استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند یکی از رویدادهای استارتاپی مهم در سراسر جهان است که آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند و افراد ایده پرداز و خلاق در یک تعطیلات آخر هفته و یک تایم فشرده زمان دارن تا استارتاپ خود را راه‌اندازی کنند. این رویداد در تهران نیز برگزار می‌شود و در این مقاله به طور کامل به پاسخ سوالات درباره‌ی این رویداد، روند آن و معرفی آن می‌پردازیم.

استارتاپ ویکند رویدادی برای تمام مردم دنیاست؛ برای مردمی از هر سنی، با هر میزان سابقه و تجربه که با انگیزه هستند و ایده‌هایی برای راه اندازی کسب و کار دارند و یا به دنبال پیوستن به تیم‌های دیگر و بهبود شرایط جامعه خود هستند. آیا قصد دارید ایده خود را پیگیری کنید و یا به دنبال حل مشکلی هستید اما نمی‌دانید از کجا باید آغاز کنید؟ اگر شما نیز جز این افراد هستید پس تنها نیاز به یک جرقه داریداستارتاپ شما نیازمندی‌هایی دارد که باید شناسایی و تامین شوند. اگر جز این افراد هستید و یا حتی در خودتان این توانایی را می‌بینید که به دیگران کمک کنید، ما استارتاپ ویکند را به شما پیشنهاد می‌دهیم. حال باید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند(startup weekend) رویدادی برای همه سنین و برای هر میزان سابقه و تجربه است. افراد با انگیزه و خلاق که خود دارای ایده‌ای هستند و یا می‌خواهند در تیم‌های دیگر عضو شوند، در این دوره استارتاپی فشرده شرکت می‌کنند. افراد با انگیزه که یا خود دارای ایده هستند و یا به دنبال پیوستن به تیم‌های دیگر و بهبود پایداری جوامع خود هستند. اگر به دنبال یک تیم، هم بنیان‌گذار، یک راهنما یا ایده‌ای هستید که بتوانید تاثیر خود را روی دنیا بجای بگذارید، استارتاپ ویکند رویدادی برای شما است. ویکند در زبان انگلیسی به معنای تعطیلات آخر هفته است و همانطور که از نام آن پیداست این رویداد در آخر هفته‌ها تشکیل می‌شود و خوشبختانه در تهران هم حرفی برای گفتن دارد. در ادامه این مقاله حتما درباره استارتاپ ویکند تهران نیز صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه استارتاپ ویکند

بنیانگذار استارتاپ ویکند فردی به نام اندرو هاید(Andrew Hyde) است. اندرو یک مرد مو طلایی باهوش است که همیشه دوست داشت کارها را طبق اصول و روش درست و منظم پیش ببرد. او این کار را در شرکت تک استارز(Techstars) انجام داد. تک استارز یک شرکت سرمایه گذاری و همچنین شتاب دهنده است که در شهر بولدر ایالت کلرادو قرار دارد. او خود را در این شرکت به عنوان مدیر اجتماع (Community Manager) منصوب نمود و زیر نظر سرمایه دارانی مانند برد فلد(Brad Feld) و دیوید براون(David Brown) شروع به کار کرد.

اکنون استارتاپ ویکند به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. تا به امروز بیش از 2900 رویداد در 150 کشور مختلف برگزار شده است.

رویکرد کلی استارتاپ ویکند

اما حال به این می‌پردازیم که رویکرد کلی استارتاپ ویکند چیست. در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه پاندمی و شیوع ویروس کورونا، استارتاپ ویکند به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود که فعلا شکل آنلاین آن بیشتر رواج دارد. هم اکنون در بازه زمانی 5 تا 21 فوریه 2021 هر آخر هفته یک استارتاپ ویکند بصورت آنلاین برگزار می‌شود. در دو شهر کن فرانسه و باندابرگ استرالیا نیز استارتاپ ویکند در تاریخ 12 الی 14 فوریه 2021 بصورت حضوری برگزار خواهد شد. همزمان در بیش از 50 شهر در سراسر جهان نیز استارتاپ‌های آخر هفته تدارک دیده شده است. پس از آن، دور نهایی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، که در آن هر یک از برندگان محلی ایده خود را در یک فیلم یک دقیقه‌ای مطرح می‌کنند. در پایان، به 5 پروژه برتر که توسط مردم انتخاب شود، جوایز ویژه‌ای به منظور کمک در پیاده سازی آن‌ها در زندگی واقعی داده می‌شود.

روند کاری یک استارتاپ ویکند

تا بدینجای کار شما داستان و تاریخچه استارتاپ ویکند و رویکرد آن را یاد گرفتید. در این می‌خواهیم با نگاهی جزئی‌تر و دقیق‌تر اتفاقاتی که درون یک استارتاپ ویکند می‌افتد را بررسی کنیم.

اما اندرو به عنوان کسی که از یک محیط بیرونی پا به چنین سازمانی گذاشته بود، از شکاف بین دنیای استارتاپ ها و بقیه جهان بسیار آگاه بود. او با مشورت کارشناسان خود شروع به فراهم آوردن سازوکاری کرد تا برای همه مردم یک دوره آموزشی فشرده را تهیه کند که به آن‌ها یاد بدهد که چطور می‌توانند ایده پردازی کنند و ایده خود را به واقعیت تبدیل کنند.

اندرو به آخر هفته‌ها فکر کرد. یک آخر هفته به مدت 54 ساعت، جایی که مردم ایده‌های خود را ارائه می‌دهند، تیم‌هایی را تشکیل می‌دهند و یک استارتاپ را در قالب رقابتی راه اندازی می‌کنند. این شد که استارتاپ ویکند متولد شد. اولین استارتاپ ویکند خیلی معمولی برگزار شد. شرکت کنندگان پیتزا سفارش دادند، ایده های نادرستی را یادداشت کردند. سپس یک تیم حرفه‌ای متشکل از کارشناسان خبره در اطراف این رویداد دور هم جمع شدند. آن‌ها با هم این رویداد را در مقیاس کوچک شروع کردند و کم کم این رویداد به سراسر کشور و سپس به سراسر جهان سرایت کرد.

جمعه شب

شب اول زمان ارائه ایده‌هاست. هرکسی می‌تواند ایده خود را ارائه دهد. این ایده‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • افکار شما هنگام دوش گرفتن

  • افکار شما هنگام رانندگی

  • افکار ناگهانی مثلا وقتی یکبار در حال پیاز خرد کردن بودید و ناگهان فکری به ذهنتان رسید

  • آن چیزی که شما همیشه فکر می‌کردید (آیا عالی نیست اگر کسی این را اختراع کند؟)

  • اختراع مجدد وسایل موجود توستر، بطری آب، بند کفش و غیره

این ایده‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ایده‌ای که قبلا روی آن کار کرده اید.

  • یک پروژه قبلی که در گذشته به اتمام رسیده است.

شما مجبور نیستید که حتما ایده‌ای بدهید اما طبیعتا هرچه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد برای همه بهتر است. همه ایده ها روی کاغذ یادداشت‌های غول پیکر نوشته می‌شوند و توسط شرکت کنندگان به رای گذاشته می‌شوند. کسانی که ایده‌ای ارائه می‌دهند معمولا چشم انداز تشکیل تیم هستند و کسانی را انتخاب می‌کنند که می‌توانند به تحقق ایده کمک کنند. تیم‌ها معمولا از 5 تا 8 نفر تشکیل می‌شوند.

جمعه شب، شنبه

اکنون هنگام کار است. حال که تیم خود را در اختیار دارید، بقیه وقت‌ها به موارد زیر اختصاص خواهند یافت:

  • تقسیم وظایف: دریابید که چگونه می توانید با هم کار کنید.

  • ارزشیابی: بیرون بروید و با مردم صحبت کنید، تماس تلفنی برقرار کنید و ببینید آیا ایده شما مورد نظر یا مورد نیاز مردم نیز هست یا خیر.

  • ساخت محصول: محصول مورد نظر چه یک اپلیکیشن موبایل باشد یا یک کسب و کار تولید یک کیک گرم، تیم‌های شنبه شب به طور معمول در حال ارزیابی و فهمیدن نحوه عملکرد ایده هستند. برای برخی از تیم‌ها این فهمیدن در مراحل نهایی کار رخ می‌دهد یعنی زمانیکه که نتیجه کار را می‌بینند.

یکشنبه

حالا روز ارائه فرا رسیده است. صبح شما اینگونه می‌گذرد که شما صبحانه را با یکدیگر می‌خورید، چکیده‌ای از بررسی‌ها و تحقیقات خود را نهایی کرده و یک گزارش کلی را برای ارائه به داوران آماده می‌کنید. سخنرانی‌های پایانی شامل یک پاورپوینت مختصر (حدود 6 دقیقه) است و که درباره کار شما خواهد بود. برندگان پس از مدت کوتاهی مشورت اعلام می شوند و نوعی جایزه(مانند چراغ طراحی شده سفارشی) و جوایز دیگر دریافت می‌کنند. در طول آخر هفته صبحانه، ناهار و شام به شما داده می‌شود و در شب همگی به خانه می‌روند تا بخوابند. شما خودتان مختارید که شب را بیدار بمانید و کار کنید اما این اجباری نیست و به خواست خود شما بستگی دارد.

چرا استارتاپ ویکند مهم است؟

روند کلی عملکرد استارتاپ ویکند به قدری ساده و پیش پا افتاده بنظر می‌رسد که شاید بسیاری از افراد اصلا استارتاپ ویکند را مهم ندانند و فکر کنند که خودشان خیلی راحت می‌توانند کاری که در استارتاپ ویکند انجام می‌شود را برای خودشان انجام دهند. این یک تفکر اشتباه است. حال می‌خواهیم چند مورد از علل اهمیت استارتاپ ویکند را باهم بررسی کنیم.

با دیگر تولیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنید

استارتاپ ویکند مکانی عالی برای برقراری ارتباط با افراد پرشوری است که برای تولید چیز جدیدی اقدام کرده‌اند و اساسا دلیل حضور آن‌ها در آنجا همین است. هیچ مکان بهتری برای ملاقات با دوستان، همکاران، مربیان، موسسان و سرمایه گذاران جدید در حوزه کسب و کار و استارتاپ وجود ندارد.

کار بزرگی را شروع می‌کنید

دانستن اینکه شما در این مسیر تنها نیستید، می‌تواند تفاوت بزرگی را در ذهنیت و احساسات شما ایجاد کند. استارتاپ ویکند فرصت‌های زیادی را برای مشارکت و برقراری ارتباط با افراد همفکر در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهد و بسیاری از افراد در همکاری با یکدیگر واقعا کار شگفت انگیزی را شروع می‌کنند.

از بهترین‌ها یاد می‌گیرید

از افرادی که در استارتاپ ویکند بوده‌اند یاد بگیرید که چه چیزی حقیقتا برای نوآوری، شکوفایی و راه اندازی شرکت لازم است و چه عواملی باعث تخریب و افول یک کسب و کار می‌شوند. استارتاپ ویکند مکانی برای یادگیری عمیق تجربی است که توسط افراد باتجربه و کاردان هدایت می‌شود.

دانش خود را ارتقا می‌دهید

گاهی اوقات شما برای رفتن به مرحله بعدی واقعا به مهارت و دانش بیشتری نیاز دارید. استارتاپ ویکند همچنین در موضوعات خاص یا مجموعه مهارت‌های ویژه، بسیار عمیق و متمرکز است. استارتاپ ویکند همان چیزی است که برای پیشرفت سریع به آن نیاز دارید.

چرا یک استارتاپ ویکند برای پایداری زیستی مهم است؟

از آن‌جا که سیستم‌های زیستی پایا و توسعه پایدار یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که نوع بشر با آن مواجه است، وظیفه خود می‌دانیم که به کارآفرینان برای یافتن بهترین راه حل کمک کنیم. شما می‌توانید روی چالش‌های مختلف کارآفرینی در زمینه پایداری کار کنید که به شرح زیر است:

  • ساخت محصولات سازگار با محیط زیست

  • بازیافت بهینه

  • جایگزینی محصولات یکبار مصرف با محصولات پایا

  • کاهش ضایعات مواد غذایی

  • ترویج تولید و توزیع محلی

  • ایجاد کشاورزی و صنایع غذایی پایا

  • ساخت محصولات و سیستم‌های با مصرف انرژی بسیار بهینه

  • تولید انرژی پایا

  • ساخت یا بازسازی ساختمان‌های پایا

  • طراحی شهرهای انعطاف پذیر، هوشمند و فراگیر

  • طراحی فناوری‌های نوآورانه برای ارائه خدمات مالی و بازارهای پایای فراگیر

  • ایجاد حمل و نقل پایا برای آینده

  • ترویج آموزش در خصوص سیستم‌های پایا

تمامی این موارد را می‌توانید در استارتاپ ویکند بیابید و وظیفه آن این است که به این امور به‌خوبی بپردازد. همچنین دقیقا باید در استارتاپ ویکند تهران نیز این اتفاق بیفتد تا افراد بتوانند به خوبی از آن استفاده نمایند.

در استارتاپ ویکندها افراد چه چیزی باید با خود بیاورند؟

اولین چیزی که باید در استارتاپ ویکند با خود بیاورید، مقدار زیادی انرژی است. شما ایده خود را مطرح می‌کنید یا به طرح ایده‌های دیگران گوش می‌دهید، سپس به جالب‌ترین ایده‌ها رای می‌دهید و تیم‌هایی با مجموعه مهارت‌های متنوع تشکیل دهید. می‌توانید با دوستان خود همراه شوید، اما اگر در تیم‌های جداگانه شرکت کنید، تجربه کاملی را کسب خواهید کرد. به یاد داشته باشید، همه چیز مربوط به تشکیل یک تیم است.

ایده شما باید درباره چیزی باشد که پیش از ورود به استارتاپ ویکند روی آن کار نکرده‌اید و در ارتباط با موضوع پایایی باشد. یعنی ایده کاملا ناب و جدید که اتفاقا کارایی و پتانسیل خوبی هم دارد. در طول استارتاپ ویکند این چالش برای شما وجود دارد که باید یک نمونه اولیه از MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی خود را تولید و ارائه کنید که متناسب با نیازهای مشتری مورد نظر شما باشد. پس از انجام این کار از دیگر افراد بازخورد دریافت خواهید کرد، سپس نظرات سودمند را اعمال کرده و دوباره این فرآیند را طی می‌کنید تا یک مدل تجاری مناسب تهیه کنیدم. با اینکار می‌توانید رویکرد کاری خود را مشخص کنید.

نکته مهم این است که یادتان باشد وقتی در استارتاپ ویکندها حضور می‌یابید و ایده‌ای را ارائه می‌دهید، نباید قبلا روی ایده خود کار کرده باشید. این رویداد توسط داوطلبان و تیم‌های با مربیان حرفه‌ای، سازمان دهی می‌شود و همه چیز با پشتیبانی شرکای عالی امکان پذیر است. دیگر صبر نکنید و حال که فهمیدید  استارتاپ ویکند چیست به جنبش استارتاپ ویکند بپیوندید.

آشنایی با استارتاپ ویکند شرکت تک‌ استارز

استارتاپ ویکند شرکت تک‌ استارز دارای رویدادهای به مدت 54 ساعت است که به منظور ارائه آموزش تجربی عالی به کارآفرینان حوزه فناوری و غیرفناوری، طراحی شده‌اند. این رویداد در جمعه شب شروع شده و با طوفان مغزی، تدوین برنامه کسب و کار و تهیه نمونه کار پایه ادامه می‌یابد. در یکشنبه شب با اجرای ارائه‌ها و نمونه کارها به اوج می‌رسد. شرکت کنندگان در طول این رویداد شروع به یک کار استارتاپی می‌کنند و می‌توانند با افراد هم‌فکرشان در خارج از شبکه ارتباطی همکاری کنند. همه تیم‌ها صحبت‌های رهبران صنعت را می‌شنوند و بازخورد ارزشمندی از کارآفرینان محلی دریافت می‌کنند.

این استارتاپ ویکند بر مبنای عمل، نوآوری و آموزش پایه گذاری شده است. اگر شما به دنبال دریافت بازخورد درباره ایده خود، هم بنیانگذار، مجموعه از مهارت‌های خاص یا یک تیم هستید که در پیاده سازی آن به شما کمک کند، استارتاپ ویکند شرکت تک‌ استارز، محیط مناسبی برای شماست که در آن می‌توانید ایده خود را آزمایش کنید و اولین گام‌ها را برای راه اندازی استارتاپ شخصی خود بردارید.

استارتاپ ویکند تهران

استارتاپ ویکند تهران تقریبا یک اتفاق نوپا بوده و 5 سالی است که نه تنها در تهران بلکه در برخی شهرهای دیگر نیز تشکیل شده است. اگر بخواهیم آمار دقیقی به شما ارائه دهیم باید بگوییم تا بهار امسال حدود ۱۴ استارتاپ ویکند در کشور برگزار شده است. این خود نشان از پیشرفت و موفقیت در این حوزه بوده و می‌توان به آینده این استارتاپ ویکندها امیدوار بود. اما بد نیست بدانید این رویدادها در ایران و تهران چگونه برگزار می‌شوند.

معمولا حدود ۱۰۰ نفر در استارتاپ ویکند شرکت می‌کنند که از بین این ۱۰۰ نفر تعدادی به طرح ایده می‌پردازند. هر تعداد ایده که ارائه می‌شود به آراء مردم رسیده و از بین آن‌ها نیز ۱۰ ایده انتخاب می‌شود. از لحاظ زمانبندی هر شخصی که ایده‌ای دارد تنها ظرف مدت ۱ دقیقه باید ایده خود را مطرح کند. بعد از اینکه ۱۰ ایده برتر توسط آراء مردم انتخاب شد، آن ۱۰ نفر باید در بین بقیه به انتخاب تیم خود بپردازند.

افراد حاضر در این رویداد چه تخصصی باید داشته باشند؟

معمولا این افراد دارای ۳ تخصص مشخص هستند. افرادی که تخصص در حوزه فناوری اطلاعات و ICT دارند که معمولا هم برنامه‌نویس هستند. تخصص بعدی در حوزه گرافیک است و دسته سوم افراد متخصص در حوزه کسب و کار هستند. این انتخاب کاملا با حساب و کتاب خاصی تعریف شده که باعث رشد و تعالی ایده‌ها می‌گردد.

مدت زمان این رویداد در تهران چقدر است؟

مدت زمان این رویدادها در تهران و ایران به مدت دو روز از روز پنجشنبه ۸ صبح تا جمعه ۴ بعدازظهر است. اینگونه به زمان کاری افراد کارمند نیز آسیبی وارد نخواهد شد و به راحتی می‌توانند در این استارتاپ‌ ویکندها شرکت کنند.

افراد موفق در استارتاپ ویکند ایران

شما اگر این رویداد را جدی بگیرید به سرعت می‌توانید ایده خود را رشد دهید و یا برای استارتاپ خود یک تیم قوی پیدا کنید. بد نیست بدانید آقای علی حاجی محمدی بنیان گذار همیار وردپرس و ژاکت، از استارتاپ ویکند شروع بکار کردند و در زمان دانشجویی خود در این رویدادها فعالیت می‌کردند. ایشان هم اکنون به عنوان مشاور در استارتاپ ویکندها و همچنین استارتاپ ویکند تهران فعالیت می‌کنند.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi