وایرال ویدیو چیست و چگونه ساخته می‌شود؟
وایرال ویدیو چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

شاید کسی در بین ما نباشد که بخواهد وجود یک میل در هر انسانی را کتمان کند. میل به «دیده شدن» یا «در کانون توجه قرار گرفتن». بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که این میل، اگر در مسیر درست پیش برود، چیز بدی نیست و حتی می‌تواند باعث کشف استعدادهای فراوانی شود. عرصه‌ی اینترنت، این روزها فرصت مناسبی است که افراد مختلف بتوانند استعدادهای خودشان را برای تعداد افراد زیادی به نمایش بگذارند.

یکی از راه‌های دیده شدن در سطح جامعه، تولید ویدیوهایی است که در سطح اینترنت بازخوردهای زیادی داشته باشد و توسط کاربران زیادی دیده شود. هر چه همه گیر بودن یک ویدیو یا عکس یا … بیشتر باشد، مسیر تبدیل شدن به یک چهره شناخته شده را کوتاهتر می‌کند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که لزوما ساخت یک ویدیو که در سطح اینترنت بازدید بالایی داشته باشد، ممکن است همیشه بخاطر شهرت نباشد بلکه می‌تواند دلایل متعدد دیگری هم داشته باشد. به این دست ویدیو ها وایرال ویدیو می‌گویند.

بعنوان مثال یک شرکت معتبر یک ویدیو تبلیغاتی می‌سازد و برایش مهم است که این ویدیو تبلیغاتی بسیار دیده شود تا در زمینه اقتصادی و بیشتر شدن فروش به این شرکت کمک کند. این روزها که رقابت برای ساختن ویدیوهای پر بازدید در سطح اینترنت حسابی داغ شده‌است، قصد داریم در قالب این مقاله توضیح دهیم که جه ویدیویی همه گیر(وایرال) خواهد شد و برای ساخت یک وایرال ویدیو Viral Video به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم.

وایرال ویدیو چیست؟

یک ویدیو وایرال یا بعبارت دیگر وایرال ویدیو، ویدئویی است که از طریق یک فرآیند ویروسی دست به دست می‌شود. کلمه Viral به معنی«ویروسی» است. در توضیح بیشتر در رابطه با فرآیند ویروسی باید بگوییم که گاهی برخی از ویدیو ها بسیار همه‌گیر می‌شوند و تقریبا قشر زیادی از جامعه یک ویدیو خاص را می‌بینند و معمولاً از طریق وب سایت‌های اشتراک ویدیو مانند  YouTube یا شبکه های‌اجتماعی و… کار اشتراک‌گذاری ادامه پیدا می‌کند.

به احتمال زیاد برای شما پیش آمده‌ است که ویدیویی را که یکی از دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام برای شما ارسال باشد را ببینید و با آن ارتباط برقرار کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید که شما هم برای دیگر دوستان‌تان بفرستید. به احتمال زیاد این فرآیند برای کسی که ویدیو را برای شما ارسال کرده نیز رخ داده است و به همین طریق برای کسانی که شما برایشان ارسال می‌کنید نیز اتفاق می‌افتد. درحقیقت می‌توان گفت که شما در مقام حلقه اتصال زنجیره احساسی افرادی قرار گرفته‌اید که با انتشار ویدیویی ارزشمند برای نزدیکانشان ارزش خلق می‌کنند. حال این ارزش ممکن است دلیلی برای ایجاد شادی و خنده باشد، نکته آموزشی جذابی باشد و یا حتی اندوه از یک روایت ویدیویی تاثیر گذار با پیام و مضامین اخلاقی.

تداوم این فرآیند باعث می‌شود که طی مدت زمان اندکی، مخاطبان پیام به شکل تصاعدی افزایش پیدا ‌یافته و به وجود آورنده ویدیو و یا منتشر کننده اول ویدیو که مخاطبان دست اولش، شاید چند نفر بیشتر نبوده‌اند، با این صحنه مواجه شود که در زمان بسیار کوتاه، پیامش به ده‌ها هزار، صدها هزار و بلکه میلیون‌ها نفر منتقل شده است.

در اینجا میتوانیم بگوییم که یک اتفاق مهم رخ داده است. شما کمک کرده‌اید که تولیدکننده محتوای ویدیویی، به مخاطبانی دسترسی پیدا کند که به صورت مستقیم، هرگز به آن ها دسترسی پیدا نمی‌کرده است. این وضعیت، بسیار شبیه انتقال ویروس در علم پزشکی است که در آن یک یا چند نفر به یک ویروس مبتلا می‌شوند و در تعامل با دیگران، این ویروس را به آنها نیز منتقل می‌کنند. به همین علت، به محتواهای ویدیویی که به سرعت دست‌به‌دست می‌شوند و در اختیار همه قرار می‌گیرند، «وایرال ویدیو» یا «ویدیو ویروسی» گفته می‌شود.

تاریخچه وایرال ویدیو چگونه است؟

جالب است بدانید که قبل از پیدایش سایتهای اشتراک ویدیو مثل یوتیوب یا حتی پیش از همه گیر شدن اینترنت، باز هم ویدیوهایی بودند که وایرال یا اصطلاحا همه‌گیر می‌شدند. گاهی دهان به دهان در مورد یک فیلم صحبت می‌شد یا روی کاست‌های VHS دست به دست می‌شدند یا حتی برخی از فیلمها در جشنواره‌های گوناگون آنقدر مورد توجه و صحبت قرار می‌گرفتند که ناخودآگاه قشر زیادی از جامعه ممکن بود در مورد یک اثر هنری بخصوص صحبت کنند.

رفته رفته با بیشتر شدن استفاده اینترنت، برخی از ویدیوها به سمت وایرال شدن، پیش رفتند. ویدئوهای ویروسی به صورت GIF های متحرک، به اندازه کافی کوچک و کم حجم بودند تا برای بارگذاری در وب سایت‌ها از طریق دسترسی اینترنت یا از طریق ایمیل به عنوان پیوست در اوایل دهه 1990، مشکلی وجود نداشته باشد و شروع به کار کنند. ویدئوها همچنین در تابلوهای پیام، سایت‌های اشتراک فایل P2P و حتی در قالب پوشش خبری از شبکه های خبری اصلی در تلویزیون پخش می‌شدند.

بعنوان مثال در سال 1995 یک ویدیو با عنوان«The Spirit of Christmas» بر روی اینترنت قرار گرفت و نسبت به آن موقع، بسیار خوب دیده شد.جالب است بدانید که این ویدیو از روی یک نوار VHS بر روی اینترنت پیاده سازی شده بود.

دلیل اهمیت وایرال ویدیو ها(ویدیوهای وایرال) چیست؟

حالا که با مفهوم وایرال ویدیو آشنا شده ایم، ناگفته پیدا است که چرا تولید چنین ویدیوهایی می‌تواند با اهمیت باشد. تولید و ساخت یک ویدیو با قابلیت همه‌گیری بالا، می‌تواند کمک قابل توجهی به سازندگانش کند تا هر چه بهتر و بیشتر دیده شوند. حالا بسته به ماهیت محتوای وایرال شده، می‌توان بررسی کرد همه‌گیر شدن یک ویدیو، چه دستاوردهایی برای افراد گوناگون می‌تواند داشته باشد. مثلا اگر یک ویدیو حاوی تبلیغ یک برند یا یک شرکت یا یک کسب و کار خاص باشد، بعد از وایرال شدن آن، صاحبان آن کسب و کارها می‌توانند خوشحال باشند که حرفه‌شان بیش از پیش به مخاطبین معرفی شده است.

ویروسی شدن مطالب و ویدیو های شما باعث می‌شود به رایگان(یا با هزینه بسیار کم) برای شما تبلیغات بزرگی توسط افرادی اتفاق بیافتد که شما حتی آنها را نمی‌شناسید و با این کار برای مدت زیادی ممکن است ترافیک زیادی را به سمت خود بیاورید.

شرکت‌های تجاری کوچک و بزرگ و برندهای مختلف با ساخت ویدیو‌های کوتاه و بلند به معرفی کسب و کار خود و ارزش های آن در قالب این نوع از ویدیوها می‌پردازند و با استفاده از موضوعاتی همچون سرگرمی، خلاقیت و جذابیت این ویدیوها را به یک ویدیوی ویروسی یا همان وایرال ویدیو تبدیل می‌کنند که در دل خود پیام برند را نیز جای داده‌اند و به سرعت میان مخاطبین ویدیو پخش می‌کنند.

چگونه وایرال ویدیو تولید کنیم(بسازیم)؟

آیا هر ویدئویی می‌تواند ویروسی شود ؟ پاسخ روشن به این پرسش این است: خیر! حتما برای شما هم دور از ذهن نیست که این چنین توقعی که هر ویدیویی قابلیت وایرال شدن(همه گیر) را دارد، بی‌پایه و اساس خواهد بود.

اینکه ویدیو شما وایرال شود، به کیفیت کار خودتان بستگی دارد و هر چقدر استاندارد های لازم را بیشتر رعایت کرده باشید، شما در میان کاربران خود بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرید و هر روز کاربران بیشتری شما را دنبال خواهند کرد و در نتیجه ویدیوهای بیشتری را می‌توانید Trend کنید.

حالا به سراغ مواردی می‌رویم که برای وایرال شدن یک ویدیو، اگر مورد توجه سازندگان و تولید کنندگان ویدیوها قرار بگیرند، می‌توانند بسیار راهگشا باشند:

محتوای ویدیو

نحوه ارائه محتوا در فیلم اهمیت ویژه‌ای دارد. مردم در جستجوهای اینترنتی خود به منابع ویدیویی مختلفی دسترسی دارند و سعی می‌کنند که بهترین محتوا را انتخاب کنند.هدف شما باید ساخت ویدیویی فوق العاده باشد که بیننده را وادار به توقف، تماشا و درگیری با محتوا کند. اگر ویدیو شما بتواند احساس مثبتی را نسبت به برندتان ایجاد کند، شما در مسیر درستی گام برداشته‌اید و از تولید وایرال ویدیو به نتیجه مورد نظرتان خواهید رسید.

نکته مهمی هم که در رابطه با نوع محتوای تولید شده برای وایرال شدن وجود دارد این است که متر و معیار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، اما بصورت معمول ویدیو های طنز، هیجانی، آموزشی، دوربین مخفی، سفر و … موضوعات و محتواهایی هستند که به تجربه ثابت شده که راه آسان تری برای همه‌گیر شدن، دارند.

برتری کیفیت محتوا بر کیفیت تولید ویدیو

افراد با تجربه در زمینه تولید ویدیوی ویروسی، بر اساس تجربه‌شان بر این باورند که کیفیت محتوای یک ویدیو برای وایرال شدن از کیفیت تولید آن مهم‌تر است. برای همه‌گیر شدن یک ویدیو، کیفیت تولید و جنبه‌های فنی باید رعایت شود، اما نیازی نیست که در کلاس جهانی انجام گیرد.

البته باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که کیفیت تولید بهتر به اعتماد بیشتر مخاطبان کمک می‌کند. اما گاهی می‌توان نبود کیفیت را با محتوای بهتر جایگزین کرد. بنابراین کسانی که از وایرال شدن یک ویدیو به دنبال تبلیغات ویدیویی هستند، اگر امکان تولید فیلم با کیفیت را ندارند، باید تلاش کنند که محتوای ارائه شده در قالب فیلم، بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

زمان انتشار یک ویدیو

در این مقاله در مورد همه‌گیر شدن یک ویدیو در پهنه اینترنت صحبت میکنیم پس باید در نظر داشته باشیم که با توجه به حجم دسترسی به اینترنت در مقاطع زمانی گوناگون، زمان انتشار یک ویدیو در وایرال شدن آن بسیار نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

اینکه شما در چه مقطع زمانی و با چه موضوعی یک ویدیو را بر روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گوناگون منتشر می‌کنید. فرض کنید یک ویدیو که مربوط به حاشیه‌ای از زندگی یک فرد مشهور است، در زمان اکران یک فیلم از همین فرد بر روی پرده سینماها، با چه سرعتی می‌تواند دست به دست شده و به یک ویدیوی ویروسی تبدیل شود.

محبوب و همه گیر بودن موضوع ویدیو

 این موضوع بسیار مهم و در عین حال شاید بدیهی بنظر می‌رسد که وقتی یک ویدیو در مورد موضوعی باشد که افراد گسترده‌ای در جامعه چه افراد مشهور و چه غیر مشهور، عطش دانستن در مورد آن را دارند یا در مقطعی بسیار به آن اهمیت می‌دهند، برای همه‌گیر شدن چنین ویدیویی که موضوع پر مخاطب و پر کششی دارد، کار زیاد سختی در پیش نخواهد بود.

خلاقیت و نوآوری در ویدیو

گاهی برخی از ویدیوها، بقدر خلاقانه و مبتکرانه هستند که بیننده بعد از تماشای آن، از خود سوال میکند «این ویدیو چه بود که من دیدم؟». جالب است بدانید که برخی از ویدیوها همه‌گیر می‌شوند زیرا افراد با یک بار دیدن آنها، متوجه اصل ماجرا نمی‌شوند و مجبور هستند که چند بار تماشایش کنند.

حتی گاهی کار بیشتر پیش میرود و مجبور می‌شوند برای درک درست یک ویدیو، آن را برای افراد زیادی بفرستند تا نظر آنها را نیز جویا شوند. بنابراین در این شرایط، خلاقانه بودن یک ویدیو سبب می‌شود که مخاطبین ناخودآگاه به همه‌گیری هر چه بیشتر آن کمک کنند.

عادتهای اشتراک اینترنت

گاهی اوقات ، یک ویدیو ویروسی به دلیل پخش عادات مشترک گذشته که قبلاً وجود داشته است، محبوب می‌شود. به عنوان مثال ، مردم حیوانات را دوست دارند. مردم از گذشته، عاشق به اشتراک گذاشتن فیلم‌های خنده‌دار یا زیبا از حیوانات در اینترنت هستند. حیوانات خانگی منابع ساده برای تصاویر کمدی و بامزه هستند و از آنجا که عده‌ای از مردم صاحبان حیوانات خانگی هستند، این موضوع با انتظاراتشان همخوانی دارد و باعث می‌شود که افراد علاقمند به حیوانات خانگی، این قبیل ویدیوها را مدام دست به دست کنند.

احساسات را باید برانگیزاند

یک ویدیو برای تبدیل شدن به یک وایرال ویدیو، باید بتواند به وسیله‌ی محتوایی که داخلش است، احساسات مخاطبان را برانگیزاند تا بسیاری از این مخاطبان، بعد از اینکه احساس جالبی را درون خودشان داشتند، تمایل پیدا کنند تا این احساس را با دیگران به اشتراک بگذارند. اینجا است که مسیر همه‌گیر شدن ویدیو مد نظر ما، آغاز شده است.

بهینه سازی ویدیوها برای سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف

به عنوان مثال، گاهی اوقات ما در جریان وایرال کردن یک ویدیو به فیلم‌های بدون صدا نیاز داریم. در برخی موارد دیگر لازم است که از زیر نویس یا متن بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. زمانی که قصد داریم بیننده تمرکز کاملی بر روی ویدیو داشته باشند، لازم است که هم صدا و هم تصویر از کیفیت خوبی برخوردار باشند. پس ما باید در آنالیزهای خود مشخص کنیم که مشتریان از طریق چه ابزارهایی فیلم‌های ما را می‌بینند و فیلم مورد نظر را با توجه به این آنالیزها بهینه سازی کنیم. هر چه بهینه سازی بهتر صورت گیرد، به هدف خود که همان ویروسی شدن یک ویدیو است، نزدیک‌تر می‌شویم.

تعداد بینندگان

در صورتی که تعداد بینندگان یک ویدئو خصوصا در یک بازه زمانی کوتاه بسیار زیاد باشد، شانس تبدیل شدن آن به وایرال ویدئو بیشتر است.  نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که چه تعداد بازدید لازم است تا بتوان یک ویدئو را وایرال نامید اما می‌توان گفت که به دلیل افزایش تعداد بینندگان ویدئو از طریق اینترنت این عدد در سال‌های گذشته افزایش یافته است. در سال‌های گذشته برخی کارشناسان بیش از یک میلیون بازدید را شرط وایرال بودن یک ویدئو می‌دانستند اما امروز کارشناسان عدد پنج میلیون را مطرح کرده‌اند.

مورد تقلید قرار گرفتن ویدیو

میزان تقلیدی که از یک ویدئو می‌شود ابزار سنجش خوبی برای وایرال بودن آن است. هر چقدر مردم آن ویدئو را تغییر دهند، ادای آنرا در بیاورند و بر اساس آن ویدئوهای دیگر تولید کنند نشان دهنده شهرت ویدئوی اصلی است.

طول عمر ویدیو

برخی ویدئوها علی‌رغم بازدید زیاد، خیلی زود از حافظه مردم پاک شده و فراموش می‌شوند. اما هر چقدر که دوره شکوفایی و دست به دست شدن ویدئو طولانی‌تر باشد می‌توان اطمینان بیشتری حاصل کرد که مشخصه وایرال بودن را دارد.

هم عنوان کوتاهی داشته باشد هم خودش کوتاه باشد

شاید در توضیح این خاصیت بتوانیم این چنین هم بگوییم که یک ویدیو اگر مفید و مختصر باشد، احتمال وایرال شدن‌ش بیشتر خواهد بود. ویدیوهای بلند، معمولا در همه‌گیر شدن، توفیق چندانی کسب نمی‌کنند.

بیان شدن در قالب یک داستان

 معمولا ویدیوهایی که در قالب یک داستان روایت می‌شوند، توجهات بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند. این موضوع بدیهی بنظر می‌رسد، چرا که مخاطبان وقتی داستان یک شخصیت یا موجود یا هر پدیده‌ای را بدانند بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و برای‌شان جذابیت بیشتری دارد که سرنوشت آن فرد یا پدیده را دنبال کنند.

نکته مهم در مورد وایرال ویدیوهای تجاری

موضوع این است که ویدیوهای ویروسی معمولا به‌صورت مستقیم به فروش ختم نمی‌شوند، پس نباید سعی کرد که در ساخت این قبیل ویدیوها(ویدیوهای ویروسی) تمرکز را بر فروش قرار داد، بلکه باید تلاش کرد تا چیز جدیدی برای مخاطبین داشته باشیم و آنها را سرگرم کنیم.در ساخت یک ویدیوی ویروسی باید سعی کنید کمترین زمان را برای تبلیغات، بازاریابی و برندینگ در نظر بگیرید، چرا که برای شما باید اولویت در انتشار زیاد و توزیع ویروسی آن باشد و نه فروش! در واقع یک ویدیوی ویروسی زمانی می‌تواند موفق باشد که ترکیب کاملی از نبوغ و خلاقیت در ایده و نحوه درگیر کردن احساسات مخاطبان و انتقال پیام برند به صورت غیرمستقیم باشد.

البته قرار نیست همه‌ی کسانی که به ویروسی شدن ویدیو کمک می‌کنند، آن را پسندیده باشند. گاهی اوقات، منتقدی که یک محتوای ویدیویی را نقد می‌کند و از آن ایراد می‌گیرد، خود به ابزاری برای انتشار بیشتر ویدیو و گسترش جامعه‌ی مخاطبان آن تبدیل می‌شود اتفاقی که در اینستاگرام به طور پی در پی و مداوم شاهد آن هستیم.

همین حالا وایرال ویدیو های خود را بسازید

در این مقاله سعی کردیم که مفهوم«ویدیوهای ویروسی»یا«ویدیوهای همه‌گیر»را شرح دهیم و ضمن بیان اینکه چه کاربردهایی میتوان برای این قبیل ویدیوها متصور بود، به این موضوع نیز پرداخته‌ایم که با رعایت چه نکاتی میتوان ویدیوهای وایرال تولید کرد و از منافع آنها بهره‌مند شد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi