هرآنچه باید درباره شبکه اجتماعی پارلر بدانید
هرآنچه باید درباره شبکه اجتماعی پارلر بدانید

امروز در این مقاله قصد داریم شبکه اجتماعی پارلر را به شما معرفی کنیم و همه چیز را درباره این شبکه اجتماعی با شما در میان بگذاریم. پس اگر قصد کسب اطلاعات درباره این شبکه اجتماعی را دارید حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان، جهان مدرن دنیای حکمرانی اپلیکیشن‌ها و محصولات فناوری دیجیتال است. در چنین فضایی طبیعی است که فضای دیجیتال جولانگاه اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های اجتماعی مختلف باشد. هرروز بیش از نیمی از مردم جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا اخبار را دنبال کنند، با دوستان و نزدیکان و همکاران خود در ارتباط باشند و در نهایت چیزهای مختلفی را با دیگران به اشتراک بگذارند.

پارلر چیست؟

ممکن است در گفتگوهای انتخاباتی آمریکا درباره پارلر بیشتر شنیده باشید چراکه محافظه کاران از آن به عنوان جایگزینی برای توییتر و فیسبوک نام بردند. شبکه اجتماعی پارلر یک اپلیکیشن و وبسایت است که نوید آزادی بیان را می‌دهد. این شبکه اجتماعی از سال 2018 آغاز به کار کرده است و افراد تاثیرگذار بسیاری که از قشر سیاسیون و چه از قشر هنرمندان،‌ مردم را به استفاده از آن تشویق کرده‌اند.

در نگاه اول پارلر شباهت زیادی به توییتر و فیسبوک دارد. اگر این اپلیکیشن‌ را باز کنید خواهید دید که پست‌ها و مطالب زیادی وجود دارد که نتایج انتخابات 2020 آمریکا را زیر سوال می‌برد . همچنین اعلامیه‌هایی را می‌بینید که شبکه‌های اجتماعی معروف در دنیای فناوری این اعلامیه‌ها را پاک می‌کنند. فقط با چند کلیک می‌توان صداهای راست افراطی تر و سخنان نفرت برانگیز را پیدا کرد. به طور کلی این سایت انگار ترکیبی از برخی از نفرت انگیزترین جناح‌های رسانه‌های اجتماعی است که به نظر می‌رسد در یک پلتفرم متمرکز شده و میلیون ها کاربر را به خود جلب کرده است.

نام این شرکت از کلمه فرانسوی parler به معنای صحبت کردن، گرفته شده است. در ابتدا قرار بود این نام به زبان فرانسوی (با تلفظ فرانسوی پَغله) تلفظ شود، اما اکنون به عنوان کلمه انگلیسی (با تلفظ پارلر) شناخته و تلفظ می‌شود.

پارلر چه تفاوتی با فیسبوک، توییتر و ردیت دارد؟

پارلر کمی شبیه فیسبوک، توییتر و ردیت (Reddit) است که با هم ترکیب شده و از ویژگی های این شبکه های اجتماعی استفاده می‌کند. این همچنین به این معنی است که همه چیز بسیار نامرتب است. اگر پارلر بخواهد جدی گرفته شود، باید برروی رابط کاربری آن کار بیشتری انجام پذیرد چراکه رابط کاربری پارلر جای زیادی برای پخته‌تر شدن و بلوغ دارد. شبکه اجتماعی پارلر از نظر زیبایی ناخوشایند و بسیار گنگ است.

می‌توان سایر کاربران پارلر را دنبال کرد، کاربران مختلف را در پست‌های خود تگ کرد، محتوای دیگران را به اشتراک گذاری یا بازتوییت کرد که البته در این شبکه چنین قابلیتی اِکو (echo) نام دارد که به معنای منعکس کردن یا بازتاب دادن به یک محتوا است. همچنین کاربران می‌توانند به پست‌هایی که دوست دارند، رای بدهند. قابلیت‌های شبکه اجتماعی پارلر خیلی زیاد است.

یک ویژگی جالب وجود دارد که باید در پارلر ارائه شود آن هم این است که پارلر به راحتی به هر کاربر اجازه می‌دهد تا خود را به یک نام معرفی کند و سپس توسط پارلر تایید شود. هنگامی که یک کاربر فرم مشخصات خود را در پارلر تکمیل و ثبت می‌کند، بی درنگ نشانی را دریافت می‌کند که به کاربران دیگر نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی هویت آن‌ها را تایید کرده است. اگرچه این نشان معادل تایید توییتر با نشان تیک آبی نیست.

پارلر نسخه اختصاصی آن را با مدال‌های طلا برای اینفلوئنسرهای تأیید شده ارائه داده است. در حالی که بسیاری از محافظه کاران گله دارند که چرا افراد دارای تیک آبی در توئیتر از امتیازات خاصی بهره مند می‌شوند، در پارلر اینفلوئنسرهای تأیید شده حتی از امتیازات بیشتری نیز بهره مند خواهند بود.

شباهت و تفاوت پارلر با توییتر

به نظر می‌رسد که پارلر مانند توئیتر کار می‌کند اما میان این دو، تفاوت‌های مهمی وجود دارد. هنگامی که در پارلر ثبت نام می‌کنید، این سایت اطلاعات استاندارد مانند شماره تلفن و آدرس ایمیلتان را از شما می خواهد. پارلر همچنین لیستی از صفحات مختلف را به شما پیشنهاد می‌کند و هشتگ‌های پیشنهادی را در طی مراحل ثبت نام ارائه می‌دهد. هنگامی که به صفحه اصلی رسیدید، سایت از شما می خواهد که مطلبی را پست کنید و یک موجودی به روز شده از پست‌ها و موضوعات را از صفحاتی که دنبال می‌کنید، ارائه می‌دهد. برخی از این حساب‌ها تایید شده‌اند و برخی از هشتگ‌ها (که می‌توانید آن‌ها را جداگانه جستجو کنید) استفاده می‌کنند.

شبکه اجتماعی پارلر قابلیت ارسال پیام خصوصی را نیز دارد که شبیه پیام‌های مستقیم در توییتر است. پارلر همچنین دارای برگه «Discover» یا اکتشاف است که در آن تمام اخبار تازه را از حساب‌هایی که کاربر آن‌ها را دنبال نمی‌کند، ارائه می کند. در برگه «Verification» یا تایید، از کاربران خواسته می‌شود تا برای بدست آوردن وضعیت «شهروند» در این اپلیکیشن، تصاویر کارت شناسایی صادر شده توسط دولت و همچنین یک عکس سلفی را ارائه دهند.

شبکه اجتماعی پارلر از گزینش محتوا پرهیز می‌کند و پست‌های افرادی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید به لحاظ زمانی نمایش داده می‌شوند نه اینکه توسط یک الگوریتم مرتب شده باشند آنچنان که پست‌ها در توییتر و فیسبوک نمایش داده می‌شوند. آنگونه که در در دستورالعمل های شرکت ذکر شده است، ‌شعار شبکه اجتماعی پارلر این است که  )ما خوراک خبری شما را دستکاری نمی‌کنیم. ما تظاهر نمی کنیم که صلاحیت انجام این کار را داریم(

اگرچه که محدودیت‌هایی مانند برخی فعالیت‌های غیرقانونی وجود دارد، دستورالعمل‌های شبکه اجتماعی پارلر به کاربران این نوید را می‌دهند که این پلتفرم از نظر بیان دیدگاه‌ها خنثی خواهد بود و حذف اعضای انجمن یا محتوای ارائه شده توسط اعضا در حداقل میزان ممکن خواهد بود.

پارلر تاکید می‌کند که وابستگی ایدئولوژیکی خاصی ندارد اما بسیاری از مطالب موجود در این بستر محافظه کارانه است و همچنین این سایت از طرفداران محافظه کار بسیاری برخوردار است. این سایت همچنین بلافاصله کاربران جدید را به سمت صداها و محتوای محافظه کارانه سوق می‌دهد. هنگامی که حساب کاربری جدیدی در سایت ثبت می‌شود، از کاربر خواسته می‌شود که تعداد زیادی از شخصیت‌ها و برندهای شناخته شده را دنبال کند.

مدیران پارلر

ما هنوز درمورد اینکه دقیقا چه کسانی پشت پارلر هستند، اطلاعات زیادی نداریم. شرکت اصلی پارلر در نوادا مستقر است. شرکت پشتیبان پارلر اساسا توسط دو نفر اداره می‌شود: جان ماتزه (John Matze) و جرد تامسون (Jared Thomson) که به عنوان CTO یا مدیرعامل فناوری کار می‌کنند. هیچ یک از آن‌ها پیش از تولید این اپلیکیشن چهره عمومی خاصی نداشتند. جفری ورنیک (Jeffrey Wernick) یکی از علاقه مندان به بیت کوین و سرمایه گذار اولیه ایر بی ان بی (Airbnb) به عنوان کارشناس ارشد عملیاتی شرکت فعالیت می‌کند. افراد دیگری نیز هستند که کار اپلیکیشن را جلو می‌برند.

پارلر در ماه نوامبر به وال استریت ژورنال تایید کرد که سرمایه گذار محافظه کار ربکا مرسر (Rebekah Mercer) سرمایه گذار اصلی این شرکت است و تنها در صورت تمایل به بودجه پارلر موافقت کرد که به کاربران امکان کنترل آنچه را که در سیستم عامل می‌بینند، بدهد. ربکا مرسر اخیرا در یک پست در پارلر اعلام کرد که این سایت چراغ راه همه کسانی است که برای آزادی، آزادی بیان و حریم شخصی خود ارزش قائل هستند.

یکی دیگر از بنیان گذاران برجسته پارلر، دن بونجینو (Dan Bongino) نماینده سابق سرویس مخفی و میزبان یک برنامه پادکست راست گرای محافظه کار است که در فیسبوک محبوبیت زیادی دارد. بونجینو علیرغم موفقیت آشکارش در پلتفرم‌های مطرح (نزدیک به 3 میلیون دنبال کننده در توییتر و نزدیک به 4 میلیون نفر در فیسبوک) مرتبا از طرفدارانش می خواهد که در شبکه اجتماعی پارلر به او بپیوندند.

پارلر چگونه محتوایش را تعدیل می‌کند؟

بسیاری از محافظه کاران ادعا کردند که به دلیل سانسور گفته‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مطرح، به پارلر پیوسته‌اند. با این حال برای یک شبکه اجتماعی که خود را به عنوان یک پلتفرم «بیان آزاد» به بازار عرضه می‌کند، محتوای ممنوع زیادی در پارلر سانسور می‌شود. جالبتر این که چنین محتواهایی که به دست پارلر سانسور می‌شوند از آن دست محتواهایی نیستند که پارلر از لحاظ قانونی مجبور به سانسور آن‌ها باشد.

قوانین پارلر پورنوگرافی، تبلیغ ماریجوانا و فحاشی را ممنوع می‌کند. این سایت در حال حاضر کاربران را به دلیل نقض برخی از قوانین خاص سایت، از استفاده از خدمات این شرکت منع کرده است. قوانین پارلر همچنین بیان می‌کند که شایعه سازی و دروغ پراکنی نیز ممنوع است. در دستورالعمل‌های پارلر آمده است که )شایعاتی را كه می‌دانید در مورد سایر کاربران یا افراد نادرست است به طور هدفمند به اشتراک نگذارید.(

همه این‌ها کاملا شبیه تعریف اطلاعات غلط (misinformation) به نظر می‌رسند. به همین دلیل بسیاری از محافظه کاران برای به اشتراک گذاری محتوای خود از این وبسایت استفاده کردند. لازم به ذکر است که بسترهایی مانند فیسبوک و توییتر کاربران را برای انتشار بیشتر شکل‌ها و انواع اطلاعات غلط منع نمی‌کنند. آن‌ها به سادگی به محتوای منتشر شده یک برچسب هشدار دهنده را با بررسی واقعیت اضافه می‌کنند.

چه کسانی از پارلر استفاده می‌کنند؟

از اواخر جولای سال 2020 این شبکه اجتماعی طبق برآورد خودش بیش از 2.5 میلیون کاربر داشت اما با توجه به افزایش اخیر تعداد دانلودهای این اپلیکیشن، احتمالا اکنون این تعداد بیشتر شده است. محتوای منتشر شده عمدتاً به جناح راست متمایل است و بسیاری از کاربران اظهار داشتند که به این شبکه اجتماعی پیوسته‌اند زیرا توییتر به آنها اجازه آزادی بیان را نمی‌دهد.

برخی از کاربران از هشتگ #Twexit استفاده می‌کنند تا نشان دهند که توییتر را ترک کرده‌اند و به پارلر پیوسته‌اند. جان ماتزه مدیر عامل شرکت در واکنش به رشد اخیر تعداد دانلودهای این اپلیکیشن در بیانیه‌ای گفت «ما از همه استقبال می‌کنیم تا به شبکه اجتماعی ما که بر آزادی بیان و گفتمان آزاد تاکید دارد، بپیوندند

تعدادی از محافظه کاران برجسته در این اپلیکیشن حساب کاربری دارند. تعدادی از سناتورهای آمریکایی آن را تبلیغ کرده‌اند. تعداد زیادی از سیاستمداران جمهوری خواه نیز در این اپلیکیشن حساب دارند. مجری فاکس نیوز ماریا بارتیمورو پس از اعلام ترک توئیتر و مهاجرت به پارلر بیش از هفتصدهزار دنبال کننده در این شبکه اجتماعی به دست آورد.

پارلر همچنین به پناهگاهی امن برای محافظه کارانی که از پلتفرم‌های دیگر بیرون رانده شده‌اند، تبدیل شده است. یک راستگرای افراطی به نام لورا لومر (Laura Loomer) که توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، اوبر و لیفت حساب کاربری او را بسته بودند و فعالیت وی را ممنوع می‌دانستند، در پارلر مورد استقبال قرار گرفته است، جایی که او 721000 دنبال کننده دارد و خود را به عنوان ممنوع‌ترین زن جهان تبلیغ می‌کند.

پارلر ظاهرا از یک کاربر اصلی که هنوز موفق به جذب وی نشده است نیز استقبال می‌کند و این کسی نیست جز دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا. رئیس جمهوری جنجالی و پرحاشیه که توییت‌های وی طی مدت اخیر بیش از 30 بار سانسور شده است. دونالد ترامپ تقریبا 89 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و به ویژه در انتقادات خود از این شبکه اجتماعی صریح بوده است.

آنچه والدین باید درباره پارلر بدانند

آیا پارلر برای بچه‌ها بی خطر است؟ نه نیست! رتبه بندی سنی 17+ در اپ استور اپل، دسته بندی مناسبی برای این اپلیکیشن است. پارلر یک بستر اجتماعی است که توسط بزرگسالان و 100٪ برای بزرگسالان ساخته شده است. زیرا جامعه کاربران فعال در این بستر تصمیم می‌گیرند که چه محتوایی باقی بماند و چه محتوایی باید حذف شود.

قابل درک است که پارلر می‌خواهد پناهگاه کسانی باشد که از سانسور محتوایشان خسته شده‌اند، اما ایراد کار اینجاست که سازندگان پارلر به طبیعت انسانی اعتماد می‌کنند تا این طبیعت بفهمد چه چیزی برای انسان بهتر است. زمان نشان خواهد داد که آیا این کار جواب خواهد داد یا خیر! آنگونه که تا امروز در تاریخ اینترنت دیده شده، چنین کارهایی معمولا به خوبی پیش نمی‌روند.

پارلر قطعا قرار است بستری رایگان بماند اما همچنین بدیهی است که پر از تفکرات افراطی از همه نوعش خواهد بود. محافظه کاران ممکن است اول از همه وارد شده باشند اما طرفداران همه ایدئولوژی‌های دیگر نیز اکنون به این شبکه اجتماعی پیوسته‌اند. قطعا محتواهایی در مباحث گوناگون از جمله مباحث خشونت آمیز،‌ سیاسی، جنسی، تسلیحاتی و غیره در این شبکه اجتماعی توسط کاربران به انتشار و بحث گذاشته خواهد شد که این امر باعث می‌شود تا پارلر مکان مناسبی برای کودکان نباشد.

چرا پارلر انقدر جنجالی و بحث برانگیز شده است؟

پارلر مملو از اطلاعات غلط، از جمله جریان ادعاهای بی‌اساس در مورد تقلب در رای دهندگان است. این پلتفرم به قطب تئوری های توطئه مورد حمایت ترامپ تبدیل شده است که انتخاب رئیس جمهور منتخب بایدن را دچار تردید می‌کند.

دسترسی به حساب‌هایی نماد نازی‌ها را به عنوان تصاویر پروفایل خود قرار داده‌اند و نیز دسترسی به پست‌های نفرت انگیز نژادپرستانه در پارلر کار سختی نیست. بر اساس یک گزارش معتبر اعضای گروه پسران مغرور (Proud Boys)، طرفداران تئوری توطئه، افراط گرایان ضد دولت و برتری طلبان سفید پوست، همه بطور آشکار و علنی دیدگاه‌های خود را در پارلر منتشر و تبلیغ می‌کنند. براساس این گزارش پست‌های با مضامین انکار هولوکاست، یهودستیزی، نژادپرستی و سایر اشکال تعصب نیز در این شبکه اجتماعی به راحتی یافت می‌شود.

بنا به این گزارش هر دو گروه افراط گرایان و محافظه کاران اصلی از این شبکه اجتماعی برای سازماندهی و جذب نیرو برای ریودادهایی جهت طرفداری از ترامپ مانند محاصره ساختمان کنگره و راهپیمایی MAGA میلیون در واشنگتن دی سی استفاده کردند. اپل گفت كه پست های پارلر شامل تهديد مستقيم به خشونت و فراخوانی براي تحريک به بی قانونی است. این شرکت گفت که فرایندهایی که پارلر برای تعدیل یا جلوگیری از انتشار محتوای خطرناک و غیرقانونی انجام داده کافی نیست.

آینده پارلر چیست؟

آیا پارلر آمده است تا در میان مردم ماندگار شود؟ گفتن آن دشوار است. شبکه اجتماعی پارلر قبلا در لیست اپلیکیشن‌های تلفن همراه بسیار محبوب شده بود اما بسیاری از محافظه کاران مدت زیادی در آن نماندند و خیلی زود این محیط را ترک کردند. هیچ شبکه اجتماعی جایگزینی مانند گب (Gab) یا مایندز (Minds) یا بیگ شات (BitChute) تا حالا نتوانسته در بین طرفداران بسترهای بزرگ رسانه‌های اجتماعی نفوذ کند تا به همان میزان محبوبیت آن‌ها برسد.

برای مقایسه باید خاطر نشان کنیم که فیسبوک 2.7 میلیارد کاربر دارد، توییتر 330 میلیون نفر دارد در حالیکه تخمین زده شده است که شبکه اجتماعی پارلر 4.8 میلیون نفر کاربر دارد. پارلر همچنین به دلیل هجوم کاربران جدید طی چند مدت گذشته، دارای مشکلات پایداری بوده است که مطمئنا این اتفاق به حفظ کاربران کمکی نمی‌کند.

پارلر با همه چالش‌های معمول راه اندازی استارتاپ در دنیای فناوری روبرو است که برخی از این چالش‌ها عبارتند از:

  • مشغول نگه داشتن کاربران در سایت و اپلیکیشن

  • حفظ رقابت درحالیکه بیشتر دوستان کاربران آن در شبکه‌های محبوب‌تری حضور دارند

  • ثبت نام کاربران جدید از محافل و جوامع مختلف

پارلر به دلیل سیاست های خود نیز با چالش‌های منحصر به فردی روبرو است. چگونه می‌توانید پلتفرم خود را مانند دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از برتری طلب‌های سفیدپوست پاک و سالم نگه دارید بدون آنکه هدف اصلی خود یعنی آزادی بیان را از دست دهید. از طرف دیگر هنگامی که شما شروع به تعدیل آن محتوا می‌کنید، چه عواملی باعث می‌شود محافظه کاران از بستری که دیگر آزادی بیان را در اولویت قرار نمی‌دهد، خارج نشوند؟

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi