین تجربه ناخوشایندی دارید در همان ایمیل اشاره می‌شود اما باید چه کار کنیم تا حساب ما لیمیت نشود؟

باید و نبایدها برای جلوگیری از لیمیت حساب پی پال

اگر حساب شما لیمیت شده می‌توانید دلیل این ماجرا را در لیست زیر پیدا کنید. اگر به تازگی به حساب پی پال دسترسی پیدا کرده‌اید و در همین ابتدای کار می‌ترسید حساب‌تان مسدود شود، نکات زیر را حتما مد نظر قرار دهید تا مشکلی از این بابت گریبان‌گیر شما نشود. باید و نبایدها برای جلوگیری از لیمیت حساب عبارتند از:

  • پس از افتتاح حساب، تا ۲۱ روز باید نهایت ۱ تراکنش در هر روز انجام دهید و آن تراکنش مبلغی کمتر از ۱۵۰ دلار باشد.

  • بعد از گذشت ۲۱ روز، شما نهایت تا ۳ تراکنش در روز می‌توانید انجام دهید. دقت کنید مجموع آنها کمتر از ۱۰۰۰ دلار باید باشد.

  • اگر قرار است پولی به حساب شما منتقل شود، اطمینان حاصل کنید حساب طرف مقابل نیز وریفای شده باشد.

  • هنگام انتقال پول، حتما ایمیل تاییدیه پرداخت را نیز دریافت کنید.

  • از آی‌پی‌های خارجی متفاوت استفاده نکنید. تا جایی که امکان دارد از یک آی‌پی ثابت غیرایرانی برای ورود به حساب پی‌پال استفاده کنید. حتی بهتر است مرورگرتان نیز ثابت باشد. برای مثال حتما از فایرفاکس استفاده کنید.

  • توجه داشته باشید در طول ماه نباید تعداد تراکنش‌ها بیشتر از ۹۰ تا باشد. همچنین مجموع کل تراکنش‌ها باید کمتر از ۸ هزار دلار باشد.

ایجاد حساب Paypal، یک قدم مهم برای حرفه‌ای‌تر شدن

اگر برای اهداف شخصی مثل شارژ حساب‌های گیمینگ قصد دارید از Paypal استفاده کنید، علاوه بر مواردی که در قبل گفتیم توصیه‌ جدیدی برای گفتن نداریم اما اگر برای کارهای تجاری خود می‌خواهید یک حساب پی پال داشته باشید، حتما دقت کنید بدون عیب و ایراد در این مسیر حرکت کنید. به علت شیوع ویروس کرونا، فریلنسری در سطح دنیا وارد فاز جدیدتری شده؛ به این دلیل که هم سختی کار به آن صورت نیست که یک کارمند در اداره متحمل می‌شود و هم پروسه درآمدزایی، بهتر از قبل خواهد بود و فریلنسری توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

از طرفی دیگر، یکی از استراتژی‌های درآمدزایی برای برنامه‌نویس‌ها یا حتی محتواسازها در ایران را می‌توان کسب درآمد دلاری دانست. شما به عنوان یک فریلنسر که یک مهارت را خیلی جدی و تخصصی دنبال می‌کنید، اگر بتوانید یک حساب PayPal داشته باشید، می‌توانید در سطح بین‌المللی فعالیت کرده و برای کسب درآمد به مراتب بیشتر و چه بسا شهرت بیشتر تلاش کنید. پس همین الان برای افتتاح حساب پی پال اقدام کنید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi