بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) چیست و چه مزایایی دارد؟
بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی درون‌گرا به زبان ساده، بدین معناست که مخاطبین شما، خودشان به سوی خدمات یا کسب‌وکارتان جذب می‌شوند و برخلاف روش‌های سنتی، دیگر احتیاجی به استفاده از تبلیغات گسترده (مثل بیلبور، تراکت یا تبلیغات تلوزیونی) نخواهید داشت، این مفهوم ارتباط عمیقی با دیجیتال مارکتینگ دارد؛ در روزگاران گذشته، یا در سال‌هایی که بازاریابی و مارکتینگ شناخته نشده بود، همه کسب‌وکارها، چه یک مغازه کوچک در کوچه‌ای باریک یا یک شرکت بزرگ خدماتی و معروف، از روش‌هایی مانند، پخش تراکت، اجاره کردن بیلبورد در سطح شهر یا پخش آگهی از طریق رادیو و تلویزیون، برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کردند.

البته هنوز هم از این روش‌ها برای معرفی کسب‌وکارها استفاده می‌شود. اما با گذشت زمان و با آمدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متعدد، کم‌کم کسب‌وکارها به روش‌های جدیدی برای معرفی و بازاریابی دست یافتند؛ شما نیز به عنوان صاحب کسب‌وکار، احتمالا اصطلاحاتی را مانند بازاریابی درون‌گرا و یا برون‌گرا شنیده‌اید. ما در این مقاله، قصد داریم تا شما را با مفاهیم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا و تفاوت میان این دو روش بازاریابی آشنا کنیم. پس ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) چیست؟

امروزه با پیشرفت فناوری، سطح اطلاعات مردم تغییر کرده و در نتیجه بازاریابی نیز دچار تحول عظیمی شده است. اکنون مانند گذشته، تبلیغات رادیو و تلویزیونی موثر نیستند. امروزه عصر بازاریابی درون‌گرا است، یعنی بازاریابی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی؛ برخی از افراد بازاریابی درون‌گرا را با عنوان بازاریابی ربایشی نیز می‌شناسند.

به نقل از ویکی‌پدیا، بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) ارائه و اشتراک‌گذاری مطالب مفید، کاربردی و ارزشمند در قالب انواع گزارش، کتاب‌های الکترونیکی، وبینار، ویدئوهای آموزشی، پادکست، خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای مشتریانی است که به دنبال کسب اطلاعات در زمینه‌ای خاص هستند. در بازاریابی ربایشی، کسانی که نیازمند به دست آوردن اطلاعات کاربردی در هر زمینه‌ای هستند، محور توجه و بازاریابی خواهند بود.

مشتریان امروز افراد بسیار باهوشی هستند، آنها فقط به تبلیغات بیلبوردها و یا تلویزیون اعتماد نمی‌کنند، بلکه آنها در دنیای اینترنت به تحقیق و جستجو می‌پردازند. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های قدیمی تبلیغاتی دیگر پاسخگو نیستند. اما می‌توانند این روش‌ها مکمل بازاریابی درون‌گرا باشند. اما چگونه یک کسب‌وکار می‌تواند از طریق بازاریابی درون‌گرا (Inbound marketing) محصولات و خدمات را به مشتریان خود معرفی ‌کند؟

فرض کنید فردی به دنبال خدمات باغبانی است، او در اینترنت به جستجوی شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، می‌گردد. او لیستی از سایت‌هایی را پیدا می‌کند، که به گفته آنها، ارائه دهنده خدمات باغبانی هستند. اما چگونه فردی که به دنبال یک خدمت خاص می‌گردد، وارد سایت شما شده و یا با شما ارتباط می‌گیرد؟ با داشتن سایت، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای موثر می‌توانید به معرفی برند، محصولات و خدمات خود پرداخته و از این طریق حس اعتماد را در مشتریان افزایش دهید.

بازاریابی برون‌گرا (Outbound Marketing) چیست؟

بازاریابی برون‌گرا یکی از روش‌های تبلیغات سنتی است، که این روش شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات چاپی، بازاریابی تلفنی و تبلیغات درفضای باز خواهد بود. این روش تبلیغاتی در گذشته بسیار موثر بود. البته هنوز برخی از کسب‌وکارها از آن استقبال می‌کنند. اما این روش بازاریابی دارای مشکلاتی نیز هست. معمولا کسانی که با بیلبورد کسب‌وکاری را در سطح شهر مواجه می‌شوند، درصد بالایی از آنها مشتریان آن کسب‌وکار نیستند.

یا معمولا وقتی فردی در یک کانال تلویزیون تبلیغی را مشاهده می‌کند، آن کانال را عوض می‌کند، این موضوع باعث عدم دیده شدن تبلیغات می‌گردد. معمولا کسانی که با بیلبورد کسب‌وکاری را در سطح شهر مواجه می‌شوند، درصد بالایی از آنها مشتریان آن کسب‌وکار نیستند. یا معمولا وقتی فردی در یک کانال تلویزیون تبلیغی را مشاهده می‌کند، آن کانال را عوض می‌کند، این موضوع باعث عدم دیده شدن تبلیغات می‌گردد.

چه تفاوتی میان بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا وجود دارد؟

در بازاریابی درون‌گرا، جذب مشتری از طریق اینترنت، تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی است. با تولید محتوای اثربخش در این رسانه‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند تا از طریق این روش مشتریان خود را جذب کنند. البته روش‌های دیگری نیز در دنیای آنلاین وجود دارد، که باعث می‌شود کسب‌وکارها برای معرفی و برندینگ خود، از طریق این روش‌ها با یکدیگر رقابت کنند. درست است که بازاریابی درون‌گرا، یک روش سنتی است؛ اما هنوز می‌تواند جایگاه خوبی برای تبلیغات و برندینگ داشته باشد.

زمانی که اسم کسب‌وکاری بارها از طریق تبلیغات رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و مخاطب اسم برند را می‌شوند، در ذهنش یادآوری می‌کند، که زمانی که محصولات و یا خدماتی را نیاز داشت، می‌تواند به آن کسب‌وکار اعتماد کند. حتی بازاریابان یک کسب‌وکار در حقیقت سفیران معرفی آن بوده، در نتیجه نوع معرفی خدمات و محصولات آن کسب‌وکار می‌تواند، تاثیر بسیاری در میزان فروش و معرفی داشته باشد.

تکنیک‌های بازاریابی درون گرا (Inbound marketing)

همانطور که گفتیم، در بازاریابی برون‌گرا، تبلیغات و آگهی‌ها بارها و بارها در معرض دید مخاطب قرار می‌گرفت و تلاش میشد تا با تکرار نام برند، حس اطمینان را در ذهن مخاطب به‌وجود آوریم؛ اما در بازاریابی درون‌گرا برخلاف روش‌های سنتی با به‌کارگیری راهکارهایی مثل تولید محتوا، سئو و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تلاش می‌کنیم تا مخاطب، جذب برند شده و به آن علاقه‌مند شود؛ در ادامه هر یک از این راهکارها را با هم بررسی می‌کنیم.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو، تکنیک بسیار مهمی است، که کاربر می‌تواند از طریق آن سایت شما را در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو پیدا کند. هرچه قدر محتوای جذاب و مفیدتری را در اختیار کاربر قرار دهید، سایت شما در رتبه‌های برتر گوگل قرار گرفته و کاربر با جستجوی کلمه کلیدی در گوگل، سایت شما را در صفحات اول جستجو پیدا خواهد کرد.

بازاریابی محتوایی

شاید این بخش را بتوان یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی درون‌گرا دانست، در این روش سعی می‌کنیم با ارائه‌ی محتوای جذاب به کاربران و پاسخ‌گویی به سوالات و دغدغه‌هایی که دارند، آن‌ها را به خدمات خود علاقه‌مند کنیم، به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی گل‌و‌گیاه دارید، می‌توانید با تولید محتوا در خصوص روش‌های صحیح نگهداری از گیاهان، روش کاشت یک گل به خصوص و… مخاطبین را بیشتر به‌سوی خدمات خود جذب کنید.

شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از مهمترین روش‌هایی است، که در بازاریابی درون‌گرا استفاده می‌شود. شما با تولید محتوای موثر می‌توانید، برند، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید. این امر می‌تواند باعث افزایش فروش کسب‌وکار شما شود.

ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها

ارسال خبرنامه از اطریق ایمیل، می‌تواند یکی دیگر از ابزارهای بسیار موثر جهت برقراری ارتباط با مخاطبان باشد. با ارسال ایمیل، می‌توانید تا مخاطبان را به محصولات و خدمات خود علاقه‌مند کرده، در نتیجه منجر به افزایش فروش خواهد شد.

تدوین استراتژی بازاریابی

اگر به تازگی در حال تهیه یک استراتژی بازاریابی برای تجارت خود هستید، راه پیش رو روشن است. بازاریابی درون‌گرا بهترین روش بازاریابی است، که علاوه بر اینکه هزینه کمتری نسبت به بازاریابی برون‌گرا دارد، دارای بازخورد موثرتری نیز هست. اما شما اگر می‌خواهید، از بازاریابی برون‌گرا استفاده کنید، می‌توانید هدفمندتر از روش‌های بازاریابی سنتی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق این تکنیک، مخاطبان خود را به سمت منابع آنلاین کسب‌وکار خود سوق دهید.

همچنین اگر می‌خواهید تا روش‌های بازاریابی سنتی تاثیرگذار باشند، بهتر است که کمپین‌های بازاریابی درون‌گرا را با منابع آنلاین خود هماهنگ کنید. تا با صرف بودجه کمتر، بیشترین نتیجه را بگیرید؛ همانطور که گفته شد، هر دو روش بازاریابی می‌توانند، مکمل هم باشند، تا بهترین نتیجه را برای شما به عنوان صاحب کسب‌وکار داشته باشند؛ قبل از اینکه هزینه گزافی برای بازاریابی دهید، حتما استراتژی بازاریابی خود را از قبل تعیین کنید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi