هر آنچه باید از اپلیکیشن سیگنال بدانید
هر آنچه باید از اپلیکیشن سیگنال بدانید

در حال حاضر پیام رسان‌های بسیاری در سراسر دنیا در دسترس کاربران است که روز به روز ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. همین امر میدان رقابت را داغ کرده و هر کدام سعی دارند کاربر فعال ماهانه بیشتر در اختیار بگیرند. در این میان، اپلیکیشن سیگنال توانسته با اهمیت به امنیت و حریم خصوصی نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کند. مخصوصا زمانی که اعلامیه واتس آپ درباره تغییر برنامه آن‌ها درباره حریم خصوصی از نظر کاربران چندان خوشایند نبود.

روز به روز کاربران بیشتر نسبت به وضعیت پیام رسان‌های مختلف همچون واتس آپ ابراز نگرانی می‌کنند. دلیل این امر اتفاقات اخیر است که امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران را زیر سوال برده است. از طرف دیگر، با توصیه افراد مشهوری همچون ایلان ماسک و جک دوروسی، کاربران به سمت اپلیکیشن سیگنال در حال کوچ کردن هستند. اپلیکیشن سیگنال به صورت رایگان در دسترس کاربران است و می‌توان به کمک آن متن، تصویر، صدا و پیام رمزگذاری شده ارسال کرد. همچنین قابلیت تماس رمزگذاری شده را برای کاربران خود فراهم کرده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی اپلیکیشن سیگنال و ویژگی‌های آن بپردازیم و با دیگر پیام رسان‌های مطرح آن را مقایسه کنیم.

اپلیکیشن سیگنال چیست؟

مبدا اپلیکیشن سیگنال به سال ۲۰۱۰ برمی گردد، زمانی که شرکتی به نام Whisper Systems برای اولین بار دو اپلیکیشن اندرویدی را راه اندازی کرد. یکی TextSecure که پیام‌های متنی را رمزگذاری می‌کند و دیگری RedPhone که همین کار برای تماس‌های صوتی نیز انجام می‌داد. در سال ۲۰۱۱، این شرکت توسط توییتر خریداری شد و اپلیکیشن‌ها به عنوان نرم‌افزار منبع باز رایگان منتشر شدند.

در سال ۲۰۱۳، یکی از بنیان گذاران Whisper Systems به نام مکسی مارلین اسپایک (Moxie Marlinspike) توییتر را ترک کرد. او استارت آپ دیگری به نام Open Whisper Systems تاسیس کرد و به توسعه TextSecure و RedPhone ادامه داد. در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که این شرکت دو اپلیکیشن را با نام جدید سیگنال یا یکدیگر ادغام کرده است. در سال ۲۰۱۸، مارلین اسپایک و برایان اکتون (Brian Acton) بنیانگذار واتس آپ، بنیاد غیرانتفاعی سیگنال را ایجاد کردند تا به توسعه اپلیکیشن ادامه دهند و آن را به صورت رایگان و نرم‌افزار منبع باز نگه دارند.

اپلیکیشن سیگنال چگونه کار می‌کند؟

اپلیکیشن سیگنال از پروتکل منبع باز اختصاصی خود برای ایجاد ارتباط رمزگذاری شده بین کاربران استفاده می‌کند. این موضوع شامل متن رمزگذاری شده، گپ‌های گروهی، پیام‌های صوتی، عکس‌ها و فیلم‌ها برای کاربران iOS، اندروید و کامپیوتر می‌شود. همچنین نسخه اندروید اپلیکیشن سیگنال می‌تواند به عنوان برنامه پیام اس‌ام اس یا پیام‌ام ام اس تلفن همراه استفاده شود، اگرچه این پیام‌های متنی قابلیت رمزگذاری ندارند. نسخه تلفن همراه از تماس‌های صوتی و تصویری رمزگذاری شده پشتیبانی می‌کند. در اکتبر ۲۰۲۰، بنیاد سیگنال اعلام کرد که به طور رسمی تماس صوتی و تصویری را برای اپلیکیشن‌های کامپیوتر و آی پد خود نیز اضافه کرده است.

اپلیکیشن سیگنال در حال گسترش پشتیبانی خود از گپ‌های گروهی است. در حال حاضر می‌توان ادمین گروه را انتخاب کرد که اضافه یا حذف اعضای گروه جزو وظایف ادمین است. با منشن کردن فرد خاصی می‌توانید گپ گروهی مخصوص خود را ایجاد کنید و لینک‌ها راهی برای پیوستن افراد به گروه در اپلیکیشن سیگنال است.

سازندگان سیگنال ادعا می‌کنند که نه تنها پیام‌های درون اپلیکیشن رمزگذاری شده اند، بلکه همه فراداده‌های موجود در آن پیام‌ها نیز پنهان هستند. به عبارت دیگر، اگر با شخص دیگری سیگنال چت داشته باشید، فقط شخصی آن را می‌بیند که پیام‌های شما را دریافت می‌کند. از آنجا که توسعه اپلیکیشن توسط یک شرکت غیر انتفاعی تأمین می‌شود، انگیزه مالی برای فروش هر داده وجود ندارد. هیچ تبلیغی پخش نشده و اپلیکیشن برای دانلود و استفاده رایگان است. علاوه بر این، از آنجا که این یک نرم‌افزار منبع باز است، هر کسی می‌تواند در توسعه آن سهیم باشد.

چند نفر از اپلیکیشن سیگنال استفاده می‌کنند؟

بنیاد سیگنال هرگز تعداد روزانه یا ماهانه این برنامه را فاش نکرده است. با این حال، از طریق فروشگاه گوگل پلی می‌توانیم مشاهده کنیم که این اپلیکیشن تا به امروز بیش از 50 میلیون مرتبه دانلود شده است.

امنیت اپلیکیشن سیگنال

تمام ارتباطات در اپلیکیشن سیگنال از جمله پیام‌های متنی، پیام‌های گروهی، انتقال فایل، عکس ها، تماس‌های صوتی و تصویری رمزگذاری شده اند. فقط افراد در مبدا و مقصد می‌توانند این موارد را مشاهده کنند. حتی بنیاد سیگنال هم نمی‌تواند پیام‌ها را ببیند، در واقع سیگنال پروتکل رمزگذاری مخصوص خود را برای تحقق این امر راه اندازی کرده است. این ویژگی‌ها سبب می‌شود با دیگر پیام رسان‌های مطرح تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال، فیس بوک به هر آنچه که در مسنجرهای خود موجود است، دسترسی دارد. فیس بوک اعلام کرده که از محتوای پیام‌های کاربران برای تبلیغات استفاده نمی‌کند اما آیا در آینده این روال همچنان باقی می‌ماند؟

در سایر پیام رسان‌ها ویژگی رمزگذاری به عنوان یک حالت اختیاری ارائه شده اما همه موارد موجود در اپلیکیشن سیگنال به طور پیش فرض در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین سیگنال ویژگی حریم خصوصی دیگری را ارائه می‌دهد که طبق آن پیام‌ها به طور خودکار پس از مدتی حذف می‌شوند. مسنجر فیس بوک و بیشتر شرکت‌ها داده‌های زیادی در مورد شما جمع آوری می‌کند. اما سیگنال این کار را انجام نمی‌دهد. سیگنال برخلاف دیگر پیام رسان‌ها می‌تواند فقط شماره تلفن و زمان ایجاد حساب شما را نشان دهد.

اپلیکیشن سیگنال بهتر است یا واتساپ و تلگرام؟

در حال حاضر، واتس آپ با بیش از دو بیلیون کاربر فعال در طول یک ماه، بزرگترین سرویس پیام رسان در جهان است. به دنبال آن تلگرام با ۴۰۰ میلیون و اپلیکیشن سیگنال با ۱۰ تا ۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه هستند. با نگاهی به اعداد بدون تردید واتس آپ بسیار پرکاربرد و محبوب به نظر می‌رسد. اما اعداد گویای همه چیز نیستند و تنها با بررسی این سه پیام رسان می‌توان به مقایسه دقیق آن‌ها پرداخت. این سه پیام رسان را از سه زاویه امنیت، امکانات و طراحی کاربری به طور مختصر در ادامه بررسی می‌کنیم.

طراحی کاربری

واتس آپ

رابطه کاربری واتس آپ در زمان ورود به این پیام رسان محبوب کاملا ساده است و از گزینه Chat، Call و Status تشکیل شده است. به راحتی می‌توان یک چت جدید شروع کرد و با کمک بخش جستجو مخاطب مورد نظرمان را پیدا نمود. همچنین قابلیت‌هایی همچون تنظیمات، ایجاد یک گروه جدید، باز کردن نسخه کامپیوتر واتس آپ و غیره را ارائه می‌دهد.

تلگرام

 در تلگرام طراحی کمی تغییر می‌کند، برای استفاده از مواردی همچون ایجاد گروه جدید، تنظیمات و موارد دیگر باید بر روی چند خط گوشه بالا کلیک کرد. بخش چت موارد مشابه واتس آپ استفاده شده و تفاوت چشمگیری به چشم نمی‌خورد.

اپلیکیشن سیگنال

 رابطه کاربری اپلیکیشن سیگنال همانند واتس آپ است اما هیگونه زبانه‌ای (tab) وجود ندارد. بیشتر دکمه‌ها در صفحه اصلی چت به کاربر شده‌اند و برای استفاده از بخش تنظیمات، می‌توانید بر روی منوی سه نقطه‌ای زده یا بر روی عکس نمایه خود در سمت راست بالا کلیک کنید.

امکانات

امکانات جنبه‌ای است که در آن سه پیام رسان بیشترین تمایز را از یکدیگر دارند. در این بخش تلگرام از دو پیام رسان دیگر سبقت گرفته و بیشترین امکانات را ارائه می‌دهد. واتس آپ در رتبه دوم و اپلیکیشن سیگنال در رتبه آخر قرار گرفته اند.

واتس آپ

 اگر قصد دارید واتس آپ خود را دستگاه جدیدی بازیابی کنید، می‌بایست از قبل آن را در گوگل درایو ذخیره کرده باشید. واتس آپ در اندروید به وسیله گوگل درایو و در IOS به کمک آی کلود عمل پشتیبانی را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، شما اگر تصمیم دارید از اندروید به IOS یا برعکس منتقل بشوید، نمی‌توانید چت‌های خود را بازیابی کنید.

امکانات دیگر واتس آپ شامل تغییر تصاویر پس زمینه، سفارش‌سازی اعلان ها، حالت تاریک و روشن، احراز هویت دو عاملی و موارد دیگر می‌شود. همچنین از طریق واتس آپ وب می‌توانید این پیام رسان را در ویندوز یا مک استفاده کنید. متاسفانه برای استفاده از این قابلیت باید تلفن همراه شما همزمان به اینترنت وصل باشد تا پیام جدید به کامپیوتر شما ارسال شود.

تلگرام

 تلگرام به علت استفاده از سیستم همگام‌سازی ابری توانسته مشکل ذخیره‌سازی را تا حدودی حل کند. از تلگرام می‌توانید در تلفن‌های همراه، تبلت و حتی کامپیوتر استفاده کنید. نسخه کامپیوتر از ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. تلگرام یک امکان برتر دارد که آن هم استفاده همزمان از ۴ دستگاه است. امکانات پیشرفته سفارشی همچون ایجاد تم، تم‌های سفارشی و موارد دیگر در تلگرام موجود است.

ذخیره پیام (Saved Messages) جزو ویژگی‌های محبوب این پیام رسان محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توانید هر چیزی را ذخیره کنید. ویژگی اصلی دیگر تلگرام منبع باز بوده آن است که سبب شده نسخه‌های مختلفی با ویژگی‌های متفاوت برای کاربران مهیا شود. سکرت چت، احراز هویت دو عاملی نیز امکان دیگر از این پیام رسان است.

اپلیکیشن سیگنال

 ویژگی و امکانات اپلیکیشن سیگنال به اندازه تلگرام و واتس آپ نیست اما هنوز هم حرفی برای گفتن دارد. اپلیکیشن سیگنال از بک آپ ابری پشتیبانی نمی‌کند و تنها می‌توانید بر روی تلفن همراه خود اطلاعات را ذخیره کنید. به عبارت دیگر، شما مجبور خواهید بود فرایند خسته کننده انتقال چت‌های خود را از یک تلفن به تلفن دیگر از طریق رایانه یا برنامه انتقال داده دیگر انجام دهید.

امنیت

امنیت دقیقا مرحله‌ای است که اکثر مردم تصمیم می‌گیرند که از کدام پیام رسان می‌خواهند به عنوان وسیله ارتباطی روزانه خود استفاده کنند.

واتس آپ

 قبلا واتس آپ و شرکت فیس بوک به اطلاعات کاربران دسترسی نداشتند و هیچ کسی نمی‌توانست چت شما را مشاهده کند. اما اخیر سیاست‌های واتس آپ درباره حریم خصوصی تغییر پیدا کرده و براین اساس چت‌های تجاری تحت تاثیر قرار گرفته اند. فیس بوک می‌تواند اطلاعات را جمع آوری کند تا آگهی‌های تبلیغاتی متناسب با نیازتان را به شما ارائه دهد. پس از اجرای این سیاست هنوز واتس آپ امن است اما این کار به مزاق برخی کاربران چندان خوشایند نبود.

تلگرام

تلگرام از پروتکلی استفاده می‌کند که از امنیت بالایی برخوردار است و طبق ادعای این شرکت نسبت به واتس آپ امن‌تر است. تلگرام از دو لایه رمزگذاری ایمن پشتیبانی می‌کند که همه داده‌های را در برمی گیرد. حتی اگر کاربران رمزگذاری بیشتر می‌خواهند، می‌توانند از سکرت چت استفاده کنند. سکرت چت هیچ ردی بر روی سرورها به جا نمی‌گذارد.

اپلیکیشن سیگنال

 اپلیکیشن سیگنال به شما امکان می‌دهد پروفایل خود را رمزگذاری کنید. در صورت گم کردن یا تعویض دستگاه ها، با استفاده از PIN می‌توانید اکانت موجود خود را بازیابی کنید. در کنار این، مکالمه‌های اپلیکیشن سیگنال همیشه رمزگذاری می‌شوند، به این معنی که فقط توسط گیرندگان مورد نظر شما خوانده یا شنیده خواهند شد.

جای چه ویژگی‌هایی در اپلیکیشن سیگنال خالی است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی مطالعه کردید، به طور خلاصه به ویژگی‌های اپلیکیشن سیگنال اشاره کردیم. حال می‌خواهیم بهترین ویژگی ها، نکات و ترفندهایی را بررسی کنیم که جای آن‌ها در اپلیکیشن سیگنال خالی است.

وضعیت آنلاین بودن

شما نمی‌توانید مشاهده کنید شخصی در اپلیکیشن سیگنال آنلاین است. همچنین نمی‌دانید آخرین بار شخصی در این پیام رسان چه زمانی فعال بوده است. این یک ویژگی جالب و محرمانه است، اما کاربران ممکن است با این وضعیت مشکل داشته باشند. به طور خلاصه، اگر به امید بررسی آخرین وضعیت کاربران به سیگنال می‌روید، خبری از این ویژگی نیست.

پیام‌های ستاره دار

یکی از مهمترین نگرانی‌های کاربران برای تغییر پیام رسان از واتس آپ به اپلیکیشن سیگنال؛ عدم وجود ویژگی پیام‌های ستاره دار است. برای افراد تازه وارد، این ویژگی به شما امکان می‌دهد پیام‌های مهم را برای دسترسی سریع نشانه‌گذاری کنید. متأسفانه، در سیگنال این ویژگی موجود نیست. به عنوان راه حل، می‌توانید پیام‌های مهم را به بخش «یادداشت به خود» ارسال کنید. ممکن است به اندازه پیام‌های ستاره دار مناسب نباشد، اما همان کار را در حال حاضر انجام می‌دهد.

به روزرسانی وضعیت

پس از اینکه استوری‌های اسنپ چت و اینستاگرام مورد توجه قرار گرفتند، واتس آپ در سال ۲۰۱۷ به روزرسانی‌های وضعیت را معرفی کرد و امروزه به یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های واتس آپ تبدیل شده است. اگرچه شاید شما شخصاً خواهان به روزرسانی وضعیت در اپلیکیشن سیگنال نیستید اما این واقعیت که سیگنال این ویژگی را ندارد ممکن است برای برخی از کاربران چندان خوشایند نباشد.

اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی به صورت لایو

شما می‌توانید مکان خود را در گپ‌ها و گروه‌های شخصی اپلیکیشن سیگنال به اشتراک بگذارید. با این وجود، امکان اشتراک‌گذاری مکانی لایو برای مدت زمان خاصی در بستر پیام امن وجود ندارد. از این رو، اگر در حال حرکت هستید و می‌خواهید عزیزانتان را با مکان خود آشنا کنید، استفاده از سیگنال گزینه مناسبی نیست. از طرف دیگر، پیام رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس آپ از این انعطاف‌پذیری برخوردار هستند.

شناسه کاربری

تا به این لحظه، نمی‌توانید افراد را به اپلیکیشن سیگنال خود اضافه کنید، مگر اینکه شماره تلفن آن‌ها را داشته باشید. با این حال، سیگنال به برنامه‌های آینده خود برای معرفی سیستم شناسه کاربری اشاره کرده است. شنیدن این موضوع که چه زمانی سیگنال این ویژگی را ارائه می‌دهد، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

نسخه وب

اگرچه می‌توانید از برنامه‌های کامل سیگنال دسک تاپ در پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس استفاده کنید اما لازم به ذکر است که اپلیکیشن سیگنال فاقد نسخه وب است. از این رو، نمی‌توانید به راحتی با مرورگر وب خود از سیگنال استفاده کنید و باید نسخه مخصوص را نصب نمایید.

پیام زمانبندی شده

شما نمی‌توانید از ویژگی پیام زمانبندی شده در اپلیکیشن سیگنال استفاده کنید. این ویژگی در پیام رسان‌هایی همچون تلگرام به عنوان راهی برای ارسال یادآوری، تبریک تولد و غیره استفاده می‌شود. این موضوع یکی از ویژگی‌هایی است که ما دوست داریم روزی در سیگنال ببینیم.

واتس آپ یا اپلیکیشن سیگنال؛ کدام بهترین انتخاب است؟

اگر جزو کاربران هستید که از واتس آپ زیاد استفاده می‌کنید، باید توجه کنید که اپلیکیشن سیگنال هنوز تمام امکانات واتس آپ را ارائه نمی‌دهد. سیگنال به زمان نیاز دارد تا بتواند براساس نیاز کاربرانش به روزرسانی‌هایی را انجام دهد و ویژگی‌های محبوب را اضافه کند. شاید پس از مطالعه این مطلب نتیجه بگیرید که اپلیکیشن سیگنال اصلا به درد نمی‌خورد. پیشنهاد می‌کنیم در مرحله اول از خود سوال کنید که به چه دلیل قصد دارید از اپلیکیشن سیگنال استفاده کنید.

در حال حاضر سیگنال برای کسانی مناسب است که به دنیال امنیت و حریم خصوصی بالا هستند. حریم خصوصی درست همان ویژگی است که همه کاربران دوست دارند از آن بهره‌مند شوند. همانطور که اشاره کردیم واتس آپ داده‌های شما را در اختیار فیس بوک قرار می‌دهد. این داده‌ها شامل چت‌هایی است که با اکانت بیزنس خود انجام می‌دهید، ربطی به موارد شخصی ندارد.

تنها تفاوتی که می‌تواند باعث شود شخص تصمیم بگیرد از کدام برنامه استفاده کند مجموعه ویژگی‌ها است. اگر از امنیت کامل همراه با سهولت استفاده و سفارشی‌سازی استفاده می‌کنید، از نظر ما بهترین گزینه برای تلگرام است. واتس آپ می‌تواند دومین گزینه باشد زیرا میلیاردها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند و دارای یک مجموعه ویژگی مناسب است. اپلیکیشن سیگنال در مقایسه با دو برنامه دیگر هنوز در مراحل ابتدایی است و موارد زیادی برای به روزرسانی دارد اما اگر هیچ یک از دو مورد دیگر مناسب شما نباشد، گزینه مناسب دیگری است.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi