نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟
نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، بالا بودن نرخ پرش یا بانس ریت است. چگونه می‌توانیم نرخ پرش را در سایت خود به حداقل برسانیم؟ چگونه می‌توانیم کاری کنیم که مخاطب پس از ورود به سایت ما حاضر شود محصولات را خریداری کند، مقالات را بخواند و در سایت عضو شود؟ در صورتی که این سوالات در ذهن شما هم شکل گرفته و در پی پاسخ آن‌ها هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

فرض کنید یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی یا کتاب‌فروشی دارید. مشتری وارد مغازه شما می‌شود و پس از چند دقیقه بدون این‌که با شما به عنوان صاحب مغازه ارتباطی برقرار کند یا حرفی بزند، مغازه را ترک می‌کند و می‌رود. در چنین مواقعی شما به عنوان صاحب مغازه احتمالاً می‌گویید: «مشتری پرید!» در مورد کسب و کار اینترنتی هم همین قضیه وجود دارد، یک کاربر وارد وب‌سایت فروشگاهی یا وبلاگ شما می‌شود و پس از مدتی بدون تعامل و ارتباط با سایت، صفحه را ترک می‌کند. به این اتفاق پرش یا بانس (Bounce) گفته می‌شود و تعداد کاربرانی که در یک بازه زمانی مشخص این کار را انجام می‌دهند با معیاری به نام بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce Rate) مشخص می‌شوند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تعریف کاملی از نرخ پرش داشته باشیم و چند راهکار خوب برای کاهش نرخ پرش ارائه دهیم. در صورتی که احساس می‌کنید نرخ پرش سایت شما بالا است، مطمئن باشید یک جای کار ایراد دارد که باید خوب تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید به این مشکل پی ببرید. این نکته را بدانید که سایتی با نرخ پرش بالا، مشتری‌پران است و اگر این روند ادامه پیدا کند، کسب و کار را در پرتگاه مرگ قرار می‌دهد. بنابراین آشنایی با بانس ریت و نحوه کاهش آن اهمیت زیادی برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی دارد. در صورتی که شما هم تمایل دارید کسب و کار آنلاین خود را در برابر افزایش نرخ پرش در امان نگه دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

تعاریف مختلفی از نرخ پرش یا بانس ریت وجود دارد و هر یک از متخصصان این مفهوم را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند. یکی از بهترین تعاریفی که معنای نرخ پرش را در ذهن ما ماندگار می‌کند این است که: نرخ پرش یا بانس ریت، یک نسبت است؛ نسبت کاربرانی که از سایت ما پریده‌اند به کل کاربرانی که وارد سایت ما شده‌اند.

وقتی ما یک سایت یا فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی می‌کنیم، انتظار داریم که مخاطب وارد سایت ما شود و یک سری اقداماتی که مد نظر ما است را انجام دهد. به عنوان مثال یک مقاله کامل می‌نویسیم، سعی می‌کنیم اطلاعاتی به مخاطب بدهیم و او را ترغیب کنیم که در نهایت روی دکمه درخواست اقدام (CTA) که در پایان مقاله قرار گرفته، کلیک کند. وقتی مخاطب یا کاربر مقاله را می‌خواند و در نهایت بدون این‌که کار مدنظر ما را انجام دهد از صفحه خارج می‌شود از لفظ پرش برای اشاره به این اقدام مخاطب استفاده می‌‌کنیم.

چند مثال برای درک بهتر مفهوم پرش

  • فرض کنید کاربری یک کلمه خاص را در گوگل سرچ می‌کند و از طریق نتایج جستجوی گوگل وارد سایت شما می‌شود. وقتی صفحه سایت شما را می‌بیند و پس از چند ثانیه بدون هیچ اقدام خاصی از سایت شما به نتایج جستجوی گوگل برمی‌گردد، در واقع پرش اتفاق افتاده است.

  • دومین مثال، استفاده از آدرس سایت شما است. فرض کنید یک کاربر آدرس سایت شما را می‌داند و پس از وارد کردن آدرس وارد سایت شما می‌شود. او پس از چند ثانیه صفحه را می‌بندد و از سایت خارج می‌شود به این اتفاق هم پرش می‌گویند.

  • در مثال سوم یک کاربر از طریق نتایج موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شود و بیش از حد معمول و منطقی روی آن صفحه می‌ماند. در این حالت هم بانس یا پرش اتفاق می‌افتد. (اگر زمان سشن گوگل آنالیتیکس روی 30 دقیقه تنظیم شده باشد و کاربر فرضاً 35 دقیقه روی یک صفحه بماند، پرش یا بانس اتفاق می‌افتد).

فرض کنید که در 24 ساعت گذشته جمعاً 150 کاربر وارد سایت شما شده‌اند. از بین این 150 نفر، 45 نفر چند ثانیه پس از ورود به سایت، صفحه را بسته‌اند. اکنون برای محاسبه بانس ریت باید تعداد کاربرانی که از سایت پریده‌اند را بر کل کاربرانی که وارد سایت شده‌اند تقسیم کنید و حاصل را در 100 ضرب کنید تا نرخ پرش به دست آید.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

یکی از مفاهیم دیگری که بعضی مواقع با نرخ پرش اشتباه گرفته می‌شود، نرخ خروج (Exit Rate) است که برای درک آن از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید به بازار می‌روید اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که شما فارغ از اینکه چیزی بخرید یا نخرید، در نهایت بازار را ترک خواهید کرد. چیزی که اهمیت دارد این است که شما پس از ورود به کدام مغازه تصمیم می‌گیرید بازار را ترک کنید. معمولاً اگر محصولات خوبی در بازار وجود داشته باشد تمایل شما برای سر زدن به سایر مغازه‌ها بیشتر می‌شود ولی اگر محصولات جالب نباشد، چند مغازه را که سر زدید تصمیم می‌گیرید از بازار خارج شوید.

در مورد فروشگاه اینترنتی هم این موضوع یعنی نرخ خروج وجود دارد. اگر صفحات و محصولات سایت شما خوب و پربار باشد کاربر تصمیم می‌گیرد به سایر صفحات هم سر بزند در غیر این صورت ممکن است تصمیم بگیرد که از سایت شما خارج شود. هدف از بررسی نرخ خروج، تعیین آخرین صفحه‌ای است که کاربر در سایت دیده است.

یکی از نکاتی که در مورد نرخ خروج و بانس ریت وجود دارد این است که گاهی بالا بودن نرخ خروج اصلاً نگران‌کننده نیست. به عنوان مثال وقتی داریم نرخ خروج را برای صفحه مربوط به فرم عضویت در سایت بررسی می‌کنیم بالا بودن نرخ خروج اصلاً جای نگرانی ندارد؛ زیرا احتمالاً کاربر چند صفحه از سایت را دیده، فرم عضویت را تکمیل کرده و در نهایت از سایت خارج شده است. در مورد نرخ پرش اما این قضیه فرق دارد یعنی اگر نرخ پرش این صفحه بالا بود، حتماً جایی از سایت مشکل داشته که پرش اتفاق افتاده است.

بالا بودن بانس ریت به چه معناست؟

از نگاه متخصصان بالا بودن نرخ پرش می‌تواند چهار دلیل را در ذهن ما تداعی کند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کیفیت صفحه‌ای که مخاطب وارد آن شده، پایین بوده و مخاطب به خاطر نپسندیدن صفحه از آن خارج شده است.

  2. گاهی اوقات کسب و کارها مقالاتی را می‌نویسند یا محتوایی را به مخاطب ارائه می‌دهند ولی در آن محتواها از مخاطب نمی‌خواهند که کار خاصی انجام دهد. یعنی اصلا درخواست اقدام (CTA) در آن صفحات وجود ندارد و به همین خاطر مخاطب، صفحه را ترک می‌کند.

  3. گاهی مواقع مخاطب دنبال یک آمار و ارقام یا اطلاعات خاص است یا سوالی برایش به وجود آمده ولی پاسخ آن سوال را در صفحه شما پیدا نمی‌کند و در نتیجه از آن خارج می‌شود.

  4. گاهی مواقع مخاطبان به اشتباه وارد یک سایت می‌شوند و وقتی که متوجه شدند صفحه باز شده ارتباطی باموضوع آ‌ن‌ها ندارد خیلی سریع آن صفحه یا سایت را ترک می‌کنند.

نرخ پرش چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

همیشه متخصصان سئو روی این موضوع اختلاف نظر داشته‌اند. برخی بر این باور هستند که بانس ریت روی سئو تأثیر دارد و برخی دیگر این دیدگاه را رد می‌کنند. بسیاری از مدیران و مهندسان شرکت گوگل در پاسخ به کاربران خود اعلام کرده‌اند که نرخ پرش هیچ تأثیری روی سئو و رتبه‌بندی سایت در گوگل ندارد. آن‌ها می‌گویند بانس ریت با گوگل آنالیتیکس در ارتباط است و اطلاعات گوگل آنالیتیکس، معیاری برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو نیست.

درست است که گوگل به صراحت از عدم تأثیر مستقیم بانس ریت روی رتبه‌بندی سخن می‌گوید ولی قرار نیست که ما به این نرخ بی‌توجه باشیم. وقتی نرخ پرش سایت ما بالا است، نشان می‌دهد که کاربران کارهایی که ما از آن‌ها می‌خواهیم را انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال سایر مقالات سایت ما را نمی‌خوانند، سایر محصولات را نمی‌بینند و در سایت ما عضو نمی‌شوند. پس بالا بودن نرخ پرش می‌تواند نگران‌کننده باشد و لازم است به درستی آنالیز، تجزیه و تحلیل شود.

چرا دانستن نرخ پرش اهمیت دارد؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که احتمالاً تا الان در ذهن شما شکل گرفته، این است که چرا دانستن نرخ پرش سایت اهمیت دارد؟ در ادامه به پنج دلیل مهم اشاره شده است:

  1. وقتی می‌فهمید بانس ریت یک صفحه بالاست، باید آن صفحه را تجزیه و تحلیل کنید. وقتی تجزیه و تحلیل تمام شد احتمالاً به منشأ مشکل پی ‌می‌برید و مشکل را رفع می‌کنید.

  2. می‌توانید محتوای صفحاتی که بانس ریت بالایی دارند را به‌روزرسانی کنید و از این طریق آن‌ها را بهبود ببخشید.

  3. با دانستن بانس ریت، ذائقه مخاطب را متوجه می‌شوید و می‌فهمید که مخاطب از چه نوع محتوایی خوشش می‌آید و چه نوع محتوایی را نمی‌‌پسندد. در نتیجه می‌توانید بر اساس ذائقه مخاطب رفتار کنید و دل او را به دست بیاورید.

  4. گاهی وقت‌ها طراحی سایت شما از اساس مشکل دارد و به برند شما آسیب می‌زند. در نتیجه خیلی سریع می‌توانید سایت خود را مجدداً طراحی کنید و برند خود را پیش از آنکه دیر شود، نجات دهید.

  5. متوجه می‌شوید که کدام‌یک از کلمات کلیدی شما موثر بوده و کدام‌یک هیچ تأثیری در رشد و رونق مخاطبان شما نداشته است.

چگونه نرخ پرش سایت خود را کاهش دهیم؟

اکنون که با مفهوم نرخ پرش آشنا شدیم و دلیل اهمیت آن را فهمیدیم، زمان آن فرارسیده است که شیوه کاهش بانس ریت را یاد بگیریم. در ادامه به چند روش خوب برای کاهش نرخ پرش سایت اشاره شده است:

1. محتوای مناسب تولید کنید

یکی از نکات مهم و موثر در کاهش بانس ریت، تولید محتوای مناسب و کاربردی است. در صورتی که محتوای شما برای مخاطب مناسب باشد، مطمئن باشید که بازخورد مناسبی به شما نشان می‌دهد و کارهایی که از او می‌خواهید را انجام می‌دهد. تا جایی که ممکن است مقالات را جامع و کامل بنویسید و سعی کنید به تمام سوالات مخاطبان در مقالات خود پاسخ دهید تا مخاطب برای رسیدن به پاسخ سوال خود وارد سایر سایت‌ها نشود. یکی از دلایل بالا رفتن نرخ پرش سایت‌ها، این است که محتوای راضی‌کننده و کاملی ندارند.

2. روی سرعت سایت خود حساس باشید

اگر سرعت سایت شما پایین باشد و صفحه‌ موردنظر مخاطب سریع بارگذاری نشود، کاربر خیلی زود خسته شده  و ترجیح می‌دهد از سایت‌های رقیب برای برآورده کردن نیاز خود استفاده کند. اگر کاربر ببیند که سرعت بارگذاری مطالب در سایت شما مناسب و راضی‌کننده است، بیشتر در سایت می‌ماند.

3. لینک‌دهی سایت خود را بهبود ببخشید

سعی کنید در جاهای مختلف مقالات خود به سایر مقاله‌های موجود در سایت لینک بدهید. این کار باعث می‌شود هرجا مخاطب نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد، از لینک‌های داخلی سایت شما استفاده کند. این موضوع هم برای سئوی سایت و هم برای برآورده کردن نیاز مخاطب مهم است.

4. سایت خود را ریسپانسیو کنید

امروزه بسیاری از کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند خود به سایت‌های مختلف سر می‌زنند و خرید اینترنتی انجام می‌دهند. از این رو ما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید سایت خود را ریسپانسیو کنیم تا با صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند سازگار باشد و تمامی کاربران بتوانند از سایت ما نهایت استفاده را ببرند.

5. برای تحقیق کلمات کلیدی زمان بگذارید

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین کارها برای کاهش نرخ پرش است. در صورتی که می‌خواهید نرخ پرش خود را کاهش دهید، سعی کنید کلمات کلیدی با ترافیک بالا انتخاب کنید و برای این کلمات کلیدی محتوا تولید کنید. ببینید مخاطبان هدف شما بیشتر از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، حتماً روی آن کلمات کار کنید. یکی از نکات مهم این است که برای این کلمات کلیدی محتوای مناسب، کامل و مرتبط تولید کنید تا نیاز مخاطب به صورت کامل برآورده شود.

سعی کنید در محتواهای خود فقط به کلمات کلیدی اکتفا نکنید و کلمات مرتبط و مترادف با کلمات کلیدی را هم به کار ببرید. این کار باعث می‌شود که سایت شما در نتایج جستجو گوگل رتبه بهتری بگیرد.

6. تبلیغات را در سایت خود بهینه سازی کنید

یکی از مهم‌ترین کارها برای کاهش بانس ریت سایت این است که تبلیغات را در سایت خود به حالت بهینه برسانید. قرار نیست اصلاً در سایت خود تبلیغ نکنید ولی این تبلیغات نباید به قدری زیاد باشد که مزاحمتی برای کاربر ایجاد کند. در صورتی که کاربر اذیت شود، قطعاً سایت شما را ترک می‌کند و همین ترک کردن نرخ پرش را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید در سایت خود تبلیغ کنید، حتماً از تبلیغات همسان استفاده کنید.

7. به ظاهر سایت خود اهمیت بدهید

هفتمین مسئله این است که باید به ظاهر سایت خود اهمیت بدهید و کاری کنید که سایت شما برای خواننده زیبا و جذاب باشد. اگر سایت شما زیبا و موردپسند مخاطب نباشد، حتی اگر بهترین محتوا را تولید کنید باز هم نرخ پرش سایتتان کاهش می‌یابد. به همین خاطر همیشه سعی کنید روی زیبایی و ظاهر سایت خود کار کنید.

8. حتماً از ویدیو و تصویر استفاده کنید

یکی از روش‌های جلب نظر مخاطب، استفاده از انواع و اقسام محتوا است. هیچ‌گاه به یک نوع محتوا (مثلاً محتوای متنی) اکتفا نکنید. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تصاویر منحصر به فرد و ویدیوهای ارزشمند تأثیر زیادی روی میزان تعامل مخاطب دارد و باعث می‌شود بیشتر روی یک صفحه بماند. البته در انجام این کار زیاده‌روی نکنید بلکه تعادل را در استفاده از انواع محتوا رعایت کنید.

نرخ پرش سایت خود را کاهش دهید

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از کاربران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی را درگیر کرده، این است که بهترین منبع برای آنالیز نرخ پرش چیست؟ پاسخ بسیاری از متخصصان، گوگل آنالیتیکس است. البته برای دیدن نرخ پرش در این ابزار مهم گوگل، باید کار با آن را یاد بگیرید.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi