صرافی ارز دیجیتال چیست؟
صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در این مقاله سعی کرده ایم که بطور کامل مقوله صرافی ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با ابعاد گوناگون این موضوع آشنا کنیم تا با آگاهی کامل نسبت صرافی ارزهای دیجیتال، در صورت نیاز دست به اقدام در این زمینه بزنید.

با توجه به رشد فزاینده قیمت برخی از ارزهای دیجیتالی، بدون شک یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن هر فردی ایجاد شود این است که برای نقد کردن این ارزهای دیجیتالی و در واقع تبدیل کردن آنها به واحد پولی رایج در هر کشوری چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در این مرحله است که صرافی ارز دیجیتال به کمک می آید و برای تبدیل این ارزهای دیجیتالی به پول نقد، کمکهای زیادی میتواند بکند. مطمئنا نیاز به توضیح جداگانه ای ندارد که صرافی ارزهای دیجیتال، علاوه بر خرید و نقد کردن رمزارزهای متقاضیان، میتواند در زمینه فروش هر نوع رمزارز به افرادی که خواهان این نوع ارزها هستند نیز اقدامات متنوعی را انجام دهد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

قبل از تعریف و توضیح صرافی ارز دیجیتال(رمزارز) خوب است که با معادل انگلیسی آن آشنا شوید. معادل انگلیسی صرافی ارز دیجیتال واژه cryptocurrency exchange است. صرافی های ارز دیجیتال بسترهایی هستند که تجارت رمزارزها را برای دارایی های دیگر از جمله ارزهای دیجیتال دیگر و غیره تسهیل می کنند. در واقع صرافی های ارز دیجیتال به عنوان واسطه ای بین خریدار و فروشنده عمل می کنند و از طریق کارمزد و هزینه های معاملاتی درآمد کسب می کنند.

بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال ساختاری فیزیکی دارند و برخی دیگر نیز فقط به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از صرافی های ارز دیجیتال بصورت بازرگردانی مدیریت می شوند که در این نوع از اداره صرافی ارز دیجیتال، کسب درآمد از محل سود دریافتی بخاطر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش خواهد بود.

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

در سال 2004 ، سه کسب و کار مبادله ارز دیجیتال (صرافی ارز دیجیتال) مستقر در استرالیا پس از تحقیق توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا (ASIC) داوطلبانه تعطیل شدند. کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا در صورتی فعالیت این کسب و کارها را مجاز تلقی میکرد که مجوز خدمات مالی استرالیا را اخذ کرده باشند که این صرافی های ارز دیجیتال، فاقد آن مجوز بودند.

در سال ۲۰۰۶ در آمریکا صرافی ارز دیجیتال تازه تأسیس توسط سرویس امنیت ایالت متحده پلمپ شد. این صرافی دیجیتال توسط دو نفر تابعه روسی و لهستانی تأسیس شده بودمتصدیان بازرگانی آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کتس “به اتهام فعالیت غیرقانونی مبادله ارز دیجیتال و تجارت انتقال پول” از آپارتمان های خود متهم شدند و بیش از 30 میلیون دلار به حساب های ارز دیجیتال منتقل کردندبودوفسکی و کتس در سال 2007 به پنج سال زندان به جرم مشارکت در انتقال پول بدون مجوز ، نقض جرم و جنایت از قانون بانکداری دولتی محکوم شدند و درنهایت مجازات پنج سال مشروط را دریافت کردند.

در سال‌های اولیه به دلیل ناشناخته بودن این پلتفرم‌ها یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی، این صرافی‌ها رونق چندانی نداشتند یا فعالیت آن‌ها از طریق قانون متوقف می‌شد. اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و این صرافی‌ها در بیشتر کشورهای جهان مورد پذیرش هستند و روزانه میلیون‌ها نفر از این طریق تبادل ارز دیجیتال دارند.

قانون گذاری برای صرافی ارز دیجیتال

از سال 2016 ، چندین صرافی ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا تحت دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا و دستورالعمل پول الکترونیکی اتحادیه اروپا مجوز دریافت کردند. البته باید اشاره داشت که کفایت چنین مجوزهایی برای فعالیت صرافی ارز دیجیتال از نظر قضایی آزمایش نشده است. شورای اروپا و پارلمان اروپا اعلام کردند که مقرراتی را وضع می کنند تا قوانین سختگیرانه تری را برای سیستم عامل های مبادله وضع کنند.

در سال 2018 ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اظهار داشت که اگر یک سیستم عامل تجارت دارایی های دیجیتال را که دارای اوراق بهادار هستند و به عنوان مبادله فعالیت می کند، (همانطور که در قوانین اوراق بهادار فدرال تعریف شده است) باید این سیستم عامل به عنوان یک کشور ملی در SEC ثبت نام کند. کمیسیون معاملات آتی کالاها اکنون امکان معامله مشتقات ارزهای دیجیتال را به صورت عمومی فراهم کرده است.

در میان کشورهای آسیایی ، ژاپن بسیار فعال بنظر می رسد و مقررات نیاز به مجوز ویژه از سازمان خدمات مالی برای کار با ارز دیجیتال را الزامی می کند. برخی معتقد هستند که چین و کره همچنان مقاومت می کنند و احساس خوبی نسبت به ارز دیجیتال ندارند. چین ماینرهای بیت کوین را غیر مجاز اعلام کرده است و حسابهای بانکی را مسدود می کند. جالب است بدانید در حالی که استرالیا هنوز مقررات قطعی خود در مورد ارز دیجیتال را اعلام نکرده است ، اما از شهروندان خود می خواهد دارایی های دیجیتالی خود را برای مالیات سود سرمایه ها افشا کنند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال به عنوان شخص ثالث بین خریدار و فروشنده عمل می کنند. از آنجا که آنها توسط یک شرکت اداره و کنترل می شوند ، میتوان گفت که صرافی های متمرکز قابلیت اطمینان بیشتری دارند. تقریباً 99٪ از کل معاملات رمزنگاری (دیجیتالی) از طریق مبادلات متمرکز انجام می شود. نمونه هایی از مبادلات متمرکز ارزهای دیجیتال (رمزنگاری شده) عبارتند از:

  • Coinbase

  • GDAX

  • Kraken

  • Gemini

صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) به کاربران امکان می دهند بدون نیاز به شخص ثالث یا واسطه ، معاملات نظیر به نظیر را انجام دهند. با توجه به برخی از مسائل مرتبط با مبادلات متمرکز ، مبادلات غیرمتمرکز توسط برخی از کاربران ترجیح داده می شوند.با این حال ، مبادلات غیرمتمرکز معامله ارزهای فیات(Fiat) با ارزهای دیجیتال را تسهیل نمی کنند. نمونه هایی از مبادلات ارز دیجیتال غیرمتمرکز شامل موارد زیر است:

  • AirSwap

  • io

  • Barterdex

  • Blocknet

مزایای صرافی های ارز دیجیتال متمرکز

در این قسمت به دو مورد از مزایای مهم و قابل توجه این نوع از صرافی های ارزهای دیجیتال اشاره میکنیم:

کاربر پسند بودن

صرافی های متمرکز به سرمایه گذاران مبتدی روشی آشنا و دوستانه از تجارت و سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه ارائه می دهند. برخلاف استفاده از کیف پول های رمزنگاری و معاملات نظیر به نظیر ، که می تواند پیچیده باشد ، کاربران صرافی های متمرکز می توانند به حساب های خود وارد شوند ، مانده حساب خود را مشاهده کنند و از طریق برنامه ها و وب سایت ها معاملات انجام دهند.

قابل اعتماد بودن

صرافی های متمرکز در مورد معاملات و مبادلات ، یک لایه امنیتی و قابل اطمینان بیشتری را ارائه می دهند. با تسهیل معامله از طریق یک سیستم عامل متمرکز توسعه یافته، مبادلات متمرکز سطح راحتی بیشتری را ارائه می دهند.

معایب صرافی های ارز دیجیتال متمرکز

در این بخش به برخی از مهمترین معایب صرافی های ارز دیجیتال متمرکز اشاره خواهیم کرد:

خطر هک شدن

صرافی های متمرکز توسط شرکت هایی اداره می شوند که مسئولیت نگهداری مشتریان خود را دارند. صرافی های بزرگ معمولاً میلیاردها دلار بیت کوین را در خود جای می دهند و این باعث می شود که همیشه خطر هک شدن و مورد طمع واقع شدن توسط هکرها برای آنان وجود داشه باشد. بعنوان مثال میتوان به اتفاقی که برای Mt.Gox اشاره کرد که پیش از اینکه اعلام کند 850 هزار بیت کوین به سرقت رفته است،بزرگترین شرکت مبادله ارز رمزنگاری شده (دیجیتال) در جهان بود.

هزینه های معامله

برخلاف معاملات نظیر به نظیر ، صرافی های متمرکز معمولاً هزینه های معامله بالایی را برای خدمات خود دریافت می کنند که این امر می تواند به ویژه هنگام معاملات در مقادیر بالا، زیاد بباشد و مقرون بصرفه به نظر نیاید.

مزایای صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز

حالا نوبت به آن رسیده است که از مزایای صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز هم به مواردی اشاره کنیم:

کاهش خطر هک شدن

کاربران مبادلات غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی های خود به شخص ثالث ندارند. بنابراین خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و کاربران از ایمنی بیشتر در برابر هک و سرقت برخوردار هستند.

جلوگیری از دستکاری در بازار

صرافی های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت آنها در امکان مبادله ارزهای دیجیتال نظیر به نظیر ، از دستکاری در بازار جلوگیری می کنند و کاربران را از تجارت جعلی و پولشویی محافظت می کنند.

گمنام بودن

صرافی های غیرمتمرکز نیازی به پر کردن فرم های اطلاعاتی شما ندارند و در واقع با این کار حریم خصوصی شما بصورت کامل محفوظ باقی می ماند.

معایب صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز

در این قسمت به معایبی که برای صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز به نظر می رسد اشاره خواهیم کرد:

پیچیدگی

کاربران مبادلات غیرمتمرکز باید رمزهای عبور کیف پول رمزنگاری شده خود را به خاطر بسپارند ، در غیر این صورت دارایی آنها برای همیشه از بین رفته و قابل بازیابی نیست. برخلاف صرافی های متمرکز که فرایند راحت تر و کاربرپسندتری را ارائه می دهند، کاربران صرافی های غیر متمرکز نیاز به یادگیری و آشنایی با سیستم عامل و روند کار دارند.

عدم پرداخت فیات

پول فیات پولی است که ارزشش ذاتی نبوده و تنها ناشی از دستور دولتی یا قانون باشد.صرافی های غیرمتمرکز امکان معامله ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال را ندارند و این باعث می شود که برای کاربرانی که از قبل ارزهای رمزپایه(دیجیتال) در اختیار ندارند ، سخت تر باشد.

چالشهای نقدشوندگی

99٪ معاملات رمزنگاری توسط مبادلات متمرکز تسهیل می شود ، که نشان می دهد آنها برای اکثر حجم معاملات پاسخگو هستند. به دلیل کمبود حجم ، مبادلات غیرمتمرکز غالباً نقدینگی ندارند و یافتن خریدار و فروشنده در صورت کم بودن حجم معاملات دشوار است.

اختلاف قیمت در صرافی های ارز دیجیتال به چه دلیل است ؟

صرافی های ارز دیجیتال با توجه به میزان عرضه و تقاضای مشتریان خود ، کمی اختلاف قیمت بایکدیگر دارند. نرخ جهانی ارزها نیز از میانگین نرخ ها در صرافی های مختلف محاسبه و تعیین می شود . همانطور که گفتیم ، قیمت ها براساس تقاضا و عرضه تعیین می شود و به همین عنوان ، صرافی های بزرگ تر ، قیمت های دقیق تر و واقعی تر مانند نرخ جهانی ارائه می دهند.

البته ، این اختلاف قیمتی که در صرافی ها وجود دارد ،بسیار ناچیز است و آنقدر نیست که با خرید و یا فروش ارز سود و یا ضرر کنید. شما حتی برای به دست آوردن یک سود کم ، باید سرمایه بالایی بگذارید و با کمی تغییر قیمت ضرر بسیاری می کنید.

برای مثال ، نرخ بیت کوین 1 تا 2 درصد در صرافی ها اختلاف دارد. قیمت ارزهای دیجیتال در سطح جهانی ، قیمت ثابتی ندارد و به صورت لحظه ای در حال تغییر است.

معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال بین المللی

در اینجا لیستی از برترین صرافی های ارز دیجیتال جهانی را جمع آوری کرده ایم تا آن ها را بشناسید و بتوانید انتخاب کنید:

Coinbase and Coinbase Pro

یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال، Coinbase است که میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از آن استفاده می کنند و در سان فرانسیسکو آمریکا واقع شده است. کوین بیس مانند دیگر صرافی ها ، برای شما خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام می دهد و شما می توانید آن ها را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره و نگهداری کنید .برخی از ارزهای دیجیتالی که می توانید با آن ها تجارت کنید عبارتند از: بیت کوین، اتریوم و لایت کوین.از دیگر مزایای این صرافی پذیرش فیات می باشد که ارزهای USD ،EUR  وGBP را قبول می کند. همچنین کوین بیس به کاربران خود امکان پرداخت از روش های مختلفی را مانند پرداخت از  PayPal ، CreaditCard ، DebitCard  ، انتقال وجه از طریق بانک ، و نقل و انتقالات SEPA (برای کسانی که در اروپا مستقر هستند ) را  فراهم آورده است.

Binance

صرافی Binance یک صرافی آنلاین است که در سال 2017 با تمرکز قوی بر تجارت آلتکوین تاسیس شده است. این صرافی به صورت بین المللی با همه کشور ها به خصوص ایرانیان ارتباط بالایی دارد .البته باید توجه داشته باشید که با IP ایران نمی توانید وارد شوید و باید از VPN استفاده کنید .  ارزهای دیجیتالی که می توانید در این صرافی با آن ها معامله کنید ، Ethereum (ETH) ، Bitcoin (BTC)  ، Lightcoin(LTC) ، Binance Coin(BNB) می باشنداین صرافی ارزهای دیجیتال برای افرادی مناسب است که مایل به تجارت یا سرمایه گذاری در آلت کوین های کمتر شناخته شده هستند.

Cash App

Cash App معمولا بیشتر به عنوان سیستم انتقال پول نظیر به نظیر مشابه Venmo و Paypal شناخته می شود و به طور گسترده در سراسر ایالات متحده استفاده می شودبرنامه Cash App همچنین می تواند به عنوان یک حساب بانکی با کارت های نقدی و نقل و انتقالات بانکی عمل کند و تقریباً در هر جایی قابل استفاده است اما قابلیتهای Cash App در اینجا متوقف نمی شود و ویژگی هایی زیادی را ارائه می دهد که آن را به مکانی عالی برای شروع مبادلات ارزهای دیجیتال تبدیل می کند.

شما همچنین می توانید از Cash App برای سرمایه گذاری در سهام ، ETF و ارز دیجیتال مشابه استفاده کنید. فهم این موضوع برای کاربران اولین بار آسان است و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای آنها را آسان می کند.

 Kraken

کراکن در سال 2011 رونمایی شد و تفاوتهایی در ارائه خدمات دارد که آن را با دیگر صرافی های ارز دیجیتال متمایز می کند. علاوه بر یورو می توانید در معاملات ، دلار ، پوند و… بسیاری ارزهای دیگر را تبدیل کنید. مزیت دیگری که استفاده از کراکن دارد ، این است که شما محدود به بیت کوین برای معاملات و مبادلات خود نخواهید بود و علاوه بر بیت کوین می توانید با بسیاری ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم ، لایت کوین ، ریپل ، دوج کوین اتریوم کلاسیک و… تجارت کنید .

چگونه میتوان با یک صرافی ارز دیجیتال کار کرد؟

اگر بخواهیم در مورد نحوه فعالیت صرافی ارز دیجیتال توضیحاتی ارائه کنیم باید بگوییم که این ساز و کار به این شکل است که افراد ارز خود را خریداری کرده و سپس در حساب خود ذخیره می‌کنند. حالا کاربر می‌تواند عملیات خریدوفروش یا خرید کالا و خدمات را از طریق حساب خود انجام دهد.

چند سالی است که یک‌سری خودپردازهای مخصوص بیت کوین و بطور کلی ارز دیجیتال نیز در کشورهای مختلف به‌وجود آمده‌اند که آن‌ها را نیز نوعی صرافی ارز دیجیتال میتوان به حساب آورد. علاوه بر نقش واسطهٔ صرافی‌ها، برخی از آن‌ها نیز به‌طور مستقیم با صاحبان کسب‌وکار یا سایت‌های خریدوفروش همکاری دارند که طبیعی بنظر می رسد در چنین مواردی، خدمات صرافی‌ها برای عموم مردم جهان نخواهد بود و این امکانات تنها در اختیار کشورهای خاص قرار خواهد داشت.

آنچه در این مقاله در مورد صرافی ارز دیجیتال خواندید

در این مقاله شرح دادیم که بطور کلی صرافی ارز دیجیتال چیست و اندکی هم در مورد تاریخچه آن صحبت کردیم. در جای دیگری از مقاله به بررسی صرافی های ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز پرداختیم و ضمن بیان تفاوتهای این دو نوع، مزایا و معایب هر یک را نیز مشخص کردیم. همچنین اشاره کردیم که علت تفاوت نرخ در این صرافی ها جیست و ساز و کار فعالیت در این صرافی ها را نیز اشاره کردیم. در ادامه هم چند مورد از معتبرترین و بهریتن صرافی های ارز دیجیتال بین المللی را معرفی کردیم و در مورد خصوصیتهای هر یک مقداری مطلب بیان کردیم.امیدواریم با مطالعه این مطلب، اطلاعات خوب و کاربردی در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدست آورده باشید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi