باشگاه مشتریان چیست و چه فوایدی برای کسب و کار ما دارد؟
باشگاه مشتریان چیست و چه فوایدی برای کسب و کار ما دارد؟

آیا تا به حال به ارزش مشتریان وفادار به کسب و کار خودتان، فکر کرده‌اید؟ آیا میدانید حفظ چنین مشتریانی چقدر میتواند برای پیشرفت کسب و کار شما مفید باشد؟ در این مقاله یک راهکار عالی برای شما بجهت تقویت ارتباطتان با مشتریان وفادار داریم و نقش باشگاه مشتریان بعنوان یکی از پرطرفدارترین راه‌های ارتباط با مشتری را بررسی خواهیم کرد.

اگر بخواهیم در مورد ارکان مهم در یک کسب و کار(چه آنلاین باشد و چه غیرآنلاین) صحبت کنیم، بی‌تردید باید از مشتریان آن کسب و کار بعنوان یکی از مهمترین ارکان، یاد کنیم. میتوان به یقین گفت که هر کس وقتی میخواهد کسب و کاری را شروع کند، باید زمان زیادی در زمینه چگونگی جذب مشتری، چگونگی نگه داشتن مشتری‌ها، چگونه راضی‌تر کردن مشتری‌ها و … فکر کند و بهترین راه‌حل‌ها را برای این موضوع پیاده‌سازی نماید. حالا میخواهیم چند سوال از شما بپرسیم تا خودتان قضاوت کنید و ببینید آیا از جایگاه و اهمیت انواع مشتریان با خبر هستید یا خیر. آیا می‌دانید برای بدست آوردن مشتریان جدید باید پنج برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه کنید؟ آیا می‌دانید مشتریان موجود(فعلی) 50٪ بیشتر احتمال دارد کالای جدید شما را امتحان کنند و همچنین 31٪ بیشتر از مشتریان جدید، خرج کنند(به کسب و کار شما سود برسانند)؟ این مشکلات با ساختن باشگاه مشتریان حل خواهد شد.

حتما از این آمار و احتمالات متوجه شده‌اید، که جایگاه مشتریان وفادار به کسب و کار شما، چقدر میتواند رفیع باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم باشگاه مشتریان آشنا کنیم تا ببینید این موضوع چه نقشی در حفظ مشتریان وفادار میتواند داشته باشد و در نهایت چه سودی را عاید کسب و کار شما خواهد کرد.

وفاداری مشتری چیست؟

وفاداری مشتری عبارت از انتخاب محصولات و خدمات یک شرکت به طور مداوم نسبت به رقبا است. وقتی مشتری به یک شرکت وفادار باشد، به راحتی تحت تأثیر قیمت یا در دسترس بودن یا نبودن قرار نمی‌گیرد. مشتریان وفادار ترجیح می‌دهند حتی گاهی هزینه بیشتری بپردازند و از همان کیفیت خدمات و محصولی که می‌شناسند و اطمینان دارند، استفاده کنند.

وفاداری مشتری که سرمایه‌ی گرانبهایی برای یک کسب و کار به شمار میرود، زمانی بوجود می‌آید که یک شرکت یا یک برند تجاری، به طور مداوم انتظارات مشتری‌های خودش را برآورده می‌کند و حتی ممکن است از آن فراتر هم برود. مطالعات دیگری که توسط کارشناسان این امور انجام شده می‌گوید که 83٪ از مشتریان گفته‌اند که وفاداری آنها به یک برند خاص ناشی از اعتمادشان نسبت به آن برند است. به عبارت دیگر، وفاداری در مورد دوست داشتن و توانایی اعتماد به محصول و مارک تجاری است. مشتریانی که به شرکتهایی که از آنها خدمات دریافت میکنند، اعتماد دارند، احتمال خرید مجدد آنها در آینده خیلی بیشتر است.

چرا وفاداری مشتری مهم است؟

وفاداری مشتری تقریباً بر روی هر معیار مهم برای اداره یک کسب و کار تأثیر می‌گذارد. بدون مشتریان خوشحال که به خرید از شما و کسب و کارتان ادامه می‌دهند، متاسفانه باید گفت که تجارت و کسب و کار شما دوام نخواهد آورد. اشاره به این نکته ضروری است که شاید بتوان گفت مشتریان جدید تمایل به خرید بیشتر دارند اما به اندازه مشتریان وفادار، مکرر پول خرج نمی‌کنند.

بازگرداندن مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر برای موفقیت در تجارت بسیار مهم است و به همین دلیل است که عده‌ای از اقتصاددانان بر این باور هستند که سودهای کوتاه‌مدت برای دوام یک کسب و کار چندان مفید نیستند. بطور حتم میتوان گفت که مشتریان وفادار برای تجارت و کسب و کار مورد نظر شما بهتر هستند. آنها به شما کمک می‌کنند رشد کنید و سود خود از کسب و کارتان را را بالا نگه دارید.

باشگاه مشتریان چیست؟

حالا که با مفهوم وفاداری مشتری آشنا شدید و از اهمیت وفاداری مشتریان و نقش این وفاداری در پیشرفت کسب و کارها، صحبت کردیم، در این قسمت به موضوع باشگاه مشتریان خواهیم پرداخت.

باشگاه مشتریان که با نامهای باشگاه هواداری، باشگاه وفاداری، باشگاه مشتری‌های وفادار نیز شناخته میشود، به عنوان یک واحد یا بخش برقرار کننده ارتباطات با افراد یا سازمانها بشمار می‌رود، که به وسیله سازمان یا صاحبان یک کسب و کار و به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم و منظم بین این سازمان یا کسب و کار با مشتریان یا ارباب رجوعان ایجاد شده و عمل می‌کند. هدف باشگاه مشتری‌های، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آنها است.

این موضوع در ادبیات بازاریابی(مارکتینگ) همانطور که بالاتر اشاره کردیم، به طور کامل مورد قبول واقع شده است که مشتریان بلندمدت(وفادار) نسبت به مشتریان موقتی سودآورتر خواهند بود. باشگاههای مشتریان هم بر اساس این منطق و بجهت هر چه بهتر شدن این رابطه تأسیس می‌شوند. هر اندازه مشتری وفادارتر باشد و البته هر چه بیشتر حفظ شود، اعتماد بیشتری در جامعه نسبت به کسب و کار ما ایجاد خواهد شد و البته فروش و سود بیشتری را بدنبال خواهد داشت.

هر اندازه باشگاه مشتری‌ها به طور وسیع تبلیغ و معرفی شوند، بیشتر مورد قبول قرار میگیرند. برنامه‌هایی که باشگاه مشتری‌ها اجرا می‌کنند، حتی برای آن دسته از مشتریانی که رفتارهای غیر وفادارانه ای دارند، میتواند انگیزه لازم برای ملحق شدن به گروه مشتریان وفادار به کسب و کار ما را ایجاد نماید. خوب است که اشاره کنیم، باشگاههای مشتریان را می‌توان به عنوان یکی از انواع فعالیتهای بازاریابی رابطه‌ای در نظر گرفت.

باشگاه‌های مشتریان هدفمند بوده و برنامه‌های منظم و پیوسته‌ای جهت مشتریان دارد. اگر بخواهیم به برخی از ویژگی های باشگاه مشتری‌ها اشاره کنیم باید بگوییم که برخی از این ویژگی ها عبارتند از: ارتباط بر پایه گفتگو، ارزش‌گرا بودن بر پایه ایجاد منافع مادی و غیرمادی( هدف آن ایجاد یک رابطه عاطفی بین مشتری و عرضه‌کننده خدمات است).

اهداف باشگاه مشتریان چیست؟

میتوانیم بگوییم که اگر تا اینجای مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، تا حدودی با اهداف اصلی از ایجاد باشگاه مشتریان، آشنا شده‌اید اما در این بخش بصورت مشخص در قالب یک فهرست، این اهداف را برای شما بازگو خواهیم کرد:

  • ایجاد ارتباط دو سویه با مشتری و ایجاد منافع مشترک(رابطه برد-برد).

  • کم کردن هزینه‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات.

  • کمک به جذب مشتریان جدید، حفظ و وفادار سازی آنها.

  • افزایش ارتباط موثر با مشتریان و اعضای باشگاه مشتریان.

  • حفظ مشتریان حال حاضر و وفادار سازی آنان.

  • از میان برداشتن واسطه‌ها جهت برقراری ارتباط موثر با مشتریان.

  • شناسایی دقیق درخواستها و نیاز مشتریان.

  • بدست آوردن آمارهای مفید مدیریتی برای شناخت بهتر نیازهای مشتریان کسب و کار مورد نظر.

  • برگزاری مسابقات جذاب، قرعه‌کشی و اعطای جوایز تشویق کننده به مشتریان.

  • ارسال پیامک‌های متنی برای اعضا بجهت مناسبتهای گوناگون مانند: تولد اعضای باشگاه مشتریان و اعیاد.

  • تکرار خرید مشتری به همراه رضایت او از مجموعه تجاری.

  • پردازش اطلاعات فروش و اطلاعات مشتریان در کنارهم داده کاوی.

خوب است به این نکته هم توجه داشته باشیم که اهداف باشگاه مشتری‌ها و نحوه دستیابی به آنها برای اغلب کسب و کارها مشابه یکدیگر می‌باشد. بعبارت دیگر، اهداف کلی از ایجاد باشگاه مشتریان در اکثر کسب و کارها تفاوت چندانی نخواهد داشت هر چند که بسته به نوع کسب و کار، شیوه پیاده‌سازی و اجرای باشگاه مشتری‌ها میتواند کاملا متفاوت باشد.

مراحل ایجاد باشگاه مشتریان کدام است؟

در این بخش میخواهیم به گامهایی اشاره کنیم که باید برای ایجاد ساختار یک باشگاه مشتری‌ها مفید و موفق، یک به یک آنها را طی کنیم:

تعیین هدف باشگاه مشتریان

هر چند که در بخش قبلی به اهداف عمومی از تشکیل باشگاه‌های مشتریان اشاره کردیم، اما منظور از اولین گام در این بخش این است که دقیقا تعیین کنیم که چه هدفی برای ایجاد باشگاه مشتری‌ها مورد نظر، در برنامه‌ریزی‌ها مورد انتظار است.

تشخیص و تعیین گروها های هدف

 یقینا گروه‌های هدف و اصلی مورد نظر باشگاه مشتریان شما، آن مشتریانی خواهند بود که قسمت عمده کسب و کار شما را تشکیل می‌دهند. اصلی‌ترین گروه هدف باشگاه‌های مشتریان باید مهمترین مشتریان شما باشند، زیرا بوجود آوردن و به ثبات رساندن این روابط، ضروری‌ترین عامل برای موفقیت شما در آینده خواهد بود.

در نظر گرفتن منافع باشگاه مشتریان

ناگفته پیدا است که یکی از هسته‌های اصلی شکل‌گیری باشگاه مشتریان، همان منافعی است که در آن وجود دارد. انتخاب منافع درست و مناسب، موجب موفقیت باشگاه مشتریان خواهد بود. منافع باید برای اعضای باشگاه، ارزش درک شده بالایی را ایجاد کند. برای یافتن ترکیب مناسبی از منافع سخت(مالی) و نرم(غیر مالی)، اتخاذ یک رویکرد ارزش‌گرا الزامی می‌باشد.

تدوین یک مفهوم مالی منطقی

پس از انتخاب منافع مناسب برای باشگاه مشتریان، تدوین یک مفهوم مالی منطقی، مرحله بعدی است که بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ارتباطات باشگاه مشتریان

در این مرحله باید در نظر بگیریم که باشگاه مشتری‌ها عمدتاً با سه گروه ارتباط برقرار خواهد کرد که این سه گروه عبارتند از: اعضای باشگاه مشتریان، کارکنان شرکت پشتیبان مالی آن، عاملهایی در محیط بیرونی مانند رسانه‌ها.

سازماندهی باشگاه مشتریان

باید توجه داشت که باشگاه مشتریان، سازمانی پیچیده محسوب میشود که میتواند متشکل از اشخاص یا شرکتهای گوناگونی باشد. برای توضیح بیشتر باید بگوییم که یک باشگاه مشتری‌ها میتواند شامل شرکت پشتیبان مالی، مدیریت باشگاه، شرکای خارجی، شرکای مالی و اعضا باشد. البته لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک باشگاه مشتری‌ها شامل فرآیندها و وظایف متنوعی از جمله ارتباط با مشتریان، امور مالی و برطرف کردن مسائل و مشکلات است.

ایجاد یکپارچگی بین باشگاه مشتریان و سازمان مورد نظر

بسیار ضروری و غیرقابل انکار بنظر میرسد که باید بین باشگاه مشتری‌ها و ساختار سازمانی شرکت پشتیبان مالی، انسجام ایجاد شود. همچنین باید اطمینان حاصل کرد که از پتانسیل بالای حمایتی باشگاه مشتری‌ها در درون شرکت به طور کامل بهره‌برداری خواهد شد. باشگاه مشتریان و سایر واحدهای یک سازمان، باید نگرش مبتنی بر همکاری و مشارکت را در خود ایجاد کرده و مدیریت شرکت هم باید اطمینان حاصل کند که هر دوی آنها این موضوع را بخوبی درک کرده‌اند که برای رسیدن به اهداف یکسانی در تلاش هستند و باید در این راستا یکدیگر را کمک و حمایت کنند.

ایجاد یک  پایگاه اطلاعاتی باشگاه مشتریان

ایجاد و در اختیار داشتن یک پایگاه اطلاعاتی که حاوی اطلاعاتی مفصل و صحیح در مورد مشتریان باشد، میتواند یک سلاح استراتژیک بشمار بیاید که تأثیر زیادی بر موفقیت شرکت در آینده خواهد داشت.

معرفی و توضیح انواع باشگاه مشتریان

در این قسمت از مقاله، میخواهیم به بررسی و توضیح برخی از انواع گوناگون باشگاه مشتریان بپردازیم. تاکید میکنیم که انواع معرفی شده در این بخش، تنها انواع موجود نیستند و انواع دیگری از باشگاه مشتری‌ها مورد استفاده صاحبان کسب و کار قرار میگیرند.

باشگاه مشتریان با سیستم امتیازدهی(Points Customer Club)

میتوان گفت که یکی از پرطرفدارترین انواع باشگاه مشتری‌ها، نوع سیستم امتیازی آن است. این مدل از باشگاه مشتریان با این ایده کار می‌کند که برای کسب امتیاز بیشتر، مشتری باید بیشتر هزینه کند. بعبارت دیگر، مشتریان در هر بار مراجعه و با توجه به مبلغ پرداختی خود امتیاز جمع‌آوری کرده و با رسیدن به سقف امتیازی مشخص شده، از منافع آن بهره مند خواهند شد. این منافع بعنوان مثال می‌تواند تبدیل امتیاز به معادل ریالی، تبدیل به هدیه‌ای خاص یا تبدیل آن به خدماتی خاص باشد.

باشگاه مشتری‌ها بر اساس سیستم امتیازدهی، باید طوری طراحی شود که ساده و قابل فهم باشد و در ضمن باید توازن بین امتیاز و پاداش طوری برقرار شود که مشتری انگیزه کافی برای ورود به این بازی را پیدا کند. البته برخی از افراد متخصص در این زمینه بر این باور هستند که برای این نوع از باشگاه مشتریان، میتوان برخی از معایب را در نظر داشت. بعنوان مثال: یکی از اشکالات این است که مشتری با رسیدن به سقف امتیازی در نظر گرفته شده و استفاده از منافع آن ممکن دیگر انگیزه‌ای برای تداوم استفاده از کالا یا خدمات شما نداشته باشد. این نوع از باشگاه مشتری‌ها با وجود اینکه بسیار متداول است اما فقط برای کسب و کار هایی مناسب است که بازگشت مشتری در آنها زود به زود رخ میدهد، مانند رستوران‌ها و یا سیستم‌های ارائه خدمت شارژهای اعتباری مختلف.

باشگاه مشتریان با سیستم بازگشت پول(Cash Back Customer Club)

این نوع از باشگاه مشتری‌ها، شباهت زیادی به باشگاه مشتریان بر اساس سیستم امتیاز دارد، با این تفاوت که افرادی که عضو این باشگاه هستند، بر اساس میزان خریدشان مبلغی به آنها باز گردانده میشود که این پول میتوانند مجدد در دفعات بعدی، در همین سیستم خرید کنند.

باشگاه مشتریان با سیستم لایه بندی شده یا پلکانی(Tiered Customer Club)

یافتن تعادل بین پاداش‌های قابل دستیابی و مطلوب برای اکثر شرکت‌هایی که برنامه‌های وفاداری(مانند باشگاه مشتریان) طراحی می‌کنند یک چالش است. یکی از راه‌حل‌های این چالش، اجرای یک سیستم طبقه‌بندی شده است که به وفاداری اولیه پاداش می‌دهد و به خریدهای بیشتر تشویق می‌کند. میتوان پاداش‌های کوچک را بعنوان یک پیشنهاد اصلی برای عضویت در باشگاه مشتری‌ها ارائه داد و سپس با بالا بردن ارزش پاداش هنگام بالا رفتن از نردبان وفاداری، مشتریانی که مجدد در سیستم مورد نظر ما خریدی را انجام داده‌اند، تشویق کنیم.

اگر بخواهیم به شکل دیگری این نوع از باشگاه مشتریان را شرح دهیم، باید بگوییم: در این مدل از باشگاه مشتریان شما مدلی از برنامه وفاداری را طراحی می‌کنید که برپایه سیستم امتیازدهی است، با این تفاوت که بجای اینکه مشتری با رسیدن به امتیازی خاص از منافع مشخصی(برای یکبار) استفاده کند، می‌تواند به میزان افزایش امتیاز خود و با رسیدن به سطوح امتیازی بالاتر در سیستم مشتری مداری شما، از منافعی بصورت دائم برخوردار شود.

یکی از بزرگترین مزایای این نوع از باشگاه مشتری‌ها این است که مشتری بصورت دائم با برنامه وفاداری شما درگیر است و برای استفاده از منافع دائمی بیشتر و رسیدن به سطوح بالاتر درسیستم مشتری مداری شما تلاش میکند. یکی دیگر از مزایای این سیستم وفادار سازی مشتری این خواهد بود که به دلیل دائمی بودن منافع، مشتری می‌داند تا زمانی که مشتری شما باشد از منافع آن سطح از وفاداری برخوردار است و ارتباط مشتری با شما تداوم بیشتری پیدا خواهد کرد.

باشگاه مشتریان با سیستم شراکت کردن با مشتریان وفادار(Partnership Customer Club)

مشارکت‌های استراتژیک برای وفاداری مشتری می‌تواند یک روش موثر برای حفظ مشتری و رشد شرکت شما باشد. برای روشن شدن این مدل از تشویق مشتریان به وفاداری، به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما یک کارخانه تولید غذای حیوانات خانگی دارید. شما میتوانید با مغازه‌هایی که در سطح شهر اقدام به فروش غذای حیوانات خانگی میکنند، صحبت کرده و آنها را عضو باشگاه مشتریان مد نظر خود بکنید.

حالا اگر آنها از کارخانه شما خرید کنند و محصولات شما را از طریق مغازه یا فروشگاه خودشان به مشتریان بفروشند، میتوانند درصدی از شما بعنوان پاداش دریافت کنند. این موضوع باعث میشود که آنها به خرید از کارخانه شما ترغیب شده و در فروش محصولات شما به خریداران بیشتر تلاش کنند زیرا برای آنها علاوه بر سودی که بر روی فروش هر محصول بدست خواهند آورد، پاداش مشارکت در فروش هم خواهد داشت.

باشگاه مشتریان بر اساس بازی‌وار سازی( Gamification Customer Club)

در ابتدا باید معنی Gamification را شفاف تر توضیح دهیم تا این نوع از باشگاه مشتریان را بهتر درک کنید. ترجمه‌های زیادی از واژه Gamification تا به حال شده است، اما دو ترجمه میتوانند صحیح تر از همه باشند، اولی بازی‌کاری و دومی بازی‌وار سازی است. البته اگر بیشتر به خود کلمه Gamification توجه کنید، همان بازی‌وار سازی معنی مناسب‌تری برای این کلمه خواهد بود.

حتما تا به حال، بسیاری از شما بازیهای کامپیوتری را تجربه کرده‌اید، حالا همان بازی‌های کامپیوتری در اینجا به شکل دیگری نقش ایفا خواهند کرد. تعریف این واژه به این شکل است: استفاده از روال بازی‌ها در زمینه‌هایی غیر از سرگرمی و تفریح، البته در جهت پیشبرد اهداف شما و تعامل دیگران در حل مشکلات و کارها و گسترش امور اما به روش تفریح و سرگرمی. این تکنیک میتواند در زمینه آموزش، بازاریابی و تبلیغات، کسب و کار های اینترنتی ، بازاریابی اینترنتی، سلامت، استخدام، لاغری و تناسب اندام، زندگی بهتر و موضوع مقاله ما یعنی باشگاه مشتریان مورد استفاده قرار گیرد.

در طراحی باشگاه مشتری‌ها و برنامه وفادار سازی مشتریان خود یک بازی طراحی کنید. برخی از قدرتمندترین بازاریابان بر این باور هستند که امروزه هدف مشتری از خرید فقط برطرف کردن نیازهای زندگی نیست، بلکه مشتریان دوست دارند از خرید خود بیشترین لذت را ببرند. طراحی یک بازی در باشگاه مشتریان، علاوه بر معروف و محبوب کردن برند شما، به وفاداری مشتریان و همچنین تبلیغات دهان به دهان و در نتیجه افزایش مشتریان جدید نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.
برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی نمونه‌ای از راه‌های ایجاد لذت در مشتریان است. این مدل از وفادار سازی مشتریان برای اکثر کسب و کارها قابل اجرا و تاثیرگذار است.

برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان چه زیر ساخت‌هایی لازم است؟

بعد از آشنایی با برخی از انواع باشگاه مشتری‌ها، میخواهیم پیرامون زیر ساختهای لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان، توضیحاتی ارائه کنیم. به صورت کلی زیرساخت‌های لازم جهت راه‌اندازی باشگاه مشتریان عبارتند از :

  • نرم‌افزار لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان.

  • سخت‌افزار لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان.

  • نیروی انسانی.

نرم افزار لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان

برای توضیح در مورد نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید بگوییم که این نرم‌افزار یک سیستم تحت وب است که جهت وفادار سازی مشتریان در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تهیه کردن نرم افزار باشگاه مشتریان اولین قدم در راه‌اندازی باشگاه مشتریان است. راه‌اندازی چنین سیستمی معمولا هزینه‌های زیادی را برای صاحبان کسب و کارها در پی دارد.

میتوان گفت که این عامل میتواند بزرگ‌ترین دلیلی باشد که فقط برندهای بزرگ اقدام به ‌پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های وفادار سازی مشتریان نمایند. این برندها بر این موضوع کاملا واقفند که اگر طراحی و راه‌اندازی باشگاه مشتری‌ها متناسب با اهداف و خواسته های آن‌ها صورت گیرد، می‌تواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. علت بالا بودن هزینه نرم افزار باشگاه مشتریان مربوط به هزینه‌های برنامه‌نویسی، توسعه نرم‌افزار و همچنین دستمزدهای مربوط به مشاوره‌های تخصصی در کسب و کار است. نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید به گونه‌ای طراحی شود که برای کاربر، ساده و کاربردی باشد. در واقع بهتر است به صورتی باشد که اپراتور آن قادر باشد در هنگام شلوغی مجموعه به سرعت عملیات عضویت و ثبت تراکنش را انجام دهد. 

سخت‌افزار لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان

بسیار واضح و مشخص است که سخت‌افزارهایی که برای ایجاد باشگاه مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد به نوع نرم‌افزار بستگی خواهد داشت. یکی از سخت‌افزارهای مورد نیاز برای چنین سیستمی، کارت باشگاه مشتری‌ها یا همان Loyalty Card است که جهت شناسایی مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا این نوع کارت‌ها از جنس کارت‌های مگنت یا مایفر تولید می‌شوند. کارت‌های مگنت از نظر ظاهری مشابه کارت‌های بانکی هستند؛ یک نوار مغناطیسی وجود دارد و برای مشتریان شخصی‌سازی می‌شود. زمانی که مشتری عضو باشگاه مشتریان می‌شود یک کارت به وی اعطا می‌شود که فقط توسط آن مشتری در همان مجموعه قابل استفاده خواهد بود.

سخت‌افزار دیگری که برای باشگاه لازم خواهد بود، به سمت پذیرنده مربوط می‌شود. در واقع این سخت‌افزار رابط میان کارت باشگاه مشتریان و نرم‌افزار است. سخت‌افزار مورد نیاز می‌بایست متناسب با نوع کارتی که برای مشتریان صادر شده است انتخاب شود. این سخت‌افزار می‌تواند یک دستگاه پوز و یا یک دستگاه ریدر باشد. دستگاه‌های پوز توسط بستر مخابراتی (خط تلفن و یا سیم کارت) ارتباط برقرار می کنند، بنابراین برای استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. به همین علت  استفاده از این دستگاه‌ها در راه اندازی باشگاه مشتریان نسبت به سایر سخت‌افزارها بسیار کمتر است.

نیروی انسانی براه راه‌اندازی باشگاه مشتری‌ها

ناگفته پیدا است یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک باشگاه مشتریان شود نیروی انسانی آن خواهد بود. نیروی انسانی تاثیر به‌سزایی بر روی باشگاه مشتریان می‌گذارد. شاید در ذهن شما این سوال شکل گرفته باشد که نیروی انسانی چگونه میتواند این چنین تاثیر گذار باشد؟ بدین صورت که هرچه نظم و دقت اجرای برنامه‌های وفادار سازی مشتریان توسط نیروی انسانی مجموعه بیشتر باشد، میزان تاثیرگذاری باشگاه در آن کسب و کار نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم حرفه‌ای باید به گونه‌ای باشد که به نیروی انسانی زیادی نیاز نبوده و زمان زیادی از مشتری نگیرد. کار با نرم‌افزار باید برای اپراتور ساده و کاربردی باشد تا در زمان شلوغی فروشگاه یا مرکز خدماتی نیز بتواند عملیات عضویت و ثبت تراکنش مشتریان را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهد.  

فواید باشگاه مشتری‌ها برای کسب و کار ما چیست؟

حالا که از جهات مهم و اصلی، باشگاه مشتری‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، برای شما بعنوان مخاطب این مقاله روشن شده است که استفاده از باشگاه مشتریان، چه پتانسیل بالایی برای کسب و کار ما میتواند ایجاد کند. در این بخش بصورت فهرست‌وار به برخی از این فواید اشاره میکنیم:

  • ایجاد سیاست‌های فروش متنوع.

  • باعث افزایش نرخ فروش و خرید مشتری میشود.

  • کاهش مشتری‌های کم سود و کم بازده کسب و کار.

  • افزایش راهکارهای ارتباط با مشتری.

  • بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم مشتری برای کسب و کار شما.

  • ایجاد تفاوت بین مشتریان بر اساس وفاداری و سوددهی آنها.

  • کاهش هزینه تبلیغات.

  • و

آنچه در مورد باشگاه مشتری‌ها در این مقاله آموختید

در این مقاله سعی کردیم در ابتدا مشتری وفادار را معرفی کنیم و بیان کنیم که چنین مشتری، چرا برای کسب و کار ما بسیار سودمند خواهد بود. درادامه به یکی از راه‌های ارتباطی با مشتری های وفادار که همان ایجاد باشگاه مشتریان است پرداختیم. ضمن معرفی کلیات باشگاه مشتری‌ها، از اهداف و مراحل ایجاد آن صحبت کردیم. انواع باشگاه مشتریان را معرفی کردیم و زیر ساخت‌های لازم برای ایجادش را بررسی کردیم.

در پایان مقاله هم از فواید ایجاد یک باشگاه مشتری‌ها بر روی کسب و کارها صحبت کردیم و به برخی از این فواید اشاره کردیم. بنظر میرسد که با مطالعه این مقاله، هر کسی ممکن است برای کسب و کار تحت مدیریت خودش، تصمیم به راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان بگیرد. به شما توصیه میکنیم قبل از هر اقدامی تمام محاسبات و چهارچوب‌های لازم برای این موضوع را که در قالب این مقاله به آنها اشاره کردیم در نظر بگیرید و سپس دست به اقدام بزنید.

 

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi