الگوریتم رنک برین چیست و چگونه کار می‌کند؟
الگوریتم رنک برین چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل برای تشخیص اینکه کدام وب‌ سایت را در چه جایگاهی قرار دهد، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها الگوریتم رنک برین است. در این مقاله معیارهای این الگوریتم برای جایگاه‌دهی به وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهایی ارائه می‌دهیم که بتوانید با استفاده از این راهکارها وب‌سایت خود را با این الگوریتم سازگار کنید.

موتور جستجوی گوگل که امروزه به عنوان بهترین و پرطرفدارترین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود، الگوریتم‌های مختلف و متنوعی دارد که هر کدام با هدف و نیت خاصی طراحی و پیاده‌سازی شده است. البته همه این الگوریتم یک هدف مشترک دارند و آن انتخاب بهترین وب‌سایت‌ها برای نمایش در نتایج جستجو است. یکی از این الگوریتم‌های معروف، الگوریتم رنک برین ( RankBrain Algorithm ) است که در تاریخ 26 اکتبر سال 2015 در سازمان گوگل تأیید شد.

این الگوریتم چیست؟ چگونه کار می‌کند و قرار است در رسیدن به کدام هدف به ما کمک کند؟ چگونه می‌توانیم سایت خودمان را با این الگوریتم وفق دهیم؟ این‌ها سوالاتی است که اکثر صاحبان وب‌سایت یا کسب و کارهای اینترنتی مطرح می‌کنند. در صورتی که تمایل دارید آشنایی کاملی با الگوریتم رنک برین پیدا کنید و وب‌سایت خود را با این الگوریتم سازگار کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

داستان الگوریتم‌های گوگل چیست؟

برای اینکه بتوانیم با الگوریتم رنک برین گوگل آشنا شویم و به شیوه کارکرد آن پی ببریم، باید ابتدا با تعریف الگوریتم آشنا شویم و سپس ببینیم که شرکت گوگل از ابتدای کار تاکنون چه الگوریتم‌هایی برای موتور جستجوی خودش تعیین کرده و این الگوریتم‌ها چه خصوصیات و عملکردی داشته‌اند.

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن الگوریتم را تعریف کنیم، باید بگوییم که الگوریتم مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها است که به ما کمک می‌کند یک یا چند مسئله را حل کنیم. در علم ریاضی انواع مختلفی از الگوریتم‌ها وجود دارد که هر کدام برای حل مسائل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل برای بهبود عملکرد خود آمد یک سری الگوریتم‌ها (دستورالعمل‌ها) برای خودش تعیین کرد که با استفاده از این دستورالعمل‌ها بتواند سایت‌های مختلف را در نتایج جستجوی خودش رتبه‌بندی کند و به کاربران ارائه دهد.

وجود الگوریتم‌های گوگل باعث شد که نوع خاصی از بازاریابی به نام بازاریابی به کمک موتورهای جستجو (SEM) به وجود بیاید. از آن‌جا که گوگل بیش از 80 درصد جستجوهای جهان در اینترنت را به خودش اختصاص داده، لازم است کسب و کارهای اینترنتی و وب‌سایت‌ها خودشان را با استانداردهای گوگل وفق دهند تا در نتایج جستجوی گوگل به مخاطبان پیشنهاد شوند. هر چه تطابق بیشتری با الگوریتمها داشته باشید، جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به خودتان اختصاص خواهید داد. در این مقاله به چند مورد از این الگوریتم‌ها اشاره می‌کنم:

الگوریتم پاندا (Panda)

شرکت گوگل در فوریه سال 2011 اولین الگوریتم مهم خود را پیاده‌سازی و به کاربران معرفی کرد. این الگوریتم مقدمه رشد و پیشرفت موتور جستجوی گوگل را فراهم کرد. این الگوریتم به صفحات وب، نمره کیفیت می‌دهد و سپس بر اساس این نمره، این صفحات را رتبه‌بندی می‌کند. این الگوریتم تمام محتواها را می‌خواند و محتواهای بی‌کیفیت (مثل محتوایی که کپی شده باشد یا کلمه کلیدی در آن رعایت نشده باشد) را از دور خارج می‌کند.

الگوریتم پنگوئن ( Penguin)

گوگل در آوریل 2012 از این الگوریتم خود رونمایی کرد. تکیه این الگوریتم بر بک‌لینک‌های طبیعی است. این الگوریتم محتوای شما را از نظر لینک‌سازی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. در صورتی که الگوریتم پنگوئن احساس کند لینک‌سازی به صورت طبیعی انجام نشده، کار دست سایت خواهد داد. متخصصان، نویسندگان، تولیدکنندگان محتوا و صاحبان کسب و کار باید مراقب باشند لینک و عبارتی که به هم اختصاص می‌دهند از هر نظر با هم سازگار و مرتبط باشند.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار حاصل پژوهش‌ها و کار تخصصی تیم گوگل در سال 2013 است. این الگوریتم به وب‌سایت‌هایی امتیاز و ارزش می‌دهد که هم به چگالی کلمه کلیدی و  هم مفهوم و درون‌مایه محتوای خود اهمیت می‌دهند. درست است که چگالی کلمه کلیدی اهمیت زیادی در جایگاه‌یابی محتوا در گوگل دارد ولی محتوا باید بتواند به سوالات و نیازهای مخاطبانی که پیرامون یک محصول یا کالا یا خدمت در گوگل جستجو می‌کنند، پاسخ بدهد. این الگوریتم بر پایه پردازش زبان طبیعی کار می‌کند.

الگوریتم گورخر (Zebra)

این الگوریتم وظیفه بررسی عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی را بر عهده دارد. الگوریتم دشمن سرسخت و پروپاقرص کلاهبرداران و فروشگاه‌های اینترنتی غیرمجاز است. این دستورالعمل ایجاد شده تا با تمام قوا در اختیار کاربرانی باشد که می‌خواهند خرید اینترنتی انجام دهند. بنابراین سعی کنید برای کالاهای خود قیمت بگذارید، مسیر پرداخت آسان را برای کاربر فراهم کنید و سایت فروشگاهی خود را تا حد امکان ریسپانسیو یا واکنش‌گرا کنید.

الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم کبوتر تلاش می‌کند نتایج جستجو را برای افراد بومی‌سازی کند. در واقع اگر شما در بندرعباس زندگی می‌کنید و یک کلمه خاص را جستجو می‌کنید، نتیجه‌ای که گوگل به شما نمایش می‌دهد با نتیجه کسی که در ساری سکونت دارد، فرق دارد. این الگوریتم می‌کوشد رضایت کاربران را جلب و جذب و گوگل را به عنوان یک مرجع کامل به آن‌ها معرفی کند.

الگوریتم پیج لایوت یا طرح‌بندی (Page Layout)

در این الگوریتم موتور جستجوی گوگل تمرکز خودش را روی تجربه کاربر از سایت‌ها می‌گذاردگوگل بر این باور است که کاربر باید وارد سایت‌هایی شود که تجربه خوبی از حضور در آن‌ها به دست می‌آورد. فرض کنید کاربر وارد یک سایت پر از تبلیغات مختلف و عجیب و غریب می‌شود. سایت باید از نظر طرح‌بندی و پیج لایوت، مناسب، زیبا و کاربرپسند باشد.

الگوریتم رنک برین ( RankBrain)

این الگوریتم که ما در این مقاله می‌خواهیم جزئیات بیشتری را در مورد آن توضیح دهیم، در سال 2015 تأیید شد و وابستگی زیادی به هوش مصنوعی دارد و می‌تواند منظور کاربران را از نظر معنایی تفسیر کند و در صورتی که شما در وب‌سایت خود به نیاز کاربران پاسخ داده باشید، گوگل شما را به مخاطب پیشنهاد خواهد داد. هدف از طراحی و پیاده‌سازی این الگوریتم، افزایش رضایت کاربران از موتور جستجوی گوگل است. این الگوریتم به فاکتورهایی مانند میزان ماندن کاربران در سایت، نرخ کلیک، نرخ پرس و نرخ خروج برای تجزیه و تحلیل یک سایت استفاده می‌شود.

جدای از الگوریتم رنک برین الگوریتم‌های مختلف و متنوع دیگری هم وجود دارد که هر کدام در جایگاه خود به کاربر خدمت می‌کند. از جمله این الگوریتم‌ها می‌توان به پی‌دی لون، پیج آتوریتی، کافئین، موبایل گدون، برت (BERT) اشاره کرد. اکنون که با چند مورد از این الگوریتم‌ها آشنا شدیم، زمان آن است که سراغ خصوصیات الگوریتم رنک برین برویم و ببینیم که برای مطابقت و سازگاری سایت خودمان با این الگوریتم چه باید کرد.

الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین درواقع یکی از بخش‌های مهم و هسته‌ای الگوریتم جستجوی گوگل است. این الگوریتم یا همان دستورالعمل با استفاده از فناوری یادگیری ماشین به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند که بفهمد صفحات وب تا چه حد با مفاهیم مشخص و معینی در ارتباط هستند. در صورتی که صفحه وب با منظور و مقصود کاربر جستجوکننده در ارتباط باشد، حتی اگر آن عبارت یا کلمات دقیقی که جستجوگر در گوگل جستجو کرده، در آن محتوا یا صفحه وب به کار نرفته باشد باز هم از نظر گوگل آن صفحه، مرتبط و معنادار به حساب می‌آید و شایستگی آن را دارد که به جستجوگر پیشنهاد شود.

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و موجز بگوییم، الگوریتم رنگ برین به گوگل کمک می‌کند نیت و هدف کاربر جستجوگر را درک کند و بهترین و مرتبط‌ترین محتوا را به او پیشنهاد دهد. در صورتی که در یک حوزه تخصص دارید و محتوای شما به درد مخاطب می‌خورد مطمئن باشید که رنک برین قدر شما را می‌داند و شما را به جستجوگران پیشنهاد می‌دهد.

بسیاری از متخصصان سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل بر این باور هستند که الگوریتم رنک برین ، سومین عاملی است که موتوری جستجوی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها از آن استفاده می‌کند. این متخصصان دو عامل را در این الگوریتم مهم و اساسی تلقی می‌کنند:

  1. مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه که در اصطلاح به آن زمان ماندگاری (Dwell Time) گفته می‌شود.

  2. درصد کلیک کاربران روی لینک سایت هنگام جستجو در گوگل که به آن نرخ کلیک (Click Through Rate) هم گفته می‌شود.

البته به جز این دو عامل، عوامل مهم دیگری هم وجود دارد که در ادامه این عوامل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش بعدی قصد داریم به این بپردازیم که چگونه الگوریتم رنک برین کار می‌کند.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می‌کند؟

یکی از مشکلات موتور جستجوی گوگل که احتمالا تاکنون با آن برخورد کرده‌اید این بود که اگر عبارتی را جستجو می‌کردید که کسی پیش از شما جستجو نکرده بود، صفحه‌ای بدون نتیجه به شما نمایش داده می‌شد. الگوریتم رنک برین آمد تا بخشی از این مشکل را با درک منظور و مفهوم کلام کاربر جستجوکننده حل کند. این الگوریتم سعی می‌کند با انجام این کار این مسئله را حل کند:

  1. پیدا کردن ارتباط معنایی بین عبارت جستجوشده و مفهوم و منظور محتوا

  2. درک منظور فرد جستجوگر از طریق عبارت‌های مترادف و معادل

  3. رتبه‌بندی نتایج بر اساس وضعیت محتواها

وقتی موتور جستجوی گوگل این سه کار را انجام داد از طریق سیستم تطبیق عصبی (Neural Matching) می‌تواند بهترین محتوا را به کاربر خودش پیشنهاد دهد. احتمالاً سوالی که برای شما ایجاد شده این است که تطبیق عصبی چیست و چگونه کار می‌کند؟ تطبیق عصبی در واقع یک روش است که گوگل به کمک آن ارتباط بین مفاهیم و کلمات را درک و کشف می‌کند. تطبیق عصبی برای شناخت الگوها در یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الگوریتم رنک برین و یادگیری ماشین

یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از شکل‌ها و انواع هوش مصنوعی است که از داده‌ها یاد می‌گیرد و بر اساس تجربه کار می‌کند. مزیت یادگیری ماشین آن است که می‌تواند گروهی از متغیرها را به صورت همزمان تجزیه و تحلیل کند و ارتباط بین مفاهیم را بهتر از یک تحلیلگر درک کند. الگوریتم رنک برین در واقع نمونه‌ای از به کار گیری فناوری یادگیری ماشین توسط گوگل است.

موتور جستجوی گوگل به منظور درک دقیق و درست منظور مخاطب (جستجوگر) از حجم عظیمی از اطلاعات استفاده می‌کند. سپس این اطلاعات را آنالیز، تجزیه و تحلیل می‌کند و از این راه یاد می‌گیرد که چگونه باید مرتبط‌ترین نتایج را بر اساس موقعیت مکانی، دستگاه و تاریخچه جستجو به مخاطب ارائه دهد.

الگوریتم رنک برین چگونه سایت شما را تحلیل می‌کند؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای خیلی از کاربران پیش بیاید این است که الگوریتم رنک برین که اینقدر روی تعیین جایگاه وب‌سایت ما درنتایج جستجوی گوگل تأثیر دارد، چگونه وب‌سایت ما را آنالیز می‌کند؟ چگونه می‌تواند رفتار کاربران را در مورد سایت ما بررسی کند؟ الگوریتم مورد بحث برای این کار معیارهای خاص خودش را دارد که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

نرخ کلیک (CTR  Click-Through Rate)

نرخ کلیک یا تعداد کلیک‌هایی که روی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل صورت می‌گیرد، اهمیت زیادی در افزایش رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دارد. مطلب مهمی که در این بین باید به آن اشاره کرد این که باید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، نرخ کلیک سایت خود را بالا ببریم.

فرض کنید که گوگل وب‌سایت خاصی را در جایگاه پنجم نتایج جستجو در مورد یک کلمه کلیدی خاص قرار می‌دهد ولی متوجه می‌شود که نرخ کلیک آن از سایر نتایج بالاتر است و در نتیجه آن را در جایگاه بالاتری قرار خواهد داد.

نرخ پرش (Bounce Rate)

فرض کنید که یک کاربر وارد سایت شما می‌شود و پس از یک نگاه کلی به سایت و محتوا به این نتیجه می‌رسد که چیزی که همیشه دنبالش بوده نزد شما نیست و درنهایت از سایت خارج می‌شود. به این کار مخاطب، پرش گفته می‌شود و منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است به محض ورود به اولین صفحه از سایت شما، از آن خارج می‌شوند. این افراد به صفحه دیگری نمی‌روند.

زمان ماندگاری کاربر روی سایت (Dwell Time)

یکی از دیگر از مهم‌ترین عواملی که جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل مشخص م‌کند و الگوریتم گوگل اهمیت زیادی به آن می‌دهد، زمان ماندگاری کاربر روی سایت است. هر چه کاربر مدت زمان بیشتری را به وب‌سایت شما اختصاص دهد، در واقع دارد این پیام را به گوگل می‌دهد که محتوای وب‌سایت شما پاسخگوی نیاز او بوده و او را راضی کرده است. وقتی چنین پیامی منتقل شود، گوگل به این نتیجه می‌رسد که شما شایسته قرار گرفتن در جایگاه‌های بالاتر هستید.

رفت و برگشت‌های مخاطب به صفحه نتایج جستجوی گوگل (Pogo-Sticking)

رفت و برگشت‌های مخاطب به صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که محتوای سایت شما جذاب نبوده و به همین خاطر کاربر به این نتیجه رسیده است که باید به صفحه نتایج جستجوی گوگل برگردد و نتیجه دیگری را انتخاب کند. این موضوع می‌تواند رتبه سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل کاهش دهد.

چگونه سایت خود را با الگوریتم رنک برین سازگار کنیم؟

تا به اینجای کار تلاش کردیم به تعریف الگوریتم رنک برین، شیوه عملکرد آن و معیارهای این الگوریتم برای رتبه‌دهی به وب‌سایت‌های مختلف در نتایج جستجوی گوگل بپردازیم. اکنون زمان آن فرارسیده است که ببینیم چگونه می‌توانیم خود را با نتایج جستجوی گوگل سازگار کنیم.

محتوای خود را بهینه‌سازی کنید

همان‌گونه که توضیح دادیم دو عامل نرخ پرش و زمان ماندگاری کاربر روی سایت برای الگوریتم رنک برین اهمیت زیادی دارد. برای اینکه شما نرخ پرش و خروج از سایت خود را پایین بیاورید و در عوض کاری کنید که مخاطب مدت زمان بیشتری روی سایت شما بماند، باید محتوای خود را بهینه‌سازی کنید. سعی کنید بهترین و جامع‌ترین محتوای ممکن را ارائه دهید.

اگر تصور می‌کنید که منظور از سئو، رعایت چگالی کلمه کلیدی است سخت در اشتباه هستید؛ زیرا سئو به معنای بهینه‌سازی سایت به لحاظ کلی (سرعت بارگذاری، ارزشمندی محتوا، استفاده از تصاویر و ویدیو) برای نتایج جستجو است. اگر می‌خواهید جایگاه خوبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید، محتوای خود را تا حد امکان غنی‌سازی کنید.

از عنوان‌ جذاب استفاده کنید و بهترین توضیحات ممکن را بنویسید

یکی دیگر از فاکتورهای موثر برای سازگاری و مطابقت با الگوریتم رنک برین، نرخ کلیک (CTR) است. برای افزایش نرخ کلیک، سعی کنید یک عنوان جذاب برای مطلب خود در نتایج جستجوی گوگل قرار دهید. همچنین سعی کنید توضیحات مطلب خود را که در گوگل نمایش داده می‌شود جذاب باشد چون کاربران با خواندن این عنوان و توضیحات تصمیم می‌گیرند سایت شما را انتخاب کنید و وارد آن شوند.

به مخاطب راهکار واقعی ارائه دهید

یکی از رازهای موفقیت شما در نتایج جستجوی گوگل این است که مخاطب بفهمد که شما واقعاً متخصص هستید و می‌خواهید راهکار ارائه دهید. در واقع باید مخاطب درک کند که هدف شما این نیست که در نتایج جستجوی گوگل بالا بیایید شما این هدف را دارید که به مخاطب راهکار بدهید و تا حد امکان به او کمک کنید که مشکل خود را برطرف کند.

محتوای جامع ارائه دهید

اگر می‌خواهید مخاطب پس از بررسی محتوای شما از سایت خارج نشود باید  محتوای جامع به او ارائه دهید و این محتوا به گونه‌ای باشد که تمام سوالات، ابهامات و چالش‌های او را برطرف کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت مخاطب به نتایج جستجو و انتخاب یک سایت دیگر این است که سایت شما بخشی از نیاز او را پاسخ نداده است.

به برندسازی اهمیت بدهید

یکی از رازهای مهم سازگاری با الگوریتم رنک برین این است که برندسازی کنید. گاهی اوقات مخاطب با عنوان جذاب و توضیحات مناسب کاری ندارد. مخاطبان به سایتی که دارند به آن مراجعه می‌کنند توجه دارند. اگر آن سایت مربوط به یک برند خوب باشد، روی آن کلیک می‌کنند و اولویت‌های بعدی را به سایت‌های دیگر اختصاص می‌دهند. بنابراین اگر بتوانید محتوای خوب به کاربر ارائه دهید پس از مدتی به عنوان یک برند محبوب و پاسخگو شناخته خواهید شد.

تحقیق کلمه کلیدی را فراموش نکنید

یکی دیگر از کارهایی که انجام آن اهمیت زیادی دارد، تحقیق کلمه کلیدی است. باید ببینید مخاطبان بیشتر با چه کلماتی منظور خود را جستجو می‌کنند و سپس با کلمه کلیدی مورد نظر آن‌ها در نتایج جستجوی گوگل بالا بیایید. برای این کار به تحقیق کلمه کلیدی احتیاج دارید.

محتوای خود را به زبان ساده و قابل فهم بنویسید

یکی از هنرهای مهم نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا در جهان امروز، نوشتن به زبان مردم است. اگر می‌خواهید محبوب دل مخاطب باشید و تمام سوالات خودش را از شما بپرسد و به شما مراجعه کند باید محتوای خود را به صورت خیلی ساده و قابل فهم بنویسید و هدفتان این باشد که سوالات و نیازهای مخاطب را برطرف کنید. با این کار است که به یک مرجع قابل اعتماد برای کاربران تبدیل خواهید شد.

ابزارها و الگوریتم‌های گوگل را به اهرم پیشرفت خود تبدیل کنید

در حال حاضر ابزارها و الگوریتم‌های گوگل بهترین راهکارهایی هستند که می‌توانند شما را در نتایج جستجوی گوگل رشد و ارتقا دهند و به شما کمک کنند که فروش بیشتری داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید منتها استفاده از ابزارها و الگوریتم‌های گوگل به آموزش نیاز دارد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi