ارز دیجیتال استلار چیست و چه کاربردی دارد؟
ارز دیجیتال استلار چیست و چه کاربردی دارد؟

با شیوع ویروس کرونا دیجیتالی شدن دنیا سرعت بیشتری گرفته است، به طوری که در بین کشورهای توسعه یافته صحبت از حذف پول کاغذی به گوش می‌خورد. ارزهای دیجیتال همچون استلار سعی دارند سیستم پرداخت و خدمات مالی را دگرگون کنند و شکاف‌های موجود در سیستم مالی سنتی را پوشش دهند. از این رو به اعتقاد کارشناسان در دهه پیش رو می‌توان شاهد تحولات عظیم در سیستم‌های مالی و پرداخت باشیم.

مدت هاست که اسم ارزهای دیجیتال به گوشمان می‌خورد و بسیاری از افراد در سراسر جهان معتقدند که آینده پول به این گروه از تکنولوژی بستگی دارد. اگر نگاهی دقیق به پلتفرم‌های برجسته و نوظهور بلاک چین بیاندازیم، متوجه می‌شویم که سه عامل سرعت، مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه معاملات تعیین کننده برتری در بازار است. ارز دیجیتال استلار جز ۱۵ ارز برتر است که توانسته خدماتی را در راستای تسهیل پرداخت‌های بین افراد در سراسر دنیا ارائه دهد. در حال حاضر، ارز دیجیتال استلار در بین ۱۰ بلاک چین محبوب قرار گرفته و یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو است که به طور مداوم پذیرش آن در بازار افزایش می‌یابد. در ادامه با ماه همراه باشید تا با ارز دیجیتال استلار آشنا شویم و نحوه عملکرد آن، عوامل موثر بر قیمت‌گذاری و نحوه خرید و فروش استلار را با یکدیگر مرور کنیم.

آشنایی با ارز دیجیتال استلار 

استلار (Stellar) یک پروتکل پرداخت است که براساس فناوری دفترکل توزیع شده عمل می‌کند. این امکان سبب می‌شود تا معاملات سریع‌تر انجام شده و از بسیاری جهات شبیه دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به فعالیت بپردازد.

براساس اطلاعات وب سایت استلار، بلاک چین استلار پلتفرمی است که بانک ها، سیستم‌های پرداخت و مردم را به هم وصل می‌کند و هدف آن جابه جایی سریع، قابل اعتماد و تقریبا بدون هزینه پول است. لومن (XLM)، واحد ارز دیجیتال استلار، طیف وسیعی از عملیات شبکه بلاک چین را تامین می‌کند. در هنگام راه اندازی شبکه ۱۰۰ بیلیون ارز دیجیتال استلار ایجاد شده است و کم کم به طور خودکار به بازار عرضه می‌شود.

هزینه پایه برای معامله در شبکه استلار مبلغ اسمی است که به هر عملیات تراکنش مربوط می شود و پشت پرده این هزینه انگیزه سوددهی وجود ندارد. به عنوان یک عامل بازدارنده برای فعالیتهای مخرب ) مانند حملات ( DoS عمل می کند. هر تراکنش در شبکه ارز دیجیتال استلار کارمزدی معادل 0.0001 دارد و در زمان زیر 6 ثانیه معامله می شود. فرستنده معامله متحمل هزینه می شود و این هزینه توسط دفترکل جمع آوری شده و متعاقباً در روند تورم توزیع می شود.

تاریخچه ارز دیجیتال استلار 

در سال ۲۰۱۴، جد مک کالب (Jed McCaleb)، بنیانگذار Mt. Gox و بنیانگذار ریپل با گروه ارشد ریپل اختلاف نظر پیدا کرد. بدین ترتیب، سیستم شبکه استلار راه اندازی شد و در واقع به نوعی فورک یا شاخه‌ای ریپل لقب گرفت. بنیاد غیرانتفاعی Stellar Development Foundation با همکاری پاتریک کولیسون (Patrick Collison) مدیرعامل شرکت استریپ (Stripe) ایجاد شد. از ۱۰۰ بیلیون استلار تولید شده، ۲۵ درصد آن به سایر افراد بنیاد تعلق گرفت. در آگوست سال ۲۰۱۴، مرکادو بیت کوینMercado Bitcoin، نخستین صرافی بیت کوین برزیلی اعلام کرد که از شبکه استلار استفاده می‌کند. پس از مدتی کمی در ژانویه سال ۲۰۱۵، استلار ۳ میلیون حساب کاربری ثبت شده در پلتفرم خود را تجربه کرد و ارزش بازار آن به ۱۵ میلیون دلار رسید.

عملکرد ارز دیجیتال استلار چگونه است؟

مانند هر پلتفرم بلاک چین دیگری، معاملات در شبکه استلار به یک دفتر عمومی مشترک و توزیع شده اضافه می‌شوند. استلار از الگوریتم اجماع مبتنی بر موافقت نامه بیزانس فدرال (FBA)، به نام پروتکل اجماع استلار (SCP) استفاده می‌کند.

SCP معاملات سریع را با هزینه کمتری تسهیل می‌کند، و همه افراد در شبکه طی چند ثانیه در مورد اعتبار تراکنش به توافق می‌رسند. هر شرکت کننده (به نام گره) که به افزودن معاملات به دفتر جهانی کمک می‌کند، شبکه کوچک خود را از سایر شرکت کنندگان قابل اعتماد انتخاب می‌کند. این شبکه‌های کوچک Quorum Slices نامیده می‌شوند. شبکه گسترده استلار می‌تواند در مورد معاملات معتبر به توافق برسد و به شرط همپوشانی Quorum Slices، همان را سریعاً به دفتر اضافه کند.

ارزش ارز دیجیتال استلار از کجا نشات می‌گیرد؟ 

استلار یک شبکه مبادله جهانی است که توانایی میزبانی هزاران صرافی ارزهای دیجیتال و توکن‌ها در هر ثانیه را دارد. از این رو، دارای ارزش و کاربرد بی‌چون و چرایی است. انتقال ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات و برعکس، فرآیندی طولانی مدت و گران است. استلار کمک می‌کند این فرآیند سریع و ارزان صورت پذیرد. ارز دیجیتال استلار (ارز دیجیتال پشتیبانی شده در کیف پول استلار) برای پرداخت هزینه‌های معاملات و مدیریت حساب‌ها در شبکه استلار استفاده می‌شود.

سیستم پرداخت ارز دیجیتال استلار چگونه کار می‌کند؟

برای درک عملکرد سیستم پرداخت ارز دیحیتال استلا بهتر است مثالی را با یکدیگر بررسی کنیم.

جانت در آمریکا و کیت در انگلیس زندگی می‌کنند. ژانت می‌خواهد ۵۰۰۰ دلار برای معامله تجاری بین جغرافیایی که به پوند استرلینگ (GBP) تبدیل می‌شود، برای کیت ارسال کند. حال ببینیم که این انتقال چگونه انجام خواهد شد. بیایید فرض کنیم، جانت یک حساب در بانک A مستقر در ایالات متحده و کیت یک حساب در بانک B مستقر در انگلستان دارد. هر دو این بانک‌ها به شبکه استلار مرتبط هستند. جانت ۵۰۰۰ دلار برای کیت می‌فرستد و هدف این است که انتقال در عرض چند ثانیه به بانک B انجام شود تا ببیند کیت موافق آن است یا خیر.

در لحظه دریافت تأیید بانک A از بانک B، آن‌ها پول را از حساب جانت کسر می‌کنند. پول پس از آن به حساب بانک A منتقل شده و به عنوان ارز دیجیتال استلار (XLM) به شبکه استلار منتقل می‌شود. پس از ورود به شبکه استلار، به دنبال بهترین نرخ ارز برای تبدیل XLM به GBP است. سپس پول به حساب پایه بانک B می‌رود که به حساب کیت واریز شود.

مبادلات توزیع شده در استلار چیست؟ 

برای درک بهتر مفهوم مبادلات توزیع شده، باید بدانیم که پیشنهادها (offers) چیست. از نظر استلار، «پیشنهاد» تعهد عمومی برای مبادله یک نوع اعتبار با دیگری با نرخ از پیش تعیین شده است. بنابراین شبکه استلار به بازاری تبدیل می‌شود که خرید و فروش ارزهای مختلف را تسهیل می‌کند. همه «پیشنهادات» در دفترکل استلار سفارش اکسچنج (order book) را تشکیل می‌دهند. این شبکه برای هر جفت ارز صادر کننده یک سفارش اکسچنج دارد. به عنوان مثال، یک سفارش اکسچنج وجود دارد که RBS / GBP را به Bitstamp / Bitcoin تبدیل می‌کند.

هدف و ویژگی های استلار

شبکه استلار به فناوری دفتر توزیع شده مربوط می‌شود که معاملات مالی را تسهیل می‌کند. این فناوری منبع باز، توزیع شده و متعلق به جامعه است. از طرف دیگر، Stellar. org یا بنیاد توسعه استلار سازمانی غیرانتفاعی است که به لحاظ مالی، توسعه ابزارها و ابتکارات اجتماعی در سراسر شبکه استلار کمک می‌کند. کارمندان استلار برای این شبکه کد می‌نویسند، اما این فناوری مستقل از سازمان است. به طور خلاصه توضیح دادیم که بلاک چین استلار چیست، اکنون ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال استلار و بلاک چین آن را بیان می‌کنیم:

  • پایگاه داده استلار غیرمتمرکز و منبع باز است و ویژگی‌های برجسته یک بستر واقعی بلاک چین را پیاده‌سازی می‌کند.

  • زمان تأیید تراکنش 3 تا 5 ثانیه است که توسط سازوکار اجماع آن تسهیل می‌شود.

  • این شبکه می‌تواند هزاران تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند.

  • شبکه استلار چندین امضا و قراردادهای هوشمند را امکان پذیر می‌کند.

  • نرخ تورم سالانه 1 درصد دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که هدف ارز دیجیتال استلار و بلاک چین آن انتقال آسان و بین المللی هر نوع ارز است. تیم استلار تلاش می‌کند یک شبکه واحد ایجاد سازد که می‌تواند توسط همه سیستم‌های مالی در سراسر جهان استفاده شود. این هدف سبب می‌شود که تراکنش‌ها سریع، ارزان و به صرفه انجام گیرد.

ارز دیجیتال استلار و ریپل: 5 تفاوت اصلی که باید بدانید 

ارز دیجیتال استلار و ریپل به عنوان یکی از ۱۵ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش شناخته می‌شوند و توانسته‌اند بهترین عملکرد را به نمایش بگذارند. بنیانگذار ریپل و ارز دیجیتال استلار یکی است و همین امر سبب شده تا شباهت‌های بسیار ظریفی در فناوری داشته باشند. اما اکنون با یکدیگر ۵ تفاوت اصلی ارز دیجیتال استلار و ریپل را بررسی می‌کنیم.

تفاوت 1: اهداف

ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف سریعتر و ارزانتر کردن معاملات بین المللی ایجاد شد. ریپل در ابتدای کار با جذب بسیاری از فین تک‌ها و سازمان‌های دیگر با سرعت رشد کرد. ریپل هدف خود را برای سازمان‌های بزرگتر عنوان کرد که هم برای ریپل و هم سازمان‌هایی که با آن‌ها ادغام می‌شود، سودمند است. ارز دیجیتال استلار دومین شاخه‌ای بود که در سال ۲۰۱۴ برای پر کردن گپ‌های رپیل ایجاد شد. ارز دیجیتال استلار با هدف برقراری ارتباط با هر فرد، به ویژه افراد کم بضاعت، ایجاد شده است تا به آن‌ها در ارائه کمک‌های مالی کمک کند.

تفاوت 2: دسترسی کاربران

ریپل از یک نرم‌افزار منبع بسته استفاده می‌کند که به کاربران امکان دسترسی نمی‌دهد، در حالی که استلار برای کاربران قابل دسترسی و منبع باز است. اما داده‌های مهم با امنیت شدید محافظت می‌شوند. علاوه بر این، ریپل یک شرکت سودآور است که متمرکز کنترل می‌شود، در حالی که استلار یک سازمان غیرانتفاعی و از نوع غیرمتمرکز است.

تفاوت 3: قیمت، ارزش بازار، عرضه و رتبه بندی سرمایه در گردش

ریپل در هنگام نوشتن این مقاله با قیمت ۰.۴۲ دلار و ارزش بازار ۱۹.۰۳ میلیارد دلار معامله می‌شود. ریپل از نظر ارزش بازار رتبه پنجم را در اختیار دارد. ارز دیجیتال استلار با قیمت ۰.۳۷ دلار و ارزش بازار ۸.۴۷ میلیارد دلار معامله شده است. این ارز دیجیتال در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

تفاوت 4: مشارکت

برخی از شرکای برجسته ریپل شامل شرکت‌های زیر می‌شود:

  • MoneyGram

  • Kotak

  • IndusInd Bank

  • BFG

  • MUFG Bank

  • Euro EXIM Bank

  • American Express

  • Axis Bank

  • SBI Remit

  • RAK Bank

  • Standard Chartered Bank

برخی از شرکای برجسته استلار شامل شرکت‌های زیر می‌شود:

  • AnchorUSD

  • Wirex

  • Satoshipay

  • SureRemit

  • Smartlands

  • Blockdaemon

  • Rehive

تفاوت 5: نقشه راه

ریپل قصد دارد همکاری‌های خود را با دیگر سازمان‌های معتبر گسترش دهد و تلاش می‌کند جامعه قوی‌تر را ایجاد کند. برنامه ریزی برای انتشار نهایی پروتکل پیام‌رسانی Indlmm (IMS) که در آن کاربران می‌توانند فایل‌هایی با هر اندازه را در بلاک چین بارگذاری کنند، جایی که دانلود در آن امکان‌پذیر است. هسته استلار (Stellar Core) نرم افزاری است که از گره‌های شبکه برای دستیابی به اتفاق نظر و تأیید معاملات استفاده می‌کند. افزایش عملکرد هسته استلار به ۱۰۰ عملیات در ثانیه در یک شبکه آزمایشی واحد با حساب‌های ۱۰۰M و حد نصاب ۲۰ اعتبارسنج می‌رسد. هوریزون (Horizon) یک سرور API مشتری برای اکوسیستم استلار است. پلتفرم مجموعه‌ای از ابزارهای منبع باز SDF را ایجاد می‌کند که استلار را قدرتمندتر و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

 چه عوامل بر قیمت ارز دیجیتال استلار تاثیرگذار است؟

به طور کلی، قیمت ارز استلار با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است که علت اصلی آن اخبار و حواشی پیرامون شرکت استلار است. علاوه براین، مانند دیگر ارزهای دیجیتال همواره تحت تاثیر اتفاقات پیرامون بازار ارزهای دیجیتال بوده است.

معرفی کیف پول‌های مناسب ارز دیجیتال استلار

در این بخش ۷ کیف پول برتر ارز استلار ذکر شده که عواملی همچون امنیت، پشتیبانی از کوین، سهولت استفاده و قیمت در اولویت بررسی‌مان قرار داشته است.

Guarda Wallet 

Guarda یک کیف پول ارز دیجیتال چند پلتفرمی است که برای ذخیره، مدیریت و انتقال دارایی‌های دیجیتال با سهولت بالا طراحی شده است. Guarda در حال حاضر، بیش از ۴۰ بلاک چین محبوب و بیش از ۱۰.۰۰۰ ارز دیجیتال ( از جمله BTC، XRP، BCH، BSV، ETH، ETC، XMR، ZEC، EOS، KIN، LTC، XLM، DASH و موارد دیگر) پشتیبانی می‌کند. تمام ارزها را می‌توانید در داخل کیف پول‌ها با کمک کارت بانکی خریداری کنید. همچنین کاربران می‌توانند از طریق سرویس مبادله داخلی ارز مبادله کرده و معاملات را به سرعت انجام دهند.

کیف پول Guarda در نسخه‌های مختلف همچون وب، دسک تاپ (Linux, Windows, macOS)، تلفن همراه (iOS, Android) و کروم (Chrome Extension) موجود است. این کیف پول از ویژگی‌های مناسبی مانند کنترل کامل کابر بر کلیدها و دارایی‌های خصوصی، رابط کاربرپسند، خرید ارزهای دیجیتال با کارت اعتباری، تعویض ارز دیجیتال داخلی، خط پشتیبانی مشتری و غیره برخوردار است. از آنجا که Guarda امکان استفاده از کیف پول‌های بدون حضانت را فراهم می‌کند، اطلاعات شخصی کاربر یا کلیدهای خصوصی به هیچ وجه توسط شرکت ذخیره یا استفاده نمی‌شود. این موضوع باعث افزایش امنیت می‌شود و از احتمال نشت اطلاعات جلوگیری می‌کند.

Ledger Nano S 

Ledger Nano S یک کیف پول سخت افزاری است و کیف پول‌های سخت افزاری خارج از شبکه هستند، به این معنی که به اینترنت متصل نیستند اما از کارایی بالایی برخودارند. این کیف پول محصول شرکت لجر است که مدت زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد. در ابتدا بیت کوین و چند ارز دیجیتال برتر را پشتیبانی می‌کرد و با گذشت زمان ارز استلار نیز به لیست آن‌ها اضافه شد.

Ledger Nano S دارای یک صفحه O-LED است که به کاربران امکان می‌دهد تراکنش خود را با فشار دادن یک دکمه و از طریق کابل USB خود بررسی مجدد کنند، کیف پول با ویندوز ۷ و نسخه‌های بعدی، لینوکس و کروم سازگار است. علاوه بر این، کیف پول می‌تواند به طور موازی با electrum، Copay، Mycelium و چند کیف پول محبوب دیگر وصل و اجرا شود.

Ledger Nano S می‌تواند به راحتی با Stellar Account Viewer همگام‌سازی شود و امنیت کلیدهای خصوصی شما تضمین شده است زیرا آن‌ها در واقع توسط دستگاه ذخیره نمی‌شوند. اما با اطمینان از طریق زنجیره بلوکی ردیابی می‌شوند که از طریق دستگاه کار می‌کنند. علاوه بر این، اگر دستگاه خود را گم کنید، ۲۴ کلمه عبارتی هنگام بازیابی می‌توانند به طور موثر به عنوان کلیدهای بازیابی شما کمک کنند.

Atomic Wallet

این کیف پول ۳۰۰ ارز دیجیتال از جمله ارز استلار پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید استلار خود را در محیط کاربرپسند و امن مدیریت و مبادله کنید. کیف پول Atomic برای اکثر پلتفرم‌ها از جمله ویندوز، macOS، لینوکس و اندروید و IOS در دسترس است. در این کیف پول، فقط شما به منابع مالی خود دسترسی کامل دارید. کیف پول Atomic از هوش روی دستگاه استفاده می‌کند و تمام کلیدهای خصوصی را در رایانه یا تلفن هوشمند شما ذخیره می‌کند. حریم خصوصی شما با رمز عبوری که تنظیم کرده‌اید و یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای به خوبی محافظت می‌شود.

Stellar Desktop Client

همانطور که از نامش پیداست، این کیف پول سرد و گرم (بسته به اتصال به اینترنت) برای کاربران دسک تاپ در دسترس است و می‌توانید ارز استلار را بصورت رایگان ذخیره کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که کیف پول را به صورت رایگان بارگیری و نصب کنید. ساختار کیف پول ساختاریافته و استفاده از آن آسان است و این موضوع جز ویژگی‌های عالی آن محسوب می‌شود.

دو گزینه ایجاد کیف پول جدید یا بازیابی کیف پول قدیمی وجود دارد. اگر تصمیم دارید کیف پول جدیدی ایجاد کنید، یک فایل متنی با رمز عبور ایجاد و در رایانه شما ذخیره می‌شود. هر بار که می‌خواهید به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید، فایل باید فعال شود. در واقع، این فایل به عنوان کلیدهای خصوصی شما عمل می‌کند که به شما امکان دسترسی به زنجیره بلوک استلار را می‌دهد و به همین دلیل امنیت آن مهم است. تنها آسیب‌پذیری که کاربران ممکن است با این کیف پول تجربه کنند، از یک زاویه امنیتی است و مخصوصا زمانی که به اینترنت متصل باشد. تنها کاری که باید انجام دهید جلوگیری از خراب شدن فایل متنی است.

Stronghold Wallet

Stronghold یک کیف پول مبادله است که بر روی بلاک چین استلار اجرا می‌شود. همانطور که می‌دانید، صرافی‌ها مراکز تجاری هستند که سرمایه گذاران می‌توانند در آن معاملات، خرید یا فروش توکن انجام دهند و بعداً آن‌ها را در محل ذخیره کرده یا به جای دیگری منتقل کنند. بنابراین با توجه به اجرای در شبکه استلار، کیف پول صرافی Stronghold مکانی امن و ایمن برای ذخیره ارز استلار است.

StellarTerm

کیف پول وب دیگری که بر روی شبکه استلار اجرا می‌شود و پس از نصب کیف پول، کاربران می‌توانند مستقیماً کلیدهای عمومی و خصوصی را از طریق رابط کاربری آسان و جذابشان تولید کنند. StellarTerm می‌تواند روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و همچنین لینوکس اجرا شود و بنابراین نباید مشکلی برای کاربران به وجود آورد. خوبی این کیف پول این است که کلیدهای خصوصی به صورت محلی در رایانه شما ذخیره می‌شوند. StellarTerm همانطورکه در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم، به راحتی با Ledger Nano S سازگار است.

Lobster

اگر به دنبال کیف پول ساده و آسان هستید، Lobster گزینه اول پیشنهادی ماست. استفاده از آن رایگان بوده و به راحتی می‌توان در آن ثبت نام کرد. پس از ثبت نام، به راحتی می‌توانید عبارت مربوط به بازیابی حساب و کلیدهای عمومی و خصوصی را ایجاد کنید. این کلید خصوصی است که باید ایمن نگه داشته شود و به همین دلیل سرمایه گذار است که کیف پول را با خیال راحت ذخیره کند. اگر می‌خواهید استلار خود را به حساب Lobster واریز کنید، کلیدهای عمومی ارائه شده باید آدرس گیرنده مربوط باشد.

نحوه خرید ارز دیجیتال استلار

به علت مشکلات موجود در کشور، یکی از بهترین راه‌ها برای خرید ارز استلار این است که از صرافی‌های معتبر همچون بایننس بیت کوین یا اتریوم خریداری کنیم. سپس بیت کوین یا اتریوم را در پلتفرم بایننس به ارز استلار تبدیل نماییم. البته لازم به ذکر است که برخی از صرافی‌های ایرانی نیز خرید و فروش ارز دیجیتال استلار را انجام می‌دهند اما توجه داشته باشید که با صرافی‌های معتبر معامله می‌کنید.

استلار سیستم پرداخت و مالی را متحول می‌کند

زیرساخت‌های مالی جهانی دچار مشکلاتی است که سبب می‌شود هزینه معاملات افزایش یابد و حرکت پول در مرزهای سیاسی و جغرافیایی به کندی صورت پذیرد. از این رو، خدمات مالی آنطور که باید رشد نکرده و نیاز به یک راه حل برای شکوفایی پتانسیل‌های مالی دارد. همچنین، سیستم مالی نیازمند قوانین و یکپارچگی است تا روش‌های جدید ایجاد تضاد نکنند. نوآوری‌های جدید می‌تواند بسیاری مشکلات موجود را حل کنند. در چنین سناریویی، بلاک چین استلار نوید آینده درخشان‌تری را می‌دهد و می‌تواند راه حل مناسبی برای یک شبکه مالی غیرمتمرکز جهانی منبع باز باشد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi