قیمت ارز دیجیتال بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
قیمت ارز دیجیتال بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

شاید جز افرادی هستید که نام ارزهای دیجیتال به گوشتان خورده و یک سوال اساسی در ذهن دارید، چرا این بازار شاهد نوسانات زیادی دارد؟ اصولا نوسانات قیمت ارز دیجیتال، از بیت کوین گرفته تا ناشناخته ترین ارز دیجیتال، براساس یکسری عوامل تعیین می شود. نمی توان به طور صد در صد پیش بینی کرد اما راه هایی وجود دارد که می تواند به ما در مسیر سرمایه گذاری کمک کند، کافی است شناخت بهتر نسبت به عوامل تاثیرگذار قیمت ارز دیجیتال داشته باشیم.

ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای مبادله طراحی شده است تا بستری امن در بازار ایجاد کند. از زمان ایجاد ارز دیجیتال به راحتی می‌توان گفت که قیمت آن افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرده است. امروزه به معنای واقعی کلمه هزاران ارز دیجیتال در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و آن‌ها نیز سهم نسبتا کمی از نوسانات قیمت را در اختیار دارند. اما سوال اصلی این است که چه عواملی باعث ایجاد نوسانات قیمت ارز دیجیتال شده است؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال اغلب به عنوان «پول غیرمتمرکز» شناخته می‌شوند، بدین معنا که این پول‌ها از کنترل بانک مرکزی یا دولت خارج است. بانک مرکزی یا دولت در ذخیره سازی، ایجاد و پردازش آن هیچ دخالتی ندارد. برخلاف ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال شکل فیزیکی ندارند و آن‌ها مجموعه‌ای داده‌هایی هستند که توسط علم رمزگذاری ایجاد شده اند. هنگامی که داده‌ها رمزگذاری می‌شوند، اطلاعات از یک فرم به فرم دیگر تبدیل می‌شوند که کمتر قابل تشخیص است و سپس توسط کاربر نهایی رمزگشایی می‌شود یا دوباره برگردانده می‌شود و به شکل اصلی خود باز می‌گردد. این فرآیند پیچیده، امکان هزینه‌های مضاعف و جعل و تقلب را از بین می‌برد، بنابراین امنیت استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌ها را تقویت می‌کند.

 به نوعی، ارز دیجیتال مانند یک سیستم بایگانی امن و مبتنی بر ابر، درست مانند درآپ باکس یا گوگل درایو کار می‌کند. با تمرکززدایی، ارز دیجیتال از تعامل با سرورهای شخص ثالث و سازمان‌های دولتی جلوگیری می‌کند که غالباً در جمع آوری اطلاعات گسترده شرکت می‌کنند و امکان کنترل بالقوه دسترسی فرد به وجوه را فراهم می‌کند. این‌عدم وابستگی به یک دولت یا سیستم بانکی اجازه می‌دهد معاملات به صورت ناشناس انجام شود که برخی از کاربران آن را یک مزیت قابل توجه می‌دانند. در کنار هم، ارزهای دیجیتال فاقد یکی از مزیت‌های اصلی یک سیستم پول فیزیکی هستند زیرا هیچ نهاد دولتی مسئول حفظ عرضه مرکزی یا حتی سابقه پول یا معاملات آن نیست.

تاریخچه ارز دیجیتال

در طی رونق فناوری دهه ۹۰ تلاش‌های زیادی برای ایجاد ارز دیجیتال صورت گرفته است، سیستم‌هایی مانند Flooz ،Beenz و DigiCash در بازار ظاهر شده‌اند اما ناگزیر شکست خورده اند. دلایل مختلفی از جمله تقلب، مشکلات مالی و حتی اختلافات بین کارمندان شرکت‌ها و رئیس آن‌ها برای شکست وجود داشت. سپس، در اوایل سال ۲۰۰۹، یک برنامه‌نویس ناشناس یا گروهی از برنامه نویسان با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را معرفی کردند. ساتوشی آن را به عنوان یک «سیستم نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر» توصیف کرد. این سیستم کاملاً غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ سرور در آن وجود ندارد و هیچ مرجع مرکزی آن را کنترل نمی‌کند. این مفهوم شباهت زیادی به شبکه‌های نظیر به نظیر برای به اشتراک‌گذاری فایل دارد.

چگونه قیمت ارز دیجیتال با ارز فیات مقایسه می‌شود؟

کالایی مانند طلا یا هر چیز با ارزش دیگری اساسا پشتوانه هیچ یک از ارزهای دیجیتال نیست و نقشی در تعیین قیمت ارز دیجیتال ندارد. بزرگترین تفاوت ارزش ارزهای دیجیتال با پول فیات این است که ارزهای فیات توسط دولت‌های مرکزی پشتیبانی شده و به عنوان پول قانونی شناخته می‌شوند. ارزش آن براساس اظهارات دولت و بانک مرکزی ناشی می‌شود و دو طرف در یک معامله به آن ارزش اعتماد دارند. امروزه اکثر کشورها در یک سیستم ارزی فیات فعالیت می‌کنند، جایی که بانک‌های مرکزی عرضه پول را مدیریت کرده و به همین ترتیب تورم را به طور غیرمستقیم کنترل می‌کنند.

از طرف دیگر، قیمت ارز دیجیتال توسط یک دولت یا مرجع مرکزی کنترل نمی‌شوند و بیشتر مناطق آن‌ها را به عنوان پول قانونی قبول نمی‌کنند. ارزهای دیجیتال نیز به طور کلی دارای یک منبع ثابت هستند و بنابراین، کاهش قیمت ارز دیجیتال از طریق تورم عمدتا اتفاق نمی‌افتد. به غیر از این، هر دو قیمت ارز دیجیتال و ارز فیات توسط ویژگی‌های مشابه پشتیبانی می‌شوند. برای خرید محصولات و خدمات می‌توان از هر دو روش به عنوان وسیله مبادله استفاده کرد و هر دو روش ذخیره ارزش نسبی دارند.

چرا ما شاهد این همه نوسان در قیمت ارز دیجیتال هستیم؟

بازار ارزهای دیجیتال هنوز یک بازار نوپاست و هنوز بسیار جدید تلقی می‌شود و فراتر از شنیدن اصطلاح «ارز دیجیتال»، اکثر مردم هنوز با این صنعت آشنایی ندارند. بازارهای نوپا بر اثر تعدادی عوامل ذاتاً بی‌ثبات می‌شوند. اگر آن‌ها را با بازارهای باثبات‌تری مانند اقتصادهای سنتی از جمله بازار ارز فیات مقایسه کنید، نقدینگی محدودی در بازار وجود دارد. به بیان بهتر، ارزش کل پول در جهان بیش از ۹۰ تریلیون دلار است، در حالی که کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال در حدود ۲۵۰ بیلیون دلار است، اختلاف ۳۶۰۰۰ درصدی همچنان مشاهده می‌شود.

حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال با معاملات روزانه فارکس فاصله زیادی دارد. تفاوت قیمت خرید و فروش در معاملات ارزی ناچیز است، در حالی که معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند تا چند دلار برسد. با این وجود، روز به روز کاربران جدیدی وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. بسیاری از افراد به نوسان قیمت ارز دیجیتال علاقه‌مند هستند.
دستکاری قیمت ارز دیجیتال می‌تواند در بازارهای نوپا بسیار گسترده باشد.

صرافی‌های مرکزی بیشتر جریان ارزهای دیجیتال را کنترل می‌کنند و انگیزه زیادی برای رشد درآمد خود با دستکاری مصنوعی قیمت ارز دیجیتال به آن‌ها می‌دهند. یکی از روش‌هایی که آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، دستکاری قیمت است که در صرافی‌ها باعث می‌شود تا معامله گران خرید کنند یا بفروشند. اگر هزاران کاربر در بازار جدید را به راحتی بی‌بهره ببرید، تأثیر این نوع دستکاری بیشتر می‌شود. علاوه بر این، اثبات و کنترل دستکاری‌های قیمت می‌تواند در بازارهای غیرقانونی سخت استصرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز مبالغ زیادی را مدیریت و ذخیره می‌کنند، به این معنی که اگر هک شوند، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در قیمت ارز دیجیتال داشته باشد.

بزرگترین عوامل تعیین کننده قیمت ارز دیجیتال کدامند؟

نوسانات قیمت ارز دیجیتال سبب شده تا بسیاری از افراد در سراسر جهان به این بازار علاقه مند شوند. حال می خواهیم عوامل تعیین کننده و تاثیرگذار بر روی قیمت ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

تاثیر عرضه و تقاضا بر روی قیمت ارز دیجیتال

عرضه و تقاضا مهمترین عامل تعیین کننده قیمت ارز دیجیتال است. به طور کلی می‌توان گفت که این موضوع یک اصل اساسی اقتصادی است. اگر ارز دیجیتال با تقاضای اندک از طرف معامله گران و کاربران، توکن بالایی داشته باشد، ارزش آن کاهش می‌یابد. برعکس، اگر عرضه ارز دیجیتال خاص محدود شود و تقاضا زیاد باشد، در این صورت ارزش آن افزایش می‌یابد.

تعداد ارزهای دیجیتال محدود و از پیش تعیین شده است. با وجود بیش از ۲۵۰۰ ارز دیجیتال در صدها صرافی، هنوز پیش بینی عرضه و تقاضا کار دشواری است. از آنجا که عرضه محدود است، تقضا به تدریج افزایش می‌یابد و در نتیجه بر روی قیمت ارز دیجیتال تاثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال، عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون توکن است که در مقایسه با سایر توکن‌ها نسبتا کم است. در حالی که تقاضا در سال‌های اخیر افزایش یافته و بیت کوین به عنصر کمیابی تبدیل شده است. یکی از عوامل افزایش قیمت بیت کوین کمیابی آن است.

پوشش رسانه ای

چندین خبرگزاری آنلاین وجود دارد که به پوشش همه تحولات ارزهای دیجیتال در کنار انجمن‌های فعال جامعه می‌پردازد. توسعه دهندگان در سراسر این پروژه‌ها از نفوذ رسانه‌ها در درک ارزش ارز دیجیتال آگاه هستند. غالباً، آن‌ها با این رسانه‌ها هماهنگ می‌شوند و تنها هدف آن‌ها این است که مردم راجع به پروژه‌هایشان هیجان زده شوند، بنابراین بیشتر شروع به خرید کوین‌های خود می‌کنند و باعث افزایش قیمت می‌شوند.

به طور کلی، رسانه‌ها یا احساسات عمومی نیز تاثیر زیادی بر قیمت‌های ارز دیجیتال دارند. اگر فضای پیرامون یک ارز دیجیتال منفی شود، بلافاصله منعکس شده و روند قیمت منفی خواهد شد. اگر پشتوانه قوی در فضای رسانه‌ای پشت یک ارز دیجیتال مشاهده شود، آن ارز دیجیتال رشد قیمت را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، جک دورسی و شرکت‌های تحت نظارت وی بیت کوین می‌خرند، بلافاصله کاربران فضای مجازی به جنب و جوش می‌افتند.

پامپینگ و دامپینگ

در رابطه بین عرضه و تقاضا، قیمت ارز دیجیتال می‌تواند تا حدی دستکاری شود. تلاش هماهنگ برای مطابقت با همه سفارشات بازopen order در یک ارز دیجیتال خاص در چندین صرافی، کمبود مصنوعی ایجاد می‌کند. وقتی بازار دستکاری می‌شود، قیمت بالا می‌رود. دارندگان بزرگ این ارزهای دیجیتال می‌توانند سود خود را بدست آورند و قیمت را کاهش دهند. اگرچه مبادلات از این روش‌ها اطلاع دارند، اما متوقف کردن آن‌ها به همین سادگی نیست زیرا عاملان می‌دانند چگونه خود را پنهان کنند.

پامپینگ

 کسانی هستند به طور مصنوعی قیمت را از روش‌های مختلف همچون تبلیغات غیرواقعی افزایش می‌دهند. ارزهای دیجیتال را کف قیمت خریداری می‌کنند و اوج قیمت به فروش می‌رسانند.

دامپینگ

 زمانی که تعداد بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال خود را به طور ناگهانی به فروش می‌رسانند، قیمت ارز دیجیتال یکدفعه افت شدیدی می‌کند، در این حالت به اصلاح دامپینگ صورت گرفته است.

طرح های مارکتینگ

برخی از تیم‌ها مشکلی در استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی با پرداخت پول به اینفلوئنسرها برای تبلیغ ارزهای دیجیتال خود ندارند. اما شایعاتی را منتشر می‌کنند و این موضوع سبب می‌شود سر زبان‌ها بیافتند. همین موضوع تنها هدف اصلی برخی از ارزهای دیجیتال برای بهتر دیده شدن است.

پشتیبانی جامعه

یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌هایی که ارز دیجیتال می‌تواند داشته باشد، یک جامعه فعال است که کاملاً با چشم‌انداز تیم کار می‌کند. وقتی جامعه از اعضای واقعی به جای ربات‌ها تشکیل می‌شود، این انجمن‌ها روابط عمومی غیررسمی و بدون مزد هستند که به طور مداوم به نفع شهرت پروژه‌ها آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

ربات‌های تجاری

با افزایش هوش مصنوعی و اتوماسیون، می‌توان از ارتش ربات‌های تجاری برای افزایش قیمت ارز دیجیتال با ایجاد تقاضای مصنوعی استفاده کرد. مثل همیشه، شما برای سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال باید ابتدا تحقیق کرده تا اطمینان حاصل کنید که به طور مصنوعی تقویت نمی‌شوند.

ماینینگ(استخراج)

عامل بزرگی که می‌تواند در قیمت ارز دیجیتال نیز نقش داشته باشد، سختی استخراج است. استخراج فرآیند اعتبارسنجی معاملات و افزودن آن‌ها به بلاک چین است. روند استخراج بیت کوین را به عنوان مثال در نظر بگیرید. در این زمان، استخراج بیت کوین بسیار دشوار است، همچنین ممکن است مانند گذشته سودآوری نداشته باشد. به این دلیل که در حال حاضر استخرهای استخراج متعددی وجود دارد که به استخراج بیت کوین باقیمانده اختصاص می‌یابد و هر چه تعداد استخراج کنندگان بیشتر باشد، این عمل برای خواهد بود، در نتیجه قیمت بالاتری برای بیت کوین به ارمغان می‌آورد.

نوآوری

توسعه دهندگان فعال که به طور مداوم ویژگی‌های جدید را ارائه می‌دهند و به طور مرتب به نقاط عطف نقشه راه شرکت خود می‌رسند، در حوزه ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر بازار فکر کند که تیم شما مانند دیگران نوآوری دارد، افراد به زودی خرید توکن‌های شما را شروع می‌کنند و قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد.

مقررات و مسائل سیاسی

مقررات کشورها می‌تواند عاملی موثری بر افزایش قیمت ارز دیجیتال شود. به عنوان مثال کشور چین تصمیم می‌گیرد از ارز دیجیتالی حمایت کند، این موضوع سبب استقبال کاربران می‌شود، چون عرضه کم است و تقاضا افزایش یافته، قیمت ارز دیجیتال رشد پیدا می‌کند. در سراسر جهان، نحوه تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال متفاوت است. در بعضی از کشورها به اندازه کافی پذیرفته شده است و قانونی محسوب می‌شود و در برخی دیگر، کاملاً ممنوع است. این بدان معنی است که وقتی کشورها نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال را می‌فهمند، می‌تواند بر تعداد معاملات تأثیر بگذارد. اگر دولت از طریق مقررات آن را بیش از حد کنترل کند، می‌تواند بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر منفی بگذارد. از طرف دیگر، اگر کشورها آن را بهتر مدیریت کنند، می‌تواند کاربران جدید را تشویق کند.

سودآوری

در بین گروه محبوب‌ترین ها، هر ارز دیجیتال یک کاربرد دارد. اگر آن‌ها هیچ هدفی نداشته باشند، به احتمال زیاد قیمت پایین‌تری دارند. به عنوان مثال، هدف بیت کوین این است که یک سیستم بدون وجه نقد نظیر به نظیر ارائه دهد و بتواند از پول دیجیتال کامل استفاده کنداتریوم به مردم اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند. اگر ارز دیجیتال کاربرد عملی نداشته باشد، احتمالاً در قیمت آن در بازار تأثیرگذار خواهد گذاشت.

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال چقدر دقیق است؟

همچون بازارهای سنتی، پیش بینی قیمت آینده بازار ارزهای دیجیتال هیچ تضمینی وجود ندارد. در طول چند سال اخیر بارها شاهد پیش بینی‌های عجیب بوده‌ایم که حتی براساس آن قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار هم می‌رسید. حتی برخی از منتقدین ارزهای دیجیتال پیش بینی می‌کردند که بیت کوین به زودی نابود می‌شود و ارزش آن به صفر خواهد رسید اما هیچوقت این اتفاق رخ نداد.

همیشه نوسانات قیمت ارز دیجیتال اتفاق بدی نیست

علی رغم اینکه قیمت ارز دیجیتال به سرعت بالا و پایین می‌رود، نباید آن را به عنوان یک عامل کاملاً منفی در نظر بگیرید. نوسانات به مردم این امکان را می‌دهد که رشد چشمگیر سرمایه خود را تجربه کنند. حتی برخی ممکن است استدلال کنند که نوسانات هیجان را به معاملات ارزهای دیجیتال منتقل می‌کند.

اگر از نگه داشتن هر ارز دیجیتال خیلی ترسیده اید، بازارهای نظیر به نظیر وجود دارد که دارای گزینه‌های زیادی برای پرداخت هستند و به شما کمک می‌کند ارزش ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنید. شما می‌توانید بیت کوین را با پول نقد خریداری کنید و اگر خیلی مطمئن نیستید آن را به عنوان سرمایه نگه دارید، می‌توانید آن را با کارت‌های هدیه یا هر گزینه پرداخت دیگر موجود معامله کنید. وقتی قیمت نوسان دارد، فقط وحشت زده نشوید و باید هدف دار و هوشمندانه عمل کنید. به همه تصمیماتی که می‌گیرید فکر کنید و مطمئن شوید با برنامه سرمایه‌گذاری که از ابتدا داشتید همسو است. سعی کنید احساسات شما بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi