بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع کار فریلنسری در سال 2020
بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع کار فریلنسری در سال 2020

 برنامه‌نویسی یکی از مهارت‌های پر تقاضا و پر درآمد طی دو دهه گذشته بوده است، و تقاضا برای آن در حال افزایش است. علاوه بر این تقاضا و محبوبیت آن در بازار، این کار برای توسعه‌دهنده انعطاف‌پذیری زیادی دارد. شما می‌توانید از هر کجا که می‌خواهید کار کنید و در پروژه‌های موجود در سراسر جهان مشارکت کنید. همه این دلایل باعث می‌شود توسعه نرم‌افزار با سبک زندگی فریلنسری خیلی سازگار باشد.
 

با این حال، در ابتدا، تصمیم‌گیری اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم و ساعت‌ها روی آن وقت بگذاریم تا بر روی آن زبان تسلط پیدا کنیم سخت است. ما سال‌ها بر روی پروژه‌های کوچک بزرگ، هم به صورت شرکتی و هم فریلنسری کار کرده‌ایم. آنچه ما نتیجه گرفتیم این است که بهترین زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد. برنامه‌نویسی یک جعبه ابزار بزرگ است که زبان‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و هر یک در زمینه‌های خاصی می‌درخشد. به همین دلیل است که تقریبا همه سازمان‌ها می‌توانند چندین زبان برنامه‌نویسی را برای ساخت سیستم‌های خود ترکیب کنند. مثلا یک سازمان می‌تواند تصمیم بگیرد از جاوااسکریپت برای ساخت ظاهر تعاملی وب استفاده کند، از جاوا برای ساخت backend قابل اطمینان استفاده کند، از پایتون برای تحلیل داده‌های خود استفاده کند، از Swift برای ساخت برنامه بومی‌ (native) iOS استفاده کند و سپس همه این‌ها را یکی کند تا یک سیستم کامل بسازد.

به همین دلیل است که باید بازار را بررسی کنید، از خود بپرسید به کدام زمینه علاقه‌مند هستید، و سپس یک زبان برنامه‌نویسی را بر طبق آن انتخاب کنید. بیش از 700 زبان برنامه‌نویسی موجود و بسیاری زمینه‌ها و صنایع سازگار با دنیای برنامه‌نویسی وجود دارد. با این حال، 5 زبانی را که در زمینه‌های مرتبط محبوب‌تر هستند را بررسی می‌کنیم. این موارد می‌توانند به شما این امکان را بدهند تا به راحتی به عنوان فریلنسر کار کنید، و پس از تسلط، می‌توانید همراه با این صنعت که به سرعت در حال پیشرفت است پیش روید.

JavaScript

اوایل، جاوااسکریپت برای ایجاد اثرات متقابل در مرورگرهای وب ایجاد شده بود. این زبان در توسعه وب به سرعت به یک استاندارد تبدیل شد و در بسیاری از زمینه‌های دیگر گسترش یافت. امروزه جاوااسکریپت یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین جوامع در جهان است، ایجاد یک فریم‌ورک و محیط زمان اجرا (runtime) برای توسعه تقریبا هر چیزی که تصور کنید.

برای کسی که می‌خواهد در توسعه وب تخصص داشته باشد، جاوااسکریپت یک امر ضروری است. این روزها تمام وب‌سایت‌های مدرن، جاوااسکریپت را در پروژه‌های خود ادغام می‌کنند.

همچنین برای کسی که به تازگی در توسعه نرم‌افزار شروع به کار کرده است و تصوری در این زمینه ندارد که کدام حوزه را می‌خواهد انتخاب کند، جاوااسکریپت یک زبان چند ظرفیتی است. با یک زبان شما می‌توانید بسیاری از حوزه‌های توسعه نرم‌افزار را کشف کنید و سپس بخشی را که دوست دارید در آن متخصص شوید را انتخاب کنید.

از دیدگاه فریلنسر، جاوااسکریپت راهی برای ساخت کل برنامه از frontend تا backend را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی آن را در انواع مختلفی از پروژه‌ها اعمال کنید و آن‌ها را تنها با یک زبان ایجاد کنید. برخی از مشتریان به دنبال توسعه‌دهنده‌ای هستند که بتواند یک برنامه کامل را در مدت زمان کوتاهی بسازد. با توجه به ماهیت همه کاره و کامل کار خود، چنین توسعه‌دهندگانی را توسعه‌دهندگان full-stack می‌نامند. جاوااسکریپت معمولا در این شرایط گزینه مناسبی است، زیرا این امکان را به شما می‌دهد سریعا برنامه‌ها را برای نسخه‌های آزمایشی گسترش دهید، یا برنامه‌های پایداری را بسازید که آماده تولید هستند.

مواردی که جاوااسکریپت در آن می‌درخشد:

ساخت یک برنامه وب تک صفحه‌ای سریع با استفاده از React، Angular یا Vue.js

ساخت برنامه‌های اندروید و iOS، با یک کد پایه واحد، با استفاده از Ionic یا React Native

کدنویسی برنامه‌های دسکتاپ ویندوز، لینوکس و مک با استفاده از Electron.js

پیاده‌سازی سرورهای زمان واقعی و مقیاس‌پذیر با استفاده از Node.js

ایجاد هوش مصنوعی با پیاده‌سازی شبکه‌های عصبی با استفاده از Tensorflow.js

Java

جاوا که ابتدا در سال 1995 نمایان شد، تحت تاثیر C++، Objective-c و موارد دیگر قرار گرفت. در مقایسه با زبان‌های دیگر در این زمان، جاوا راه‌حل ساده‌تری بود. این زبان با مدیریت حافظه، چند وراثتی و بسیاری از پیچیدگی‌های دیگر به شما امکان را می‌دهد تا بر روی business logic تمرکز کنید. به گونه‌ای طراحی شده است که زبانی همه‌ منظوره بوده و برای هر محیطی قابل حمل باشد. همه کاره بودن جاوا این امکان را فراهم کرده است تا توسط صنایع و شرکت‌هایی که به دنبال توسعه برنامه‌ها برای پشتیبانی از عملیات اصلی تجاری خود هستند اتخاذ شود. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا برای نوشتن کدهایی که به خوبی ساخت‌یافته هستند فراهم می‌کند.

امروزه جاوا جهان را فتح کرده است و تقریبا در هر سازمان کاملی می‌توانیم بخشی از جاوا را ببینیم. جاوا طی سال‌ها قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است. با این حال، یادگیری آن کمی دشوارتر از سایر زبان‌های مدرن است. شما باید برای نوشتن یک برنامه تمیز و توسعه‌پذیر، به برنامه‌نویسی شیءگرا و الگوهای طراحی تسلط داشته باشید. مهم‌تر از آن، توسعه برنامه‌های جاوا در مقایسه با سایر زبان‌های مدرن می‌تواند روندی آهسته داشته باشد. برای برنامه یکسانی، شما باید خطوط بیشتری را با جاوا نسبت به پایتون یا جاوااسکریپت بنویسید. در جاوا شما باید صریحا همه چیز را اعلان کنید و همه نوع‌ها را اعلان کنید. کامل بودن و پیش‌بینی‌پذیری بالای این زبان باعث می‌شود جاوا ابزار انتخاب شده برای هر سازمان بزرگی باشد که اطلاعات مهمی را اداره می‌کند.

از نظر فریلنسر، متخصصان جاوا پادشاهان مشاوره هستند. سازمان‌های بزرگ برای تخصص جاوا غرامت‌های زیادی را ارائه می‌دهند، زیرا کار آن‌ها اغلب مربوط به پروژه‌های حساس است.

مواردی که جاوا در آن برتری دارد:

استفاده از فریم‌ورک Spring برای پیاده‌سازی معماری میکروسرویس

ایجاد برنامه‌های cloud-native با استفاده از Spring Cloud

ساخت سیستم‌های تراکنشی با استفاده از Hibernate، JPA، SQL

Python

پایتون سریع‌ترین رشد را در بین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان دارد، زیرا نوشتن آن سریع و آسان است. سادگی آن طیف متنوعی از استعدادها، از جمله کاربرد گسترده ریاضی‌دانان و دانشمندان را به خود جذب کرده است. این ترکیب شایستگی‌ها رشته جدیدی به نام Data Science ایجاد کرده است. این حوزه از روش‌های عملی، الگوریتم‌ها و سیستم‌ها برای استخراج و تحلیل داده‌های ساختاری مختلف استفاده می‌کند. در کنار این، روندهای جدید مثل یادگیری ماشین (machine learning)، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ نیز به چنین مهارت‌های متنوعی نیاز دارند. علاوه‌براین جامعه پایتون از آمارگران، دانشمندان و توسعه‌دهندگان تشکیل شده است و توانسته است به خوبی این روندهای جدید را به کار گیرد، و کتابخانه‌های زیادی را ارائه دهد، و آن را در دسترس اکثر توسعه‌دهندگان قرار دهد.

مواردی که پایتون در آن‌ها برتری دارد:

استفاده از TensorFlow برای نوشتن نرم‌افزار machine learning

پیاده‌سازی برای انتشار سریع برنامه‌های کوچک با استفاده از Flask یا Django

استفاده از Pytorch برای نوشتن محاسبات تانسور با الزامات قدرتمند GPU

استفاده از Python Spark برای پردازش مقادیر بزرگ داده‌ها

Kotlin

کاتلین یک زبان cross-platform و همه منظوره است. همچنین بر اساس ماشین مجازی جاوا (JVM) می‌باشد. JVM کامپیوتر را قادر می‌سازد جاوا و زبان‌های مشتق‌شده آن مانند Kotlin، Scala یا Groovy را اجرا کند. کاتلین، به عنوان بخشی از خانواده JVM، با سایر برنامه‌های جاوا سازگار است. برخلاف پدرش، جاوا، که به دلیل کامل بودن و قابلیت اطمینان، شهرت خود را حفظ کرده است، کاتلین زبانی است که به سرعت بیرون می‌آید و همه نمونه‌های مدرن برنامه‌نویسی را ادغام می‌کند. شما می‌توانید کاتلین را به عنوان نسخه آتی جاوا در نظر بگیرید.

در 7 می 2019، گوگل اعلام کرد که کاتلین اکنون زبان مرجح خود برای اندروید است. از اکتبر سال 2017، کاتلین به عنوان جایگزینی برای جاوا در اندروید استودیو گنجانده شده است. کاتلین همچنین توسط توسعه برنامه‌های سازمانی به طور گسترده پذیرفته شده است. محبوب‌ترین فریم‌ورک جاوا، Spring، کاتلین را در نسخه 5.0 خود معرفی کرده است.

از دیدگاه فریلنسر امروزی، کاتلین راه‌حلی برای نوشتن یک برنامه موبایل end-to-end به شما ارائه می‌دهد. از API گرفته تا ظاهر تلفن همراه، می‌توانید همه چیز را با این زبان مدرن بنویسید.

مواردی که کاتلین در آن برتری دارد:

نوشتن برنامه‌های اندروید بومی

پیاده‌سازی web API با استفاده از Kotlin و Spring 5

Swift

Swift نیز یک زبان چند منظوره است. به طور عمده برای نوشتن برنامه‌های بومی iOS استفاده می‌شود. Swift به طور عمده برای کار با فریم‌ورک Cocoa طراحی شده است. این زبان از محیط زمان اجرای Objective-C استفاده می‌کند که به کد C، Objective-C، C++ و Swift اجازه می‌دهد تا در یک برنامه واحد اجرا شوند.

برای فریلنسر، Swift بهترین زبانی است که با آن می‌توانید برنامه‌های iOS و Mac را بنویسید. با این حال، شما باید مطمئن باشید که می‌خواهید در محصول اپل تخصص داشته باشید.

مواردی که Swift در آن‌ها برتری دارد:

نوشتن برنامه موبایل native و روان IOS

پیاده‌سازی برنامه دسکتاپ Mac

نوشتن API با استفاده از Vapor

 
  • logo-samandehi
  • logo-nezam-senfi
  • samane-tadarokat-electronic
  • logo-bakutel
  • انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران
  • شورای عالی انفورماتیک کشور
  • اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران
  • etehadieMajazi