گروه مسترمایند یا Mastermind Group چیست؟
گروه مسترمایند یا Mastermind Group چیست؟

بدون مشورت و کمک دیگران حتی در مسیری که مطمئن هستیم موفق می‌شویم، مجبور به تحمل شکست خواهیم بود. ‌‌در این مقاله در مورد گروه های مسترمایند و نقش آنها در هموارتر کردن مسیر موفقیت، مطالب جالبی را بیان کرده‌ایم.

اگر کمی به گذشته فکر کنیم و کتب تاریخی را ورق بزنیم، به این نتیجه میرسیم که از ابتدای بشریت، تفکر جمعی و ایجاد گروه برای حل مشکلات عمومی، همواره مورد توجه بوده است. از شکار جمعی تا کشاورزی گروهی و یا دامداری‏‌های چند نفره در این زمینه می‌توان نام برد. بشر، زمانی که به نتیجه رسید برای بسیاری از کارهای بزرگ به صورت انفرادی ناتوان است، با افراد دیگر گروه و قبیله تشکیل داد تا هم امنیت را بهتر حفظ کند و هم با کار اختصاصی بتواند رفاه بیشتری برای خود و دیگران ایجاد کند. پس از همان ابتدا نیز نیاز به تیم متفکر و حرفه‌ای احساس می‌شد. به این گروه‌ها مسترمایند می‌گویند.

امروزه با توجه به سرعت روزافزون پیشرفت در اکثر زمینه‌ها، برای طی کردن مسیر موفقیت و پیروزی، نیاز به حضور افرادی داریم تا با همفکری‌ها و مشورتهای آنها، از سایر رقبا عقب نمانیم. ما در کنار یکدیگر بیشتر می‌دانیم و می‌توانیم انرژی بیشتری را در مقایسه با هر فرد تنها، متمرکز کنیم.در دنیای امروز، شبکه‌سازی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر کسب‌وکاری است. کسب‌ و کارها و مسیرهای حرفه‌ای بر اساس روابط ساخته می‌شوند.

شبکه‌سازی مؤثر بر اساس توسعه روابط و پیدا کردن افرادی است که به همدیگر کمک می‌کنند تا نقطه نظرات پنهان در چالش‌های فردی خود را پیدا کنند و همچنین باعث ایجاد روابط در سطوحی که افراد به‌تنهایی قادر به شکل دادن آن‌ها نیستند، می‌شود.  روابط موفق و مشارکت اجتماعی، در طولانی‌مدت، منجر به افزایش فروش می‌شود و این نکته مهمی برای کسب‌وکارهای مختلف است. برای ساختن روابط خوب و طولانی‌مدت به فاکتورهایی مانند زمان، تفکر دقیق، ملاحظه و توجه به دیگران نیاز است.

در این مقاله قصد داریم به گروه‌های مسترمایند بپردازیم و نقش آنها در شبکه‌سازی‌های موفق و بهبود شرایط برای رسیدن به موفقیت را بررسی کنیم.

گروه مسترمایند(Mastermind Group)  چیست؟

در مورد ترجمه عبارت «گروه مسترمایند» باید بگوییم که ترجمه های متفاوتی از آن ارائه شده است که تقریبا همگی یک معنی را به ذهن متبادر میکنند. برای ترجمه Mastermind Group عباراتی مثل «گروه نبوغ» یا «گروه مغز متفکر» در نظر گرفته شده است. گروه‌های مسترمایند به سرعت در حال پیشرفت هستند و این پیشرفت منجر به پیشرفت کلی جامعه خواهد شد

گروه‌های مسترمایند از افرادی تشکیل می‌شوند که تخصص‌های مختلفی دارند. با توجه به هدف تشکیل گروه‌های مسترمایند، تعداد اعضا متفاوت است. تعداد اعضای گروه می‌تواند شامل دو نفر و یا در مقیاس‌های خیلی بزرگ‌تر نیز باشد.

اعضای گروه نسبت به هم می‌توانند در سطح بالاتر یا پایین‌تری باشند. افراد سطح بالاتر می‌توانند اعضای گروه را به شبکه‌ای از افراد متصل کنند که در حالت طبیعی به آن‌ها دسترسی وجود ندارد

جلسات گروه‌های مسترمایند می‌تواند شامل موضوعات عمومی یا تخصصی مثل کارآفرینی باشد. این جلسات با اهدافی مانند: حل مسئله، طوفان فکری(Brain Storm) و انگیزه دادن به همدیگر تشکیل می‌شود. اگر بخواهیم در مورد رویکرد جلسات صحبت کنیم، معمولا رسیدن به نتایج بیشتر در مدت‌زمان کمتر موضوع اصلی این قبیل جلسات میتواند باشد. جلسات گروه به‌طور منظم برای ارائه ایده‌ها، افکار، اطلاعات و بازخورد دادن به ایده‌های دیگران، اشتراک گزاری منابع و روابط با دیگر اعضا، تشکیل می‌شوند.

برای افزایش تاثیرگذاری که معمولا به بیشتر شدن بهره‌وری می‌انجامد، افراد حاضر در گروه می‌بایست با همدیگر راحت بوده و هنگام ارائه نظرات خود، صادق و مهربان باشند.

جلسات مسترمایند این قدرت را به اشخاص می‌دهد که بتوانند برای مشکلات خودشان دنبال راه‌حل‌هایی کاربردی‌تر باشند و همچنین ایده‌هایی که حین جلسات در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، می‌تواند سرآغاز تحولی بزرگ در زندگی هر شخص و اثربخشی بیشتر در دنیا باشد.

گروه مسترمایند(گروه مغز متفکر) چه مزایایی دارد؟

حالا که با تعریف و کلیات گروه مسترمایند آشنا شدید، در این قسمت بصورت فهرست‌وار و مشخصی، مزایای تشکیل گروه مسترمایند و عضو چنین گروه‌هایی شدن را اشاره میکنیم:

دیدگاه‌های متفاوت در آن شنیده می‌شوند

شنیدن نظرات مختلف و آگاه شدن از دیدگاه‌های متفاوتی که ممکن است هر یک از اعضای گروه مغز متفکر داشته باشند، به ما اجازه می‌دهد تا مسائلی را در نظر بگیریم که قبلا از آن‌ها در طول زندگی و همچنین رویکرد رسیدن به اهداف‌مان خبر نداشتیم. چه با اظهارنظرهای اعضای گروه مسترمایند موافق باشیم چه مخالف، این اتفاق به ما درک بهتری راجع به چگونگی بهبود رویکردمان را می‌دهد.

پشتیبانی متقابل ایجاد می‌کند

خیلی از اوقات وقتی پیشرفت‌مان برای رسیدن به یک هدف کند می‌شود، اعضای گروه مسترمایند افرادی خواهند بود که می‌توانند درک کنند چه چیزی پشت این اتفاق است و ما را برای برطرف کردن موانع پیشرفت، کمک کنند. ما میتوانیم گروه‌های مسترمایند مد نظر خودمان را به گونه‌ای تشکیل دهیم که شاید تفکرات متفاوتی داشته باشند، اما به یکدیگر اعتماد دارند و میتوانند بهم تکیه کنند و به این صورت یک پشتیبانی متقابل در گروه شکل خواهد گرفت.

سلامت روحی و حتی جسمی اعضای این قبیل گروه‌ها بهبود پیدا می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که گروه‌های مسترمایند موفق، اغلب اعضایی دارند که از سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند. طرز فکر شما یکی از مهمترین جنبه‌های رسیدن به موفقیت است. وقتی با هم(اعضای گروه) به اهداف تعیین شده، می‌رسید و وقت خود را با افراد همفکر خود می‌گذرانید، هورمون‌های شادی زیادی آزاد می‌کنید که باعث ایجاد شادی در خلق و خوی شما می‌شوند. عضو شدن در یک گروه مسترمایند بزرگ، همچنین می‌تواند انرژی بیشتری به اعضا ارائه دهد و وضعیت جسمی آنها را نیز بهبود ببخشد.

مسئولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد

گروه مسترمایند که شما عضو آن هستید، همیشه شما را برای اهدافی که تعیین کرده‌اید، جوابگو می‌داند. بعلاوه، دانستن اینکه شما یک جلسه‌ی برنامه ریزی شده‌ی منظم در داخل گروه دارید، شما را به سمت پیشرفت در کار سوق خواهد داد؛ زیرا شما نمی‌خواهید تنها فردی باشید که گزارش می‌کند هیچ تلاشی برای پیشبرد پروژه‌ها نکرده است.

باعث ایجاد یا تقویت عادات مثبت در اعضا می‌شود

 مسلماً، یکی از مهمترین مزایایی که می‌توانید از یک گروه مغز متفکر بدست آورید، جایگزینی عادتهای خود محدود‌کننده و قدیمی با عادات جدید و موفقیت محور است. اگرچه این یک روند آسان یا سریع نیست، اما با تمرین و تکرار، این کار عملی است و نتایج دراز مدت به همراه دارد.

فرصت‌های بیشتر شبکه‌سازی ایجاد می‌کند

 این یک مزیت آشکار است. شرکت‌کنندگان در گروه‌های مغز متفکر غالباً افراد موفقی هستند که به دنبال ادغام با افراد دیگری می‌باشند که از همین شرایط برخوردار هستند. شما همچنین با عضویت در اینچنین گروه‌هایی، شانس بیشتری برای ماندن در ذهن کارآفرینان کاملاً موفق دارید. مطمئناً مواردی در مورد جلسات حضوری وجود دارد که به ایجاد ارتباط کمک می‌کند تا بتوانید کمی بیشتر تمرکز کنید. اگرچه شما نباید با هدف فروش خدمات خود وارد گروه مسترمایند شوید، اما ارتباطات شگفت‌انگیزی که ایجاد می‌کنید می تواند دریچه‌های جدیدی برای تجارت شما باز کند.

در چه صورت باید یک گروه مسترمایند ایجاد کرد یا عضو آن شد؟

تا اینجای مقاله با زوایای گوناگون گروه‌های مسترمایند(گروه های نبوغ) آشنا شده‌اید، در این قسمت میخواهیم به یک سوال مهم پاسخ دهیم که چه زمانی باید متوجه شویم که نیاز ما به ایجاد یک گروه مغز متفکر یا عضو چنین گروهی شدن، قطعی است؟

برای پاسخ به چنین سوالی، باید بگوییم اگر به این دو مورد نیاز دارید باید به یک گروه مغز متفکر بپیوندید:

اگر در زندگی و تجارت خود به تمرکز و وضوح بیشتری نیاز دارید

گروه‌های مغز متفکر برای افرادی مناسب است که تمرکز آنچنانی روی موضوعات ندارند. معمولا افرادی که متفکران بزرگی هستند و مغز آنها اغلب با ایده‌های جدید و هیجان انگیز مسابقه می‌دهد، اغلب این حالت برای‌شان تا حدی طاقت فرسا می‌شود. عضویت در گروه‌های مسترمایند به شما آموزش میدهد تا برای آماده شدن بخاطر یک جلسه ده دقیقه‌ای به صورت هفتگی، اهداف بزرگ و ترسناک خود را به استراتژیهایی با اندازه قابل کنترل تقسیم کنید که ساده و قابل اجرا به صورت هفتگی باشند. بطرز شگفت‌آوری این کار به افزایش تمرکز و وضوح بیشتر اهداف کمک میکند. اهداف وقتی بیشتر روشن شوند، راه‌های رسیدن به آنها و برنامه‌ریزی‌ها هم دقیق‌تر می‌شوند.

اگر به یک دیدگاه جدید یا مربی نیاز دارید

مواقعی وجود دارد که شما خیلی به موضوعات نزدیک هستید و این نزدیکی زیاد، به شما اجازه نمیدهد تا کار، هدف یا مسیر خود را مانند فردی که از بیرون به کل ماجرا نگاه میکند، ببینید. حضور و وجود افرادی در قالب گروه مسترمایند این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که عده‌ای از افراد نابغه و توانمند به غیر از خودتان به امور و مسیرها نظارت داشته باشند و با دیدگاه‌ها و نظراتشان در نقش یک مربی و مشاور دلسوز، شما را از خطاهای احتمالی دور کنند.

مراحل ایجاد یک گروه مسترمایند موفق

با طی کردن مراحل زیر می‌توانید یک گروه مسترمایند ایجاد کنید:

  1. ابتدا عنوان یا هدف از تشکیل یک گروه مسترمایند را مشخص کنید.

  2. در گام بعدی، افراد خوش‌فکر که از نبوغ خوبی برخوردار هستند را با تحقیق و با دقت فراوان برای ملحق شدن به گروه مغز متفکرتان، انتخاب کنید.

  3. قوانین حاکم بر گروه مسترمایند مورد نظرتان را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که این قوانین بر بازده و خروجی گروه بسیار موثر است.

  4. مرام نامه‌ای تنظیم کنید و به سمع و نظر اعضا برسانید تا مطمئن باشید که همه‌ی اعضای گروه، به قوانین وضع شده، پایبند خواهند بود.

برخی از مشهورترین گروه‌های مسترمایند در سطح جهان

در این قسمت قصد داریم شما را با برخی از مشهورترین و معروفترین گروه‌های مغز متفکر در سطح جهان آشنا کنیم و اطلاعات اندکی در مورد هر یک از این گروه‌ها ارائه خواهیم کرد:

گروه Entrepreneur’s Organization

شاید بتوان گفت که گروهEntrepreneur’s Organization یکی از شناخته‌شده‌ترین گروه‌های مسترمایند در سطح جهان است. چیزی قریب به 13 هزار کارآفرین، عضو این گروه هستند. این گروه در سال 1987 پایه‌گذاری شد و بوجود آورنده آن Verne Harnish است. هزینه عضویت در این گروه نسبت به سایر گروه‌ها، میتوان گفت حداقل است. این گروه بین المللی است و ممکن است اعضای آن در نزدیکی هر شهر بزرگی كه می‌توانید به آن سفر كنید حضور داشته باشند.

گروه Eccountability

این گروه در زمینه Digital Mastermind فعالیت میکند. کاربران، پروفایلهایی با جزئیاتی از قبیل: اندازه شرکت، نوع صنعت، اهداف و سایر اطلاعات خود ایجاد می‌کنند. سپس گروه آنها را با گروههایی با پروفایل مشابه وصل کرده و هفته‌ای یک بار با آنها ویدئو کنفرانس انجام میشود. این مزایای یک گروه مغز متفکر دیجیتال نسبت به نوع سنتی آن است. عضویت در این گروه به کارآفرینان حوزه دیجیتال به شدت توصیه میشود. این گروه در سال 2016 پایه‌گذاری شد و بوجود آورنده آن Ronan Leonard است.

گروه Business Network International

این گروه نیز یکی از بزرگترین و در دسترس‌ترین گروه‌های مسترمایند است. بیش از 8998 قسمت و 253000 عضو در سراسر جهان دارد. تعاملات این گروه در رسانه‌های اجتماعی و البته گاهی به صورت انجام می‌شود. توانمندی این گروه در هماهنگ سازی‌ها در زمینه تجارت فوق العاده است. این گروه در سال 1984، توسط Dr. Ivan Misner و Carolyn Denny پایه‌گذاری شد.

گروه Vistage

گروه vistage مربوط به مدیرانی است که معمولا به صورت حضوری با یکدیگر ملاقات می‌کنند. اعضای این گروه، مدیرانی هستند که درآمد سالانه آنها بیش از 500 هزار دلار در تجارتشان است. هدف اصلی این گروه، پرورش شبکه‌ای مشترک از روابط نزدیک است. این گروه برای استارتاپ‌های به نسبت بزرگتر، میتواند ایده‌آل باشد. اعضای این گروه میتوانند تاکتیک‌های ارزشمند شرکتی را به خوبی بیاموزند. این گروه در سال 1957 پایه‌گذاری شد و بوجود آورنده آن Robert Nourse است.

گروه Young President’s Organization

این گروه یکی از تاثیرگذارترین گروه‌های شاخه‌ی خود می باشد. این گروه پل ارتباطی بین 27 هزار مدیرعامل در سرتاسر چهان است. جالب است بدانید که برای عضو این گروه شدن، باید حتما دعوت رسمی از شخص صورت گیرد. در گردهمایی‌های این گروه، افراد مشهوری مانند Steve Wozniak یا Richard Branson سخنرانی میکنند. این گروه در سال 1950 پایه‌گذاری شد و بوجود آورنده آن Ray Hickock است.

چه تیپ شخصیتهایی میتوانند بعنوان یک فرد مسترمایند فعالیت کنند؟

با تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز می‌توان ۱۶ تیپ شخصیتی را از هم تفکیک کرد. یکی از جالب‌ترین این تیپ‌ها، تیپ موسوم به INTJ است که به آن لقب‌هایی مانند معمار یا اسممسترمایند (عقل کل) داده‌اند. بر اساس آمارهایی که از کاربران آنلاین به دست آمده؛ تنها ۲ درصد مردها و یک درصد زن‌های تیپ مسترمایندی دارند.

افراد با تیپ شخصیتی INTJ ، درونگراهای متفکر اهل قضاوت و شهود هستند. با این خصوصیات آنها آدم‌های متمرکز و عقلانی و معتقد به اصول هستند. باید اشاره کنیم، بر اساس آزمونهای روانشناسانه، افرادی که مسترمایند هستند، از نظر درونگرایی قادر به تمرکز روی کارهای خاص و ایجاد انگیزش برای خود هستند. آنها کم‌حرف هستند و با دقت و سنجیده صحبت می‌کنند و هر کلمه‌شان مفهومی دارد. توانایی تمرکز ژرف آنها، تحسین‌برانگیز است. البته گاهی هم این وقف زندگی برای کار و هدف، آنها را تبدیل به اصطلاحا گرگ‌های تنها در حین کار می‌کند. آنها به ایده‌هایشان احترام می‌گذارند و جلوی مشوش‌کننده‌ها را می‌گیرند.

تشنگی ذاتی‌ مسترمایندها برای کسب دانش، خود را در اوایل زندگی نشان می‌دهد. آنها همچنین از اینکه آنچه را می‌دانند به دیگران بگویند لذت می‌برند، از تسلط خود به موضوعات مورد انتخابشان مطمئن هستند، اما این شخصیت‌ها ترجیح می‌دهند به طراحی و اجرای طرحی درخشان در حوزه کاری خود بپردازند تا اینکه دیدگاه‌هایی در مورد مسائل فرعی «غیرجذاب» همچون شایعات را بپذیرند.

محدودیت‌ها و سنت‌ها مورد نفرت گونه شخصیتی مسترمایند هستند. از نظر آنه همه چیز میتواند در معرض پرسش و ارزیابی مجدد قرار گیرد و اگر افراد با تیپ شخصیت مسترمایند(مغز متفکر) راهی پیدا کنند، اغلب یک‌جانبه دست به کار می‌شوند و ایده‌ها و روش‌های خود را که از لحاظ فنی برتر، غیرمعمول و گاهی اوقات بی‌رحمانه و تقریباً همیشه غیرسنتی هستند را به اجرا می‌گذارند.

مسترمایند را بیشتر جدی بگیرید

گروه‏‌های مغز متفکر، سبک جدیدی از تفکر هستند که به طور جمعی انجام می‌شوند. در این جلسات تیم متفکر و حرفه‌ای، طوفان افکار و ایده‌‏ها ایجاد می‌شود. لازم است افراد مناسب و کارآمد برای هدف‏‌های ایجاد تیم متفکر و حرفه‌ای به عضویت آن‏ها دربیایند و طبق قواعدی که برای آن‏‌ها ایجاد شده است، به فعالیت و یافتن ایده‌های جدید به عنوان راه حل برای چالش‌‏های هر شرکت عمل کند. برای اعضای این گروه‏‌ها نیز می‌توان حقوق و دستمزد تعریف کرد.

در قالب این مقاله سعی کردیم ابتدا شما را با مفهوم گروه های مسترمایند آشنا کنیم. سپس مزایای تشکیل دادن چنین گروه هایی یا عضو آنها شدن را یک به یک لیست کردیم. در ادامه مقاله به این موضوع پرداختیم که در چه صورت باید عضویت در یک گروه مسترمایند برای ما، به صورت یک ضرورت به حساب بیاید. در ادامه مراحلی که برای ایجاد یک گروه مسترمایند باید طی شود را تک به تک در قالب یک فهرست و به ترتیب اشاره کردیم.

بعد از این، برخی از بزرگترین و پر طرفدارترین گروه های مسترمایند در سطح جهان را معرفی کردیم و گفتیم که هدف از پیدایش هر یک از این گروه ها چیست و معمولا چه کسانی عضو هر یک از این گروه های مسترمایند میشوند. در نهایت هم از نقطه نظر روانشناختی، بررسی کردیم که افرادی که بعنوان مسترمایند یا مغز متفکر شناخته میشوند، معمولا چه خصوصیتهای اخلاق و رفتاری دارند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، حتما با توجه به زمینه فعالیت خود و میزان علاقه‌مندی که به هر رشته یا شاخه تکنولوژی، کارآفرینی، دیجیتال مارکتینگ و یا … ترغیب شده باشید که هر چه زودتر عضو یک گروه مغز متفکر شوید یا حتی خودتان به فکر تشکیل یک گروه مسترمایند افتاده باشید. مطمئن باشید که برای موفقیت نباید زمان را از دست داد، پس زودتر تصمیم بگیرید و مهم‌تر اینکه سریعتر اقدام کنید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi