هاتجر چیست؟
هاتجر چیست؟

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت همچون هاتجر و گوگل آنالیتیکس برای روشن کردن مسیر موفقیت کسب و کارمان طراحی شده اند. کافی است رفتار بازدیدکنندگان را زیر نظر بگیریم و متوجه شویم آن‌ها از ما چه می‌خواهند و به دنبال چه مواردی هستند. در این مقاله ابزاری به نام هاتجر را معرفی کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توان رفتار بازدیدکنندگان را مشاهده کرد، لطفا تا پایان همراه ما باشید.

اگر به فیلم‌هایی با محوریت موضوعات جنایی و کاراگاهی توجه کرده باشید، در سراسر فیلم جناب کارآگاه سعی دارد مدارکی را جمع آوری کند تا براساس آن رفتار متهم را در ذهن خود تجسم کند. در دنیای امروز نیز ما همین کار را باید با کاربران خود انجام دهیم. به طور کلی، رمز موفقیت کسب و کارهای آنلاین درک این موضوع است که کاربران از ما چه می‌خواهند. در گذشته می‌توانستیم با انجام کارهایی همچون مصاحبه به خواسته کاربران دسترسی پیدا کنیم. اما اکنون کار چندان آسان نیست. در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی سبب شده که بررسی رفتار کاربران امکان‌پذیر باشد. جایی که ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس یا هاتجر به ما کمک می‌کنند. هاتجر یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل است و در این مقاله قصد داریم به معرفی و اهمیت این ابزار بپردازیم.

هاتجر چیست؟

هاتجر (Hotjar) ابزاری است که خود را «همه کاره» می‌نامد زیرا شامل تجزیه و تحلیل و جمع آوری بازخورد کاربران می‌شود. این ابزار با هدف کمک به شما در درک آنچه بازدید کنندگان در وب سایت شما انجام می‌دهند، به وجود آمده است. نکته قابل توجه درباره Hotjar این است که در یک پلتفرم واحد مجموعه‌ای از ویژگی‌های اساسی و تحلیلی را با ابزار بازخورد کاربر ترکیب می‌کند.

قبل از Hotjar، ما برای دسترسی به این ترکیب فوق العاده، به ویژگی‌ها پلتفرم‌های مختلفی نیاز داشتیم که هرکدام هزینه و پیچیدگی مجموعه ابزار بهینه‌سازی را برای شما افزایش می‌دادندHotjar تجزیه و تحلیل‌های مختلف، CRO و ویژگی‌های بازخورد کاربر را در یک پلتفرم واحد (و با قیمت نسبتاً مناسب) گرد هم می‌آورد.

 Hotjar یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل است که برای کمک به بازاریابان در درک بهتر کاربران خود طراحی شده است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است و به اولین مشتری خود را تا سال ۲۰۱۵ دست پیدا نکرد. در واقع، رشد سریع    Hotjar در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این ابزار چقدر محبوب شده است.

اصولا کسب تجربه و استفاده از تست کردن برای بهبود و توسعه کسب و کار بسیار مهم است. در این مسیر، هاتجر با استفاده از ویژگی‌های خود به ما کمک می‌کند. در ادامه به برخی از کارها اشاره می‌کنیم که می‌توان پس از رفتار بازدیدکنندگان انجام دهیم. پس از انجام این کارها سایت و کسب و کارمان بهبود می‌یابد.

  1. حذف یا بازنگری در محتوای نادیده گرفته شده است.

  2. دیدن اینکه چه نوع استراتژی بهترین نتیجه را می‌دهد

  3. دانستن اینکه CTA‌ها توجهی را به خود جلب می‌کنند.

  4. بررسی کردن نظرات بازخورد مورد انتظار در مورد سوالات متداول.

  5. بررسی این موضوع که چه محتوایی بهترین عملکرد را به نمایش می‌گذارد.

چرا باید از هاتجر استفاده کنیم؟

حالا که متوجه شدیم اصلا هاتجر چیست، وقت آن رسیده ببینیم اصلا هاتجر به چه دردی می‌خورد؟ پاسخ این سوال در مرحله اول به طور خلاصه بیان می‌کنیم و بعد هر کدام از ویژگی‌ها را به طور مفصل شرح می‌دهیم. این توضیحات مختصر به شما ایده می‌دهد که Hotjar چه پیشنهادی دارد اما بیایید در ادامه به جزئیات بیشتری برای هر یک از این ویژگی‌ها بپردازیم. هاتجر یکی از ابزارهای پرطرفدار و مفیدی است که تمام موارد زیر را به همراه دارد.

  • نقشه‌های حرارتی (Heat maps) : شما قادر خواهید بود که ببینید کاربران شما کجا می‌روند و کجا کلیک می‌کنند.

  • ثبت بازدیدکنندگان: ضبط ویدیویی حرکات کاربران یا به عبارت دیگر، می‌توانید دقیقاً مشاهده کنید که آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

  • قیف‌های تبدیل: به شما می‌گوید که کاربران قیف فروش شما را در کدام قسمت ترک می‌کنند.

  • تجزیه و تحلیل فرم: نحوه تعامل کاربران با فرم‌های شما را برای کاهش خطاها نشان می‌دهد.

  • نظرسنجی‌ها: به شما امکان می‌دهد از کاربران بپرسید که چرا اقدام خاصی را انجام داده‌اند (یا انجام نداده اند).

  • بازخورد: به کاربران اجازه می‌دهد تا نظرات خود را در وب سایت یا برنامه شما بگذارند و به شما بگویند چه چیزی را دوست دارند، از چه چیزی متنفرند یا چه چیزی

  • باعث بی‌تفاوتی آن‌ها می‌شود.

  • بررسی‌ها: با استفاده از فرم‌هایی به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کنید که از بازدیدکنندگان نظر می‌گیرند.

  • استخدام آزمون دهندگان: شرکت کنندگان را برای شرکت در آزمون‌ها انتخاب کنید.

نقشه‌های حرارتی

نقشه‌های حرارتی (Heatmaps) تجسم فعالیت بازدید کننده در وب سایت شما است. اولین نوع نقشه گرمایی هاتجر نقشه گرمایی کلیکی است. نقشه‌های حرارتی براساس رفتار کاربران عمل می‌کنند. ابزارهای گوناگونی این رفتار را نشان می‌دهند اما هاتجر دو ویژگی دارد که با استفاده از آن‌ها رقبا را پشت سر گذاشته است. هاتجر حرکت‌های موس و کلیک کاربران را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر مسیر حرکت، می‌توانید تعداد دفعات کلیک کاربران را نیز مشاهده کنید.

نقشه‌های حرارتی Hotjar نحوه مرور بازدیدکنندگان و مکان توقف آن‌ها در وب سایت شما را ردیابی می‌کند. Hotjar این موضوع را با ردیابی حرکات موس در صفحات شما درک می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که افراد بیشتر در بخش بلاگ ماندگار هستند. اگر می‌خواهید قیمت‌گذاری خود را بهینه کنید، این ویژگی بسیار مفید است.

ثبت بازدیدکنندگان

تا حالا شده علاقه‌مند باشید لحظه‌ای جای کاربران خود قرار بگیرید و از نگاه آن‌ها سایت و کسب و کار خودتان را ببینید؟ هاتجر این ایده را عملی کرده است. ثبت بازدیدکنندگان، وب سایت شما را از نگاه بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند سایت خود را بهبود ببخشید و هر مشکلی را قبل از اینکه بتوانند بر نرخ تبدیل شما تأثیر بگذارند، شناسایی کنید. به عنوان مثال، تعدادی از بادیدکنندگان دنبال اطلاعات خاصی از سایت شما می‌گردند، اگر به طور مناسب دسترسی نداشته باشند، در آینده مشکل‌زا خواهد شد.

هاتجر یکی از اولین ابزارهای تجزیه و تحلیل بود که ثبت بازدیدکنندگان را ارائه داده است. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید رفتار کاربران دقیقا مشاهده کنید. دیگر ابزارها چنین ویژگی را به خدمات خود اضافه کرده‌اند اما همچنان پرچم هاتجر بالاست. با ثبت رفتار کاربران می‌توانید دقیقاً نحوه تعامل آن‌ها با عناصر کسب و کار شما را مشاهده کنید. از نحوه حرکت کاربران، مکان حرکت موس گرفته تا لمس صفحات تلفن همراه و غیره قابل مشاهده است. شما قادر خواهید بود که تجربه کاربری وب سایت خود را از دیدگاه آن‌ها مشاهده کرده و درک بهتری از مشکلاتی خواهید داشت که سر راه آن‌ها قرار دارد و مانع فروش می‌شوند.

قیف‌های تبدیل

قیف‌های تبدیل ویژگی اساسی هستند زیرا به ما اجازه می‌دهد تا ببینیم در کدام قسمت فرآیند تبدیل کاربران متوقف می‌شوند. در کسب و کار آنلاین، این قیف می‌تواند هم سبد خرید و هم فرم جمع آوری سرنخ باشد Hotjar به شما داده مناسب برای شروع تحقیقات می‌دهد اما ابزاری نیست که عملکرد پیشرفته‌ای را از این لحاظ ارائه دهد. انتظار برای Hotjar برای همگام شدن با رویدادها و اهداف گوگل انالیتیکس خیلی واقع بینانه نیست. برعکس، Hotjar یک نمای کلی از مکان لغو اشتراک کاربران ارائه می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید آنچه را ببینید که باید تجزیه و تحلیل کنید.

تجزیه و تحلیل فرم

تجزیه و تحلیل فرم هاتجر چندان تخصصی نیست اما وجود این ویژگی بسیار مفید می‌باشد. هاتجر ۹ معیار اندازه گیری برای نظارت بر عملکرد فرم را دنبال می‌کند. گزارش‌های Hotjar نیز به طور خاص شهودی نیستند. به عنوان مثال به شما امکان تقسیم داده‌ها بر اساس محدوده تاریخ یا دیدن روندها بر اساس هفته و ماه را نمی‌دهند. مانند گزارش‌های قیف تبدیل Hotjar، تجزیه و تحلیل فرم آن‌ها می‌تواند به شما یک مرور کلی بدهد. اما برای کمک به شما در شناسایی علت مشکلات و رفع آن‌ها در اسرع وقت کافی نیست. شما همیشه به یک ابزار دوم احتیاج خواهید داشت که با استفاده از آن بتوانید مشکلاتی را تجزیه و تحلیل کنید که عمیقاً شناسایی می‌کنید.

نظرسنجی‌ها

همانطور که در قسمت‌های قبل ذکر شد، قدرت Hotjar در این است که تجزیه و تحلیل را با مجموعه بازخورد کاربران ترکیب می‌کند. در این ترکیب است که Hotjar با سایر پلتفرم‌ها تفاوت دارد. در این مرحله، شما نظرسنجی دارید که به شما امکان می‌دهد از کاربران بپرسید چرا برخی اقدامات را انجام می‌دهند یا انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال، اگر کاربری دکمه خرید را فشار نمی‌دهد یا در خبرنامه ما عضو نمی‌شود، می‌توانید مستقیماً از او سوال کنید که چرا این کار را نکرده است. به همین ترتیب، اگر کسی فرم شما را پر نکرد، می‌توانید از او سوال کنید که مشکل چیست، مسئله‌ای که می‌تواند بسیار مفید باشد.

بازخورد

در این مرحله، احتمالاً می‌توانید دریابید، Hotjar چقدر در ارائه اطلاعات صاحبان کسب و کار آنلاین مهارت دارد که لازم است درباره مشتریان خود بدانند. بازخورد دیداری Hotjar یک ویژگی مربوط به تست A / B است. اما به جای نظارت غیر فعال بر معیارها، در واقع می‌توانید از بازدیدکنندگان خود بپرسید که در مورد صفحات یا عناصر صفحه شما چه نظری دارند. این ویژگی یک تب یا ابزارک در کسب و کار شما اضافه می‌کند، جایی که کاربران می‌توانند برای ارسال نظر کلیک کنند. اگر واقعاً با مشکلی روبرو شوند و حتی از دست دادن مشتری‌های احتمالی رخ دهد، این راهی برای خروج به شما از بحران به وجود آمده است.

بررسی‌ها

نظرسنجی‌ها بخش مهمی در دریافت بازخورد از کاربران واقعی است اما درخواست از مردم برای ارائه نظر خود یک چالش واقعی به حساب می‌آید. استفاده از دعوت نامه هاتجر به همان آسانی است که انتظار دارید اما هیچ چیز جدیدی در طراحی آن‌ها وجود ندارد. با این حال، بهترین نکته در مورد Hotjar این است که می‌توانید با استفاده از توابع آنالیز عملکرد درخواست‌های خود را ردیابی کنید و ببینید که کاربران چگونه به آن‌ها پاسخ می‌دهند. این موضوع به شما خواهد گفت که مثلاً آیا افراد در خارج شدن از پاپ آپ دستگاه تلفن همراه خود با مشکل روبرو هستند یا افراد قبل از تکمیل نظرسنجی منصرف می‌شوند.

استخدام آزمون دهندگان

همچنین می‌توانید از Hotjar برای جذب کاربران برای شرکت در آزمون‌های نیز استفاده کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا در کسب و کار خود یک ابزارک از افراد برای شرکت در آن اضافه کنید. کاربران فقط باید برخی از داده‌های اساسی را برای ثبت نام پر کنند و همچنین در صورت‌عدم علاقه می‌توانند ویجت را به حداقل برسانند.

چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟

همانطور که مطالعه کردید، ویژگی‌های فوق العاده‌ای هاتجر دارد. اما شما برای استفاده واقعی از Hotjar به یک زیرساخت کامل احتیاج خواهید داشت، مخصوصاً اگر تازه کسب و کار آنلاین خود را شروع کرده اید. اجازه دهید در ادامه مراحل اصلی را برای بهبود نرخ تبدیل خود با Hotjar طی کنیم.

یک وب سایت و یک کانال فروش ایجاد کنید

در مرحله اول، شما به یک وب سایت و یک قیف فروش نیاز خواهید داشت. ما نمی‌گوییم یک قیف فروش غیررسمی را انتخاب کنید. به عنوان مثال «حدس می‌زنم بازدیدکنندگان از گوگل می‌آیند و روی صفحه اصلی من و سپس صفحه قیمت‌گذاری کلیک می‌کنند» و این موضوع به ندرت جواب می‌دهد. شما به یک سیستم و استراتژی مناسب نیاز دارید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک الگوی را انتخاب کنید یا صفحه و قیف خود را از ابتدا تنظیم کنید. اکنون شما برای خود یک قیف دارید و می‌توانید به Hotjar متصل شوید.

سایت خود را به هاتجر وصل کنید

هاتجر توسط کد وارد شده در سایت شما به بررسی اطلاعات مورد نیاز می‌پردازد. این کد را می‌توانید از سایت هاتجر دریافت کنید. اضافه شدن کد به سایت شما از طریق تگ منیجر یا وارد کردن به صورت دستی امکان‌پذیر است. راحت‌ترین راه استفاده از تگ منیجر می‌باشد. برای ورود به سایت هاتجر باید عضو باشید یا ثبت نام کنید.

سایت خود را بهینه‌سازی کنید

هنگامی که رفتار مشتری را ارزیابی کردید، وقت آن است که بهینه‌سازی و تغییرات ایجاد کنید. این نظرسنجی‌ها یا سایر عوامل راهنمای مسیر حرکت شما است. ما توصیه می‌کنیم همیشه هر بار یک چیز را آزمایش کنید. به همین ترتیب، سعی کنید قبل از ایجاد تغییرات، هرچه می‌توانید اطلاعات کسب کنید.

آیا هاتجر ایران را تحریم کرده است؟

اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، هزینه هاتجر است. هاتجر سه پلن ارائه کرده که هر کدام مزیت‌های خود را داراست. طرح هاتجر رایگان (basic)، اگر روزانه بیش از ۲۰۰۰ بازدید ندارید، برنامه رایگان Hotjar یک گزینه عالی است. اساسا برای کسانی مناسب است که کار خود را تازه شروع کرده اند. البته این طرح مناسب ایران می‌باشد و نیاز نیست نگران مشکلات مربوط به خرید اشتراک باشیم. با این حال، محدودیت‌های گزارش دهی وجود دارد و در ادامه قابل مشاهده است.

  • حداکثر 300 ویدیو ضبط شده

  • نقشه حرارتی

  • قیف

  • نظرسنجی

  • فرم

طرح دوم، هاتجر پلاس مخصوص سایت‌هایی است که بیش از ده هزار بازدید در روز تجربه می‌کنند و امکانات نامحدودی ارائه می‌دهد. طرح سوم یا همان بیزنس پلن، علاوه بر ارائه خدمات نامحدود، مناسب سایت‌هایی است که چیزی در حدود حداکثر دو میلیون بازدید در روز دارند. به عبارت دیگر، دو طرح اول پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

داغ‌ترین نقطه وب سایت خود را کشف کنید

همانطور که مشاهده کردید، برجسته‌ترین ویژگی هاتجر ضبط ویدیو حرکات بازدیدکنندگان است. مشاهده حرکات آن‌ها به ما نشان می‌دهد چه کار می‌کنند و از چه چیزی استفاده نمی‌کنند. اگر قصد دارید از رقبای خود سبقت بگیرید، تعامل با کاربران حرف اول را می‌زند. هاتجر ابزاری است که به شما کمک می‌کند به موفقیت دست پیدا کنید. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi