وبینار چیست و چگونه با فروش آن درآمدزایی کنیم؟
وبینار چیست و چگونه با فروش آن درآمدزایی کنیم؟

با توجه به تغییراتی که در شرایط کنونی زندگیمان ایجاد شده، ارزش و اهمیت آموزش‌های آنلاین، جلسات آنلاین و وبینارها بیشتر از قبل شده‌است. در این مطلب می‌پردازیم به اینکه وبینار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ همچنین خواهیم گفت که وبینارها چه مزایا و معایبی می‌توانند داشته باشند. در آخر به معرفی بهترین ارائه دهنده‌های وبینار در داخل و خارج ایران خواهیم پرداخت. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز درباره‌ی وبینار را در کنار هم یاد بگیریم.

احتمالا تاکنون کلمه وبینار را در جاهای مختلفی شنیده‌اید، این یک واژه انگلیسی است و به صورت Webinar نوشته می‌شود. هدف ما در مقاله حاضر این است که ببینیم وبینار چیست و چه کاربردی دارد. اگر بخواهیم یک تعریف خیلی ساده و خودمانی از وبینار ارائه دهیم می‌توانیم از «کلاس آنلاین»، «سمینار آنلاین»، «کلاس مجازی» و «دوره مجازی» هم استفاده کنیم. در این مقاله تمرکز خود را روی این سوال که وبینار چیست و تمامی مسائل پیرامون مفهوم وبینار، چالش‌ها، اهداف و ابزارهای آن می‌گذاریم تا بتوانید دید درستی نسبت به وبینار پیدا کنید و در صورت تمایل بتوانید بهترین استفاده ممکن را از آن ببرید. پس تا انتهای مقاله وبینار چیست با ما همراه شوید.

وبینار چیست؟

وبینار یک کنفرانس زنده ویدیویی مبتنی بر وب است که میزبان‌ها از طریق اینترنت با بینندگان و شنوندگان خود از سراسر دنیا ارتباط برقرار می‌کنند. مخاطبان می‌‌توانند میزبان را در حین صحبت کردن ببینند یا فقط تصویری از اسلایدها و محتواهای آماده شده توسط میزبان را مشاهده کنند. سیستم‌های وبیناری، قابلیت‌هایی برای تعامل مخاطبان با میزبان فراهم می‌کنند به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند سوالات خود را از میزبان بپرسند و باهم به گفتگو بپردازند. میزبان‌ها معمولا در پایان سمینار آنلاین، جلسات پرسش و پاسخ درباره محتوای ارائه شده، برای پاسخ به سؤالات بینندگان دارند.

فرض کنید دوستی دارید که می‌خواهد با مخاطبان خودش ارتباط برقرار کند و به دنبال راهی برای تعامل با مشتریان، ارائه آموزش به آن‌ها و همچنین ارتباط با کارکنان خود از راه دور است. در این صورت وبینار می‌تواند یکی از بهترین راهکارهایی باشد که می‌توانید به او پیشنهاد دهید. یکی از دقیق‌ترین تعاریفی که می‌توان برای وبینار ارائه کرد، به صورت زیر است:

وبینار ترکیبی از دو کلمه «وب» و «سمینار» است که ترکیب این دو کلمه با یکدیگر، واژه‌ی مخففی به نام وبینار را ایجاد کرده است. در واقع وبینار یک کارگاه آموزشی، سخنرانی یا ارائه ویدیویی که به صورت آنلاین و بر مبنای نرم‌افزارهای موجود برگزار می‌شود. این جلسات غالبا با کسب و کار در ارتباط هستند و کسانی که از وبینار استفاده می‌کنند معمولا برای یک هدف کاری مانند آموزش، بازاریابی و غیره از این روش کمک می‌گیرند هدف وبینار معمولا اشتراک‌گذاری دانش، ایده و همراه شدن با مردم سراسر جهان است. از وبینار می‌توانید برای ایجاد و پرورش روابط، اعتبارسازی برای یک برند یا نمایش یک محصول استفاده کنید.

شاید اگر فردی از شما بپرسدکه معنی وبینار چیست این تعریف بتواند جامع‌ترین و کامل‌ترین پاسخ باشد. برگزاری یک رویداد آنلاین با رویداد فیزیکی و به اصطلاح حضوری کاملا متفاوت است. در رویداد آنلاین مانند وبینار نیازی نیست که بروید یک سالن را اجاره کنید و از مهمانان خودتان پذیرایی کنید. از سوی دیگر برنامه‌ریزی و برگزاری وبینار آنلاین خیلی آسان‌تر از یک رویداد حضوری است.

هدف از برگزاری یک وبینار چیست؟

اکنون که متوجه شدیم وبینار چیست، زمان آن فرا رسیده که بدانیم یک وبینار می‌تواند با اهداف مختلفی برگزار شود. بازاریاب‌ها، آموزگاران، مدرسان و مشاغل مختلف می‌توانند با اهدافی مانند آموزش و رسیدن به مشتری بالقوه از وبینار استفاده کنند. در نتیجه هیچ قاعده و دستورالعمل مشخصی برای هدف وبینار وجود ندارد و هر کاربری می‌تواند از وبینار به نفع خودش استفاده کند. یک آمار در این زمینه وجود دارد که 26 درصد از وبینارهایی که برگزار می‌شود، مربوط به حوزه نرم افزار و فناوری است. به طور کلی اهمیتی ندارد که در چه حوزه و صنعتی فعالیت می‌کنید، هرگاه تمایل داشتید می‌توانید از وبینار استفاده کنید.

در ادامه به چند مورد از اهداف معمول و کلی برای برگزاری وبینار اشاره شده است:

1. ارائه جدیدترین محصول کسب و کارتان

فرض کنید که شما یک کسب و کار در حوزه آموزش دارید. آیا تمام مخاطبان و علاقمندان به شما حاضر می‌شوند که هر روز زندگی خود را در یک شهر دیگر رها کنند و به کلاس‌های شما بیایند؟ مسلما پاسخ منفی است. بنابراین در صورتی که تمایل دارید یک محصول یا آموزش جدیدی را روانه بازار کنید، می‌توانید با مخاطبان خود هماهنگ کنید که در یک ساعت مشخص آنلاین شوند تا در جریان جدیدترین محصول یا آموزش شما قرار بگیرند. با این کار می‌توانید مشتریان بالقوه بیشتری پیدا کنید و به مشتریان کنونی حاضر در وبینار آموزش‌های بیشتری بدهید. از وبینار می‌توانید برای پاسخ دادن به سوالات حاضران هم استفاده کنید.

می‌توانید بخشی از زمان وبینار را به صحبت کردن با بازدیدکنندگان اختصاص دهید. با این کار مشتریان احساس خوبی نسبت به برند شما خواهند داشت و تمایل و اشتیاقشان برای خرید محصولات شما بیشتر می‌شود.

2. معرفی خودتان به عنوان یک متخصص به مخاطبین

همان‌طور که پیش از این گفته شد می‌توان از وبینار برای آموزش استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توانید یک وبینار در زمینه سئو، کدنویسی، خوشنویسی، سلامت و بهداشت روان برگزار کنید. این کار علاوه بر ارائه یک خدمت به مخاطب موجب معروفیت و برند شدن مجری وبینار (شما یا فرد دیگر) هم می‌شود.

در صورتی که بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید مخاطبان برای وبینار بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند و هر تلاشی لازم باشد انجام می‌دهند تا جلسه بعدی را از دست ندهند. بگذارید صادقانه بیان کنیم: با برگزاری وبینار می‌توانید به عنوان یکی از رهبران کسب و کار خود شناخته شوید و به همین خاطر است که برندسازی شخصی با استفاده از وبینار خیلی آسان می‌شود.

3. تعامل با مخاطبان

وبینار برخلاف بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات بنری یک قدرت و احترام خاصی نزد مخاطب دارد. با این کار شما به یک برند منحصر به فرد تبدیل می‌شوید. البته پست‌های شبکه اجتماعی هم مفید هستند و نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت و فقط به وبینار اهمیت داد. نکته این است که وبینار و شبکه‌های اجتماعی در کنار هم کارآمدتر و بهتر عمل می‌کنند.

اگر بتوانید با مشتریان خودتان به خوبی تعامل کنید، به سوالات آن‌ها به بهترین شکل پاسخ دهید و آن‌ها را برای انتخاب و خرید راهنمایی کنید، مطمئن باشید که اعتماد آن‌ها را جلب خواهید کرد و پس از جلب اعتماد فروشتان چند برابر خواهد شد.

4. ایجاد لیدهای بیشتر

منظور از لید یا سرنخ‌، مشتری بالقوه است که می‌توانیم او را به مراحل بعدی خرید هدایت و راهنمایی کنیم. وقتی لید در کار نباشد، در واقع کسب و کار معنی و مفهوم خاصی ندارد. راه‌های مختلفی برای ایجاد لید در بازار وجود دارد ولی ایجاد لیدهای ارزشمند و باکیفیت، همان چیزی است که بسیاری از بازاریاب‌ها با آن مشکل دارند. یکی از بهترین پاسخ‌ها به این سوال که وبینار چیست و چه فایده‌ای دارد، می‌تواند این باشد که وبینار راهی برای ایجاد لیدهای ارزشمند و باکیفیت بالا است. در واقع بازاریاب‌ها از طریق وبینار می‌توانند به مهم‌ترین هدف خود برسند که ایجاد لید باارزش و افزایش فروش است.

افرادی که می‌بینند شما دارید برای وبینار خود تبلیغ می‌کنید، احتمالا به صفحه فرود شما می‌روند و سپس در فرمی که قرار داده‌اید، ثبت نام می‌کنند تا در رویداد شما شرکت کنند. در واقع این افراد دارند به شما می‌گویند به حوزه کاری و موضوع وبینار شما علاقه دارند و می‌توانید همیشه با ایمیل یا پیامک با آن‌ها در ارتباط باشید و وبینارهای بعدی یا تبلیغ محصولات خود را به اطلاع آن‌ها برسانید.

ویژگی های وبینار

امروزه افراد زیادی در حوزه‌ی کسب و کار اینترنتی مشغول به فعالیت هستند که در این زمینه بیشتر با وبینارها سر و کار دارند. یک وبینار برای برگزاری نیازمند ویژگی‌هایی است تا تبدیل به یک وبینار استاندارد گردد. حالا که متوجه شدیم وبینار چیست و با چه هدف‌هایی برگزار می‌شود، باید به سراغ این برویم که یک وبینار با کیفیت چه خصوصیاتی دارد. در ادامه این بخش تصمیم داریم به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که اکثر نرم افزارهای برگزاری وبینار ارائه می‌دهند اشاره کنیم تا کاربران بتوانند حین برگزاری وبینارهای خود، بهترین استفاده را از این ابزارها ببرند.

1. چت یا گفتگوی متنی (Text chat)

تعامل با مخاطب در وبینار از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استفاده از گفتگوی متنی است. با استفاده از این بخش می‌توانید به کاربران خود اجازه دهید که سوالات خود را بپرسند یا پاسخ سوالاتی را بدهند که شما می‌پرسید. گفتگوی متنی یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک وبینار است که ارتباط شما با مخاطب را بهبود می‌بخشد. پرسش و پاسخ از طریق گفتگوی متنی یکی از راه‌های خوبی است که بین شما و مخاطب تعامل و اعتماد ایجاد می‌کند و این اعتماد برای شما اعتبار به ارمغان می‌آورد.

2. اسلاید

تعاملی کردن یک وبینار کار راحتی نیست و باید تمام تلاش خود را بکنید تا توجه مخاطب را جلب کنید و او را پای وبینار خودتان نگه دارید و اجازه ندهید که دکمه خروج را بزند. یکی از راه‌های جذاب کردن وبینار استفاده از اسلاید است. در صورتی که دارید وبینار آموزشی برگزار می‌کنید می‌توانید در حین صحبت یک اسلاید به مخاطب نشان دهید تا بتواند بحث شما بهتر درک، تجزیه و تحلیل کند. بنابراین یکی از ابزارها، ویژگی‌ها و خصوصیات وبینارها، جزوه اسلایدی است که می‌توانید برای جذاب‌تر و قابل‌ فهم‌تر کردن وبینار خودتان استفاده کنید.

3. ضبط

ممکن است به یک وبینار خیلی علاقه داشته باشید یا آن وبینار برای شما خیلی مهم و ویژه باشد. در این صورت می‌توانید آن وبینار را برای خودتان ضبط کنید و در یک زمان مناسب آن را ببینید و لذت ببرید. ممکن است زمان کافی برای تماشای وبینار به صورت زنده را نداشته باشید یا زمان پخش وبینار با حضور شما در محل کار تداخل داشته باشد. در این صورت ابزار ضبط به کمک شما می‌آید تا حتی چند ثانیه از وبینار را هم از دست ندهید.

البته تماشای وبینار زنده خیلی جذاب‌تر و تعاملی‌تر از وبینار ضبط‌ شده است ولی در هر صورت استفاده از مطالب وبینار می‌تواند مفید و موثر واقع شود. ابزار ضبط وبینار برای زمانی واقعا کارآمد است که می‌خواهید وبینار را به افراد دیگری هم نشان دهید.

4. اشتراک گذاری صفحه نمایش

یکی از ابزارهای دیگر که در نرم افزارهای برگزاری وبینار وجود دارد، اشتراک گذاری صفحه نمایش است. با این قابلیت مخاطبان می‌توانند ببینند که شما در صفحه نمایش خودتان چه کاری انجام می‌دهید. این ابزار برای زمانی مناسب است که شما دارید در زمینه کدنویسی یا فتوشاپ وبینار برگزار می‌کنید و نیاز دارید فعالیت‌های خود را به مخاطبان نشان دهید. به عنوان مثال می‌خواهید برای تیم محتوای خودتان یک وبینار در زمینه سئو برگزار کنید. برای این کار کافی است از ابزار اشتراک گذاری صفحه نمایش استفاده کنید و کارهایی را در حال انجامش هستید به مخاطبان هم نشان دهید.

5. وایت برد

یکی دیگر از ابزارهایی که نرم افزارهای وبینار در اختیار شما قرار می‌دهند، تخته سفید یا وایت برد است. گاهی شما دارید در مورد یک موضوع پیچیده توضیح می‌دهید و می‌خواهید به صورت زنده توضیحات خود را برای مخاطب بیان کنید. وایت برد به شما و سایر کاربران کمک می‌کند که در حین صحبت نکته‌برداری کنید، ایده‌های خودتان را با نقاشی توضیح دهید یا یک فرآیند را برای مخاطب خودتان روشن و شفاف کنید.

به کلاس درس دقت کنید و ببینید که وجود وایت برد تا چه حد می‌تواند موثر و مفید واقع شود؟ در وبینار هم این قضیه برقرار است و با استفاده از وایت برد می‌توانید خیلی بهتر و راحت‌تر منظور خودتان را برای مخاطب شرح دهید. از طرفی مخاطبان هم با شما بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

6. نظرسنجی

گاهی با مخاطبان درباره‌ی برگزاری جلسه بعدی و زمان آن صحبت می‌کنید ولی هر کدام از مخاطبان رأی و نظر خودشان را دارند و هر کس تاریخ خاص خودش را می‌گوید. در چنین مواقعی می‌توانید یک نظرسنجی برگزار کنید و با رأی‌گیری تاریخ و ساعت مناسب را برای وبینار بعدی مشخص نمایید. با نظرسنجی می‌توانید به نظر تمامی مخاطبان خودتان احترام بگذارید. این روش برای مسائل مختلفی مناسب است. وقتی تعداد اعضایی که در وبینار شرکت می‌کنند بالا برود پرسش و پاسخ مشکل می‌شود و آن وقت که ارزش و اهمیت نظرسنجی به چشم می‌آید.

مزایای وبینار

از آنجایی که وبینار به صورت آنلاین برگزار می‌شود پس برای حاضران و شرکت کنندگان از هر نظر آسان و راحت‌تر است؛ زیرا افراد برای رسیدن به جلسه مجبور به سفر نیستند. وبینار مزایای دیگری هم دارد که به شرح زیر است:

  • توسعه اعتماد مشتریان و اقتدار: شما از این طریق می‌توانید تخصص، دانش، مهارت، توانایی، محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. با برگزاری وبینار می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید که با تجارت شما حتی از نظر عاطفی مشارکت داشته باشند.

  • قابلیت ضبط و ثبت کردن: با ضبط سمینارهای آنلاین این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌کنید که چندین بار آن را مشاهده و تحلیل کنند. برخلاف کنفرانس‌های سنتی، ضبط کل سمینار مجازی بسیار آسان است.

  • ایجاد روابط تجاری: مردم با شرکت‌ها تجارت نمی‌کنند، در واقع مردم با یکدیگر در حال تجارت و کسب و کار هستند. در یک وبینار این فرصت را دارید که به شرکت کنندگان خود اجازه دهید شما را کاملا بشناسند و به شما اعتماد کنند.

  • درک نیازهای مخاطبین: از طریق بخش گفتگو در وبینار می‌توانید نیازها و چالش‌هایی را بشناسید که دیگران با آن روبرو هستند. سپس متناسب با آن محصولات و خدمات خود را پیشنهاد دهید.

  • معرفی برند: شما می‌توانید به تبلیغ تجارت خود بپردازید و محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان‌تان معرفی کنید.

  • هزینه‌های برگزاری کم وبینار: برگزاری سمینار و همایش‌ها در حالت عادی هزینه‌های بسیاری دارد اما وبینارها برای برگزاری نیاز به هزینه‌های بالایی ندارند. برای شروع وبینار شما فقط به یک اتصال پهن باند، میکروفون و وبکم نیاز دارید.

  • کسب درآمد بیشتر: اگر در کسب و کار خود مخاطبان زیادی دارید شما می‌توانید سمینارهای آنلاین سودمندی برای مخاطبان خود برگزار و از این طریق به درآمد بیشتری دست پیدا کنید.

معایب وبینار

امروزه در وبینارها آموزش‌های مختلفی ارائه می‌شود و افراد زیادی نیز از آن استفاده می‌کنند. در بالا مزایای آن را توضیح دادیم اما آنلاین بودن و متصل شدن از مناطق مختلف معایب و مشکلاتی هم دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سرعت اینترنت باید خوب باشد تا شرکت کنندگان بتوانند نمایش را بدون هیچ مشکل یا تاخیری مشاهده کنند.

  • مشکلات و اختلات در زمان انتقال صدا ممکن است در برخی مواقع رخ دهد.

  • ممکن است در تمامی مرورگرهای اینترنتی قابل نمایش نباشد.

  • امکان دارد بر روی رایانه‌هایی با سیستم عامل مک و یا گوشی‌های تلفن همراه کار نکند.

و اما انواع مشکلات فنی دیگری نیز ممکن است به وجود آید که نتیجه‌ی آن نارضایتی شرکت کنندگان می‌شود.

منظور از تنظیم وبینار چیست؟

برای دسترسی به وبینار باید ببینید که میزبان از چه سرویسی استفاده می‌کند تا برنامه متناسب با آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. در ایمیل دعوت بعضی از وبینارها، از مخاطبان خواسته می‌شود که جای خود را رزرو کنند زیرا محدودیت در تعداد افراد وجود دارد. میزبان‌ها معمولا قبل از شروع وبینار برای پخش زنده، ایمیل یادآوری ارسال می‌کنند. در زمان شروع، لازم است که اعضا وارد سیستم شوند تا به وبینار دسترسی داشته باشند. برخی از میزبان‌ها امکان پخش مجدد را برای مخاطبانی فراهم می‌کنند که در زمان شروع نتوانستند به سیستم دسترسی داشته باشند.

همچنین شرکت کنندگان به یک اینترنت پر سرعت و هدست برای انتقال صدا نیاز دارند. برای ارائه دهندگان، اتصال به اینترنت پرسرعت، وب کم، هدست و کامپیوتر بسیار مهم است به نرم افزار و تجهیزات دیگری نیاز ندارید.

آیا یک وبینار باید زنده باشد؟

وبینارها اگر به صورت زنده پخش شوند تاثیر بیشتری دارند اما همیشه لازم به پخش آن در زمان حال نیست. بسیاری از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که وبینارهای زنده‌ای داشته باشند اما با ضبط آن‌ها، به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند. بعضی از وبینارهای زنده ممکن است مخاطبان حاضر زیادی نداشته باشند و مورد استقبال قرار نگیرند. بنابراین با ضبط وبینار و قرار دادن آن بر روی اینترنت، سایر افراد می‌توانند آن را مشاهده کنند. معمولا از وبینارهای زنده استقبال بیشتری می‌شود زیرا شرکت کنندگان می‌توانند سوالات خود را از میزبان بپرسند و باهم تعامل داشته باشند. اگر قصد دارید که یک وبینار شخصی داشته باشید باید به دنبال یک ارائه دهنده خدمات آن باشید. پیدا کردن یک ارائه دهنده سرویس رایگان کار سختی است اما حداقل آن‌ها به مدت 30 روز نوعی دوره آزمایشی رایگان را ارائه می‌دهند.

برترین ارائه دهندگان خدمات وبینار داخل ایران

تا این‌جای مقاله در مورد این که وبینار چیست، چه مزایا و معایبی دارد یا این که یک وبینار استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، صحبت کردیم. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر و مفید به چند نمونه از بهترین ارائه دهندگان خدمات وبینار در داخل ایران اشاره کنیم:

ایسمینار

یکی از بهترین پلتفرم‌های حال حاضر در داخل ایران ایسمینار است. شما یک هزینه اولیه بابت اجاره این سرویس پرداخت می‌کنید که همان ادوبی کانکت یا اسکای روم است. ایسمینار پس از عضویت شما، پوسترهای اختصاصی را برای وبینار شما طراحی خواهد کرد و می‌توان گفت این پوسترها بسیار جذاب هستند. همچنین این تصاویر را در اندازه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت ایسمینار می‌توان به حضور پشتیبان در هر وبینار اشاره کرد که مسئول رسیدگی مشکلات قطعی ناگهانی است و از آغاز تا پایان وبینار نیز حاضر خواهد بود. همچنین شما در ایسمینار می‌توانید ویدیوهای خود را به فروش برسانید به این طریق که پشتیبان کل جلسه وبینار شما ضبط می‌کند و در طی یک هفته فایل ویرایش شده‌ی آن که از بهترین کیفیت برخوردار است را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما با فروش ویدیو‌های خود ۷۰ درصد از از کل مبلغ را دریافت خواهید کرد.

ایوند

یکی دیگر از بزرگترین برگزارکنندگان وبینار در ایران ایوند است که یکی از بهترین‌ها در این زمینه نیز می‌باشد. ایوند هیچکدام از نکات مثبتی که در ایسمینار بیان کردیم را ندارد اما نقطه قوت اصلی ایوند بانک اطلاعاتی آن است که آن را به بزرگترین پلتفرم وبینار حال حاضر تبدیل کرده است. بانک اطلاعاتی ایوند بسیار بزرگ است و همچنین روش‌های تبلیغاتی آن بسیار بیشتر و متنوع‌تر از ایسمینار است.

برترین ارائه دهندگان خدمات وبینار خارج از ایران

در بخش قبلی برترین ارائه دهندگان خدمات وبینار در داخل ایران را معرفی کردیم و حالا وقت آن فرا رسیده تا برترین ارائه دهندگان خدمات وبینار در خارج از ایران را معرفی کنیم:

GoToWebinar

بسیاری از افرادی که وبینار برگزار می‌کنند از این سرویس استفاده می‌کنند چرا که به عنوان محبوب‌ترین سرویس در این زمینه شناخته می‌شود. برای استفاده رایگان از GoToWebinar، فقط 14 روز مهلت دارید و بعد از این مدت برحسب میزان مخاطب و تعداد وبینارهای خود باید هزینه پرداخت کنید.

AnyMeeting

سرویس AnyMeeting یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب وبینار است که به نسبت GoToWebinar، ارزان‌تر می‌باشد. دوره آزمایشی رایگان این سیستم عامل 30 روزه است. این پلتفرم دارای تنظیماتی برای اشتراک گذاری جلسه، ادغام رسانه‌های اجتماعی و انواع ابزارهای مدیریتی است.

Zoom

اگر در پرداخت هزینه مشکل دارید از سرویس  Zoom استفاده کنید. این برنامه برای وبینارهایی به مدت 40 دقیقه که حدودا 100 شرکت کننده دارند کاملا رایگان می‌باشد. هزینه این برنامه با توجه به تعداد شرکت کنندگان، متفاوت است.

چالش ها و مشکلات وبینارها و ارائه راهکار

هر چیزی که با فناوری در ارتباط باشد ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو شود. یکی از این موارد، وبینار است که فضای خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد ولی چالش‌ها و مشکلات خاص خودش را هم دارد. در ادامه به صورت اجمالی به این چالش‌ها می‌پردازیم:

  1. مشکلات فنی: یکی از مشکلات اصلی و اساسی وبینارها مشکلات فنی مانند اتصال اینترنت، پایین بودن سرعت اینترنت، مشکل پیدا کردن نرم افزار برگزاری وبینار و غیره است. برخی از مشکلات فنی مانند قطع شدن اینترنت در کنترل ما نیست ولی برخی دیگر مانند نرم افزار مناسب برای وبینار نیاز به بررسی، آزمون و خطا دارد. بنابراین با افزایش تجربه در این زمینه می‌توانید خیلی از مشکلات فنی را برطرف کنید.

  2. تبلیغ: اگر وبینار برگزار شود ولی کسی در آن حضور نداشته باشد، این وبینار به چه دردی می‌خورد؟ بنابراین باید تلاش کنید و برای وبینار خودتان تبلیغ کنید که توسط مخاطبان دیده شوید تا آن‌ها در وبینارتان شرکت کنند. راه حل مشکل حضور کم مخاطبان در وبینار این است که باید در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای وبینار خودتان تبلیغ کنید و توجه کاربران را به برگزاری وبینار جلب کنید. همچنین در روزهای نزدیک به وبینار حجم تبلیغات را بیشتر کنید. 33 درصد از ثبت نام‌ها تنها یک روز قبل از برگزاری وبینار صورت می‌گیرد.

  3. حفظ تعامل با مخاطب: یکی از مشکلات اکثر وبینارها این است که مخاطبان پس از چند دقیقه خسته می‌شوند و تصمیم می‌گیرند وبینار را ترک کنند. برای حل این مشکل باید موضوع داغ و جذابی را انتخاب کنید تا مخاطب را به خود جلب کند. همچنین به مخاطب وعده بدهید که قرار است در پایان مقاله یک هدیه یا نکته خیلی مهم را با او در میان بگذارید.

چند نکته برای ارائه یک وبینار موثر و مفید

مطمئنا تا به اینجای کار به خوبی متوجه شده‌اید که وبینار چیست و چه خصوصیاتی دارد. در این بخش از مقاله تصمیم داریم چند نکته برای ارائه یک وبینار موثر و مفید با شما در میان بگذاریم:

  1. هدف خودتان را تعیین کنید. واقعا چرا می‌خواهید وبینار برگزار کنید؟

  2. تمرین کنید. ممکن است در ابتدا خیلی مشکل داشته باشید ولی به مرور زمان و با تمرین و تکرار می‌توانید یک وبینار عالی ارائه دهید. مثلا گوشی را جلوی خودتان بگیرید و چند دقیقه‌ای با مخاطبان خیالی خود صحبت کنید. یکی از موثرترین راه‌ها برای تقویت توانایی‌ها و مهارت‌ها برای برگزاری وبینار این است که چند باری را به صورت واقعی وبینار برگزار کنید. خودتان وبینار را ببینید و از دیگران هم نظرخواهی کنید تا معایب خودتان را شناسایی و برطرف کنید.

  3. در سایر وبینارها شرکت کنید تا بتوانید از سایر ارائه‌دهندگان نکات مثبت را یاد بگیرید و برای وبینار خودتان به کار ببندید. این کار یکی از موثرترین روش‌ها برای موفقیت در زمینه وبینار است.

چگونه می توان برای یک وبینار جذاب آماده شد؟

تا این بخش از مقاله سعی کردیم شما را با تمام نکات لازم درباره برگزاری وبینار آشنا کنیم. اکنون دیگر وقت آن است که به فکر برگزاری یک وبینار جذاب باشیم. از آن‌جایی که در سال ۲۰۲۰ شاهد تغییرات زیادی در محیط اطراف‌مان بودیم پس برگزاری کنفرانس‌ها، رویدادها و موارد دیگر به صورت مجازی اهمیت بیشتری پیدا کردند. وبینار به شما امکان می‌دهد تا درباره موضوعات مختلف صحبت کنید و بانک اطلاعاتی مخاطبان شما گسترش پیدا کند. در ادامه ۱۲ تاکتیک را شرح داده‌ایم که با تمرکز بر روی آن‌ها می‌توانید یک وبینار باکیفیت و موفق را برگزار کنید.

1. قبل از برگزاری وبینار با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

اگر مخاطبان شما از وبینار شما اطلاع نداشته باشند یا از موضوع آن هیجان زده نشوند، دیگر ثبت نام نمی‌کنند. حتما در مورد این رویداد توییت کنید، پست‌های وبلاگ را برای ارتقا آن بنویسید و روش‌های خلاقانه دیگری برای به اشتراک گذاشتن آنلاین آن با مخاطبان‌تان بررسی کنید. برای درگیر کردن شرکت کنندگان حتی قبل از رویداد، پیام‌های تبلیغاتی شما مانند پست شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌ها می‌توانند از افراد بخواهند سوالات یا نظرات خود را قبل از وبینار ارسال کنند. همچنین اگر در حین برگزاری وبینار به نوعی هدایا یا ویژگی خاصی دارید، آن اطلاعات را برای تمایز بیشتر وبینار خود از رویدادهای مشابه که توسط رقبا برگزار می‌شود، اعلام کنید.

2. طراحی چشم نوازی برای وبینار در نظر بگیرید

برای اینکه مخاطب را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت مشغول نگه دارید، باید چیزی زیبا برای نمایش دادن به او فراهم کنید. بنابراین، اسلایدهای خود را از نظر بصری تا جایی که ممکن است جذاب طراحی کنید. در واقع اسلایدهای مناسبی ایجاد کنید که مربوط به موضوع باشدتا بتوانید بر روی آن بحث را ادامه دهید. استفاده صحیح از اسلایدها باعث می‌شود تا مخاطبان شما با موضوع راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. فقط به نوشتن پاراگراف‌ها به صورت سیاه و سفید اکتفا نکنید و در عوض اسلایدهایی طراحی کنید که مخاطبان را متحیر کند. از پالت‌های رنگی استفاده کنید ولی دقت داشته باشد که آن را خیلی هم شلوغ نکنید. در اینترنت می‌توان نمونه‌های رایگان را مشاهده کرد و از آن‌ها ایده گرفت.

3. یک هشتگ به وبینار خود اختصاص دهید

همانطور که در بخش اول ذکر شد، می‌توانید برای فرآیند بازاریابی وبینار، استفاده از هشتگ را در نظر بگیرید که منحصر به رویداد مجازی شما باشد. استفاده از هشتگ کمتر شناخته شده یا ایجاد یک نام تجاری جدید به شما اطمینان می‌دهد که همه توییت‌های دارای هشتگ در مورد وبینار شما هستند. به عنوان مثال، می‌توان از هشتگ#TwitterQA برای یک وبینار استفاده کرد که مربوط به جلسه پرسش و پاسخ در توییتر است. در سناریوهایی از این دست، ما از هشتگ وبینار قبل از برگزاری آن برای ایجاد جامعه‌ای از افراد با موارد مشترک استفاده می‌کنیم. در طول برگزاری وبینار، ما می‌توانیم از هشتگ‌ها برای تعامل با مخاطبان، پاسخ دادن به سوالات فنی و جمع آوری سوالات کیفی استفاده می‌کنیم. سرانجام، پس از برگزاری وبینار، از هشتگ‌ها برای پیگیری سوالات بی‌پاسخ و ارسال اطلاعات اضافی بهره می‌بریم.

4. سخنران مناسب انتخاب کنید

در وبینار هیچ چیز از شیوه سخنرانی یکنواخت بدتر نیست چرا که مخاطبان را به خوابی عمیق هدایت می‌کند. یک میزبان برای وبینار خود انتخاب کنید که فردی باهوش، پرانرژی و متخصص در موضوع مورد نظر باشد تا در مورد آن به خوبی بحث کند. علاوه بر این، اگر بیش از یک سخنران دارید، از آن‌ها بخواهید با یکدیگر موضوع را پیش ببرند و به تک گویی ساده اکتفا نکنند. اگر می‌توانید به متخصصان صنعت خود یا مخاطبان بیشتری در پلتفرم‌هایی همچون لینکدین دسترسی داشته باشید، باید آن‌ها را در وبینار خود نیز بگنجانید. سخنران می‌تواند وبینارتان را برای مخاطبان جذاب‌تر کنند و علاوه بر این می‌توانید از این افراد برای تاکتیک‌های بازاریابی مشترک آنلاین قبل، حین و بعد از رویداد استفاده کنید.

5. پیش از وبینار با همه سخنرانان ملاقات کنید

برای جذاب‌ برگزار شدن یک وبینار بهتر است قبل از شروع، یک جلسه با افراد تیم برگزار کنید تا تمام اعضای وبینار این امکان را داشته باشند که با موضوع وبینار آشنا شوند و یکدیگر را بشناسند. روز برگزاری وبینار نباید اولین باری باشد که اعضا یکدیگر را ملاقات می‌کنند. مدتی قبل از رویداد برای میزبان و سخنرانان برنامه‌ای تنظیم کنید تا یکدیگر را بشناسند و جزئیات روز وبینار را بررسی کنند.

6. از شرکت کنندگان درخواست کنید تا در بحث شرکت کنند

درست است که وبینار از شما و سخنران تشکیل شده تا درباره موضوع موردنظر صحبت کنید اما می‌توانید به مخاطبین خود اجازه دهید تا آن‌ها هم نظر یا پیشنهادات خود را ارائه دهند. پس زمانی مشخصی در ذهن داشته باشید تا در اختیار این افراد قرار دهید و با مخاطبین خود تعامل برقرار کنید. این موضوع نه تنها باعث ایجاد وجهه بهتری برای وبینارهای شما می‌شود بلکه مخاطبین جدید را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد.

7. حداقل یک میزبان یا مجری داشته باشید

حضور یک یا چند سخنران برای پیوستن به وبینار شما واقعا می‌تواند گفتگو را زنده کند اما اگر وظیفه‌ی کنترل بحث به کسی اختصاص داده نشود، این گروه سریعا می‌تواند مسیر خود را از دست بدهد. به زبان ساده، یک میزبان وبینار می‌تواند به جریان ارائه کمک کند. این فرد سخنرانان را معرفی می‌کند، سوالاتی را می‌پرسد که در طول برگزاری وبینار مطرح می‌شود و رویداد را به پایان می‌رساند. اگر مشکلی پیش بیاید، این شخص می‌تواند بدون این‌که باعث شود سخنرانان از موضوع خارج شوند، به راحتی آن‌ها را برطرف کند.

8. انواع مختلف محتوا را در وبینارتان جای دهید 

برای درگیر کردن مخاطبان در طول رویداد، باید از انواع محتواها برای وبینار خود استفاده کنید. آیا فیلم یا انیمیشن کوتاهی دارید که به شما در نشان دادن موضوع کمک کند؟ آیا اشتراک‌گذاری صفحه نمایش شما به طور موقت به کسب یک نکته کمک می‌کند؟ آیا یک چک لیست قابل دانلود به مخاطبان شما کمک می‌کند تا بحث شما را دنبال کنند؟ به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید وبینار خود را با سایر محتواها، حتی در حین برگزاری وبینار، تکمیل کنید.

9. سایر استراتژی های جذب مخاطب را در نظر بگیرید

با توسعه پلتفرم‌های وبینار بصورت روزمره، اکنون روش‌های بیشتری برای جذب مخاطبان شما نسبت به گذشته وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از پلتفرم‌ها به مخاطبان اجازه می‌دهند در طول برگزاری وبینار در نظرسنجی شرکت کنند یا مواردی دیگر را انجام دهند. شما باید به عنوان مجری یا برنامه‌ریز یک وبینار، خلاقیت به خرج دهید و روش‌هایی را برای استفاده از این عناصر در نظر بگیرید تا مخاطبان شما احساس کنند که به نظراتشان اهمیت می‌دهید. بنابراین اجازه ندهید تعامل مخاطب نادیده گرفته شودو بدانید که چگونه و چه زمانی می‌خواهید مخاطب را درگیر خود کنید. آیا شما از مخاطبان سوال خواهید پرسید؟ چگونه افراد سوالات خود را مطرح کنند؟ چه زمانی به این سوالات پاسخ خواهید داد؟ همه این‌ها باید از قبل تعیین شده و به طور واضح اعلام شود تا شرکت کنندگان شما را برای یک تجربه مناسب آماده کنند.

10. بررسی های صوتی و تصویری را کامل انجام دهید

حتی در دنیای امروز، مشکلات فنی با نرم‌افزار اتفاق می‌افتد. با آزمایش زودهنگام قبل از برگزاری وبینار، تمام تلاش خود را انجام دهید تا هنگام پخش مستقیم از اتفاقات جلوگیری کنید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه این موضوع نشوید اما صدای رایانه شما قطع شود یا هدفون شما از شنیدن صداهای پخش شده روی صفحه شما جلوگیری کند. به همین دلیل است که شما می‌بایست حداقل یک بررسی صدا قبل از ارائه انجام دهید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که یک فضای کاری با نور مناسب انتخاب کرده‌اید. بهتر است نور طوری بر روی شما بتابد تا چهره‌تان سایه دار نشود و تجربه بدی برای مخاطبان رقم نزند. در نهایت، همیشه بهتر است قبل از برگزاری وبینار واقعی، بررسی کنید که کجای ممکن است اشتباه فنی رخ دهد تا وقت خود یا سخنران یا مهمانان خود را هدر ندهید.

11. هنگام برنامه ریزی برای رویداد خود، زمان مناسب را بررسی کنید

هنگام انتخاب زمان برگزاری وبینار خود به خاطر داشته باشید که همه افراد شاید نتوانند در آن زمان حضور داشته باشند. پس قبل از تعیین زمان وبینار می‌توانید از مخاطبان سوال کنید در کدام ساعت وقت خالی بیشتری دارند. به عنوان مثال، در استوری اینستاگرام یک نظرسنجی برگزار کنید. بدین ترتیب می‌توان مخاطبانی را جذب کنید که می‌توانند به صورت زنده وبینار را مشاهده کنند.

12. میزبان وبینار خود در یک فضای کاری آرام و بدون حواس پرتی باشید

اهمیت محیط اطرافتان در هنگام برگزاری وبینار را دست کم نگیرید. زنگ خوردن دائم تلفن همراه‌تان نمونه کاملی از حواس پرتی است. در جایی حضور داشته باشید که صدای شما کامل و واضح به مخاطبان برسد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که یک محیط آرام و بدون مزاحمت قرار دارید و با آرامش وبینار خود را برگزار می‌کنید. اگر چند نفر در یک اتاق صحبت می‌کنند، حتما یک بلندگوی با کیفیت بالا داشته باشید. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل فنی، از اینترنت بی‌سیم استفاده نکنید و همه چیز را از قبل آزمایش کنید.

حتما وبینار برگزار کنید یا در وبینارها شرکت کنید

اگر در زمینه‌های آموزشی تخصص دارید یا مشغول به بازاریابی هستید توسط میزبانی سمینارهای مجازی می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط بیشتری داشته باشید. مدت زمان ایده‌آل یک وبینار بین 30 تا 45 دقیقه است که در سال 2018 این مدت زمان به 56 دقیقه رسیده است. بیشتر افراد سمینارهای آنلاین طولانی را انتخاب می‌کنند. بنابراین با توجه به نکات گفته شده سعی کنید وبیناری متناسب با خواسته و علایق مخاطبان خود برگزار کنید. در این مقاله تلاش کردیم که به سوال وبینار چیست پاسخ دهیم و بگوییم که یک وبینار خوب چه خصوصیاتی دارد. چالش‌هایی که حین برگزاری وبینار ممکن است پیش بیاید را معرفی کردیم و برای آن‌ها راهکار ارائه دادیم و در نهایت چند نرم افزار خوب برای برگزاری سمینار به شما پیشنهاد کردیم.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید | طراحی وب سایت | شرکت ایده پردازان پاراکس

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi