گوگل دیسکاور چیست؟
گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل عصر جدیدی آغاز کرده که براساس آن از سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش چشمگیر ترافیک وب سایت‌ها در تلفن همراه هستیم. ترافیک بدون جستجو، تعجب نکنید، این موضوع واقعیت دارد. گوگل دیسکاور ابزاری است که به کاربران امکان می‌دهد بدون جستجو موضوعات مورد علاقه خود را مشاهده کنند. در این مقاله به شرح این ماجرا و گوگل دیسکاور خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید گوگل خدمات مختلفی ارائه می‌دهد که براساس آن کسب و کارها برند خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارند. از گوگل ادز گرفته تا گوگل ادموب، همه این سرویس‌ها می‌توانند به کسب درآمد شما کمک کنند. اما شاید برایتان جالب باشد که گوگل یک خدمت جدید نیز در چند سال اخیرا ارائه داده است، این خدمت به سئو سایت شما کمک می‌کند. به عبارت دیگر، نیازی نیست هزینه‌ای صرف تبلیغات کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری به سمت سایت‌تان بفرستید. این خدمت گوگل دیسکاور نام دارد که راهی متفاوت برای جستجو به کاربران ارائه می‌دهد. طرز کارکرد آن متفاوت است و محتوایی متناسب با علایق مخاطبان مهیا می‌کند.

گوگل دیسکاور چیست؟

از دیدگاه کاربران، گوگل دیسکاور(Google Discover) یک فید است که توسط گوگل در دستگاه‌های تلفن همراه برای ارائه مقالات و فیلم‌ها تنظیم می‌شود. گوگل محتوا را از طریق جستجوها و استوری‌های مرتبط شخصی‌سازی می‌کند. بیشتر کاربران می‌توانند آنچه را که در فید دیسکاور خود مشاهده می‌کنند با دنبال کردن موضوعات خاص سفارشی‌سازی کنند. نتایج در دیسکاور به طور منظم بر اساس تغییر در علایق کاربر یا محتوای تازه منتشر شده تغییر می‌کند. از دیدگاه سازنده محتوا، گوگل دیسکاور می‌تواند محرک قدرتمندی برای بازدید از یک وب سایت باشد.

به طور کلی دیسکاور به شما امکان می‌دهد محتوایی را کشف کنید که حتی نمی‌دانید لازم دارید. این یک تجربه جستجو کاملا متفاوت است، به این معنی که جستجو معمولی عمدتا از بین رفته است. گوگل براساس فعالیت جستجوی شما و فعالیتی که در دستگاه شما نمایان شده است، محتوا را به کاربر پیشنهاد می‌کند. فعالیت وب و اپلیکیشن، سابقه و تنظیمات مکان را بررسی می‌کند.

برای ایجاد پروفایل خود و بدست آوردن محدودیت‌های تعیین شده برای مواردی که دیسکاور باید برای شما کشف کند، می‌توانید موضوعات یا نهادهای خاص را دنبال کنید. گوگل دیسکاور ابزاری هوشمند است که به شما یاد می‌دهد چگونه جستجو کنید و آنچه را دوست دارید برای تهیه بهترین یا به موقع‌ترین محتوای مورد نیاز خود بیاموزد. به علاوه، این کار را انجام می‌دهد بدون اینکه بدنبال آن بگردید. دیسکاور دائماً اخبار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

گوگل به چه سمتی می‌رود؟

طی چند سال اخیر، گوگل در تلاش بوده است که مسیر قدیمی خود را تغییر دهد. برای گوگل، جستجو دیگر به معنای وارد کردن یکسری کلمات در یک نوار جستجو و در نتیجه ایجاد یک صفحه ساده با ده لینک آبی نیست. امروزه، جستجو کل جهان را در نظر می‌گیرد و حتی به دنیای رابط کاربری نیز توجه می‌کند.

گوگل دیسکاور قسمت پرسش را از معادله خارج می‌کند و یک سیستم هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد که محتوای جدید را براساس فعالیت و علایق شما پیشنهاد خواهد داد. با دیسکاور یک روش متفاوت را تجربه می‌کنید. کمتر به متن و بیشتر به تصاویر جذاب تکیه می‌کند. هدف از دیسکاور این است که شما را به محتویات جدید اما مرتبط وصل کند. این سیستم مدت زیادی طول نمی‌کشد تا بفهمد دنبال چیز دیگری هستید یا نه، مثلا وقتی که شما تعطیلات خود را برنامه ریزی می‌کنید. اقدامات شما نشان دهنده تغییرات است و محتوای جدید به موقع و همیشه برای لذت بردن شما ظاهر می‌شود.

گوگل دیسکاور یک بحث شخصی است، بنابراین هر کس تجربه خاص خود را با آن دارد. دیسکاور، حتی تجربه شما با یک موضوع را در نظر خواهد گرفت. اگر تازه شروع به کاوش موضوعی کرده‌اید، محتوایی مخصوص مبتدیان دریافت خواهید کرد. اگر پیشرفته‌تر باشید، موارد پیشرفته‌تری دریافت خواهید کرد. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که هرکسی بخواهد مقاله خاصی را بخواند زیرا همه در یک زمان دقیق به آن نگاه نمی‌کنند. اما هنگامی که یک خواننده با کلیک کردن بر روی مقاله‌ای، به برند یا محتوای شما علاقه نشان داده است.

چه کاری انجام دهیم تا در گوگل دیسکاور بهتر دیده بشیم؟

مشاهده محتوای خود در دیسکاور با سئو معمولی تفاوتی ندارد و تمام اصول اساسی باید اعمال شود. به طور کلی، شما واقعاً کاری ندارید که به طور خاص برای دیسکاور انجام دهید. شما باید محتوای عالی داشته باشید و برای مخاطبان مناسب نوشته شده باشد. علاوه براین، شما باید یک وب سایت عالی داشته باشید که تجربه رابط کاربری فوق العاده‌ای را ارائه دهد. در ادامه یکسری نکات پیرامون همین موضوع را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

گوگل می‌گوید «هیچ راهی برای ایجاد محتوایی وجود ندارد که صریحاً منطبق‌سازی دیسکاور را هدف قرار دهد» و شما باید هرگونه ترافیک دیسکاور را به عنوان مکمل ترافیک جستجو در نظر بگیرید. اما بعد از اینکه طعم ترافیک گوگل دیسکاور را تجربه کردید، بیشتر از آن می‌خواهید.

آیا چیزی به نام گوگل دیسکاور سئو وجود دارد؟ آیا می‌توانید برای به دست آوردن بازدید بیشتر دیسکاور کاری انجام دهید؟ به نظر می‌رسد گوگل رهنمودهایی ارائه می‌دهد که نگاهی اجمالی به آنچه واقعاً کار می‌کند. اول و مهمترین نکته، شما باید به دنبال بهترین روش‌ها سئو سایت بگردید و در حال تولید محتوای با کیفیت بالا باشید.
یک نکته مشترک در محتوایی دیده‌ایم که عملکرد خوبی دارد، بینش‌های عمیق و منحصر به فرد است. این پست‌ها در موضوعاتی نوشته شده بود که نویسندگان با آن بسیار آشنا بوده و نسبت به آن‌ها احساس اشتیاق واقعی داشتند. گفتن داستان‌های خوب و ارائه دیدگاه‌های جدید زمینه‌هایی است که کسب و کارهای کوچک و وبلاگ‌ها می‌توانند در آن رقابت کنند.

محتوای عالی بسازید

محتوا باید نقطه کانونی هر کاری باشد که انجام می‌دهید. اما منظور فقط محتوای قدیمی نیست، محتوای جذاب و با کیفیتی که به سوالات خوانندگان شما پاسخ دهد. گوگل دیسکاور ارزش محتوای عالی را می‌داند و برای همین منظور می‌بایست به کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل دائما محتوای خود را بررسی کنید.

محتوای خود را بهبود ببخشید

بهترین راه برای ورود به دیسکاور، نوشتن محتوای بهتر از بقیه است. مطمئناً، اگر محتوای برند داشته باشید، دسترسی به آن آسان‌تر خواهد بود. اما اگر محتوای شما درمورد موضوعات کلی باشد و با سیستم رقابتی مخالفت کند، باید روی کیفیت تمرکز کنید. درباره مخاطبان، رقبا، صنعت خود تحقیق کنید و بهترین مقاله ممکن را در مورد یک موضوع مرتبط بنویسید. اگر محتوای شما بدون بررسی لازم نوشته شود، نمی‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

اطمینان حاصل کنید که می‌دانید خوانندگان شما چه نوع سوالاتی می‌پرسند و به این سوالات به راحتی و قابل فهم پاسخ دهید، به طوری که آن‌ها لذت ببرند. همچنین می‌توانید از قصه گویی استفاده کنید. ترکیب این ویژگی با تصاویر خوب ممکن است باعث برجستگی شما شود، نه تنها در گوگل دیسکاور بلکه در نتایج جستجو رتبه عالی بگیرید.

مثل همیشه، ببینید رقبای شما چه می‌کنند. آیا محتوای آن‌ها در دیسکاور ظاهر می‌شود؟ سعی کنید بفهمید که آن‌ها چگونه این کار را انجام داده اند. آیا آن‌ها روش خاصی را دنبال می‌کنند؟ سعی کنید موفقیت آن‌ها بدون کپی برداری را تقلید کنید. نگاهی به مطالب خود بیندازید. آیا تیتر قدرتمندی دارد؟ آیا به قول‌های خود عمل می‌کند؟ اگر X را در عنوان ذکر کرده‌اید اما هرگز در مقاله درباره X را صحبت نکنید، کار نمی‌کند. راستگو، اصیل و مقتدر باشید. عناوین عالی بنویسید و از موارد بیهوده پرهیز نکنید.

مطالب به موقع بنویسید

دیسکاور می‌تواند در یک لحظه محتوا را کشف کند و این موضوع برای محتوای اخبار نیز صدق می‌کند. محتوای خود را به موقع ارسال کنید و درنتیجه، شانس بیشتری دارید که در دیسکاور بتواند عملکرد خوبی داشته باشید. به موضوعات پرطرفدار در صنعت خود نگاه کنید و در مورد آن‌ها بنویسید. اما این موضوع فقط شامل موارد جدید نیستند که در دیسکاور پدیدار می‌شوند. محتوای همیشه سئو سبز و با کیفیت بالا می‌تواند به خوبی کار کند.

از آنجا که دیسکاور کار شما را فرا می‌گیرد، تغییر در عادت شما باعث ایجاد انواع جدیدی از محتوا می‌شود. بنابراین، اگر در حال تنظیمات مربوط خود هستید و می‌بینید که خبری در مورد شمال منتشر شده است. شاید نظرتان را جلب کند که برای تعطیلات به آنجا بروید. اگر این موضوع را با جستجوی شمال پیگیری کنید (یا مبحث شمال را در دیسکاور دنبال کنید)، نه تنها آخرین مطالب مربوط به آن موضوع، بلکه محتوای همیشه باکیفیت را نیز دریافت خواهید کرد. این محتوایی است که ارزش خود را ثابت کرده و همیشه برجسته بوده است. شاید چیزی مانند ۱۰ مقصد برتر شمال باشد.

مهارت، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن را بهبود ببخشید

یکی از جالب‌ترین خطوط در اسناد گوگل در مورد نحوه دریافت محتوای خود در دیسکاور است. سیستم‌های خودکار گوگل محتوای موجود در دیسکاور را از سایت‌های دارای صفحات منفرد زیادی نشان می‌دهند که بر روی تخصص، اعتبار و اعتماد را تمرکز کرده‌اند (E-A-T). کسانی که به دنبال بهبود E-A-T هستند با کمک سوالات مختلف می‌توانند صاحبان سایت را تشویق کنند تا یکسری مسائل را در نظر بگیرند.

البته E-A-T مخفف است و فاکتورهای کلیدی برای تعیین میزان اعتماد به یک مطلب یا نویسندگان آن موثر می‌باشد. برخی از حوزه‌ها وجود دارد و برای نویسنده بسیار مهم است که مهارت و زمینه لازم برای ارائه اطلاعاتی را داشته باشد که مردم بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند. یکی از این حوزه‌ها، صنعت پزشکی است. این سایت‌ها مشاوره‌ای ارائه می‌دهند که می‌تواند به طور مستقیم بر زندگی افراد تأثیر بگذارد. برای اینها، مردم باید بدانند که شما معتبر هستید و مدارک لازم را دارید.

E-A-T فقط عاملی برای گوگل دیسکاور نیست، مطمئناً برای گوگل بسیار مفید است که محتوای گمراه کننده و گاهاً ساده خطرناک ایندکس را از بین ببرد. برای محتوای خود، باید ثابت کنید که می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که مردم می‌فهمند چرا باید به شما اعتماد کنند. به آن‌ها بگویید که شما مرجع این موضوع هستید.

با داده‌های ساختاری از حوزه خود پشتیبانی کنید

اگرچه برای مشاهده محتوای خود در گوگل دیسکاور نیازی به استفاده از داده‌های خاص ندارید اما اطمینان حاصل کنید که تنظیم و اجرای برنامه ریزی محتوایی شما درجه یک است. هر زمان که در مورد موضوعی می‌نویسید، باید تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری درباره حوزه خود ارائه دهید. علاوه بر این، توصیف خوب مطالب شما به آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد، مربوط است. اگر از حوزه خود با داده‌های ساختاری عالی پشتیبانی می‌کنید، موتورهای جستجو می‌توانند از این داده‌ها برای درک دقیق محتوای شما و چه کسی آن‌ها را نوشتند، استفاده کنند.

جنبه بصری را فراموش نکنید

یکی از مهمترین قسمت‌های بهینه‌سازی برای گوگل دیسکاور جنبه بصری است. به طور کلی دیسکاور یک رسانه بصری است. مردم یک موضوع را مشاهده می‌کنند و با ضربه زدن انگشت خود به محتوایی می‌روند که به نظر می‌رسد جذاب و زیبا است. یکی از مواردی قابل توجه در دیسکاور، تصویر اصلی محتوای شماست. این موضوع یکی از اولین مواردی است که چشم خواننده شما روی آن تمرکز خواهد کرد.

مطمئن شوید که تصویر شما برجسته است اما در حین حال آن را مرتبط در نظر بگیرید. در محتوای خود از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که سایز آن‌ها به اندازه کافی بزرگ است تا به درستی در دیسکاور ظاهر شوند. تصاویر شما باید حداقل ۱۲۰۰ پیکسل عرض داشته باشند و با حداکثر پیش نمایش تصویر، تنظیمات بزرگ فعال شوند. البته این موضوع در مورد ویدیو نیز صدق می‌کند. اگر ویدیو خوبی در مورد موضوع مورد نظرتان دارید، آن را به مطالب اضافه کنید. از آنجا که ویدیوها روز به روز از اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، داشتن روشی برای ساخت ویدیوی با کیفیت بالا به نفع شماست.

سایت خود را بهبود ببخشید

مثل همیشه، موردی وجود ندارد که سریع محتوای شما را در دیسکاور فهرست کند. البته تولید محتوای عالی در درجه اول قرار دارد اما موارد دیگر نیز برای بهبود وجود دارد. اگر هدف شما افزایش ترافیک است، اطمینان حاصل کنید که سایت شما کاملاً در تلفن همراه قابل استفاده است. این موضوع شامل یک تجربه کاربری عالی می‌شود، به علاوه باید سریع لود شود.

Google Web Stories را امتحان کنید

دیسکاور به طور کلی در مورد تلفن همراه در دسترس است. این ابزار محتوایی در اختیارتان قرار می‌دهد که اصلا آن را جستجو نکرده اید. برای دسترسی به این موضوع، شما یک ابزار جدید به نام گوگل وب استوری(Google Web Stories) در اختیار دارید. وب استوری در بهترین حالت قصه گویی بصری تلفن همراه است. برداشت گوگل از قالب استوری شبکه‌های اجتماعی که همه شما از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام می‌شناسید. وب استوری برای دیسکاور بسیار مناسب است. مشاهده استوری‌ها در تلفن همراه آسان است و به راحتی می‌توانید آن‌ها را مرور کنید. ساخت استوری برای محتوای شما ممکن است راهی آسان در فید گوگل دیسکاور باشد. ساخت آن‌ها آسان و بسیار سرگرم کننده نیز هستند.

چگونه به گوگل دیسکاور وصل بشیم؟

با دیسکاور، می‌توانید بدون جستجو، مطالب مربوطه به علایق خود را مانند تیم ورزشی مورد علاقه خود یا سایت خبری مطالعه کنید. می‌توانید انواع به روزرسانی‌هایی را انتخاب کنید که می‌خواهید در دیسکاور در اپلیکیشن گوگل یا وب در تلفن همراه خود مشاهده کنید.

نکته مهم: برخی از این ویژگی‌ها ممکن است در همه زبان‌ها و کشورها در دسترس نباشد.

شما می‌توانید گوگل دیسکاور را به چند روش مختلف پیدا کنید:

  • در اپلیکیشن گوگل

  • در مرورگر کروم تلفن همراه داخل سایت com

مرحله 1: Web & App Activity را روشن کنید

فعالیت وب و اپلیکیشن(Web & App Activity) جستجوها، سابقه مرور و سایر فعالیت‌های شما را در حساب Google شما ذخیره می‌کند.

  1. در تلفن همراه یا تبلت، اپلیکیشن گوگل را باز کنید.

  2. روی … بزنید و سپس بر روی داده‌های خود در قسمت جستجو ضربه بزنید.

  3. بر روی Web & App Activity بزنید.

  4. Web & App Activity را روشن کنید.

  5. مرحله 2: به روزرسانی‌هایی را دریافت کنید

مرحله 3: تعداد دفعات یافتن موضوعات را در دیسکاور تغییر دهید

  1. در تلفن همراه یا تبلت خود، اپلیکیشن گوگل را باز کنید یا در مرورگر خود به com بروید.

  2. در پایین سمت راست موضوع مورد علاقه‌تان را لایک کنید.

نکته مهم: فقط شما می‌توانید استوری‌هایی را که دوست دارید مشاهده کنید اما ممکن است انتخاب‌های شما به صورت ناشناس با ناشران به اشتراک گذاشته شود.

داده‌های دیسکاور را چطور رصد کنیم؟

وارد سرچ کنسول گوگل شوید(اگر بر روی سایت شما راه اندازی نشده است، می‌توانید به راحتی برای نصب سرچ کنسول اقدام کنید). اگر وب سایت شما به حداقل آستانه نمایش در دیسکاور رسیده باشد، بخشی را مشاهده خواهید کرد که دارای برچسب عملکرد است و گزارشاتی را برای نتایج جستجو و دیسکاور نشان می‌دهد. اگر بخش عملکرد شما هنوز در بخش «نمای کلی» ذکر شده است، برای رقابت در گوگل دیسکاور باید به تولید محتوای با کیفیت بالا ادامه دهید. هنگامی که گزارش عملکرد دیسکاور را انتخاب می‌کنید، مشاهده خواهید کرد که به نظر می‌رسد مشابه گزارش نتایج جستجو است و کل کلیک‌ها، کل نمایش‌ها و میانگین CTR را نشان می‌دهد. همچنین گوگل لیستی از صفحات ظاهر شده در دیسکاور را ارائه می‌دهد.

چه مدت زمان می‌برد تا ترافیک گوگل دیسکاور تاثیرگذار شود؟

مراقب سرچ کنسول خود باشید، اگر جهش ترافیکی در گوگل دیسکاور مشاهده کردید، محتوای خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید به بهترین حالت بهینه شده است. در این مقاله نحوه عملکرد گوگل دیسکاور و تاثیر آن بر روی ترافیک وب سایت کسب و کارها را شرح دادیم. امیدوارم این بینش‌ها به شما کمک کند تا از کار خود نهایت استفاده را ببرید. نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است، گوگل دیسکاور یک موجود زنده است و کاملاً بر اساس آنچه که به آن به عنوان غذا می‌دهید، ساخته شده است. آنچه می‌بینید با آنچه دوستانتان می‌بینند، متفاوت است. این موضوع پیش بینی موفقیت را دشوار می‌کند.

 

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi