چگونه بازی‌ساز شویم، آشنایی با نحوه‌ی ساخت بازی‌های ویدئویی
چگونه بازی‌ساز شویم، آشنایی با نحوه‌ی ساخت بازی‌های ویدئویی

امروزه بازی‌های ویدیویی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که نحوه ساخت بازی‌های ویدیویی را بدانند. زیرا یادگیری ساخت بازی ویدیویی بسیار سرگرم کننده و جذاب است. صنعت بازی سازی اهمیت بسیاری دارد، زیرا صنعت بسیار پولسازی است. تمام افرادی که در این صنعت فعالیت دارند، تمایل دارند که وارد استودیوهای بزرگ دنیا شوند و در آنجا مشغول به فعالیت گردند. هر چند ساخت بازی‌های ویدیویی کار ساده و راحتی نیست. در این مطلب به بررسی نحوه ساخت بازی‌های ویدیویی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید

ماهیت بازی‌های ویدیویی چیست؟

بازی‌های ویدیویی نوعی بازی سرگرم کننده هستند که شکل تعاملی دارند؛ امروزه این نوع بازی‌ها نسبت به سایر بازی‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار می‌باشند. بازی‌های ویدیویی، از صدا، تصویر، داستان و گیم پلی تشکیل شده‌اند. کمپانی‌های بسیاری به ساخت بازی‌های جذاب ویدئویی مشغول هستند و با توجه به سلایق افراد، بهترین و جذاب‌ترین بازی‌های روز دنیا را تهیه و منتشر می‌کنند. این بازی‌ها با توجه به سیستم عامل‌های مختلف با کمی تفاوت ساخته می‌شوند، ولی همه آ‌ن‌ها بر اساس مفاهیم یکسانی طراحی می‌شوند.

قبل از هر چیز، مهم است که تفاوت بین ساخت بازی ویدیویی و طراحی بازی را بدانید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید ساخت یک بازی را یاد بگیرید، به دانستن هر دو آن نیاز دارید. شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که چگونه بازی ساز شویم؟ در پاسخ به این سوال خوب است بدانید که قبل از ساخت بازی، باید حداقل یک زبان برنامه نویسی را بدانید، مخصوصاً اگر می‌خواهید نوع بازی و عملکرد آن را شخصی سازی کنید. به بیان ساده‌تر برنامه نویسی اساس توسعه بازی‌های ویدیویی است و یادگیری نحوه ساخت یک بازی از ابتدا شامل یادگیری زبان برنامه نویسی و کدنویسی است.

طراح بازی کیست و چه وظایفی دارد؟

برای اینکه یک طراح بازی حرفه‌ای شوید، باید توانایی تسلط کافی خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی را داشته باشید و تسلط در این کار حائز اهمیت ویژه است. حتما زبان انگلیسی خود را تقویت نمایید زیرا که تمام منابع، متون و کتاب‌ها برای یادگیری این حرفه به این زبان می‌باشد. طراح حرفه‌ای بازی ویدیویی، باید بتواند فکر و ایده تازه‌ای  برای ساخت بازی جدید را در ذهن خود طراحی و پرورش دهد. اولین قدم یک طراح بازی ایجاد ایده خام است. طوری که برای بقیه قابل فهم باشد. طراح بازیایده یا فکر جدید درباره تولید بازی ویدیویی را به شکل متنی توصیفی در می‌آورد و سپس برای شروع پروژه تا پایان آن از تکنولوژی، سرمایه و هزینه استفاده می‌کند.

به بیان ساده‌تر، طراحی بازی ویدیویی به طراحی هنری واقعی یک بازی اشاره دارد. طراحان بازی وقت خود را صرف ایده پردازی جنبه‌های مختلف بازی‌های خود می‌کنند. آ‌ن‌ها اتفاقاتی را که لازم است در یک بازی لحاظ شود، از جمله نحوه واکنش بازی در شرایط خاص و دقیقاً آنچه برای ایجاد هرچه بهتر بازی باید انجام شود، بررسی می‌کنند. در حقیقت برای به وجود آوردن یک بازی ماندگار به افراد هنرمند و گرافیست توانمند نیاز داریم. بازی ویدیویی علاوه بر نوع تکنولوژی به‌کار گرفته شده در آ‌ن‌ها، یک اثر هنری هم به شمار می‌رود، وظایفی مثل طراحی منوها، ظاهر و بافت آبجکت‌های داخل بازی، محیط بازی و طرح‌های مفهومی که داخل بازی به‌کار می‌رود برعهده‌ی طراح بازی است.

توسعه دهنده بازی کیست؟

توسعه دهنده بازی فردی است که تاثیر مثبت در جان گرفتن یک بازی دارد. همه کارها، حرکت، صدا و غیره که در یک بازی انجام می‌گردد، توسط فرد برنامه نویس، برنامه‌ریزی و تحت کنترل قرار می‌گیرد؛ این کار توسط موتورهای بازی ساز صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، توسعه دهندگان بازی یا برنامه نویسان بازی، افرادی هستند که بهتر می‌دانند چگونه با نوشتن کد، یک بازی ویدیویی بسازند تا بازی آنچه را که قرار است، انجام دهد.

در ادامه این مطلب، قصد داریم تمرکز خود را بر روی توسعه یادگیری نحوه کدگذاری یک بازی ویدیویی قرار دهیم، اما قبل از هر چیز مهم است که درک کنید قبل از اینکه بازی خود را برنامه‌ریزی کنید، باید آن را طراحی نمایید. توجه داشته باشید که برای ساخت بازی ویدئویی باید یک طراح بازی و یک سازنده بازی داشته باشیم اگر در حال ساخت بازی‌های ساده هستید، طراحی و فرآیند توسعه می‌توانند در کنار یکدیگر انجام شوند.

مراحل ساخت بازی به زبان ساده

در ابتدای کار ممکن است یادگیری نحوه ساخت بازی کاری بسیار دشوار و سخت به نظر برسد. ممکن است دچار تردید شوید و عقب نشینی کنید؛ یا شاید ترجیح دهید که توسعه بازی را به متخصصان بازی ساز بسپارید. در حقیقت این حرفه اصلا راحت و آسان نیست، شما باید تلاش زیادی در این زمینه برای ورود به عرصه بازی سازی داشته باشید. باید سخت کار کنید، تلاش کنید تا اصول ساخت بازی‌های ویدیویی را بیاموزید.

با پشتکار بالا حتما موفق می‌شوید. و اگر شما به این حرفه بازی ساز علاقه دارید و در این کار از انگیزه بالا برخوردار هستید،  حتما موفق می‌شوید. دنبال کردن این حرفه به صورت تنها کار سختی هست، حتما گروهی برای این حرفه تشکیل دهید و از تجربیات بقیه افراد استفاده کنید. باید تجربه لازم داشته باشید، و مهارت و آموزش کافی داشته باشید. اگر در کنار شما فرد با تجربه‌ای در زمینه بازی ساز باشد، احتمال موفقیت شما افزایش می یابد. اگر می‌خواهید کار خود را شروع کنید، باید موارد مربوط به موتورهای بازی ساز را خوب یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید پروژه خود را به درستی استارت بزنید، افراد که وارد تیم شما شدند باید نسبت به کار خود و تعهداتشان درست عمل کنند. تیم منتخب شما باید توانایی لازم برای آغاز یک پروژه بازی سازی را داشته باشند. باید تلاش کنید بعد از اتمام پروژه، شرایط لازم برای پروژه بعدی را فراهم کنید. روی کار خود سرمایه گذاری لازم را انجام دهید، تبلیغات کنید تا بهتر دیده شوید.با توجه به این نکته، در اینجا یک راهنمای جامع آورده شده تا به شما در یادگیری نحوه ساخت یک بازی ویدیویی کمک کند. توجه داشته باشید که روند آن با توجه به نوع بازی که می‌سازید و پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است.

۱. درباره بازی خود تحقیق کنید

اولین کاری که باید در زمان شروع ساخت بازی خود انجام دهید، این است که مشخص کنید قرار است چه نوع بازی بسازید. پس قبل از شروع در مورد بازی خود تحقیق کنید. باید بدانید که دقیقاً برای ساخت این بازی به چه مهارت هایی نیاز دارید. قبل از شروع ساخت بازی ویدیویی، لازم است دوره مقدماتی را بگذرانید. به عنوان مثال، اگر شما علاقه‌مند به ساخت یک بازی نقش آفرینی ۲ بعدی هستید، من توصیه می‌کنم نگاهی به چیزی مانند دوره آموزش ساخت یک بازی دو بعدی در Unity داشته باشید. اگر تمایل به ساخت یک بازی ویدیویی پیشرفته دارید، شاید لازم باشد بیشتر و بیشتر تلاش کنید. می‌توانید در دوره‌های حرفه‌ای بازی سازی شرکت کنید و بازی سازی را به صورت پیشرفته بیاموزید.

۲. کار بر روی یک سند طراحی

هنگامی که نحوه ساخت یک بازی ویدیویی را دانستید، باید مفهوم سازی کنید و شکل ظاهری بازی را در ذهن خود مجسم کنید، پس باید یک سند طراحی تهیه کنید. در واقع یک سند طراحی خلاصه‌ای از بازی، شکل ظاهری آن و آنچه برای ساختن آن باید انجام شود، است.

در طراحی یک سند بازی ویدیویی، مهارت‌هایی که دارید را بررسی کنید، همچنین زبانی که برای طراحی بازی استفاده می‌کنید را مشخص کرده و موارد مربوط به شکل و طراحی‌های ظاهری بازی را در ذهن خود تجسم کنید؛ در نهایت هنگامی که سندهای طراحی خود را در کنار هم قرار می‌دهید، درست همان وقتی است که باید شروع به برنامه‌نویسی بازی خود کنید!

۳. در مورد نیاز نرم‌افزار تصمیم بگیرید

آخرین کاری که باید قبل از شروع ساخت بازی ویدیویی انجام دهید این است که به چه نرم افزاری نیاز دارید. توسعه ساده بازی‌های موبایل به تعداد زیادی نرم افزار نیاز ندارد. در بسیاری از موارد، می‌توانید با ویرایشگر کد و کامپایلر شروع به کار کنید. ولی بازی‌های پیشرفته‌تر به نرم افزارهای بسیار قدرتمند مانند برنامه‌های مدل سازی سه بعدی و ویرایشگرهای تصویر سازی نیاز دارند. نرم افزارهای پیشرفته می‌توانند هزینه زیادی نیز داشته باشد، پس در این خصوص باید بودجه ساخت بازی را مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که برای اجرای نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت بازی‌های پیچیده، به یک کامپیوتر با پردازنده قوی و رم بالا نیاز خواهید داشت.

۴. شروع به برنامه نویسی کنید

پس از دانلود نرم‌افزار مورد نیاز، زمان شروع کد نویسی فرا رسیده است! می‌توانید به محیط برنامه‌نویسی نرم افزار خود وارد شوید و شروع به کدنویسی کنید.

۵. تست و تبلیغات بازی

تنها ساخت بازی ویدیویی بدون بازاریابی آن فایده ای ندارد. قبل از هر چیز باید بازی خود را تست کنید تا کاربران حین بازی با مشکلات و خطاهای احتمالی مواجه نشوند. ابتدا باید به رفع مشکلات بازی خود بپردازید و پس از آن نسبت به شناختن آن به دیگران اقدام کنید. برای بازاریابی بازی ویدئویی خود می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم.

برای بازاریابی یک بازی، می‌توانید وبسایت برای آن ایجاد کنید تا افراد بتوانند بازی شما را خریداری کنند، اگر یک بازی موبایل طراحی کرده‌اید، می‌توانید آن را در فروشگاه‌های موبایلی مثل گوگل‌پلی، اپ‌استور یا کافه‌بازار منتشر کنید، همچنین برای اثربخشی بیشتر تبلیغات خود می‌توانید یک صفحه‌ی اینستاگرام برای آن بسازید و بازی خود را در آن معرفی کنید؛ البته اگر قصد دارید به شکل خیلی جدی روی مارکتینگ بازی خود سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از کارشناسان بازاریابی و تبلیغات نیز در این خصوص مشاوره بگیرید.

جذاب‌ترین بازی‌های ویدیویی

در چند سال گذشته والدین انجام بازی ویدیویی را برای کودکان مناسب نمی دانستند و تصور می کردند مخرب است. ولی پس از گذشت سالیان سال این بازی‌های ویدیویی به نوعی سرگرمی اوقات فراغت تبدیل شدند. در گذشته برای ساخت بازی‌های ویدیویی بیشتر از عناصری مانند اژدها، جادوگر، موجودات عجیب و غریب استفاده می کردند. ولی امروزه ساخت بازی‌های ویدیویی با قبل کاملا تفاوت پیدا کرده، به عنوان مثال یکی از بازی‌های ویدیویی پرطرفدار و محبوب بین افراد، مرد عنکبوتی است که جز قهرمان افسانه ای در دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود.

بازی یافتن گنج دزدان دریایی، درباره دزدان دریایی، خیلی بازی خاص ساخته نشده است. اما ساخت و تولید بازی یافتن گنج دزدان دریایی  می‌تواند بهترین بازی به شمار رود.بازی‌های ویدیویی هندی در چند سال اخیر، پیشرفت خوبی داشته‌اند که این موضوع نشان دهنده این است که فرصت و زمان بیشتری برای ساخت و تولید این نوع بازی صرف و هزینه شده است.  این بازی نمونه آشکار است که با ژانر ترس و بقا، در هر زمینه، از جزییات ریز گرفته تا فضا، طراحی شخصیت فرعی تا داستان زیبا، موفق کار کرده است. به همین دلیل این بازی‌ها نزد ما بسیار زیبا و جذاب هستند.

همان طور که گفته شد در سال‌های اخیر صنعت بازی ویدیویی به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع در زمینه تکنولوژی شناخته شده است؛ علاوه بر آن بازی‌های ویدیویی توانسته رشد قابل ملاحظه‌ای را در بیشتر کشورهای دنیا کسب نماید. صنعت بازی‌های ویدیویی دارای نوآوری است که این موضوع  باعث شده توجه طرفداران بسیاری را به خود جلب نماید. در واقع در ساخت بازی‌های ویدیویی از جدیدترین تجربیات و فناوری های روز دنیا استفاده می‌شود. صنعت بازی‌های ویدیویی به خصوص به دلیل بازی‌های موبایلی که هم اکنون حدود ۴۵ درصد از کل درآمد جهانی را شامل می شود، طی چند سال گذشته توانسته رشد بسیاری را تجربه کند. این موضوع باعث شده که آینده صنعت بازی‌های ویدیویی بیش از قبل روشن به نظر برسد.

 

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi