دستیار مجازی چیست؟
دستیار مجازی چیست؟

احتمالا بارها در میان مشغله‌های روزمره به این فکر کردید که کاش یک نفر بود تا بخشی از کارهایتان را به او واگذار کنید و شما به وظایف مهم‌تری رسیدگی می‌کردید. دستیار مجازی همان شخص موردنظر است. شما می‌توانید بخشی از کارهای خود را به دستیار مجازی بسپارید تا او به صورت دورکار آن‌ها را پیش ببرد. در واقع دستیار مجازی یک کارمند مستقل است که می‌تواند در امور مختلفی به کارفرما کمک کند.

زمانی‌که شما یک کسب و کار کوچک را آغاز می‌کنید، در ابتدای مسیر درگیر انجام کارهای مختلف هستید تا بتوانید سازمان مورد نظر خود را پایه‌ریزی کنید. هرچه زمان بیشتری از آغاز کسب و کار شما می‌گذرد، کارها بیشتر و بیشتر خواهند شد و با افزایش رجوع مشتریان، امور مربوط به آنان و رسیدگی به پرسش‌ها و خواسته‌های آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. به جایی می‌رسید که دیگر شما وقت این را نخواهید داشت که یک تنه با تمام این کارها دست و پنجه نرم کنید و اینجاست که نیاز به یک دستیار مجازی (Virtual Assistant) به‌شدت احساس خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به موضوع دستیار مجازی، وظایف و نحوه عملکرد او بپردازیم. اگر شما هم به یک دستیار مجازی نیاز دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنید پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

دستیار مجازی چه کسی است؟

دستیار مجازی (Virtual Assistant) یا VA یک کارمند مستقل است که در امور اداری، توسعه کسب و کار، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی یا کارهای دیگر به کارفرما کمک می‌کند. در واقع دستیاران مجازی با بر عهده گرفتن وظایف تکراری و کارهای اداری، وقت را برای صاحبان مشاغل کوچک، کارآفرینان و مدیران آزاد می‌کنند.

دستیار مجازی به صورت دورکاری و از راه دور کار می‌کند و معمولا قسمتی از خانه خود را به عنوان دفترکار در نظر گرفته و ‌کارهایش را از آنجا انجام می‌دهد. دستیاران مجازی ممکن است مستقر در کشورهای مختلفی باشند. دستیار مجازی در دهه گذشته بین کسب و کارهای کوچک بسیار محبوب شده زیرا آن‌ها یک نیروی کار کاملا انعطاف‌پذیر هستند. یک دستیار مجازی بسته به نیاز شما می‌تواند پاره وقت یا تمام وقت فعالیت کند. اگر به 20، 30 یا حتی 40 ساعت کار در هفته نیاز دارید هیچ مشکلی نیست و می‌توانید دستیاری را پیدا کنید که این مقدار ساعت برای کار شما زمان بگذارد. حقوق و دستمزد دستیاران مجازی را می‌توان به صورت ساعتی پرداخت کرد. همچنین می‌توانید طبق توافق، در هفته یا ماه یک هزینه ثابت پرداخت کنید.

اغلب اوقات می‌توان با استخدام یک دستیار مجازی تمام وقت، بازدهی و سود بیشتری را کسب کرد به این دلیل که:

  • مبلغ دستمزد برای دستیار مجازی تمام وقت، مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

  • ادغام یک دستیار تمام وقت در فرآیند و روند کار و استفاده از سازگاری و تسلط او به سیستم کاری کسب و کار، آسان‌تر خواهد بود.

  • یک VA تمام وقت برای یادگیری هر گونه برنامه نرم افزاری ویژه‌ای که نیاز دارید، ایجاد روابط صمیمانه با همکاران و مشتریان و رشد همگام با کسب و کار، موقعیت بهتری خواهد داشت.

برخی از دستیاران مجازی به عنوان فریلنسر مستقل کار می‌کنند. برخی دیگر نیز عضوی از یک شرکت یا موسسه هستند که می‌توانید از طریق آن شرکت از خدمات آن‌ها بهره مند شوید. هنگامی که با یک شرکت دستیار مجازی کار می‌کنید، درواقع با مدیر آن شرکت وارد کار شده‌اید و کافیست در مورد نیازهایتان با مدیر صحبت کرده تا بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

دستیار مجازی چگونه کار می کند؟

امروزه نقش دستیاران مجازی برجسته‌تر از گذشته شده زیرا كسب و كارهای كوچک و استارتاپ‌ها برای كاهش هزینه‌ها به دفاتر مجازی اعتماد می‌كنند. از طرفی دیگر كسب و كارهای مختلف در هر اندازه‌ای میزان استفاده از اینترنت را برای انجام كارهای خود افزایش می‌دهند. از آنجا که یک دستیار مجازی یک پیمانکار مستقل است، لازم نیست که یک کسب و کار مزایا یا مالیاتی را که برای یک کارمند تمام وقت پرداخت می‌کند را برای دستیار مجازی هزینه کند. همچنین از آنجا که دستیار مجازی در خارج از محیط شرکت کار می‌کند، دیگر نیازی به میز یا فضای کاری اضافی در دفتر شرکت نیست. از یک دستیار مجازی انتظار می‌رود تا هزینه کامپیوتر و تجهیزات شخصی خود، نرم افزارهای متداول و سرویس اینترنت پرسرعت را خودش پرداخت کند.

مزایای برخورداری از دستیار مجازی

دستیارهای مجازی می‌توانند کارهای زیادی در جهت افزایش بهره‌وری کسب و کار شما انجام دهند. چگونگی گذران وقت یک کارآفرین یا صاحب کسب و کار، ممکن است بزرگترین عامل در موفقیت هر کسب و کار باشد. بنابراین صاحبان مشاغل و مدیران ارشد باید وقت خود را صرف فعالیت‌های بسیار مهم و با ارزش کنند. برای اینکه یک مدیر وقت خود را صرف فعالیت‌های با ارزش کند لازم است که وقت کمتری را به فعالیت‌های کم ارزش اختصاص دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد و سازمان‌ها که امروزه به اهمیت زمان مدیران پی برده‌اند دستیار مجازی استخدام می‌کنند و با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کنند.

داشتن دستیار مجازی مزایای خاص خودش را دارد. مهمترین موضوع این است که اگر از او بخواهید کاری را انجام دهد، لازم نیست نگران دیدگاه و نگرش او باشید. مزایای استفاده از دستیار مجازی به شرح زیر است:

  • برای انجام امور کاری کارفرما طفره نرفته یا با آن مخالفت نمی‌کند.

  • به فضای کاری یا ارتقا رتبه فکر نمی‌کند و در این باره صحبتی نخواهد کرد.

  • در حیطه کار و محیط شغلی یک کسب و کار حاشیه و تنش ایجاد نمی‌کند.

وظایف دستیار مجازی

وظایف مربوط به دستیار مجازی با توجه به نیاز مشتری و شرایط قرارداد متفاوت است. برخی از دستیاران مجازی کارهای اداری و دفترداری را انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به طور مرتب در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند یا برای یک وبلاگ مقاله بنویسند. همچنین یک دستیار مجازی کامل و قوی می‌تواند از عهده فراهم کردن مقدمات سفر، زمانبندی و برنامه‌ریزی قرارهای ملاقات، ورود داده و ذخیره آنلاین پرونده‌ها برآید.

یک دستیار مجازی چه کارهایی را انجام می دهد؟

یک دستیار مجازی کارهای مختلفی را انجام می‌دهد. این کارها از خواندن و پاسخ دادن به ایمیل‌ها گرفته تا برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها را در بر می‌گیرد. اما برنامه‌ریزی و پاسخ دادن به ایمیل‌ها فقط بخش کوچکی از کارهایی‌ است که یک VA می‌تواند انجام دهد. بطور خلاصه اگر بتوان کاری را به صورت آنلاین انجام داد، به احتمال زیاد یک دستیار مجازی می‌تواند آن کار را انجام دهد.

مدیریت تقویم کاری

مدیریت تقویم کاری یا شخصی، یکی از بزرگترین چالش‌های یک کارآفرین است. دستیارهای مجازی می‌توانند این کار را برای شما راحت کنند. مدیریت تقویم کاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • هماهنگی و برنامه‌ریزی تماس‌ها و قرارها: انجام این کار توسط یک دستیار مجازی بطور معمول زمانی در حدود 10 ساعت در هفته را برای صاحبان کسب و کار آزاد می‌کند. نکته اصلی این است که باید به دستیار خود قوانینی درباره نحوه اولویت‌بندی کارهایتان ارائه دهید. VA همچنین تماس‌های برخی از اعضای تیم کاری شما را نیز برنامه‌ریزی خواهد کرد.

  • تایید قرار ملاقات‌ها: بهترین روش این است که لیستی از قرارها را برای تایید به دستیار مجازی بدهید. با این کار می‌توانید از اتلاف وقت خود جلوگیری کنید چون بسیاری از مواقع طرف مقابل قرار ملاقات با شما را فراموش می‌کند.

  • یادآوری در مورد تماس و قرار ملاقات: گاهی ممکن است یک قرار یا تماس تلفنی را فراموش کنید، به ویژه هنگامی که خارج از دفتر یا در جلسات مختلف هستید. دستیار مجازی می‌تواند چند دقیقه قبل با شما تماس گرفته یا به شما پیامک دهد تا قرارتان را یادآوری کند.

  • زمانبندی مجدد تماس‌ها و قرارها: گاهی اوقات نیاز است تا تماس‌ها و قرارهایتان را دوباره برنامه ریزی کنید که VA می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

  • محافظت از زمان: برای بعضی از صاحبان مشاغل دشوار است که به دوستان یا همکاران خود برای یک قرار ملاقات نه بگویند. اما زمانی‌که یک دستیار مجازی دارید، او می‌تواند این‌کار را برای شما انجام دهد.

  • نوشتن لیست انتظار: هر هفته دستیاران مجازی می‌توانند یک لیست از افرادی را که به درخواست تشکیل جلسه یا تماس شما پاسخ نداده‌اند، برای شما بفرستند تا بدانید که باید چه کارهایی در این راستا انجام دهید.

ایمیل ها و مدیریت ارتباطات

اگر ایمیل‌هایی که باز نکرده‌اید روی هم انباشته شده یا اگر به کسی نیاز دارید که لیست مخاطبان شما را بروزرسانی کند بدانید که یک دستیار مجازی خوب می‌تواند با انجام فعالیت‌های زیر ساعت‌ها وقت را برای شما صرفه جویی کند:

  • بررسی ایمیل‌ها: بر اساس نیازها و اولویت‌بندی شما، دستیاران مجازی ایمیل‌های شما را پاسخ، ارسال، حذف یا نشانه‌گذاری می‌کنند.

  • اضافه کردن افراد به لیست مخاطبان: هنگامی که با شخص جدیدی تماس گرفتید یا او را ملاقات کردید یا این‌که نوع دیگری از تعامل را با او دارید، دستیار مجازی می تواند اطلاعات آن شخص را به اطلاعات مخاطبان شما اضافه کرده یا اطلاعات مربوط به افراد را بروزرسانی کند.

  • افزودن مخاطبان به :CRM یکی از مهم‌ترین دلایلی که مشاغل کوچک از برنامه CRM خود استفاده نمی‌کنند به دلیل زمان‌بر بودن ورود اطلاعات است. دستیاران مجازی می‌توانند اطلاعات را به سیستم CRM شما اضافه کرده و آن را سازماندهی کنند.

وظایف تلفنی

اگر به یک منشی نیاز دارید یا به کسی احتیاج دارید که تعاملات تلفنی شما را انجام دهد، یک دستیار مجازی می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

  • انجام وظایف منشی گری: ممکن است منتظر تماس‌های مهم باشید ولی برای پاسخگویی در دسترس نباشید به همین دلیل می‌توانید تماس‌ها را به دستیار مجازی خود ارجاع دهید.

  • نوشتن پیام‌های صوتی: از آنجایی که امروزه بیشتر نامه‌های صوتی از طریق ایمیل دریافت می‌شود، این ایمیل‌ها را می‌توان برای رونویسی و تبدیل کردن به متن، برای VA ارسال کرد. هرگونه پیگیری لازم برای این ایمیل‌ها را نیز می‌توان به دستیار مجازی واگذار کرد.

انجام امور مربوط به مسافرت

پیدا کردن و تنظیم پروازها و هتل‌ها برای مسافرت‌های کاری می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. بسیاری از مدیران و کارآفرینان، وقت لازم را برای انجام این کارها ندارند. یک دستیار مجازی برای انجام این امور می‌تواند بسیار مفید باشد:

  • بررسی پروازها: یک دستیار مجازی می‌تواند پروازها را بررسی کند تا پروازهای مناسب شما را پیدا کرده و گزینه‌هایی را به شما ارائه دهد. اگر خواسته‌های خودتان شامل خطوط هوایی مورد علاقه، صندلی دلخواه یا دیگر علایقتان را به دستیار مجازیتان بگویید، او می‌تواند پرواز دلخواهتان را برایتان بیابد و در زمان شما صرفه جویی کند.

  • بررسی هتل‌ها: درست مشابه پروازها، با بیان خواسته‌های خود درباره محل اقامتتان به دستیار مجازی، او می‌تواند لیست کوتاهی را به شما ارائه دهند تا به سرعت از میان آن‌ها انتخاب کنید.

  • رزرو پروازها و هتل ها: با دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به VA آن‌ها پس از تصمیم‌گیری شما می‌توانند ملزومات سفر را رزرو کنند.

  • بررسی گزینه‌های حمل و نقل: این گزینه‌ها شامل اتومبیل‌های کرایه‌ای، کرایه کردن یک راننده و حتی گاهی وسایل حمل و نقل عمومی است. دستیار مجازی می‌تواند هماهنگی‌های مربوط به رفت و آمد شما را برایتان انجام دهد.

  • بررسی یا رزرو رویدادها: رویداد مد نظر شما چه داخل یک رستوران خاص باشد چه در فضای اجتماعات یا حتی یک کنسرت، دستیار مجازی در مورد جزییات آن برای شما تحقیق کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

توسعه کسب و کار

فعالیت‌های زیادی در زمینه توسعه کسب و کار وجود دارد؛ از یافتن مشتریان احتمالی در لینکدین گرفته تا جمع آوری آدرس‌های ایمیل. یک دستیار مجازی می‌تواند این فعالیت‌ها را انجام دهد و با این‌کار شما می‌توانید بر روی تعاملات شخصی مربوط به فروش تمرکز کنید.

  • یافتن مشتریان احتمالی در لینکدین: مشاغل B2B (کسب و کار به کسب و کار) و برخی مشاغل B2C (کسب و کار به مشتری) باید لیستی از مشتریان ایده آل را نگه دارند. یک دستیار مجازی با راهنمایی شما می‌تواند در لینکدین جستجو کرده و لیستی از مشتریان احتمالی را برای شما تهیه کند.

  • جمع آوری آدرس‌ ایمیل: با استفاده از پایگاه داده و گوگل، VA می‌تواند آدرس ایمیل مشتریان احتمالی را که باید با آن‌ها تماس بگیرید، پیدا کند.

  • طراحی و تهیه ارائه‌ها: دستیار مجازی می‌تواند با پیدا کردن و درج لوگوی یک مشتری و تغییر رنگ متن برای مطابقت با کسب و کار آن‌ها، سطح کیفی ارائه‌ها و پیشنهادهای کاری و تجاری را بالا ببرد. آن‌ها همچنین می‌توانند اسلایدهای یک فایل پاورپوینت در یک ارائه را به صورت متحرک در بیاورند تا جذابیت بصری بیشتری داشته باشد و کلاس کاری را بالا ببرد.

وظایف مدیریتی

هنگامی که کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنید، عملکردهای مدیریتی زیادی وجود دارد که باید انجام شود. ممکن است لازم باشد گزارش‌هایی را برای مشتریان جمع آوری کنید و برای این‌کار باید داده های زیادی را گردآوری کنید که البته این داده‌ها را باید از قبل ذخیره کرده باشید. عملکردهای مدیریتی دیگری نیز وجود دارد، مانند جذب افراد بیشتر در تیم شما که به راحتی می‌توانید بخشی از این کارها را به دستیار مجازی خود واگذار کنید.

  • جمع آوری گزارش‌ها: یک VA می‌تواند گزارش‌های مربوط به شاخص‌های عملکردی را در فواصل از پیش تعیین شده جمع آوری کند تا بتوان میزان پیشرفت یک کار را بررسی کرد.

  • کمک به استخدام کارمندان: رقابت برای جذب افراد خوب از رقابت برای جذب کارمندان سخت‌تر است. دستیاران مجازی براساس معیارهای دلخواه کارفرما، داخل لینکدین به جست و جو برای جذب افراد مورد نیاز او می‌پردازند.

امور حسابداری

آیا انجام حساب و کتاب‌ها یا ارسال فاکتورها برای شما سخت و دشوار است؟ جای نگرانی نیست چون دستیار مجازیتان این کارها را برایتان انجام می‌دهد.

  • حفظ حساب و کتاب‌ها: با کمی توضیح و آموزش، دستیاران مجازی می‌توانند معاملات و تراکنش‌ها را بررسی کرده و مطابقت دهند تا صورت‌حساب‌های ماهانه را ببندند.

  • ایجاد و ارسال فاکتور: با کمک فرم‌های آماده، دستیاران مجازی می‌توانند فاکتور درست کرده و آن‌ها را برای مشتریان ارسال کنند.

  • پیگیری پرداخت‌ها: همه شرکت ها باید فرآیند دریافت مالی داشته باشند. دستیاران مجازی می‌توانند آن فرآیند را دنبال کرده و دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را جمع آوری کنند. در صورت لزوم این فرآیند می‌تواند به صاحب کسب و کار یا شخص دیگری نیز ارجاع داده شود.

کارهای خرد

شغل اصلی صاحب یک کسب و کار، برنامه ریزی برای آینده شرکت است. در نتیجه مالک یا کارآفرین باید روی ایجاد محصولات و خدمات جدید تمرکز کند و روی پروژه‌های دیگری وقت بگذارد که کسب و کارش را به سطح بالاتری می‌رساند. بنابراین باید کارهایی مانند پر کردن فرم‌های آنلاین و مدیریت فایل‌ها را به شخص دیگری سپرد. تعدادی از کارهای خرد که توسط دستیار مجازی انجام می‌شود عبارتند از:

  • پر کردن فرم‌های آنلاین

  • یادداشت برداری از وبینارهای دلخواه کارفرما

  • ذخیره، نگهداری و تبدیل فایل‌ها

  • انجام تحقیقات و آمارگیری

  • تنظیم پروژه‌ها در سیستم مدیریت پروژه شرکت

  • برنامه‌ریزی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

  • تصحیح و ویرایش نامه‌ها، مطالب وبلاگ و متن سخنرانی‌ها

کارهای شخصی

کارآفرینان و مدیران زندگی شخصی هم دارند و گاهی انجام کارهایی مانند رزرو رستوران و ارسال هدیه می‌تواند زمان‌بر باشد درحالی‌که حفظ روابط شخصی برای این افراد بسیار مهم است. در انجام کارهای شخصی خود نیز می‌توان از دستیار مجازی کمک گرفت. برخی از کارهایی که می‌تواند در این حوزه توسط دستیار مجازی انجام شود عبارتند از:

  • رزرو میز در رستوران

  • انجام خریدها

  • یافتن، ‌خرید و ارسال هدیه

  • فراهم کردن تدارکات یک مهمانی

  • پیگیری سفارش‌ها

  • مدیریت تقویم خانوادگی

  • مدیریت قرارهای پزشکی

  • مدیریت پرداخت قبوض و اقساط

چگونه یک دستیار مجازی شویم؟

اگر تصمیم دارید که شغل خود را به عنوان یک دستیار مجازی آغاز کنید، نخستین گام این است که نوع خدمتی که می‌خواهید ارائه دهید را تعیین کرده و مشخص کنید که این خدمات را به چه کسانی ارائه خواهید داد. آیا می‌خواهید تمرکز خود را در یک کار خاص مانند طراحی گرافیک یا حسابداری بگذارید؟ آیا شما روی یک بازار خاص مانند کسب و کار آنلاین یا بنگاه‌های معاملات ملکی تمرکز خواهید کرد؟ هنگامی‌که بدانید چه چیزی را ارائه می‌دهید، می‌توانید قیمت خدمات خود را تنظیم کنید. ممکن است هزینه کار خود را بر اساس میزان ساعت تنظیم کنید یا می‌توانید بسته‌های خدمات خود را به فروش برسانید. شروع کار به عنوان دستیار مجازی سریع و مقرون به صرفه بوده و انجام آن آسان است. در فضای شغلی امروز نیاز زیادی به کمک مجازی وجود دارد و اگر در حال حاضر مهارت و تجهیزات لازم برای شروع کار را دارید، می‌توانید به سرعت اولین مشتری خود را پیدا کرده و کارتان را شروع کنید.

اگر قصد راه‌اندازی یک شرکت دستیار مجازی را دارید،‌ در مورد پروانه کسب با مراجع قانونی صحبت کنید. اگر از قبل برای ارائه خدمات پشتیبانی مجازی کاملا مجهز هستید، هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز شاید تنها هزینه راه‌اندازی این کسب و کار برای شما باشد. پس از راه‌اندازی می‌توانید با شبکه‌سازی و جستجوی مشاغل آزاد و دورکاری از طریق سایت‌های مشاغل آنلاین، مشتری پیدا کنید. راه‌اندازی یک صفحه لینکدین و راه‌اندازی یک وب‌سایت را نیز در ذهن داشته باشید تا افراد بتوانند به راحتی در مورد شما اطلاعات کسب کرده و از خدماتتان استفاده کنند.

حقوق دستیار مجازی

حقوق دستیار مجازی با توجه به میزان تجربه و مهارتی که می‌توانند ارائه دهند، متفاوت است. در این مورد آمار جهانی وجود ندارد و نمی‌توان به آن اتکا کرد چون اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا به عنوان مثال،‌ اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد را به طور خاص برای دستیاران مجازی جمع نمی‌کند. ارقامی که ارائه می‌شود به طور کلی برای منشی‌ها و دستیاران اداری است و یک هفته کاری 40 ساعته در نظر گرفته می‌شود:

  • حقوق سالانه بالا: بیش از 67 هزار دلار (24 دلار در ساعت)

  • حقوق سالانه متوسط: 41هزار دلار (19.71 دلار در ساعت)

  • حداقل حقوق سالانه: کمتر از 27 هزار دلار (12.92 دلار در ساعت)

افرادی که علاقه‌مند به دستیاری مجازی می‌شوند، مشاغل زیر را نیز در نظر می گیرند. ارقام ارائه شده میانگین حقوق سالانه به دلار آمریکا است:

  • مسئول پذیرش یا منشی: 31هزار دلار

  • منشی دفتر عمومی: 35 هزار دلار

  • دفتردار مالی: 41 هزار دلار

دستیاران مجازی باید هزینه‌های اضافی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرند از جمله خرید و نگهداری تجهیزات دفتری و بازاریابی برای جذب مشتری جدید.

تحصیلات، آموزش و گواهی های لازم

داشتن گواهی یا مدرک چهار ساله کارشناسی برای دستیاری مجازی لازم نیست، اما احتمالا اعتبار و ارزش بیشتری به کار شما می‌بخشد.

  • آموزش: برای یادگیری نحوه دستیاری مجازی می‌توانید دوره‌های آموزش آنلاین را از طریق یک شرکت یا مربی آنلاین بگذرانید.

  • صدور گواهی‌: همچنین شرکت‌هایی هستند که می‌توانند شما را به عنوان دستیار مجازی تایید کنند. برخی از مربیان آنلاین و همچنین موسسات آموزشی پس از شرکت در دوره، به افراد گواهی دستیاری مجازی می‌دهند.

 بسیاری از مهارت‌های مورد نیاز برای دستیاری مجازی، همان مهارت های لازم برای دستیاری اداری یا منشی بودن است. در زیر اشاره‌ای مختصر به مهارت‌های لازم خواهیم کرد:

  • مهارت‌های سازمانی: دستیاران مجازی باید برای پیگیری وظایف برای مشتریان مختلف سازماندهی شوند.

  • مهارت‌های ارتباطی: از آنجایی که دستیاران مجازی از راه دور کار می‌کنند، باید در برقراری ارتباط از طریق ایمیل و تلفن مهارت داشته باشند.

  • مهارت فنی: بهترین دستیاران، مهارت‌های کامپیوتری بالایی دارند و بر نرم‌افزارهای اداری رایج مسلط هستند.

  • چندکاره بودن: با توجه به درخواست‌های جدید از طرف مشتری، دستیاران باید برای تغییر مداوم بین انجام وظایف مختلف آماده باشند.

چشم انداز شغلی

آمارها نشان می‌دهد که مشاغلی مانند کارمند دبیرخانه، منشی و کارمندان اداری از سال 2019 به 2029 در حدود 9 درصد کاهش می‌یابد. در حال حاضر آمار رشد شغلی به طور خاص برای دستیاران مجازی در دسترس نیست اما با توجه به این‌که به‌طور روزافزون شرکت‌های بیشتری به سمت واسپاری کارهای خود به شکل دورکاری می‌روند و برای انجام کارهایی که قبلا توسط کارمندان تمام وقت انجام می‌شد افراد نیمه وقت استخدام می‌کنند، امکان رشد فرصت‌های شغلی دستیار مجازی وجود دارد.

چگونه در این حوزه کار پیدا کنیم؟

همیشه روش‌های مختلفی برای کار پیدا کردن هست و با توجه به تخصص و بازار هدف روش‌ها متفاوت خواهد بود اما به‌طور کل برای پیدا کردن کار به عنوان یک دستیار مجازی سه راه وجود دارد:

  • پیوستن به یک سازمان: عضو سازمان‌هایی شوید که امکان شبکه‌سازی و توسعه حرفه‌ای را برای شما فراهم می‌کنند مانند انجمن دستیارهای مجازی بین المللی که البته بیشتر برای افراد خارج از ایران مناسب است.

  • جستجوی مشتریان: شما می‌توانید در سایت‌های بزرگ کاریابی مانند Indeed و Monster یا در سایت‌هایی که بر روی دورکاری و فرصت‌های شغلی انعطاف‌پذیر تمرکز دارند مانند FlexJobs و Upwork به دنبال مشتری باشید.

  • ارتباطات شخصی: از شبکه ارتباطات و آشنایی خود استفاده کنید و به دوستان، خانواده و آشنایان کاری خود اطلاع دهید که به عنوان یک دستیاری مجازی به دنبال شغل هستید.

چگونه یک دستیار مجازی استخدام کنیم؟

با افزایش تعداد پیمانکاران مستقل که در خانه کار می‌کنند، بازار کار شاهد گسترش شرکت‌های تحت وب است که به عنوان واسطه بین کارفرمایان و پیمانکاران احتمالی عمل می‌کنند. برخی از سایت‌های فریلنسر پر از تعداد زیادی نیروی کاری هستند که از افراد با طیف گسترده‌ای از تجربه و تخصص در ایران یا سراسر جهان تشکیل شده است. در این سایت‌ها مشتریان و کارفرمایان می‌توانند جزئیاتی درباره نوع کاری که در نظر دارند و حقوق پیشنهادی برای انجام آن کار ارائه دهند. سپس فریلنسرها یا همان پیمانکاران آزاد می‌توانند برای گرفتن آن شغل درخواست دهند و نمونه‌هایی از کار خود را برای بررسی به مشتری ارائه دهند. در برخی موارد، مشتری می‌تواند یک کنفرانس ویدیویی ترتیب دهد تا در مصاحبه با متقاضیان صلاحیت آن‌ها را دقیق‌تر ارزیابی کند.

دنیای نوین، روش های نوین

امروزه در کسب و کار خود باید وظایفی را که می‌توان برون‌سپاری کرد، شناسایی کنید تا مدیریت زمان خود را در دست بگیرید. برای برون‌سپاری، روی کارهایی تمرکز کنید که به تخصص شما نیازی ندارند. از خود بپرسید آیا آن کار بهترین استفاده از وقت شما است یا توسط شخص دیگری بهتر انجام می‌شود؟ چه بخواهید فرآیندها و کارهای اداری کسب و کار خود را تنظیم کنید، چه بخواهید کارهایی را که باعث آزار شما می‌شوند را انجام ندهید یا این‌که فقط وقت آزاد بیشتری بخواهید، در هر صورت داشتن یک دستیار مجازی فوق العاده است. گاهی استخدام یک دستیار مجازی می‌تواند رمز موفقیت شما باشد.

 

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi