موشن گرافیک چیست و چرا کسب و کارها باید از آن استفاده کنند؟
موشن گرافیک چیست و چرا کسب و کارها باید از آن استفاده کنند؟

در این مقاله می‌توانید جادوی موشن گرافیک‌ها در بالا بردن بازخورد کاربران در شبکه‌های اجتماعی را کشف کنید و بدانید چطور از این ابزار قدرتمند برای رشد کسب‌وکارتان بهره ببرید.

محتوای ویدیویی را این روزها می‌توان یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا در بین مخاطبان دانست و یکی از جذاب‌ترین انواع محتوای ویدیویی نیز موشن گرافیک ها هستند. دلیل این موفقیت، توانایی انتقال پیام به‌سادگی و زیبایی و در دل‌چسب‌ترین شکل ممکن به مخاطبان است و باکمی دقت در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی، وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دیگر می‌بینیم انواع مختلف از آن ها در حال اشتراک‌گذاری هستند.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک که در بعضی جاها به آن موشن گرافی گفته می‌شود را می‌توان نوعی انیمیشن دانست اما در این نوع از انیمیشن متن نقش مهمی را ایفا می‌کند. درواقع این مدل از انیمیشن نوعی ویدیو است که با به حرکت درآوردن طرح‌های گرافیکی ایجاد می‌شود؛ اما این تعریف شاید پاسخ کاملی برای این سوال نباشد. اگر بخواهیم کامل تر بگوییم موشن گرافیک فرآیند استفاده از دانش طراحی و افزودن فاکتورهای فضا، زمان و بعد به اجزای گرافیکی است تا آن‌ها را تبدیل به یک تصویر ویدیویی جدید کند.

فاکتورهای فضا و زمان در موشن گرافیک نقشی مهمی را ایفا می‌کنند زیرا همه‌ی المان‌های گرافیکی در یک‌زمان تعریف‌شده و در یک فضای تعریف‌شده شروع به حرکت می‌کنند. در اینجا موشن گرافیست است که باید زمان و فضای مناسب برای به حرکت درآوردن این اجزا را مشخص کند تا درنهایت یک ویدیوی جذاب و تأثیرگذار تولید شود. در ابتدا از این ابزار فقط برای حرکت دادن، تغییر سایز و یا شکل عنوان در ابتدای فیلم‌ها و یا تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌شد؛ اما امروزه با توجه به رشد ویدیو مارکتینگ، شکل‌های دیگری از آن به شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت‌ها راه پیداکرده‌اند.

تاریخچه‌‌ی موشن گرافیک

قبل از اینکه موشن گرافیک به صنعت عظیمی که ما هم‌اکنون آن را می‌شناسیم تبدیل شود، فقط یک روش، برای نمایش خلاقانه و خاص عنوان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی محسوب می‌شد. در دهه‌ی 1940 بود که اسکار فیسچینگر(Oskar Fischinger) و نورمن مک لارن(Norman McLaren)، شروع به ساخت ویدیوهایی در این زمینه کردند و همان کارها الهام‌بخش هنرمندانی مثل مائوراس بایندر(Maurice Binder)، پابلو فرو(Pablo Ferro) و سائول بس(Saul Bass) در یک دهه بعد شد. کار این هنرمندان باعث رشد چشمگیری در ساخت موشن گرافیک شد و هم‌اکنون نیز از اسامی این اشخاص به‌عنوان اولین رشد دهندگان آن یاد می‌شود.

موشن گرافیک امروزی تصویر و کلمات را به‌گونه‌ای خلاقانه باهم ترکیب می‌کرد؛ شیوه‌ای که مردم هیچ‌وقت مانند آن را ندیده بودند و سپس به‌سرعت به صنعت سینما و تلویزیون راه یافت و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت آن شد. امروزه نیز با توجه فراگیری استفاده از ویدیو به‌عنوان یک روش بازاریابی دیجیتالی و تعداد زیاد کانال‌های ارتباطی، صنایع و کسب‌وکارها کمتر به داستان‌سرایی story telling پرداختند و به همین دلیل رواج بیشتری پیدا کرد.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

بحث‌های زیادی درباره‌ی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن وجود دارد و خیلی‌ها این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. موشن گرافیک نوع خاصی از انیمیشن است که با به حرکت درآوردن المان‌های گرافیکی ایجاد می‌شود. درواقع انیمیشن مانند چتری است که تمام بخش‌های مربوط به حرکت تصویر از موشن گرافیک تا کارتون، رئال موشن، استاپ موشن(stop motion) و… در زیرمجموعه‌ی آن قرار دارند. تفاوت قابل‌توجهی که بین این مدل و انواع دیگر انیمیشن وجود دارد کمتر پرداختن این نوع از انیمیشن به داستان‌سرایی(story telling) است. بگذارید برای روشن شدن این تفاوت چند مثال بزنیم:

  • می‌خواهید بخش‌هایی از حروف در تصویرتان حرکت کنند و تغییر رنگ دهند؟ شما موشن گرافیک می‌خواهید.

  • می‌خواهید لوگوی برند در ابتدای ویدیو شروع به چرخش کند و تغییر سایز دهد؟ این هم نوعی از موشن گرافیک است.

  • می‌خواهید تصویر نوزاد تازه متولدشده‌ای را بکشید که لک‌لک‌ها آن را به پدر و مادرش تحویل می‌دهند؟! این ‌یک انیمیشن است.

با توجه به این مثال‌ها کاملاً مشخص است که تفاوت این دو وقتی آشکار می‌شود که صحبت از داستان‌سرایی است.

موشن گرافیک یا انیمیشن؟ کدام را انتخاب کنیم؟ 

شکی در این نیست که دنیای اینترنت و استفاده‌کنندگان از آن محتوای ویدیویی را دوست دارند حالا فرقی ندارد این ویدیو از کدام سبک از انیمیشن باشد درهرصورت یک ویدیو بازخورد و ترافیک زیادی می‌گیرد. اگرچه؛ ما نمی‌خواهیم صرفاً یک ویدیو منتشر کنیم ما می‌خواهیم با توجه به برند و اهداف تجاری‌مان، مناسب‌ترین نوع از آن را انتخاب کنیم. پس با توجه به این صحبت‌ها موشن گرافیک انتخاب بهتری است یا انیمیشن؟

پاسخ این سوال به نیاز شما برمی‌گردد. برای نمایش کلی یا تأکید روی وقایع و به تصویر کشیدن نکات خاصی که می‌خواهید آن‌ها را با استفاده از المان‌های گرافیکی در ذهن مخاطب ثبت کنید موشن گرافیک بهترین انتخاب است. این مدل وقتی خوب است که به روایت یا داستان‌سرایی احتیاج ندارید. یکی از دلایل اقبال بیشتر به موشن گرافیک نسبت به انیمیشن، کم‌هزینه‌تر بودن کامپیوترهایی است که برای ساخت آن استفاده می‌شود. هم‌چنین عدم نیاز به طراحی طرح کلی(outline) به صورت قدم به قدم که در ساخت انیمیشن لازم بود.

موشن گرافیک می‌تواند خدمات یا محصولات پیچیده‌ی شمارا به مفهومی ساده‌تر تبدیل کند و آن را به شیوه‌ای به‌یادماندنی برای مخاطب به نمایش بگذارد. درواقع باید بگوییم موشن گرافیک‌ها در آموزش بصری مفاهیم دشوار بهترین گزینه هستند.

موارد استفاده‌ی موشن گرافیک

با توجه به تنوع گسترده و پیشرفت زیاد موشن گرافیک‌ها، قطعاً استفاده‌های متفاوت و متنوعی از آن‌ها می‌شود اما می‌توانیم مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین کاربردهای آن‌ها را دسته‌بندی و معرفی کنیم.

اشتراک اطلاعات

اگر قصد دارید اطلاعات یا پیغامی را برای کاربران به اشتراک بگذارید استفاده از موشن گرافیک به شما کمک می‌کند که این کار را به شیوه‌ای مفید و موثر انجام دهید. با استفاده از این روش شما می‌توانید ایده‌هایتان را به انیمیشن تبدیل کنید و با اضافه کردن صدا و افکت‌های مناسب دیگر، این ایده‌ها را برای بینندگان به شیوه‌ای قابل‌درک‌تر به اشتراک بگذارید.

عنوان برای فیلم و دیگر انواع ویدیو

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده‌ی موشن گرافیک از گذشته تاکنون استفاده از آن برای جذاب‌تر کردن عناوین ویدیوها بوده است. قبل از شروع یک ویدیو می‌توان عنوان آن را با یک چرخش، تغییر رنگ یا سایز برای کاربران به‌یادماندنی‌تر و جالب‌توجه‌تر کرد. انیمیت یا متحرک کردن متن با یک موزیک در پس‌زمینه یکی از سبک‌های پرطرفدار برای این نوع موشن گرافی است.

متحرک کردن لوگو

متحرک کردن لوگو که به آن موشن لوگو هم می گویند، یکی از متداول ترین کاربردهای موشن گرافیک است که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. نمایش لوگوی برند به صورت یک انیمیشن و با روش‌های خلاقانه تاثیر زیادی در جلب‌توجه مخاطبان و ماندگاری تصویر لوگو و برند در ذهنشان دارد.

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

امروزه مردم بیشتر از گذشته به شبکه‌های اجتماعی وابسته شده‌اند. آن‌ها برای چک کردن اخبار، به دست آوردن اطلاعات، سرگرم شدن، دوره‌های آموزشی و… به این شبکه‌ها مراجعه می‌کنند. برای اشتراک‌گذاری این اطلاعات می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از تأثیرگذارترین این روش‌ها، موشن گرافیک است؛ روشی که می‌تواند مخاطبین زیادی جذب کند.

بازاریابی دیجیتالی(دیجیتال مارکتینگ)

دیجیتال مارکتینگ مبحث وسیعی است که شامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی(ایمیل مارکتینگ)، بازاریابی موتورهای جست‌وجو و… می‌شود. تمام تکنیک‌هایی که در بازاریابی دیجیتالی استفاده می‌شوند می‌توانند از موشن گرافیک برای اهداف تجاری و بازاریابی‌شان استفاده کنند.

مزایای موشن گرافیک

تا اینجا متوجه شدیم که موشن گرافیک‌ها جزء محتواهای پرطرفداری هستند البته محتواهای ویدیویی دیگری هم هستند که شاید بتوانیم از آن‌ها هم به‌اندازه‌ی موشن گرافیک بازخورد بگیریم اما استفاده از موشن گرافیک مزایای دیگری هم دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

در مقایسه با دیگر انیمیشن‌ها و ویدیوها، ساخت موشن گرافیک ارزان‌تر و آسان‌تر است. فرض کنید بخواهید یک ویدیوی تبلیغاتی درست کنید. اگر بخواهید از این صحنه‌ها فیلم‌برداری کنید به دوربین فیلم‌برداری، فیلم‌بردار، تدوینگر، بازیگر و… احتیاج دارید. انیمیشن کردن این کار هم مطمئناً دردسرهایی بیشتر از ساخت یک موشن گرافی برایتان خواهد داشت. درست کردن یک موشن گرافی کمترین پیچیدگی را برایتان دارد و سرعت انجام آن‌هم نسبت به روش‌های دیگر بسیار بالاتر است.

جذابیت

تبلیغات و ویدیوهایی که در آن‌ها از موشن گرافیک استفاده می‌شود نسبت به ویدیوهای تبلیغاتی ساده با عنوان‌های ثابت توجه بیشتری را جلب می‌کنند. استفاده از این ابزار برای تبلیغ محصولات همیشه مؤثر عمل خواهد کرد زیرا در ساخت آن خلاقیت نقش پررنگی دارد و استفاده از ابزارهای گرافیکی هم در کنار خلاقیت به جذابیت آن می‌افزاید.

پشتیبانی و افکت‌های متفاوت

برای ساخت Motion Graphics ابزارها و امکانات گوناگونی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید فرمت‌های ویدیویی مختلف و با ابزارهای متفاوت ایجاد کنید. هم‌چنین امکان تغییر این فرمت‌ها بسته به نوع رسانه‌ای که محتوا قرار است در آن به اشتراک گذاشته شود، نیاز شما، نوع کاربران آن رسانه و… به‌راحتی وجود دارد.

به اشتراک‌گذاری آسان‌تر

با توجه به اینکه موشن گرافیک یک نوع رسانه است می‌توانید آن را به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای آنلاین به اشتراک بگذارید که این خود، راهی کمک‌کننده برای افزایش بازدید محتوای شماست.

سبک جدید

در بین تمام سبک‌های ساخت ویدیو که هرکدام جذابیت خودشان رادارند، Motion Graphics نوع جدید و منحصربه‌فردی محسوب می‌شوند. این سبک از ساخت ویدیو روشی خلاقانه و به‌روز است که علاوه بر این‌ها به کاربران نشان می‌دهد شما در انتشار محتوا مطابق با سبک‌های روز عمل می‌کنید.

چطور یک موشن گرافیک بسازیم؟

ساخت یک موشن گرافیک به‌سادگی مشاهده‌ی نتیجه‌ی آن نیست. باید در ابتدا اجزای گرافیکی را طراحی کنید و به حرکت درآورید سپس یک متن برای آن آماده کنید و آن متن را با صدای یک شخص روی ویدیو قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب لازم است تمام این مراحل به شیوه‌ای عالی انجام شوند. این مراحل می‌توانند به‌تنهایی و توسط یک شخص انجام شوند و یا یک تیم کاملاً حرفه‌ای، مرحله‌به‌مرحله‌ی آن را برایتان انجام دهند.

قدم اول: پاسخ به چند سوال ساده

  • بینندگان شما چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوال نمای کلی و طول (زمانی) موشن گرافیک را تعیین می‌کند. هم‌چنین محتوای متنی که قرار است آماده کنید و عناصر طراحی‌تان در این مرحله مشخص می‌شود.

  • پیام شما چیست؟ یک پیام از هدف اصلی شما برای تولید موشن گرافیک، هم به نویسنده‌‌ی متن آن کمک می‌کند و هم به انیماتور. داشتن یک پیام شفاف به شما کمک می‌کند تا یک متن متمایز داشته باشید. این پیام باید به بینندگان چیز جدیدی را آموزش دهد و یا در مورد موضوعی که هم‌اکنون می‌دانند اطلاعات جدیدی ارائه دهد یا آن‌ها را قانع کند که بعد از تماشای موشن گرافیک یک عمل خاص انجام دهند. همیشه وقتی در حال ساختن موشن گرافیک هستید یک هدف نهایی برای آن در نظر بگیرید.

  • بینندگان چه احساسی خواهند داشت؟ محتواهایی که به احساسات مرتبط هستند بازخورد بیشتری می‌گیرند. موضوعی را پیدا کنید که بینندگانتان بتوانند به‌صورت شخصی با آن ارتباط برقرار کنند. می‌توانید از یک شخصیت یا یک دغدغه در ویدیویتان صحبت کنید.

بسته به نحوه‌ی پاسخ‌هایی که به این سه سوال می‌دهید می‌توانید نوع موشن گرافیکی را انتخاب کنید که بهترین تطابق را با اهدافتان داشته باشد.

عناصر گرافیکی در موشن گرافیک نقش مهمی ایفا می‌کنند. می‌توانید با بازی با آن‌ها ویدیوهای متفاوتی را بسازید اما این توانستن به این معنا نیست که باید این کار را انجام دهید. همیشه به بینندگان ویدیو توجه داشته باشید. توجه کنید که دوست دارند چه چیزی را تماشا کنند و چطور آن را تماشا کنند؟

در ضمن این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ویدیویتان نباید همیشه به صدا متکی باشد زیرا مثلاً اگر قرار باشد این محتوا را در فیس بوک منتشر کنید، باید در نظر بگیرید که 86 درصد از کاربران در فیس‌بوک آن را بدون صدا تماشا می‌کنند یا شاید نیاز باشد محتوایی را که ساخته‌اید در نمایشگاه‌های تجاری یا هنگام معرفی محصول نمایش دهند در این صورت هم‌صدا نباید نقش پررنگی در ساخت ویدیویتان داشته باشد.

قدم دوم: طراحی و تصویرسازی عناصر موشن گرافیک

برای این مرحله نیاز به یک طراح گرافیکی دارید. باگذشت زمان، دنیای انیمیشن هم در حال پیشرفت بیشتری است و انیماتورها به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند؛ بنابراین بهتر است برای این کار یک موشن گرافیست حرفه‌ای با عنوان شغلی “طراح موشن گرافیک” استخدام کنید.

قدم سوم: متحرک‌سازی طراحی انجام‌شده

این مرحله یکی از حساس‌ترین مراحل است. انیماتور یا موشن گرافیست باید تصمیم بگیرید چطور اجزا را حرکت دهد و سرعت و زمان و این حرکات را چگونه تنظیم کند. درنهایت باید تمام این انتقال‌ها کاملاً نرم و پیوسته به نظر برسند.

قدم آخر: قرار دادن همه‌ی اجزا کنار هم

در مرحله‌ی آخر، انیماتور باید تمام طراحی انجام‌شده را به همراه افکت‌های صدا و موزیک کنار هم بگذارد و بین تمام این اجزا توازن برقرار کند. موسیقی می‌تواند تأثیر زیادی روی حالت و فضای کلی ویدیو بگذارد. افکت‌های صدا اگر درست انتخاب نشوند ممکن است حواس بیننده را پرت کنند و اگر درست انتخاب شوند تأثیرگذاری ویدیوتان را بیشتر می‌کنند. اینجاست که انتخاب یک انیماتور حرفه‌ای که قدرت کنار هم چیدن همه‌چیز را به بهترین شکل خود داشته باشد به‌خوبی مشخص می‌شود.

نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافیک

همان‌طور که گفتیم برای ساخت موشن گرافیک امکانات متعددی را در اختیار خواهیم داشت می‌توانیم با فرمت‌های مختلف و به‌صورت 2 بعدی یا 3 بعدی موشن گرافی‌مان را بسازیم اما می‌خواهیم چند نمونه از معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای ساخت آن را در این قسمت معرفی کنیم.

ادوبی فتوشاپ (Adobe photoshop)

اگرچه همه‌ی ما ادوبی فتوشاپ را به‌عنوان یک نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌شناسیم اما این نرم‌افزار به‌خوبی از پس ساخت موشن گرافیک هم برمی‌آید. حتی موشن گرافیست‌های حرفه ای هم برای کارهای ساده و یا پیچیده‌ی خودشان از این ابزار حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

افتر افکت (After Effects)

افتر افکت را می‌توان برترین نرم‌افزار ساخت موشن گرافیک به‌حساب آوریم. افتر افکت شامل ابزارها و ویژگی‌های متنوعی برای ساخت انیمیشن است. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه افتر افکت امکان کار کردن در محیط 2 بعدی و 3 بعدی آن است.

Cinema 4D

این نرم‌افزار برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این نرم‌افزار، ساخت انیمیشن‌ها و موشن گرافیک‌های سه‌بعدی است. Cinema 4D ساختار استانداری برای ساخت موشن گرافیک در اختیار طراحان آن قرار می‌دهد.

مایا 3D Maya) 3D)

یکی از پرکاربردترین و آسان‌ترین نرم‌افزارهایی که توسط طراحان استفاده می‌شود، نرم‌افزار سه‌بعدی مایا است. از این نرم‌افزار می‌توانید برای ساخت انواع موشن گرافیک از ساده‌ترین آن‌ها تا پیچیده‌ترین موارد استفاده کنید.

ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای شرکت ادوبی که برای ساخت Motion Graphics هم می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد ادوبی ایلوستریتور است. از این نرم‌افزار می‌توانید برای ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی هم‌چنین وکتورها و گرافیک‌های مورداستفاده در موشن گرافیک استفاده کنید.

بررسی موقعیت شغلی موشن گرافیست

طراحان Motion Graphics متخصصین حرفه‌ای هستند که کارهای هنری برای فیلم‌های سینمایی، ویدیوهای آنلاین و برنامه‌های تلویزیونی انجام می‌دهند. آن‌ها افراد بامهارتی هستند که از افکت‌های صوتی و تصویری به همراه انیمیشن برای ساخت کارهای هنری جذاب استفاده می‌کنند. فرصت‌های شغلی برای  موشن گرافیست‌ها در حال افزایش است چون استقبال مردم و صاحبان کسب‌وکارها به آن نیز در حال افزایش است. با باز کردن شبکه‌های اجتماعی‌تان هزاران ویدیو می‌بینید که خیلی از آن‌ها موشن گرافیک است و یا در قسمت‌هایی از آن از موشن گرافیک استفاده‌شده است و تمام این‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که آینده‌ی خوبی در انتظار این عنوان شغلی است.

همین حالا مخاطبان را با موشن گرافیک جذب کنید

موشن گرافیک‌ها روشی عالی برای جلب‌توجه مخاطبینتان هستند اما لازم است برای ساخت و پخش آن، ابتدا به اهداف تجاری و احساسات بینندگان توجه کنید. این روش از ساخت انیمیشن کاملاً انعطاف‌پذیر است و روش‌ها و ابزارهای متفاوتی هم برای اجرا دارد. اگر دنبال روش متفاوت و مطمئنی برای برقراری ارتباط با کاربرانتان بودید بهتر است از موشن گرافیک‌ها کمک بگیرید. آن ها امتحان خودشان را برای فروش محصولات، آموزش به مخاطبان و یا حتی سرگرم کردن آن‌ها پس داده‌اند.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi